Kardinál Duka k uvedení kontroverzní hry o Ježíši: Zneužití svobody, neúcta a bezohlednost

Praha – Kardinál Dominik Duka se na svém Facebooku vyjádřil ke kontroverzní hře Naše násilí a vaše násilí, kterou v sobotu v Brně přerušili protestující aktivisté.

„S povděkem vnímám několik tisíc lidí, kteří se v petici postavili proti uvedení blasfemické divadelní hry v Brně. Vítám, že se našli i lidé, kteří se odhodlali k činu, hru napadli u soudu a žádali její odvolání z programu divadla,“ okomentoval Duka události, které představení předcházely. I přes protesty byla hra v sobotu uvedena v brněnském divadle Husa na provázku jako součást festivalu Divadelní svět Brno. „Nakonec je třeba vidět, že někteří z diváků dali najevo svůj nesouhlas se skandálním obsahem i při samotném představení, byť jim to způsobilo potíže,“ uvedl kardinál k sobotnímu incidentu.

Duka ve svém příspěvku nešetřil tvrdou kritikou. „Uvedení hry, nadto financované z veřejných rozpočtů, urážející křesťanství, ale i muslimy, nemá nic společného se svobodou uměleckého projevu. Jedná se o obyčejné zneužití svobody, neúctu a bezohlednost k cítění jiných,“ prohlásil.

Největší vlnu nesouhlasu ještě před festivalem vyvolala scéna, která zobrazuje Ježíše znásilňujícího muslimku. „Posel Lásky – Ježíš Kristus je tu jako alegorie naší civilizace vykreslen coby násilník – a islám, ve skutečnosti až do 19. století násilně okupující Evropu, ve hře vystupuje jako znásilněná dívka,“ řekl Duka na adresu kontroverzního divadelního počinu chorvatského režiséra Olivera Frljiće. „Znásilněna je naopak naše společnost, víra ve svobodu a vzájemnou toleranci, protože to, co si k víře a náboženství dovoluje dnešní neomarxistická sebranka, to si nedovolila ani totalitní nacistická či komunistická ideologie,“ doplnil kardinál.

 

Autor: Kristýna Gillíková  Foto: youtube,com

15 Komentáře

  1. To, co se stalo v Brně, mi osobně připomnělo útok proti Charlie Hebdo. Nejde o to, že by Charlie Hebdo byl nějaký vysoce umělecký čsopis, jde o to, že v demokratické společnosti může svobodu slova omezit jedině rozhodnutí soudu – a ne samozvané skupiny kohokoliv, ať už ozbrojené samopaly, nebo jenom svaly. Útok tzv Slušných lidí proti divadelnímu představení je stejným útokem proti svobody slova, jako byl útok islamistických teroristů proti Charlie Hebdo – jen nebyl tak brutální.

    Pan arcibiskup je tak zaslepený ze svého strachu z diktatury menšin, že přehlíží, že asistuje u vzniku diktatury davu, která si o sobě myslí, že he většinou. Ale diktatura davu není nic jiného než komunismus.

    Člověka může urazit pouze vlastní blbost, A Boha? Ten blbý není.

    Václav Muller, Havířov

    Odpověď
  2. Udalosti v Brne mi pripomeli utok proti Charlie Hebdo. Nejde o to, ze by byl Charlie Hebdo vysoce umeleckym casopisem, ale o to, ze v demokraticke svobodne spolecnosti muze svobodu slova omezovat pouze soud a ne skupina samozvancu ozbrojena samopaly anebo svaly. Utok tzv Slusnych lidi proti divadelnimu predstaveni je stejnym utokem proti svobide slova jako utok islamistu proti Charli Hebdo, jen nebyl nastesti tak brutalni.

    Pan Duka je tak vydeseny z tzv diktatury mensin, ze asistuje u pokusu nastoleni diktatury davu sebe sama povazujiciho se za vetsinu. Diktatura davu vsak neni nic jineho nez komunismus.

    Cloveka muze urazit jen a pouze vlastni blbost a Buh? Ten blby neni. Uz dnes mame v Zakoniku paragrafy na ochranu viry proti hanobeni. Tento paragraf vsak, jako kazdy jiny, ma aplikovat soud a ne samozvany lidovy tribunal.

