Chtějí charizmatičtí křesťané zavést na Slovensku teokracii?

V podcastové epizodě pro portál Aktuality.sk publicista a člen evangelické církve Michal Havran obvinil letniční křesťany ze snahy zavést na Slovensku teokracii podobnou té v Íránu. U východního souseda se téma letničních  a charizmatických hnutí otevřela hlavně v souvislosti s účinkováním některých věřících osobností, které působí ve vrcholové politice, zejména ve vládní straně OLaNO.  

Když se ministrem zdravotnictví stal Marek Krajčí, který po kauze Sputnik odstoupil ze své pozice, po internetu začala kolovat jeho video z několik let starého kázání o Duchu svatém. K členům probuzeneckého hnutí v rámci katolické církve na Slovensku by jsme mohli řadit bývalého europoslance Branislava Škripeka, který vystupoval na některých hudebních festivalech organizovaných Godzone, ale také i dnešní premiér Eduard Heger nebo poslanec Richard Vašečka.  

Heger, který ke Kristu konvertoval v dospělosti, patří mezi ty křesťany, kteří se otevřeně hlásí ke své víře. „Žijeme v demokracii a už nejsme pronásledováni za svou víru jako tomu bylo v bývalém režimu. Víra, kterou nám daroval Ježíš Kristus a vztah s Ním nás vedou k tomu, abychom byli pravdiví, poctiví, zodpovědní, empatičtí a mluvili pravdu. Myslím si, že toto jsou hodnoty, které každý občan od svého zástupce – politika očekává. Právě takové hodnoty jsou totiž zárukou, že budou prosazovat veřejný zájem, a ne osobní nebo skupinový. Proto vůbec nevidím překážku v tom, že člověk je křesťan a zároveň působí například ve funkci ministra. Naopak, myslím si, že je odolnější vůči pokušením takové funkce,“ řekl ještě jako ministr financí v rozhovoru pro časopis Vítězný život.

Havrana, který se v minulosti kriticky vyjadřoval také na adresu katolického kněze Mariána Kuffu, se domnívá, že letniční křesťané žijí v apokalyptických představách blížícího se konce světa.

Tyto hnutí, které jsme mohli vidět i v některých projevech spojovaných i s vysokými členy slovenské politiky, pohrdají rozumem, pohrdají kritickým myšlením a tím vlastně opovrhují celou naší civilizací, poznamenal pro Aktuality Havran, který se ve sporu s vedením evangelické církve na Slovensku postavil na stranu farářky Anny Polckovoé o tom, jaký má mít táto největší protestantská církev vztah k homosexualitě. Havran, Polcková nebo člen Progresivního Slovenska Ondřej Prostredník se ve slovenském mediální prostředí stali známí pro své liberální postoje a kriticky vnímají vedení ECAV.

Charizmatické hnutí přineslo probuzení do katolické církve 

S úplně opačným názorem na charizmatické hnutí na Slovensku jako Havran přišel katolický kněz a bývalý mluvčí biskupské konference Anton Ziolkovský, který podobné komentáře nazval „strašením.“

Ve svém komentáři po deník Postoj tvrdí, že díky charismatickým společenstvím mnozí mladí lidé objevili krásu katolické víry a stali se praktikujícími křesťany.

Newsletter Křesťan dnes – týdenní přehled nejdůležitějších zpráv

„Někteří se vysmívají z jejich spirituality, pro jiné představují nebezpečí pro sekulární společnost, protože se chtějí řídit Boží vůlí, a někteří je dokonce obviňují, že chtějí zavést teokracii,“ píše Ziolkosvký a dodává, že pozice mluvčího měl možnost se s nimi pravidelně setkávat.

Vysvětli, že od počátku 20. století se kromě katolíků, protestantů a pravoslavných křesťanů, rodina církev rozšířila také o evangelikální a charizmatické hnutí.  „Charismatická spiritualita jde snad s výjimkou pravoslavných církví napříč celým křesťanstvím. Má mnoho sympatizantů iv katolické církvi. Jako každá spiritualita, i tato má své plusy a minusy. Jednoznačným plusem je silné biblické ukotvení a prožívání osobní víry ve společenství,“ konstatuje dále Ziolkovský.

