Křesťan dnes

Po Kellerově smrti se „mladí, neúnavní a reformovaní“ kalvinisté ocitli na rozcestí

Na počátku tisíciletí proběhla evangelikálním náboženstvím reformační obroda, která byla poháněna kalvinismem, charismaty a komplementarismem. Navzdory pádu řady vůdců si toto hnutí zachovává svou sílu.

Wyatt Reynolds se léta snažil nelézt jistotu spasení. Jako sedmiletý se každý večer před spaním modlil. Ve své komunitě na jihu Georgie chodil věrně do kostela, ale nikdy nebyl přesvědčen, že své srdce skutečně odevzdal Ježíši.

Pak během dospívání začal Reynolds poslouchat každodenní rozhlasový pořad Alberta Mohlera, prezidenta Jižního baptistického semináře, a pokračoval v četbě děl Johna Pipera, R. C. Sproula a dalších současných reformovaných křesťanských teologů a pastorů. Díky nim našel a přijal kalvinistické učení o milosti.

SOUVISEJÍCÍNejkontroverznější kázání Charlese Spurgeona přineslo kritiku anglikánů i katolíků 

„To bylo pro mě jako pro neuvěřitelně úzkostlivého středoškoláka nesmírně osvobozující,“ řekl Reynolds Religion News Service, nyní doktorand na Kolumbijské univerzitě v New Yorku.

Reynolds se přidal k „mladým, neúnavným a reformovaným“ křesťanům – hnutí obnovy, které se zrodilo na počátku roku 2000 a které podporovaly desítky jeho vrstevníků z řad evangelikálních křesťanů, kteří vyrostli na kázáních reformované teologie. Tito mladí křesťané se zhluboka napili teologie pojmenované po francouzském protestantovi ze 16. století Janu Kalvínovi, kterou do Ameriky přinesli puritáni.

V době, kdy se k nim Reynolds připojil, bylo kalvínské hnutí obnovy obrovským hitem, který vytvářel zdánlivě nekonečný proud konferencí, knih, videí a příspěvků na sociálních sítích. Jeho vůdci, kteří byli stejně charismatičtí a intelektuální jako konzervativní, propagovali kontrakulturní myšlenky, jako je komplementarismus – přesvědčení, že ačkoli jsou si obě pohlaví rovna, Bůh pověřil vedením církve a domácnosti muže. Reformovaná obnova se stala mocnou značkou životního stylu, která spojovala křesťany napříč denominacemi a generacemi.

Relogion News Service dále píše, že Mark Driscoll byl v konzervativních evangelikálních kruzích několik let vlivným pastorem.  S tímto úspěchem přišly však i dramatické pády. 

V roce 2010 mnozí z vůdců hnutí nakonec upadli v nemilost. Patří mezi ně např.: Mark Driscoll, zakladatel dnes již zaniklé megacírkve Mars Hill; prominentní pastor Tullian Tchividjian se přiznal k sexuálnímu zneužívání; C. J. Mahaney byl obviněn z krytí zneužívání ve své církvi; James MacDonald byl propuštěn pro „opakující se vzorec hříšného chování“.

SOUVISEJÍCÍ Oblíbené citáty Tima Kellera  

Joshua Harris, jehož bestseller „I Kissed Dating Goodbye“ z roku 1997 se stal biblí kultury čistoty, zcela opustil křesťanskou víru.

Letos na jaře utrpělo toto hnutí další ránu, když zemřel Tim Keller, penzionovaný pastor newyorské megacírkve, autor bestsellerů a spoluzakladatel projektu The Gospel Coalition, jedné z vlajkových institucí reformované obrody. Keller, známý svou intelektuální zvídavostí a osobní laskavostí, onemocněl v roce 2020 rakovinou slinivky a koncem května zemřel.

Jenny Andersonová uvedla, že se s kalvinistickou teologií poprvé setkala jako studentka vysoké školy díky knize pastora Pipera „Toužím po Bohu“ z roku 1986. Pocházela z fundamentalistického prostředí, kde převládalo poselství, že člověk nikdy nemůže být dost dobrý na to, aby si zasloužil Boží lásku.

V kalvinismu našla učení o spasení – neboli „soteriologii“, jak říkají teologové -, které říká, že je to Bůh, kdo uděluje lidem milost, a ne lidské úsilí. „Milost v reformované soteriologii působila na žíznivé lidi jako voda.“

Jak se hnutí rozrůstalo, začali se do seminářů, kde se vyučovalo takzvané učení o milosti, hrnout aspirující pastoři. Mohlerův Jižní baptistický teologický seminár v Louisville v Kentucky, The Master’s Seminary v Los Angeles a Piperova Bethlehem College and Seminary v Minneapolisu začaly chrlit tolik mladých horlivých pastorů, že se hnutí dostalo na titulní stránky celostátních novin.

Spisovatel Collin Hansen, jehož kniha „Young, Restless, Reformed“ (Mladí, neúnavní, reformovaní) z roku 2008 je kronikou počátků hnutí, vysvětlil v roce 2009 časopisu Time přitažlivost kalvinismu pro mladé křesťany slovy: „Mají spoustu přátel: to, co potřebují, je Bůh“.

Nejdůležitější však je, že mnozí z těch, kteří se v této době setkali s kalvinismem, tvrdí, že jejich víra pod jeho vlivem náhle rozkvetla. Bývalý prezident Jižních baptistů J. D. Greear v nedávném rozhovoru pro Religion News Service řekl, že když vyrůstal, bylo jeho chápání Boha „příliš malé“. Greear poznamenal, že se snažil věnovat Bohu takovou oddanost, jakou vyžadovala Bible, a proto byl zmatený.

Situace se začala měnit poté, co si přečetl knihu „Náboženské pocity“ od puritánského spisovatele a teologa Jonathana Edwardse, který popsal Boha dostatečně velkého na to, aby mu mohl odevzdat svou duši – většího než postava, která se objevovala v megacírkvích přátelských k hledajícím, v nichž vyrůstal.

Líbí se vám tento článek? Podpořte fungování novin

Abychom mohli vytvářet obsah, který čtete zdarma, spoléháme na dary od našich štědrých čtenářů, jako jste Vy.

Pomozte nám pokračovat v této misi a podílejte se na ní spolu s námi. 

-red- Datum: 10. června 2023 Foto: CC Search – John Piper

Exit mobile version