Halík se kvůli syrským sirotkům pustil do kardinála Duky

Praha – Tomáš Halík a kardinál Duka nemají na mnoho témat společný pohled. Nedávno to byla kauza kolem hry Naše násilí, vaše násilí v Brně. Tentokrát se na svých osobních stránkách katolický teolog vyjádřil k Dukovu postoji, zda má Česká republika přijmout syrské sirotky na své území.

V článku Duka a sirotci Halík píše: „Kardinál Duka neví, zda se máme postarat o sirotky ze Sýrie, protože to je třeba vidět především politicky, soudruzi! Počká si na názor mocných, který je pro něj zřejmě směrodatnější než evangelium.“

Dále se v článku vrací ke kontroverzní hře a tématu církevních restitucí: „Zato má hned jasný názor na divadelní hru, kterou neviděl ani nepochopil, tam je ochoten se angažovat i soudně. V této kauze se chová přesně jako ti, kteří usilují o zpětné zdanění církevních restitucí – on i oni vědí, že nakonec nemohou uspět, protože právo není na jejich straně, ale chtějí si populisticky naklonit veřejné mínění.“

Na závěr se Halík ptá: „Začínám si klást otázku, zda Dominik Duka (a jeho ovčáček Badal, který nedávno obohatil církev význačným konvertitou) ještě věří v Soud, který nebere ohled na mínění mocných a vůči němuž není odvolání.“

Halík článkem reagoval na Dukovo vyjádření pro Aktuálně.cz, kde kardinál uvedl: „Nebyl jsem čtrnáct dní v republice, takže mám jen základní informace. Tyto věci řeší pan olomoucký arcibiskup a Charita ČR. Nemám k tomu vůbec žádný materiál, mám jen to, co jsem zachytil na mobilu v zahraničí. Do této debaty nejsem schopen meritorně zasáhnout.“

 

Autor: Michal Nosáľ Foto: Wikimedia Commons, T. Halík 

 

5 Komentáře

  1. Karel Konečný

    Dojem z toho jak se církve chovají a jaké zaujímají postoje je takový, že absolutně nechápou své učení nebo se jim to teď nehodí.

    Odpověď
  2. Halík vytýká Zemanovi, že rozděluje společnost a sám při tom rozděluje církev. Dukova reakce byla v pořádku. Rozumný člověk jedná s rozmyslem a ne emocionálně a zbrkle.

    Odpověď
  3. Když si přečtete Dukovo vyjádření, opravdu uvádí, že důvodem jeho postoje je to, že jde o politikum. Také jako Halík očekávám od vedoucího církve, že se bude zastávat sirotků. Fakticky potřebují rychlou pomoc a česká politika je jistě příliš nezajímá. Kladu si otázku, co si o tom myslí Bůh…ochránce sirotků…je pro něj akceptovatelný důvod nepomoci sirotkům naše politika? Pochybuji… Pomoci sirotkům v táborech na Lesbu bychom mohli, ale nepomůžeme. že jako by bylo lepší aby se jim pomohlo v Sýrii? Nebo aby pomohl někdo jiný… třeba naše spojenecké země, které již přijali desítky i stovky tisíc problematických uprchlíků?… Česko nepřijme ani jediného sirotka z principu… Je to smutné a postoj p. Duky mne zklamává – je to ostuda a hanba. O církve lidé očekávají oprávněně něco jiného. A vedoucí církve by měl apelovat na lidskost …

    Odpověď
  4. Svět se opět na jedné straně nechal oklamat světovou velmocí o nevyhnutelnosti a oprávněnosti válečného konfliktu, který stojí obrovské finanční částky a jejímž výsledkem je devastace krásné a prosperující země, na zemi zcela zdecimovanou s obrovskými materiálními škodami, oběťmi na životech nejen bojujících, ale i civilistů a mnoha prchajících, kteří přišli o své domovy.
    (Rozebírat tady skutečné důvody konfliktu nemá smysl). Naštěstí svět ale dokáže projevit i tu druhou stránku – tu „lepší“. Přijmutím padesáti sirotků (pochybných) si svět dokáže, že na tom zase není morálně a lidsky tak špatně. Cíleným úsilím lze takto získat i určité politické a společenské preference. Jenom to nějak nejde skloubit s Matoušovým evangeliem 6.kap. 1-6. Skuteční sirotci jsou nepochybně i u nás, jenomže mají smůlu, svět je nemá v aktuálním kurzu …

    Odpověď

Zanechej svou odpověď

Tvoje e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Děkujeme za váš komentář