Ziolkovský v závěru svého komentáře připouštím, že mohou být země, kde je letniční hnutí problémem, ale to není případ Slovenska, kde je pro církev požehnáním. „Nevylučujem, že sú krajiny, kde letničiarske cirkvi alebo charizmatické skupiny môžu predstavovať problém. Ale dovolím si tvrdiť, že toto určite nie je prípad Slovenska. Práve naopak. Prítomnosť charizmatických spoločenstiev na Slovensku je znamením čias, je požehnaním; je duchovnou odpoveďou na desocializovanú individualistickú spoločnosť postmoderny, ktorá sa zmieta medzi túžbou po duchovne a strachom sa ho dotknúť,“ uzavírá katolický kněz v článku pro Postoj.

Líbí se vám tento článek? Podpořte fungování novin

Abychom mohli vytvářet obsah, který čtete zdarma, spoléháme na dary od našich štědrých čtenářů, jako jste Vy.

Pomozte nám pokračovat v této misi a podílejte se na ní spolu s námi. 

-red- Datum: 1. května 2021 Foto: screenshot YouTube – Michal Havran

https://www.aktuality.sk/clanok/885214/michal-havran-cielom-letniciaskych-hnuti-je-zavedenie-teokracie-takej-aka-dnes-ovlada-iran-podcast/?fbclid=IwAR18bhq021txDFzbGB7r8W9s-6yGzWa5Th-W0r31Cx2gVAOqSpJrDhThQig   menal  vyjadelickkl Students.i

Tags: ,,,,,,,

3 Komentáře

  1. Takové obvinění je samozřejmě absurdní. Na Slovensku je v církevních kruzích velký odpor k letničním a charizmatikům. Třeba pokud by se o nějakém mladém evangelickém faráři prosáklo, že se zúčastnil nějakého charizmatického podniku v Čechách, stálo by ho to místo. Ovšem mnoho křesťanů v politice i mimo ni zavést teokracii jako v Iránu chce. Je ale absurdní to svádět na charizmatiky. Chtějí to třeba také někteří konzervativní katolíci, evangelikálové a pod. na Slovensku, v Čechách i i jinde. Myslím, že pro křesťany v politice je velice svůdné hájit skupinové zájmy – ty křesťanské. Jsou samozřejmě přesvědčení, že to bude pro společnost pozitivem, i když to třeba drtivá většina společnosti vidí jinak. Z historie vidíme, že křesťané v politice jsou často velmi slepí a nejsou zrovna zárukou prozíravých postojů a demokratického cítění… A snahu zavést teokracii mívají…

    Odpověď
  2. Teokracie je ohavnost. Byla obvyklá ve sterověku a částečně i ve středověku, kdy panovník předstíral, že je zástupcem nějakého boha na zemi. Takový člověk byl nekritizovatelný – kdo ho kritizoval, ten se jakoby vzpíral samotnému bohu.

    Na druhé straně politická angažovanost křesťana nejenže není v rozporu s křesťanským učením, nýbrž je křesťanskou ctností. Je realizací zájmu o bližního, o jeho starosti a trápení. Politikové mohou napravit mnoho nespravedlností. Největší chudoba (a hlad) vládne v rozvrácených státech bez pevné centrální moci.

    Křesťan v roli politika by se měl řídit Boží vůlí s tím, že si nikdy nemůže být naprosto jist, jaká ta Boží vůle vlastně je. Křesťan by nikdy neměl vystupovat jako Boží agent, měl by vždy vystupovat sám za sebe. Pokud vystupuje jako člověk pověřený Bohem a zmýlí se, omyl padá na Boha. To je zásadně špatně.

    Odpověď
  3. Sám jsem vůči určitým směrům a autoritám v charismatickém křesťanství dosti kritický. Nikdy ovšem nezapomenu, kolik milých, poctivých a obětavých lidí jsem zde potkal ani na většinově poctivý přístup k Písmu jako hlavnímu zdroji hodnot a pravd, které obstojí i v 21. století.
    Celý 37 minut dlouhý rozhovor M. Havrana jsem vyslechl zde https://www.youtube.com/watch?v=DmNVXF_nnis ( abych nemusel portálu aktuality.sk odsouhlasit cookies xyz počtu reklamních partnerů ). Pokud mluví z neznalosti, kéž ho Bůh přivede k poznání pravdy. Pokud i z nenávisti, kéž mu dá i milost k pokání.

    Odpověď

Zanechej svou odpověď

Tvoje e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Děkujeme za váš komentář