Qureshi Nabeel – Hledal jsem Alláha, našel Ježíše (recenze knihy)

Islámskou „hrozbou“ se dnes zaštiťuje kde kdo, od politiků přes média až po prodavače nejrůznějšího zboží. V záplavě takto onálepkovaného proudu se někdy těžko odlišuje zrno od plev, pravdivé od nepravdivého, to, co hraje na city, od toho, co má pevný základ a je důvěryhodné. Uprostřed lehkého zmatku ční nabídka svědectví Nabeela Qureshiho Hledal jsem Alláha, našel Ježíše – vyprávění velmi hlubokého a ryze osobního.

Qureshi se narodil do milující rodiny ahmadíjských muslimů (ahmadíja je odnoží islámu, kterou v 19. století založil Ind Mirza Gulám Ahmad). Protože jeho otec sloužil ve vojenském námořnictvu Spojených států, prožil část dětství v Anglii, později se rodina přestěhovala do USA. V rámci vysokoškolských studií prožil proměnu americké společnosti po teroristických útocích 11. září 2001 a především setkání s Davidem Woodem, křesťanem, který se rozhodl projít s ním jeho cestu hledání pravého, úplného vztahu s Bohem. Jak toto hledání dopadlo, napovídá už název knihy, Qureshi se ovšem rozhodl zachytit co nejpřesněji a nejpravdivěji průběh této cesty.

Kniha Qureshi Nabeel - Hledal jsem Alláha, našel Ježíše
Kniha Qureshi Nabeel – Hledal jsem Alláha, našel Ježíše

Více než soupis hádek mezi oběma mladíky nebo vyčerpávající seznam křesťanských a islámských pro a proti ovšem kniha nabízí především velmi čtivý příběh, který ovšem zdaleka nerezignuje na fakta. Čtenář sleduje Nabeelovu touhu po jasné a srozumitelné komunikaci s Bohem, ochotu hledat za každou cenu, shromažďování důkazů týkajících se nejspornějších bodů křesťanského učení i následné ohledávání vratkých míst islámu. Velmi dobře díky ní nahlédne do světa soudržné islámské rodiny, z jejíhož láskyplně uzavřeného kruhu není jednoduché vystoupit.

Dotkne se základů islámského učení i propojení rodiny a víry, které platí v muslimském světě. Shrnuje také pilíře křesťanské věrouky a i u nich hledá nejen argumenty pro, ale pátrá i po možných slabinách. To vše v rámci životopisného vyprávění, u kterého budete chtít znát nejen výsledek hledání (který je dopředu znám), ale především odpovědi, které Nabeel nalézá na vlastní otázky. I když jde o vyprávění osobní, autor svou autobiografii rozdělil do několika tematických bloků, ke kterým v závěru nabízí jakýsi „klíč“ – ten má pomoci k případnému využití pro vlastní hledání nebo debaty v muslimsko-křesťanském dialogu. Nechybí slovníček nejčastějších pojmů islámského světa, kulturního i náboženského.

Kniha Hledal jsem Alláha, našel Ježíše vychází ve svižném a vnímavém překladu Lukáše Makovičky; je třeba ho vyzvednout nejen pro cit, se kterým si poradil se zlomovou pasáží snu, jenž dovršil Nabeelovo rozhodování, ale i pro celkové nakládání s textem a jeho převáděním do českého kontextu. Celková grafická úprava knihy napomáhá k orientaci ve „výukové“ části textu, za pozornost stojí zajímavě zvolený font písma.

V posledních letech vyšlo mnoho křesťanských knih, které se snaží uchopit téma islámu. Životopis Nabeela Qureshiho je skvělým skloubením upřímnosti, nestrojenosti a zároveň faktografičnosti, čtivosti a snahy o nezkreslenost. Může tak být skvělým nahlédnutí do islámského světa pro ty, kdo se touží zorientovat, a ne jen plošně soudit.

Knihu Hledal jsem Alláha, našel Ježíše vydalo v roce 2017 hudební vydavatelství Rosa. Jeho distribuci zajišťuje internetový obchod Gimel.cz.

Autor: Lucie Endlicherová, Obrázky: Gimel.cz

Tags: ,,,,