Křesťan dnes

K porozumění Ježíšovu chození po vodě je třeba číst Starý zákon

Když jsem byl mladší, byly populární jakési trojrozměrné obrazy: na první pohled se snadno dalo poznat, co na obraze je, při delším pohledu však z prvního obrazu jakoby kouzlem vystupoval jiný. Klíčem bylo dívat se správně. Totéž platí pro pochopení Ježíšových zázraků v evangeliích. Je jasné, že ukazují jeho moc; avšak o tom, kdo Ježíš je a co přišel vykonat, sdělují více, než lze postřehnout na první pohled. 

S tímto poučením se znovu podívejme na Ježíšovo chození po vodách Galilejského moře (Marek 6,45-52; viz Mt 14,22-33; Jan 6,15-21). Ježíšovi učedníci měli tehdy potíže s veslováním. Ježíš k nim přišel uprostřed téže bouře po vodě. Zachránil je z nebezpečí – a tím se jim zjevil jako Boží Syn, který své učedníky vede k novému exodu. 

Starozákonní pozadí

K trojrozměrnému pochopení tohoto zázraku nám pomůže pozorné odhalení starozákonních ohlasů v Markově vyprávění. 

1. Hospodin v „novém exodu“

Marek představuje spásu, kterou Ježíš dovršuje v novém exodu. V prvním exodu procházel mořem Bůh. V Žalmu 77,16-20 Asaf sleduje, jak Hospodin vedl svůj lid vodami moře a sám šel před ním – ve 20. verši říká: „Tvá cesta šla mořem, množstvím vod tvá stezka, aniž bylo znát tvé stopy“ (viz Ex14,29; 15,19). Dále: u Izajáše 43,16 Hospodin „razí cestu mořem“ a ve druhém verši téže kapitoly slibuje, že když bude jeho lid procházet vodou, bude s ním. Tato kapitola vidí první exodus ve zpětném pohledu jako předobraz exodu nového, budoucího a vrcholného, kdy Hospodin svůj lid vykoupí s konečnou platností.

Když Ježíš kráčí po vodě a zachraňuje učedníky v bouři, naplňuje to, co ve svém proroctví předjímá Izajáš: Ježíš je ten božský Spasitel, který přináší dávno předzvěděnou spásu nového exodu. 

2. Zjevení Boha na vodě

SOUVISEJÍCÍProč Ježíš proklel fíkovník? 

Marek nám také říká, že Ježíš „chtěl jít dál kolem nich“ (učedníků – 6:48). Tato slova před námi otevírají svět biblických ohlasů zjevení Kristova božství. Jazyk „míjení, procházení kolem“ představuje Ježíšovo kráčení po vodě jako teofanii – Boží zjevení. 

Teofanii – slávu Hospodina kráčejícího kolem – zažil na hoře Sinaj Mojžíš (Ex 33,19.22), a tamtéž zakusil jeho zjevení (1. Královská 19,8) a Hospodina kráčejícího kolem (verš 11) také Elijáš. Marek 6,48 je obzvláště ozvěnou teofanického jazyka u Jóba 9,8, kde Bůh „kráčí po hřebenech mořských vln“ a míjí Jóba, který jej ani nepostřehne (v. 11). Pro „míjení“ užívá Marek téhož řeckého termínu (parerchomai) jako řecká verze Starého zákona pro všechny tyto tři teofanie.

Teofanie zažitá učedníky každou z těch tří starozákonních přesahuje. Mojžíšovi Hospodin řekl, že nikdo nemůže spatřit jeho tvář a přežít (Ex 33,20), kdežto při spatření Krista učedníci Boha, druhou osobu Trojice, viděli vtěleného. A ten je nakonec neminul, nýbrž vešel do lodi s nimi a zařídil pro ně zklidnění vod (Marek 6,51; srov. Ž 23,2). 

