Náboženský infoservis: Je islám náboženství?

New York – V listu The New York Times vyšel minulý týden sloupeček právničky a muslimské aktivistky na poli náboženské svobody  Asmy T. Uddinové, v němž popisuje „nejnovější útok na islám“ v podobě zpochybňování jeho náboženské povahy. Udinnová shrnuje důležité momenty na poli náboženské svobody v USA z poslední doby, konkrétně osvobozující rozsudek nad křesťanským cukrářem, který odmítl upéct dort pro svatební hostinu homosexuálů (psali jsme zde), vytvoření speciálního útvaru pro ochranu náboženských skupin před perzekucí Religious Liberty Task Force a konečně kandidaturu konzervativce B. Kavanaugha na místo soudce Nejvyššího soudu USA.

Autorka úvahy tento trend dává do kontrastu s tím, jak je v konzervativních kruzích vnímán islám a jeho nárok na stejnou náboženskou svobodu. Všímá si v Americe vlivných hlasů, které tvrdí, že islám není náboženství, a tudíž se na něj ústavou garantovaná svoboda vyznání nevztahuje.

Cituje republikánského zákonodárce z Oklahomy Johna Bennetta, jenž v roce 2014 prohlásil: „Islám ani není náboženství, je to politický systém, který Boha používá k prosazení své agendy, jejíž cílem je dobytí světa.“ O rok později bývalý prokurátor Andrew C. McCarthy ve vlivném konzervativním časopise National Review napsal, že Islám „by měl být chápán jako systém zprostředkující pohled na svět, který není pouze nebo primárně náboženským“. Před dvěma lety budoucí Trumpův poradce v otázkách národní bezpečnosti Michael Flynn prohlásil, že „islám je politická ideologie“. Letos v lednu vztahování Prvního dodatku k Americké ústavě (zaručující svobodu vyznání) i na muslimy zpochybnil republikánský senátor z Jižní Dakoty Neal Tapio.

Autorka článku zmiňuje i výsledky jednoho výzkumu, podle nějž 60 % bílých konzervativních protestantů požaduje svobodu živnostníků odmítnout služby homosexuálům, pokud by šlo o křesťany. Pokud by majitel obchodu nebo podniku byl muslim, tak jich takovéto právo obhajuje jen 46 %.

Dále Udinnová uvádí soudní kauzu z roku 2010, v níž šlo o spor, zda město Murfreesboro ve státě Tennessee může na základě federálních zákonů chránící náboženské organizace podpořit stavbu mešity. Žalobce tenkrát rovněž argumentoval tím, že muslimskou komunitu nelze chápat jako religiózní, nýbrž politickou entitu, která usiluje o změnu sociálního systému. Soud první instance dal odpůrcům mešity za pravdu, odvolací soud však rozsudek zvrátil.

Nakonec se v článku zmiňuje, že jenom v minulém roce bylo v jednotlivých státech přijato 23 zákonů namířených proti právu šarí‘a. V lednu byl takovýto zákon zaveden ve státě Idaho. Tamní státní zástupce Eric Redman tehdy prohlásil, že smyslem zákona je ochrana ústavního pořádku proti „cizím zákonům“. Podobně podle ní argumentují ti, kteří v hidžábu vidí „snahu muslimů protlačit islám do sekulárního veřejného prostoru.“

To vše autorka považuje za projevy islamofobie, která je podle ní tou skutečnou hrozbou pro náboženskou svobodu v zemi, „nikoliv muslimové, kterých se (tito islamofobové) bojí“.

 

Původní článek “The Latest Attack on Islam: It’s Not a Religion” dostupný zde.

 

Autor: Miloš Mrázek Zdroj: Náboženský infoservis Ilustrační obrázky převzaté z Wikipedie.

 

Kategorie: Zahraničí

2 Komentáře

  1. Samozřejmě, že islám není náboženství. Z tohoto prostého důvodu je také zcela nesmyslné a zavádějící vést jakýkoli dialog mezi zástupci křesťanství a islámu na náboženské rovině. Dialog ano, ale nikoli jako mezi dvěma „světovými náboženskými systémy“. Křesťan nesmí podlehnout islamofobii, ale musí chápat islám tak, jaký ve své podstatě je.

    Odpověď
  2. Karel Konečný

    Jestliže je pod pojmem náboženství považováno dodržování určitého kultu či rituálů pak islám je také zařazen mezi náboženství, jak je ve společnosti většinou vnímán. Samozřejmě, že různé církevní denominace, různě se vymezující mezi sebou navzájem mohou mít i odlišný názor na islám.

    Odpověď

Zanechej svou odpověď

Tvoje e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Děkujeme za váš komentář