PoznejBibli.cz – Biblické příběhy i pro vaše děti!

Připadá mi fascinující, jak je Boží Slovo komplexní a provází člověka od kolébky až po rakev. Pán Ježíš považuje děti za klíčovou skupinu pro evangelium: 

„Ježíš však řekl: ‚Nechte děti a nebraňte jim přijít ke mně, neboť takovým patří království Nebes‘,“ (Mt 19,14). 

Víra Timotea byla do jisté míry založena na víře jeho babičky Loidy a maminky Euniky:

„Připomenul jsem si tu upřímnou víru, která je v tobě; ta nejprve přebývala v tvé babičce Loidě a  v tvé matce Eunice a jsem přesvědčen, že přebývá i v tobě“ (2Tm 1,5).

Mohli bychom pokračovat, a zastavit se např. u bratrů Johna a Charlese Wesleyových a zbožnosti jejich matky, podobně je to tak se zbožností našich prarodičů a rodičů, a nakonec i nás samotných. Měli bychom usilovat o to, aby děti měly možnost poznávat Písmo zábavnou a srozumitelnou formou. Teď v době lockdownu máme ideální příležitost zkusit něco nového. Pokud máte víc dětí můžete je zapojit všechny a třeba se přidat i vy. 

Materiály naleznete na webových stránkách www.poznejbibli.cz

Sledujte nás na Facebookuhttps://www.facebook.com/poznejbibli

Rozhovor se Zbyňkem (absolvent biblických lekcí a mladý sloužící bratr sboru Praha Spořilov – www.sporilov.org)

Ahoj Zbyňdo, můžeš se, prosím, krátce představit?

Jsem Zbyněk Tomiška, je mi 21 let, narodil jsem se do věřící rodiny a od malička chodím do shromáždění na Spořilově. Uvěřil jsem, když mi bylo čtrnáct. Nyní studuji třetím rokem na VŠCHT. 

Vzpomeneš si, kdy jsi začal dělat kurzy Poznej Bibli?

Přesný rok si nevzpomenu, ale bylo to okolo mých 10 let.

Takže jsi absolvoval od červených až po modré?

Ano, myslím, že jsem začal červenými. Nejdříve jsem je vyplňoval s mamkou a poté i sám.

Můžeš trochu vysvětlit, jak ty lekce fungují?

Každá sada lekcí na měsíc se skládá ze čtyř lekcí, které spolu tematicky souvisí. V každé lekci se probírá jeden úsek z Božího Slova a je to rozdělené na různé úkoly, které se střídají. Někdy jsou to křížovky, jindy doplňovačky, dále také otázky k textu, a ještě jsou tam klíčové verše, které se můžou učit nazpaměť a jsou důležité k tomu úseku.

Vyplňovalo vás doma ty lekce víc, nebo jsi je dělal sám? 

Vyplňoval jsem je sám, brácha a ségra jsou o dost starší, tak je to nezastihlo.

Takže v besídce jste s tím nepracovali?

Myslím, že ne, měli jsme to dělat doma. Jen jsme si v besídce třeba řekli, aby ten, kdo to zatím neudělal, tak aby tak učinil.

Vzpomeneš si třeba co tě ně těch lekcích bavilo nebo naopak štvalo?

Neměl jsem moc rád opisování veršů ručně, když bylo třeba opsat celý verš. Na druhou stranu mě bavily křížovky. Také bych se přiznal, že jsem měl období, kdy mě nebavilo nic a moc se mi do vyplňování nechtělo, ale také jsem měl období, kdy jsem vyplňoval rád, pak už bylo všechno najednou lepší.

Kolik let si to vydržel celkem vyplňovat?

Myslím, že tak čtyři, možná pět do nějakých patnácti. 

Jak se ti podařilo nebo tvojí mamce, abys je vyplňoval tak dlouho a pravidelně. Setkal jsem se s tím, že na začátku vládne nadšení, ale málokdo vydrží.