3. Boží zjevení sebe samého

Ke svému božskému zjevení Ježíš u Marka 6,50 ještě připojil slova: „Vzchopte se, já jsem to, nebojte se!“ U Agea 2,4-5 se Hospodin slovy „Dejte se do díla, neboť jsem s vámi“ a „Nebojte se!“ vyjadřuje podobně jako Ježíš u Marka 6,50. Příkaz „nebojte se“ najdeme dokonce i na několika dalších místech Starého zákona (např. Iz 35,4; 40,9; 43,1-3). Tyto texty vypovídají o Pánu, který přichází spasit svůj lid v novém exodu, realizovaném dílem Kristovým. 

Zázrak v kontextu Marka

Toto je u Marka druhý zázrak na moři (viz 4:35–41) a ukazuje – stejně jako ten první – Ježíšovu božskou autoritu a péči o učedníky. Předtím se učedníci, když Ježíš utišil moře, ptali: „Kdo to jen je?“ U tohoto druhého zázraku se o Ježíši dozvídáme více: je to Boží Syn, který zachraňuje učedníky z nebezpečí. A dále – Ježíš kráčí po vodě ve skutečném těle a tělesně nastupuje na loď s učedníky, což ukazuje i jeho pravé lidství: je to Bůh a člověk zároveň. 

Tento zázrak předjímá proměnění zapsané o pár kapitol později (9:2–8), tedy ještě zřetelnější teofanii. Tam, při události, která sama předjímá Ježíšovo slavné zmrtvýchvstání, vidí jeho slávu Petr, Jakub a Jan. Na hoře proměnění se objevují i Mojžíš a Elijáš – a je významné, že jde v obou případech o muže, kteří byli svědky teofanie ve Starém zákoně. 

Význam pro náš život

Ježíš zjevil v zázracích svou totožnost. Učedníci ji však ještě plně nepochopili – po tomto zázraku na moři nám Marek vypráví, že neporozuměli zázraku s rozmnožením „chlebů“ (6:52). Jinými slovy – při chůzi po vodách, stejně jako při nasycení pěti tisíců, Ježíš neuspokojuje pouze potřeby lidí, nýbrž zjevuje i tajemství Krista, které máme pochopit – a uchopit – vírou. 

Čemu bychom tedy měli o Kristu na základě jeho chození po moři porozumět?

Ježíš je onen věčný „Já jsem“, který se vtělil a vede svůj lid do nového exodu – vstříc pokoji té pravé zaslíbené země. Stejně jako byl před dvěma tisíci lety s učedníky, aby je vedl a chránil, je i dnes s námi. Jeho záměry, navzdory protivenství, s nímž se na tomto světě setkáváme, zvítězí, a spása, kterou dokonal pro svůj lid, je bezpečná a jistá.

Brandon D. Crowe je profesorem Nového zákona na Westminsterském teologickém semináři. Je autorem a vydavatelem několika knih, např. The Hope of Israel: The Resurrection of Christ in the Acts of the Apostles [Naděje Izraele: vzkříšení Krista ve Skutcích apoštolských] a Every Day Matters: A Biblical Approach to Productivity [Každý den je důležitý: biblický přístup k produktivitě].

 Překlad Ivana Kultová Datum: 1. černa 2025 Foto: Pixabay

Líbí se vám tento článek? Podpořte fungování novin

Abychom mohli vytvářet obsah, který čtete zdarma, spoléháme na dary od našich štědrých čtenářů, jako jste Vy.

Pomozte nám pokračovat v této misi a podílejte se na ní spolu s námi. 

https://www.thegospelcoalition.org/article/jesus-water-old-testament/?utm_medium=email&_hsenc=p2ANqtz-8HTdB5bq3RhiQ8zzpGt8Jk_9rfiZVk75CfTUs30aftkb_NOhhufrbA4rfeNLn66rdhQOSzxNa7Q0BRg_ahUv0C8zDAmA&_hsmi=363482655&utm_content=363482655&utm_source=hs_email
Exit mobile version