Křesťan dnes

Africký pentekostalismus se rozrostl natolik, že začal ovlivňovat světové křesťanství

Nedávná prohlášení Wole Soyinky, prvního Afričana, kterému byla v roce 1986 udělena Nobelova cena za literaturu, vykreslují velmi temný obraz vývoje křesťanství v Africe.

Pro Soyinku byly jak islám, tak křesťanská víra použity k využívání potřeb obyvatelstva a k udržení zkorumpovaných vlád.  Jak šíření křesťanských kultů, tak násilná islamistická hnutí brzdí pokrok Afriky, říká vlivný kulturní analytik.

Portál Evangelical Focus se chtěl dozvědět více o myšlení nigerijského autora a pozadí jeho kritiky. Obrátil se proto na dva africké teology, jak oni vidí celou problematiku. 

SOUVISEJÍCÍZemřel vůdce letniční církve, který otevřel dveře ženám a minoritám

Harvey Kwiyani (původem z Malawi) je misijní teolog, který v současnosti působí jako ředitel organizace Global Connections v Anglii. Přednáší také na Church Mission Society v Oxfordu, kde vede magisterský program. Abraham Waigi přednáší na Akrofi-Christaller Institute of Theology, Mission and Culture v Akropongu v Ghaně. Studoval díla Wole Soyinky pro doktorandský výzkum.

Newsletter Křesťan dnes – týdenní přehled nejdůležitějších zpráv

Křesťanství je pro mnohé africké intelektuály problematické z důvodu, že v jejich očích měli evropští misionáři a kolonizátoři jeden a tentýž program – zdiskreditovat a odstranit africkou kulturu a nahradit ji evropskou. Stalo se tak ve jménu civilizace.

„Aby Afričané konvertovali ke křesťanství, museli se zbavit své kultury a identity a vydat se na cestu k civilizaci podle vzoru Evropanů. Proto pro ně bylo křesťanství protikladem všeho afrického,“ řekli afričtí teologové. 

V nedávném rozhovoru Soyinka řekl, že pro Afriku je špatnou zprávou, že náboženství roste. Říká, že křesťanství (stejně jako islám) „vnucuje své názory“, „používá strach k ovládnutí lidí“ a „vykořisťuje zranitelné lidi“. Portál Evangelical Focus se proto v této souvislosti zeptal, zda je tento jeho pohled vyvážený. 

„Afrika byla od 60. let 20. století svědkem fenomenálního růstu křesťanství. Islám roste také, ale mnohem pomalejším tempem. Jak křesťanské, tak islámské organizace přinesly cizí kultury a hodnoty, které měly významný dopad na africký ekonomický a sociálně-kulturní kontext,“ uvedli teologové.  

Podle obou teologů bylo africké křesťanství výrazně ovlivněno americkým evangelikalismem a s tím přišla legitimizace kazatelů evangelia prosperity ve stylu celebrit, což vedlo k tomu, že někteří afričtí evangelikální a letniční kazatelé používali strach k ovládnutí a vykořisťování zranitelných lidí.

Na druhou stranu však konstatují, že i když v západních diskursech o africkém křesťanství dominuje obraz kazatelů evangelia prosperity, většina afrických křesťanů, zejména na venkově, však nemá ponětí, co to je.

SOUVISEJÍCÍ – Co byste měli vědět o největší letniční denominaci na světě

Dále vysvětlili, že africké křesťanství existuje v kontextu, kde samotný lidský život je pro mnohé výzvou. Chudoba, nemoci a konflikty – z velké části pocházejí z pokračující ekonomické kolonizace kontinentu cizími mocnostmi – ztěžují život. Ve všech těchto problémech Afričané vždy spoléhali na charismatické vůdce tradičního náboženství.

Nyní, v 21. století, je tímto náboženstvím křesťanství. 

„Za posledních 50 let vzrostl počet křesťanů v Africe pětinásobně, z těsně nad 100 milionů v roce 1970 na téměř 700 milionů v roce 2020. Všechny hlavní západní denominace mají členy v Africe, a aby byly relevantní pro africké kulturní cítění, všechny v různé míře čelily potřebě „pentekostalize“. Africký evangelikalismus jako takový přichází s letničními a charismatickými příchutěmi. Mnoho hlavních církví přijalo letniční tendence (i kdyby jen proto, aby zastavily exodus svých členů do letničních církví),“ řekli teologové pro Evangelical Focus. 

„Africký pentekostalismus se rozrostl natolik, že začal ovlivňovat světové křesťanství – afričtí letniční jsou klíčovými hráči na evropské křesťanské scéně. Největší z nich jsou Redeemed Christian Church of God z Nigérie a Church of Pentecost z Ghany, které jsou obě zastoupeny ve více než 100 zemích světa,“ poznamenali. 

Přesto všechno je podle nich římskokatolická církev největší denominací v Africe a je domovem téměř 60 procent afrických křesťanů.

Domnívají se, že fenomenální růst africké církve je důvodem k oslavě a trendy nasvědčují tomu, že křesťanství bude růst i v další generaci. Africké církve budou sebou přinášet silný důraz na porozumění moci a působení Ducha svatého. 

Důvodem k radosti je také fakt, že afričtí křesťané začali dávat větší důraz na teologii a po celém kontinentu vznikají semináře, kde se duchovní mohou vzdělávat.  

„Dalším vzrušujícím fenoménem, ​​který se děje, je skutečnost, že africké křesťanství má celosvětový dopad. Afričtí křesťané se zapojují do misií právě v těch zemích, které před méně než 100 lety vyslaly misionáře do Afriky. Podporují křesťanství v některých evropských městech, například v Londýně,“ poznamenali teologové. 

Líbí se vám tento článek? Podpořte fungování novin

Abychom mohli vytvářet obsah, který čtete zdarma, spoléháme na dary od našich štědrých čtenářů, jako jste Vy.

Pomozte nám pokračovat v této misi a podílejte se na ní spolu s námi. 

-red- Datum: 17. ledna 2022 Foto: Wikimedia Commons – ilustrační

Exit mobile version