Křesťan dnes

N. T. Wright varoval před neuváženými závěry, že koronavirus je Božím trestem

Teolog N. T. Wright varoval před neuváženými závěry, zda je koronavirus trestem nebo Božím znamením.

Profesor ze St. Andrews University pro magazín Time řekl, že křesťanství „nenabízí žádné odpovědi“ na tyto otázky o pandemii.

Varoval, že obvykle se však najdou takoví, co nabídnou teorie o tom, proč Bůh umožnil pandemii se šířit. „Trest? Varování? Znamení? To jsou první bezmyšlenkovité kvazi křesťanské reakce v kultuře, která v předchozích generacích přijala racionalismus: všechno musí mít vysvětlení. Ale co když ne?“

Namísto toho uvedl, že „skutečná lidská moudrost neznamená, že dokážeme spojit pár zkratkovitých spekulací, ale místo toho akceptovat, že jedinou věcí, kterou je třeba udělat, je nechat věci plynout jejich směrem.“

Naznačil však, že by mohlo být prospěšné, aby lidé znovuobjevili chápání biblického pojetí truchlení. „Racionalisté (včetně křesťanských racionalistů) chtějí vysvětlení; Romantici (včetně křesťanských romantiků) chtějí prožít úlevu. Ale možná to, co potřebujeme víc než oba tyto případy, je obnovit biblickou tradici truchlení,“ poznamenal.

„Truchlení je to, co nastane, když se lidé zeptají: Proč? a nedostanou odpověď,“ vysvětlil.

„K tomu se dostaneme, když překročíme na sebe zaměřené starosti o své hříchy a vlastní selhání a soustředíme se více na utrpení světa.“

„Je to vážně velmi zlé teď čelit pandemii v New Yorku nebo Londýně. Ale co tak přeplněný uprchlický tábor na řeckém ostrově? A co Gaza? Nebo Jižní Súdán?“

Poukázal na Žalmy a vysvětlil, že ne vždy vysvětlují problémové situace, v nichž se Boží lid může ocitnout, ale na druhé straně „poskytují ujištění“. Ne vždy také končí pozitivní myšlenkou.

„Smyslem nářku, vyjádřený v biblické tradice, není jen dát průchod naší frustraci, smutku, osamělosti ale také naprosté neschopnosti pochopit, co se děje nebo proč se to děje,“ upozornil.

„Tajemství biblického příběhu je, že Bůh také truchlí. Někteří křesťané rádi přemýšlí o Bohu, který všechno ví, je zodpovědný za všechno, stále klidný a neovlivněný problémy v jeho světě. To, ale není obrázek Boha, jak je v Bibli vykreslen.“

Pokračoval v popisování Boha, který truchlí nad bezbožností člověka. „Starověká doktrína Trojice nás učí rozpoznávat jednu podobu Boží v Ježíšových slzách a úzkosti Ducha,“ napsal.

„Není tedy součástí křesťanské zodpovědnosti vysvětlit, co se děje a proč. Ve skutečnosti je součástí křesťanského povolání neschopnost věci vysvětlit – a místo toho truchlit,“ dodal.

„A z toho se mohou objevit nové možnosti, nové skutky laskavosti, nové vědecké porozumění, nová naděje. Nová moudrost pro naše vůdce?“ uzavřel.

Líbí se vám tento článek? Podpořte fungování novin

Abychom mohli vytvářet obsah, který čtete zdarma, spoléháme na dary od našich štědrých čtenářů, jako jste Vy.

Pomozte nám pokračovat v této misi a podílejte se na ní spolu s námi. 

 

-red-  Datum: 5. dubna 2020  Foto:

Exit mobile version