Anjelský chlieb (recenzia)

Tessa Afsharová v románe Anjelský chlieb vdýchla nový život biblickému príbehu o Lýdii. Snáď každý pozná príbeh o Lýdii, ktorá bola farbiarkou purpuru a neskôr prvou európskou kresťankou. Mala to šťastie, že spoznala apoštola Pavla. Aký však bol jej život pred tým, ako jej bolo zvestované evanjelium? Autorka nám predostrie tento príbeh v novom svetle, ktoré nás donúti zamyslieť sa nielen nad životom prvých kresťanov, ale aj nad naším, v ktorom sme až príliš častokrát ovládaní strachom a zraneniami z minulosti.

Lýdia mala farbenie purpuru v krvi, pretože od detstva sa priúčala od svojho otca. Napriek šikovnosti a kvalite ich purpuru žili z mesiaca na mesiac. Jedného dňa sa v ich živote objavil Iason, do ktorého sa Lýdia zaľúbila a vďaka ktorému mohlo ich podnikanie začať prekvitať. Po pár mesiacoch však všetko dopadne úplne naopak. Lýdiin otec Eumenes umiera a ona musí rýchlo utiecť zo svojho rodiska do Filíp, kde túži začať nový život.

„Jeho plány sa dokonale prejavia vtedy, keď naše zámery padnú.“

Vďaka otcovej predvídavosti si stihla vziať z domu dosť peňazí na otvorenie novej dielne a pár balov purpuru. Avšak Boh jej do cesty poslal Rebecu, ktorá čelila hladu a biede. Lýdia ju vzala so sebou i keď si zmarila nádej na otvorenie vlastného podniku. Zostalo jej však niečo dôležitejšie ako peniaze, otcov vzácny tajný recept na farbenie purpuru, šikovnosť a Rebeca, ktorá priniesla do života radosť a pokoj, ktoré jej po smrti otca veľmi chýbali. Ako je možné, že Lýdia napriek všetkým strastiam začne prosperovať? Zotaví sa niekedy z rán, ktoré jej život a ľudia uštedrili? Čo dokáže zbúrať jej pevnosť strachu, ktorá v nej za roky vyrástla?

Tessa Afsharová opäť zabodovala na plnej čiare. Jej príbeh o Lýdii som prečítala na jeden dych. Začiatok mi pripomínal jej predošlú knihu Krajina mlčania, ktorá v sebe mala mnohé hlboké myšlienky, ale zároveň smutné pasáže, ktoré ma dohnali k slzám.

Je vidieť, že autorka opäť odviedla kus dobrej práce. Dobu a okolnosti v akej sa hrdinovia nachádzajú opísala tak verne, že človek má pocit, ako by sa ocitol v minulosti. Aj ich pocity a zážitky zachytila tak reálne, že s nimi cítite a prežívate to, čo oni. Ja osobne som sa najviac vcítila do Lýdie, ktorá bola miestami až paralyzovaná strachom. Častokrát sa cítim úplne rovnako. A hoci ľutujem, že kvôli strachu prichádzam o mnohé veci, mám pocit, že strach je v určitých situáciach silnejší ako moje presvedčenie a odhodlanie. Veľmi ma preto oslovila myšlienka o tom, že sa potrebujeme naučiť jesť anjelský chlieb, čo vlastne značí naučiť sa na 100% dôverovať Bohu.

„Netrpíme hladom, ktorý uspokojí iba viera? Určitým spôsobom sa potrebujeme naučiť jesť anjelský chlieb: každý deň sa spoliehať na Boha, že nám dá všetko, čo potrebujeme.„

Hoci je príbeh o Lýdii starý už takmer dvetisíc rokov, má čo ponúknuť aj ľuďom dneška. Myslím, že nielen hlavnú hrdinku, ale aj nás ovládajú strach, zranenia či staré hriechy. Musíme však uznať, že Boh je pri nás, drží nás za ruku, pomáha nám vstávať z prachu a posiela nám do cesty ľudí, ktorí nás vedú k nemu.

„Namiesto zázraku ti Boh môže dať silu alebo pokoj, hoci okolo teba bude vyčíňať búrka. Možno ti dá múdrosť, keď budeš potrebovať odpovede. Alebo ťa chytí za ruku, ako to vie iba on, dá ti odvahu a podoprie ochabnuté kolená. Jeho dielo je dokončené a vrhá tieň na všetky tvoje nedokončené práce.“

Ďalšia vec, ktorá je na knihe Anjelský chlieb povzbudivá sú mnohé dobré skutky, ktoré vykonáva nielen Lýdia, ale aj ďalšie postavy. Je v nich krásne vidieť, aký dosah môže mať zdanlivo drobný skutok z lásky na životy mnohých. Práve tieto dobré skutky dodávajú knihe nádej v situáciach, ktoré sa zdajú neriešiteľné. Dúfam, že vás príbeh natoľko zaujme, že si prečítate nielen jeho nové spracovanie od Tessy Afsharovej, ale aj jeho originálnu verziu v Biblii.

Ak sa vám kniha Anjelský chlieb páčila, môžete si ju pohodlne kúpiť na kumran.sk

Ak vás nadchlo ako dokáže autorka Tessa Afsharová oživiť biblické príbehy odporúčam vám ďalšie jej diela Perla z MoabuPerla v piesku a Krajina mlčania.

AFSHAROVÁ, Tessa. Anjelský chlieb. Prvé vydanie. 2018. Kumran 336s. ISBN: 978-80-89487-99-8