Arcibiskupství: napomenutí Halíka nejen kvůli Istanbulské úmluvě

Praha – Katolický kněz, teolog a filozof Tomáš Halík si za svá vyjádření týkající se Istanbulské smlouvy vysloužil napomenutí kardinála Dominika Duky. Stalo se tak již v listopadu a Halík na svém webu popisuje své déle trvající spory s Dukou a také to, proč se postavil proti zářijovému kontroverznímu kázání kněze Petra Piťhy důrazně odmítající zmíněnou úmluvu. Česká biskupská konference v čele s Dukou se naopak za Piťhu staví a pakt odsuzuje. Pražské arcibiskupství dnes uvedlo, že napomenutí Halíka je třeba chápat v širších souvislostech, nejen v otázce Istanbulské úmluvy a debaty o ní.

Istanbulská úmluva proti násilí na ženách a domácímu násilí, která v Česku čeká na ratifikaci, vyvolává v zemi rozporuplné reakce. Emoce zvířilo zvlášť svatováclavské kázání katolického kněze Piťhy, podle něhož by přijetí vedlo k roztržení rodin, odebírání dětí a deportacím odpůrců do vyhlazovacích táborů. Česká ženská lobby na něj podala trestní oznámení kvůli šíření poplašné zprávy.

Halík uvedl, že Piťhův projev považuje za „formou i obsahem krajně nevhodný, hodící se spíše do bulváru než do katedrály na velký církevní svátek“. „Považoval jsem za svou povinnost ukázat i veřejně, že takové proslovy (…), vyvolávající paniku místo naděje a předem diskreditující svou úrovní církev pro potřebnou seriózní debatu o vážných otázkách kolem sociologických teorií genderu, nejsou jediným hlasem v církvi,“ říká Halík.

Zatímco podle prohlášení sedmi křesťanských církví by úmluva ohrozila tradiční rodinu a postavila muže a ženy proti sobě, Českobratrská církev evangelická uvedla, že Česko by úmluvu mělo ratifikovat.

V médiích se objevila informace, že Duka Halíka pokáral během diskuse v polovině listopadu na kněžském dnu, který byl věnován právě Istanbulské úmluvě a tématu genderu. Pražské arcibiskupství dnes uvedlo, že napomenutí je datované 12. listopadu a netýká se diskuse na kněžském dnu. „Toto napomenutí je v souladu se stanoviskem celé biskupské konference (ČBK), tedy všech diecézích biskupů,“ uvádí arcibiskupství.

Napomenutí mimo jiné zmiňuje, že Halík „ve svých mediálních vystoupeních napadá stanoviska vydaná k různým aspektům veřejného života jeho biskupem, popřípadě ČBK“. Podle arcibiskupství napomenutí platnosti nabývá kolem poloviny ledna.

Halík na svém webu dodává, že s Dukou se přátelil 50 let, s Piťhou ještě déle. „Spolupracovali jsme v podzemní církvi, ale nynější doba (…) mnohé věci prověřuje; doufám, že po blížícím se Dominikově penzionování, patrně v řádu několika měsíců zas konečně najdeme chvíli na vyjasňující osobní rozhovor,“ píše Halík.

Líbí se vám tento článek? Podpořte fungování novin

Abychom mohli vytvářet obsah, který čtete zdarma, spoléháme na dary od našich štědrých čtenářů, jako jste Vy.

Rádi byste nám pomohli pokračovat v této misi a měli tak možnost se na ní spolu s námi podílet?

 

Autor: ČTK  Foto: CC Search, Tomáš Halík

Tags: ,,

8 Komentáře

    • Zajímavá logika: za všechno může Tomáš Halík. Nebude problém v tom, že lidovci nedokáží zaujmout?
      Vlastně neříkám pravdu. Zaujali svým bojem proti IÚ. Ale je ten boj pravdivý?
      Není to jen hledání nepřítele, když nemám vizi?

      Odpověď
  1. Kněz Halík, podobně jako papež, je reprezentantem humanitního směru křesťanství, jehož základem je nerozlišování mezi dobrem a zlem, patrně mající základ v Božích vlastnostech neboť On je tak dobrý, že nerozlišuje a miluje vše – to jenom naše lidská malost, egoismus a sobeckost nám brání k přijmutí tohoto pohledu. Neuvědomují si však, že jejich „profesní“ provázanost se světem naopak je staví do pozice, která jim (ani při nejlepší vůli) neumožňuje svobodně se vyjadřovat a nezávisle vidět svět takový, jaký je. V podstatě hovoří jedněmi ústy dvě odporující si skutečnosti. Je to v Písmu vyjádřeno zcela jasně – nelze sloužit dvěma pánům! Buď sloužíme Bohu nebo světu, ale oběma nelze! Kněz Halík je vynikající rétorik, je to však podle apoštola Pavla opravdu to, co přivádí lidi k Bohu ?

    Odpověď
    • Můžete mi uvést konkrétní případy, kdy jmenovaní slouží dvěma pánům?
      Tím, že je někdo lidský, tak slouží zlu?

      Odpověď
      • Vatikán, v čele s papežem si v zásadě stále udržuje a hlídá pozici prostředníka mezi člověkem (světem) a Bohem. Bůh však dal při smrti Ježíše Krista, roztržením opony v Jeruzalémském chrámu od shora dolů, jasně najevo, že zrušil platnost tohoto prostředníka – starozákonního kněze – aby umožnil samotnému člověku navázat vztah přímo s Bohem. Nepochybuji, že papež uvěřil v Ježíše Krista jako Božího syna, pak jej to ale zavazuje zaujmout zcela jasný postoj co je světlo a co je tma, co je pravé a co falešné. Tento viditelný a rozhodný postoj bohužel papež nezaujímá a to především k Islámu jako takovému, čímž vlastně zpochybňuje právoplatnost křesťanství. To nemá nic společného s nenávistí, ale s vírou. Buď jedno nebo druhé, obojí nelze. Katolická církev jako taková, v podstatě zúžila svou aktivitu na zdůrazňování lásky a nutnosti vzájemné mezilidské pomoci a tolerance, což je sice na jedné straně nepochybně potřebné a Bohulibé, ale na druhé straně právě světu nezvěstuje Boží principy a zákonitosti, na jejichž základech se děje to, co se děje. Buď Božímu řádu sama nevěří a pokud ano, pak patrně nemá důvod nebo dost odvahy usvědčovat jím svět. Potom ovšem hraje dvojí hru. Jednoduše kritizovat, že někdo, někoho, někam nechce, nevidět a nerespektovat okolnosti a dopady, je velice prosté a laciné a rozhodně na prestiži nepřidá.

        Odpověď
    • Pápež František nie je na tej istej vlne s Halíkom.Je veľmi jemný a empatický ale gender ideológiu,potraty a sexuálnu neviazanosť vždy odsudzoval.Čítajte jeho kázne alebo listy,on má jasno medzi dobrom a zlom.

      Odpověď
      • Jestliže má papež jasno mezi dobrem a zlem, jak to, že se tedy nebojí Boha? Proč nekráčí rovně podle evangelia, ale strhává s sebou k pokrytectví i ostatní, podobně jako apoštol Petr? Ten však své pochybení uznal …

        Odpověď

Zanechej svou odpověď

Tvoje e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Děkujeme za váš komentář