Křesťan dnes

Pastoři, kažte Boží slovo a nenechte se oklamat

metodický pastor Sam Harrison

Eric Metaxas napsal provokativní knihu pro široké křesťanské publikum. V „Dopise americké církvi“ se ujímá prorocké role – varuje, že americká církev se v roce 2020 dopouští stejných chyb jako německá církev ve 30. letech 20. století. Pokud bude pokračovat v nastoupeném kurzu, čekají Američany podobné katastrofální důsledky. Němečtí pastoři svým mlčením napomohli vzestupu nacismu – a na jejich rukou je krev milionů nevinných lidí. Současná americká církev, zejména pastoři, se podle něj dopouští podobné osudové chyby. Metaxas si jako autor křesťanských bestsellerů a moderátor celostátně vysílaného rozhlasového pořadu vypěstoval široký vliv ve společnosti a tato kniha bude mít u jeho četných příznivců velký ohlas.

„Dopis“ vyzývá křesťany k boji proti marxistické ideologii, potratům, manželství osob stejného pohlaví, transgenderismu, kritické rasové teorii, hnutí Black Lives Matter a vládní politice, která ohrožuje náboženskou svobodu. Metaxas chce motivovat pastory, aby pozvedli svůj hlas a vedli své členy k politickému aktivismu (100).

Newsletter Křesťan dnes – týdenní přehled nejdůležitějších zpráv

Navzdory prvkům pravdy obsaženým v této knize nabízím křesťanům, zejména pastorům, kteří se setkají s Metaxasovými argumenty, čtyři varování.

Dbejte na historickou přesnost.

Metaxas ve své nejprodávanější knize „Bonhoeffer: Pastor, Martyr, Prophet, Spy“ (Pastor, mučedník, prorok, špion) vyvolal široký zájem o německého pastora a teologa Dietricha Bonhoeffera. Kniha napsaná čtivým jazykem oslovila zejména evangelikály, kteří v Bonhoefferovi našli nového hrdinu, jehož důsledné a biblické učednictví ho vedlo k odvážnému postoji proti nacistické nadvládě.

SOUVISEJÍCÍJak dostat mladé lidi zpátky do církve?

Recenze na akademické úrovni nebyly tak velkorysé – toho by si pastoři měli být vědomi. Odborníci na Bonhoeffera upozorňovali na historické nepřesnosti a revizionismus v knize. Tím, že Metaxas přehlédl klíčové doktrinální nedostatky, představil Bonhoeffera jako někoho, koho by evangelikálové mohli téměř nazývat svým vlastním. V „Dopise“ představuje Metaxas stejného Bonhoeffera – ale s ironickým obratem, kterého si čtenáři možná nevšimnou.

Zde je ironie: zatímco Metaxas chce, abychom v Bonhoefferovi našli inspiraci k odporu proti nepřátelům církve, kteří se nacházejí na politické levici, Bonhoeffer ve skutečnosti vzdoroval nepřátelům církve na politické pravici. Zdaleka nebrojil proti tomu, co Metaxas nazývá „marxistickou ateistickou filozofií“ (5), ale postavil se proti Hitlerové propagandě o židovském spiknutí. Metaxas to ví. Bonhoeffer si všiml, že mnozí pastoři v Německu ochotně přehlíželi Hitlerovy vážné nedostatky, protože chtěli silnou německou církev a „‚křesťanství‘, které by bylo silné a mužné, které by se postavilo bezbožným silám bolševismu a porazilo je“ (151). Jestliže globální cíl marxistické ideologie byl jedním z problémů, pak německý nacionalismus – podpořený vyprázdněnou křesťanskou rétorikou a poháněný konspiračními teoriemi – byl jedním z řešení.

SOUVISEJÍCÍ Tim Keller o kritické biblické teorii

Metaxasova aplikace je správná, protože proti nebiblické ideologii bychom měli vystupovat na všech frontách. Ale vzhledem k tomuto historickému kontextu se zdá zvláštní – a záměrné -, že Metaxas nenabízí církvi nebo jejím pastorům žádné promyšlené varování ohledně tohoto poučení z historie.

