Dopisy Ježíškovi (recenze)

Kdo by je někdy nepsal? Každý jsme chtěli oslovit toho na nebesích, kdo je zodpovědný za naše časná i věčná potěšení. Ať už jsme věřili v jeho existenci či nikoli, očekávali jsme, že se něco stane. Dostaneme toužený dárek, urovnají se rodinné spory, nastane světový mír. Pokud se tak nestalo, zdálo se to být důkazem, že on neexistuje. Pokud se to vyplnilo, měli jsme štěstí.

Skvělý nápad sestavit knihu z dopisů Ježíškovi dostala herečka Marie Doležalová a blogerka Michaela Záleská. Divím se, že to někoho nenapadlo už dávno. Skvělá myšlenka navíc propojená s charitativním rozměrem.

Do knihy přispěli Marie Doležalová, Eliška Balzerová, Ludmila Molínová, Aňa Geislerová, Petr Vaněk, Ewa Farna, Arnošt Goldflam, Marika Šoposká, Petra Nesvačilová, Michaela Záleská, Martin Hofmann, Klára Trojanová, Dagmar Havlová, Petr Horáček, Kristína Tormová, Ivan Lupták, Petr Vydra, Karel Janák, Hana Gécová, Angelika Pintířová, Sandra Silná, Halina Pawlowská, Pavel Šimák, Lukáš Pavlásek, Bolek Polívka a Robert Fulghum.

Kořen úspěchu takového projektu tkví samozřejmě v seznamu pisatelů. Tam také spočívá největší problém celé knihy. Výběr autorů dopisů je pochopitelně závislý na okruhu známých či přátel autorek. To je největší síla i největší slabost celého projektu. Rozdílná jazyková úroveň je dána odlišností pisatelů a počítá se s tím, že nejsou profesionální spisovatelé.

Některé dopisy jsou velmi dojemná dílka a vzbuzují čtenářovu spoluúčast. Vzpomínky na dětství a rodinné tradice, na zážitky spojené s vánočními svátky a na lidi, s nimiž byly oslavy tak nezapomenutelně krásné. Výzvy k hlubšímu prožívání Vánoc a života vůbec, pozvání na cestu k jiným než běžným hodnotám, touha po pokoji a radosti, které se nedají koupit. Některé z dopisů volají k Bohu, aby se jim dal nějak poznat, aby se nechal objevit, aby dal znamení, že je. Někteří autoři jen tak žoviálně žertují. Poněkud jalově se pokoušejí vzbudit pocit dojetí nebo zakrýt siláckostí ostych. Každopádně i v těchto dopisech čtenář nachází sám sebe. Mnohé dopisy jsou veřejným vzkazem každému z nás. Hledejte to, co je opravdu cenné, soustřeďte se na to podstatné, co se týká věčnosti, dávejte a přijímejte lásku ze všech sil.

Co byste tak napsali Ježíškovi vy? Co bych mu asi napsala já?

Doležalová Marie, Záleská Michaela: Dopisy Ježíškovi, Portál 2021

Autor: Hana Pinknerová