Někdy se dařilo vyplňovat pravidelně a někdy to bylo horší. Byly situace, že se dělaly jeden týden tři sešity najednou, ale jak kdy. 

Přišel ti celkově obsah lekcí náročný nebo to bylo v pohodě?

Myslím, že to bylo docela v pohodě. Někdy se stalo, když jsem si nepřečetl text dobře, tak jsem se musel vrátit a přečíst si ho znovu.

Takže myslíš, že tě to naučilo pracovat trochu s textem?

Určitě, také mě to naučilo dávat důraz na klíčové myšlenky a dokázal jsem odhadnout na co budou zaměřené otázky.

U těch modrých lekcí mi připadá, že ty lekce jsou trochu složitější, nebo ti to tak nepřišlo? 

Myslím, že lekce pro dorost jsem dělal jenom chvíli, ale nepamatuji si, že bych si někdy řekl, že toto je fakt těžká lekce, ale spíš jsem tomu dokázal porozumět. Ale určitě je rozdíl mezi jednotlivými úrovněmi.

Napadá tě, co ses prostřednictvím těchto lekcí naučil?

Řekl bych, že jsem poznal více příběhů, některé příběhy jsem znal jenom trochu a tady jsem se o nich dozvěděl víc informací, což myslím, že bylo užitečné. Nejcennější užitek bych viděl v naučení práce s textem, naučilo mne to vyhledávat a rozpoznávat myšlenky textu. 

Byly období, kdy jsem se k tomu moc nehrnul. Těmto obdobím bych přiřadil užitek především v poznávání příběhů. Když přišlo období, kdy jsem lekce chtěl vyplňovat, tak užitek byl mnohem větší. Navíc, když už jsem byl schopný duchovně vnímat a poznávat skutečnosti, tak jsem si četl, co se píše v Písmu i mimo otázky z lekcí. 

Komu bys ty lekce doporučil?

Doporučil bych každému, kdo je na to věkově vhodný. Řekl bych takový poznatek, že někdy může přijít doba, kdy se do toho člověk moc nehrne, ale i tato doba je užitečná. Potom později z toho můžete těžit, což bych řekl spíše jako povzbuzení pro rodiče.

Takže myslíš, že ten zájem přichází spíš ze strany rodičů než dětí?

Myslím si, že asi ano. Taková situace, že by si dítě našlo tyto lekce a samo je chtělo dělat, aniž by se o nich dozvědělo třeba od rodičů je méně pravděpodobná, takže iniciativa přichází hlavně ze strany rodičů.

Osvědčilo se vám udělat si na ty lekce konkrétní čas v konkrétní den?

U mě to byla ta sobota, což bylo pro mě nejlepší. Po škole se mi to moc dělat nechtělo a v neděli už taky ne, ale takhle v sobotu jsme se třeba jednou za měsíc nebo jednou za dva týdny k tomu s mamkou dostali a později jsem už byl samostatný.

A sbírání bodu tě motivovalo nebo vůbec?

Upřímně, ani moc ne. Vadilo mi, když jsem měl něco špatně, ale i když jsme dostávali bonusové body, když jsme lekci odevzdali včas, tak já jsem jich moc nenasbíral.

Doporučil bys tyto lekce dětem z věřících rodin nebo všem?

Já bych to spíše rozdělil, podle toho, zda dítě je věřící. Dá se předpokládat, že děti, které ještě neuvěřily, tak k tomu nebudou mít takovou touhu a asi to budou mít spíš jako povinnost, podobně jako dostávají ve škole úkoly. Samozřejmě je to mnohem užitečnější, když je dítě obrácené, ale tam už bych doporučil alespoň lekce pro dorost. Věřím, že lekce mají svůj užitek ať tak nebo tak, minimálně v mém případě měly.

Inzertní článek, Karel Ouzký

Zanechej svou odpověď

Tvoje e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Děkujeme za váš komentář