    Vaclav Muller, Havirov

    Odpověď
    • Slušní lidé se chovali slušně. Jejich vystoupení bylo improvizovanou performancí, která povýšila inscenaci umělecky o řád výše. Dnes již se nehraje divadlo jako za Kajetána Tyla, ale prosazují se nové avantgardní formy.

      Odpověď
      • Chteji li Slusni lide hrat divadlo, at si zalozi scenu vlastni a nelezou na jeviste, ktere jim nepatri. Divaci si zaplatili jine divadlo nez jejich performanci. Byli okradeni o cas a jeste jim bylo vnuceno neco o co nestali.

        Odpověď
  3. Děkuji otci Dominikovi kardinálovi, za jeho jasné stanovisko a za podporu. Všimněte si, že zůstal v boji osamocen. Jen o. biskup Malý se k němu připojil. Děkujme Bohu za pastýře, který umí nebojácně vést svůj lid a vidí nebezpečí nové totality, které křesťanům hrozí.

    Odpověď
  4. Mam otazku: Bude li nejaky obrovsky svalovec stat pred dvermi Vaseho domu a jiste se vsi slusnosti vas nepusti dale, protoze se skratka rozhodl, ze zrovna Vy domu nepujdete, bo se mu nelibi Vase kravata, bude to podle vas nenasili nebo nasili?

    Diktatura prichazi nenapadne. Nejprve diktuje, na co se smi a nesmi jit do divadla, pak co se smi a nesmi mit na sobe, ci se smi a nesmi rikat, myslet si, s kym se zenit, atd atd.

    Odpověď
    • Vážený, pokud jste si nevšiml již dávno žijeme v diktatuře. A kdo třeba jede na červenou – dostane pokutu, to je to násilí.

      Odpověď
      • Neco zcela jineho je dostat pokutu podle zakona schvaleneho demokratickym patlamentem s pravem na odvolani se treba k nezavislemu soudu a neco jineho je dostat se do svevolnych rukou samozvaneho ochrance cudnosti. A prave tento rozdil je rozdilem mezi pravnim statem a diktaturou, demokracii a autokracii, mezi soudem a lidovym tribubalem a mezi trestem a lyncem. To prvni chci hajit, k tomu druhemu nepomahat. Nesouhlasim s Vasim nazorem, ale Vy a Vas nazor mi stoji za to obhajovat Vase pravo jej vyslovit, byt o to treba nestojite.

        Protoze pokud se kvuli svemu nazoru stanete cilem sikany Vy, mohu se priste stat cilem sikany ja.

        Odpověď
        • Ten, kdo obhajuje onu scénu, je ještě na nižší úrovni než římští vojáci, kteří metali los o Ježíšovu košili.

          Odpověď
          • Klasicke zmateni pojmu: neobhajuji obsah sceny, ale pravo kohokoliv uvest cokoliv – s tim, ze pak musi nest nasledky sveho cinu. Omezit svobodu vyjadrovani muze pouze soud – a to se v tomhle pripade nestalo.

            PS: jezis vyhnal svatokupce z chramu a ne z divadla…

        • A jeste neco: zijeme ve svete, kde i Buh sam stvoril svobodu zhresit – tim, ze stvoril ono povestne ovoce. Jedtli tedy ja tom, ze obhajuji svobodu slova, obhajuji i automat obsah sdeleneho, pak se stejnou logikou muzete obvinit i Boha za obhajovani hrichu. Tim pak vyjadrujete souhlas s obsahem te hry, kde Jezis unasilnuje muslimku, nebot vy tvrdite to same, ze obhajovani svobody je to same jako obhajovani cinu.

          Odpověď
          • Každý máme svou vnitřní laťku etiky, úcty a pokory různě vysokou – svoboda slova je z jiného „šálku“ – i když je možné, že forma té tolik zdůrazňované svobody pramení právě z té úrovně vnitřních hodnot.

          • Kazda diktatura se drive ci pozdeji vymkne z kloubu. Osobne neminim u ni asistovat. Kdo se nepouci z historie, je odsouzen k tomu ji prozit znova – a spolu s nim i lidi, ktere strhne sebou.

Zanechej svou odpověď

Tvoje e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Děkujeme za váš komentář