Nejde jen o to, že Metaxas zachází ve své aplikaci příliš daleko. On nezachází dost daleko. Ano, pastoři, varujme své lidi před nebezpečnými principy v kritické rasové teorii, LGBT+ aktivismu a hnutí Black Lives Matter. Ale věrnost ve službě znamená, že bychom si měli být vědomi – a chránit se před – i dalšími druhy hrozeb, které se proti církvi vynořují z nejrůznějších směrů.

Usilovat o zásadové politické přesvědčení.

Metaxas věří, že zoufalá doba si žádá zoufalá opatření. Aby se k moci dostali kandidáti, kteří „budou zavádět politiku, jež pomůže lidem“ (121), mohou Kristovi následovníci potřebovat „volit někoho, koho ostatní mohou kritizovat za to, že se provinil tím či oním“ (121). Naznačuje, že křesťané možná budou muset dokonce „lhát pro větší dobro“ (120). Křesťané mohou tyto věci dělat, protože sloužíme „Bohu, který má v sobě divokost a nepředvídatelnost“ (123). A podobně jako u Bonhoeffera v opozici vůči Hitlerovi může být násilí nezbytné (78, 109).

Metaxas se nyní pustil do sofistikované disciplíny morální teologie a možná mu to přerostlo přes hlavu. Křesťanští etikové dlouho diskutovali o biblickém postoji k tomu, kdy, kde a jak podvádět a používat násilí. Jeho stručný a selektivní exkurz do této problematiky však poskytuje křesťanům s povrchním pochopením biblické etiky neoprávněné ospravedlnění pro hříšné jednání. Metaxas bohužel praktikuje to, co hlásá, a jeho slova jsou v naší polarizované kulturní současnosti bezohledná a nebezpečná. Jsme ochotni obětovat mandát církve být sloupem pravdy (1 Tim 3,15) tím, že budeme obchodovat se lží kvůli politickému prospěchu?

Metaxas sice často uznává vliv „velkého Charlese Colsona“ (6, 43), ale zdá se, že odmítá rady Colsona, který napsal: 

„Pokud jsme se v posledních desetiletích něco naučili, pak to, že bychom neměli rozjíždět nemilosrdná politická hnutí, která se lehkomyslně ohánějí klišé o Bohu a vlasti a odrazují naše sekulární spoluobčany. Naším cílem není uchopit moc a vnutit jim své názory. Místo toho bychom měli jednat prostřednictvím zásadového přesvědčování a odpovědného jednání.

Za měřítko považujte Ježíše, ne Bonhoeffera.

Metaxasův pochopitelný obdiv k Bonhoefferovi je hmatatelný, ale mezi životopisem a hagiografií je tenká hranice. Pastýřskou službu měříme měřítky Nejvyššího pastýře a apoštolů, ne evangelickou verzí zavražděného luteránského pastora. Metaxas neváhá označit pastory, o nichž soudí, že jsou slabí, bázliví, zbabělí nebo natolik „teologicky rozbředlí“ (44), že se nepřipojí k jeho hnutí. Muži jako Tim Keller, Alistair Begg, John Piper a John MacArthur nejsou pro Metaxase dostatečně dobré kopie Bonhoeffera (11, 44).

Ačkoli Tim Keller napsal v roce 2011 velkorysý úvod k Bonhoefferovi, do roku 2022 se věci změnily. V nedávném tweetu Metaxas vyjádřil souhlas s touto řečnickou otázkou: „Co když jsou Rick Warren, Andy Stanley a Tim Keller Hitlerovým oblíbeným typem pastorů?“. To je přesně ten druh pomluv a nešťastných vyjádření, které podporují štěpení amerického evangelikalismu.

