Cirkevní historik Martin Vaňáč: Mariánský sloup není symbol smíření

Praha – Podle katolíka a církevního historika Martina Vaňáče mariánský sloup symbolizuje vládu Habsburků a odpor není důsledkem komunistické indoktrinace. Vyjádřil názor, že postavení repliky této náboženské památky by mělo předcházet smíření se sekulární společností a mezi samotnými křesťany.

Učitel Evangelické teologické fakulty v rozhovoru pro Lidové noviny uvedl, že u sloupu se konaly pobožnosti upomínající obranu Prahy, ale za vlády Josefa II. byl vydán zákaz náboženských průvodů, takže skončily i veřejné pobožnosti.

Jádro problému vnímá ve dvojím významu, protože mariánský sloup připomíná záchranu města před Švédy a zároveň je symbolem protireformace.

„Neposkvrněná Panna Marie byla symbolem pravé víry, ochránkyní před všemi herezemi. Jde o dvě strany jedné mince, ale účastníci sporu vidí každý jen tu svoji a tu druhou přehlížejí,“ poznamenal.

Inspirativním příkladem pro dnešní situaci by mohl podle Vaňáče být příklad z minulosti, kdy se finance ze sbírky na mariánský sloup použity na obnovu náboženského života a stavbu kostelů.

Na dotaz, jaký má mariánský sloup na Staroměstském náměstí pro katolíky význam, uvedl: „Starší generace to myslím vnímá emocionálně, pro ni to symbolizuje svobodu víry. Myslí si, že se obnovením tohoto sloupu znovu vynoří zbožnost, která tu byla před komunistickým obdobím, nebo dokonce v době baroka.“

Upozornil však, že „existuje ale i silná skupina katolíků, kteří říkají, že by obnově sloupu měl přecházet moment smíření. To je to, co na tom vadí i mně: jde o symbol, který rozděluje.“

Na adresu Petra Váňi řekl, že ztratil soudnost, protože dílu věnoval obrovské úsilí a v dané politické situaci má zřejmě poslední šanci. „Argumentuje stavebním povolením, které vydala Praha 1, ale to bylo, pokud vím, získáno na základě zmanipulovaných informací. Například tam chyběla negativní stanoviska některých protestantských církví,“ dodal Martin Vaňáč pro Lidové noviny.

K problému kolem mariánskému sloupu se v pondělí vyjádřil v otevřeném dopisu kardinálu Dukovi dlouholetý předseda Ekumenické rady církví Pavel Černý. Ve svém prohlášení apeloval na dobré ekumenické vztahy, které by postavením repliky sloupu mohly být narušeny.

„Pokud bude dál prosazována obnova sloupu, porostou na obou stranách bariéry emoce a budou přibývat zranění. Mariánský sloup několik metrů od popraviště je pro mnohé z nás skandálním symbolem, ze kterého nelze oddiskutovat, že blahoslavená Marie zapichuje draka, kterým jsme míněni my protestanté jako heretici, a podobně i andělé na podstavci zabíjejí svými kopími nás, heretiky a potomky kališníků, Jednoty bratrské, luterány a kalvinisty,“ napsal v dopisu Černý.

Líbí se vám tento článek? Podpořte fungování novin

Abychom mohli vytvářet obsah, který čtete zdarma, spoléháme na dary od našich štědrých čtenářů, jako jste Vy.

Rádi byste nám pomohli pokračovat v této misi a měli tak možnost se na ní spolu s námi. 

 

Autor: -mn-  Datum: 27. května 2019  Foto: Wikipedie – tržený sloup v roce 1918

2 Komentáře

  1. Problém sloupu je v tom, že musí stát na stejném místě. Pokud by měl stát mimo náměstí, nebyl by asi problém.

    Odpověď
  2. Jan Krásenský

    Zranění nastalo stržením Mariánského sloupu, krokem ke smíření je jeho obnova na původním místě, nejlépe silami společnými. Nekatolíci snad vědí, jakou úctu chováme k Panně marii, Bohorodičce a mohli by ji tolerovat. Hereze je falšování Evangelia, v tom se přeci shodneme, a falešné poselství vede duše po široké cestě do záhuby. Proč tedy takový odpor k Panně Marii? Máme přeci stejný cíl – spásu.

    Odpověď

Zanechej svou odpověď

Tvoje e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Děkujeme za váš komentář