SOUVISEJÍCÍSdílení nebeské naděje se sériovým vrahem 

Historicky jsme my evangelikálové byli známí svou teologickou shodou na autoritě Bible, ústředním postavení kříže, nutnosti obrácení a prioritě společné práce na globální snaze ke šíření evangelia, které formuje kulturu. Když se neshodneme, měli bychom se řídit biblickým standardem, abychom vyřešili své konflikty a zachovali si svědectví před nevěřícím světem. Nyní jsme všeobecně známí jako mocný hlasovací blok, o který je třeba se ucházet, často napodobujeme své politické hrdiny a vzájemně se napadáme na Twitteru.

Ze všech logických chyb v „Dopise“ je spojování evangelikálů s Hitlerem ta nejvýraznější a je vždy přítomná někde v pozadí. Srovnáním amerických pastorů, kteří nepodepsali Manhattanskou deklaraci, s německými pastory, kteří nepodepsali Barmskou deklaraci (40), Metaxas hraje na nacistickou strunu. Stejně jako tito němečtí pastoři umožnili nástup Hitlera; tito američtí pastoři by svým jednáním udělali stejnou chybu.

Narážka je jasná. Co se stane pokud si pastoři v rámci  svědomí zvolí doktrinální integritu před politickou solidaritou? Však víte, Hitler. Pokud pastoři veřejně nepodporují pravicové kandidáty? No, Hitler. Pokud pastoři uznávají nuance v politických argumentech? Hitler. Tento druh líného myšlení a neopatrného obviňování (který může být typický pro některé moderátory konzervativních talk-show) zdaleka neodpovídá biblickému standardu zbožného projevu.

Úcta k věrné službě pastorů

Metaxasovo opakované zahanbování pastorů, kteří jsou „zbabělí“, „plaší“ a „bojí se mluvit“ pravdu (8, 9, 10, 42, 90), může být u nejistých pastorů účinné. Souhlasím, že v Americe jsou zbabělí pastoři; nechci být jedním z nich. Ale „Dopis americké církvi“ se často dopouští nespravedlivého zobecňování.

V kapitole nazvané „Modla evangelizace“ Metaxas tvrdí, že „existují lidé, kteří mají utkvělou představu, že evangelizace je to nejdůležitější a vlastně jediné, co stojí za to dělat“ (76). To je však slaměný panák. Který pastor tomu skutečně věří?

Od pastorů se vyžaduje, aby „konali práci evangelisty“ (2 Tim 4,5) a „uschopňovali“ věřící mimo jiné ke službě evangelia (Ef 4,12). Neznám žádného pastora, který by si stěžoval na to, že členové sboru jsou natolik oddáni evangelizaci, že si z ní dělají modlu. Metaxas se obává, že křesťané používají evangelizaci jako výmluvu, aby se vyhnuli politice. Já se obávám, že křesťané používají politiku jako výmluvu, aby se vyhnuli evangelizaci. Kdyby mnozí z dnešních evangelikálů byli stejně zapálení pro to, aby lidem vyprávěli o Ježíši, jako pro to, aby jim říkali, jak mají volit, mohli bychom se dočkat skutečného probuzení, které by proměnilo společnost.

Jako hlavní poradce prezidenta Richarda Nixona byl Charles Colson svědkem Nixonovy mistrovské dovednosti manipulovat s vůdci, včetně evangelikálů, pro politické cíle.

Ironií je, že nikdo nebyl poddajnější než náboženští vůdci. Ze všech lidí si měli být nejvíce vědomi hříšné povahy člověka a nebýt oklamáni slávou politických osobností. Ale teologické znalosti někdy tváří v tvář světské moci ustupují do pozadí.

Pastoři, kažte Slovo a nenechte se oklamat.

Líbí se vám tento článek? Podpořte fungování novin

Abychom mohli vytvářet obsah, který čtete zdarma, spoléháme na dary od našich štědrých čtenářů, jako jste Vy.

Pomozte nám pokračovat v této misi a podílejte se na ní spolu s námi. 

Autor: Steve Bateman Zdroj: The Gospel Coalition Datum: 21. listopadu 2022 Foto: Wikimedia Commons – ilustrační

Exit mobile version