Od protestů proti hře uplynulo půl roku, právní dozvuky trvají

Brno – Od protestů proti inscenacím režiséra Olivera Frljiče na festivalu Divadelní svět v Brně uplynulo půl roku, právní dozvuky ale dosud trvají. Na rozhodnutí čeká žaloba kardinála Dominika Duky. Příznivci hnutí Slušní lidé podali odpor proti pokutám za narušení hry Naše násilí a vaše násilí, která provokativně zobrazovala vztah Západu k islámskému světu.

Dukova žaloba na ochranu osobnosti směřuje proti Národnímu divadlu Brno, které festival pořádalo, a proti Centru experimentálního divadla (CED), na jehož jevišti v květnu hostoval soubor z Lublaně s Frljičovou inscenací. K žalobě se připojil také Dukův právník Ronald Němec. Oba žádají omluvu za zásah do osobnostních práv.

Žalobu řeší Městský soud v Brně. Pokračují standardní procesní úkony, uvedla jeho mluvčí Petra Hovorková. „K žalobě jsme podali vyjádření a nyní čekáme, až soud nařídí jednání,“ řekl ČTK ředitel CED Miroslav Oščatka.

Duka s Němcem kriticky poukazují zvláště na scénu, ve které herec předstírá znásilnění ženy. Podle žaloby jde o zobrazení Ježíše páchajícího násilí na muslimské ženě. Náznak, že Ježíš, v něhož věří a od něhož se odvíjí jejich život, spáchal natolik odporný čin, je prý silným zásahem do práv žalobců na svobodu vyznání a svědomí. Duka a Němec podle žaloby nevolají po cenzuře, ale po respektování právních a morálních mezí.

Inscenaci přímo na jevišti narušili příznivci hnutí Slušní lidé, 25 jich dostalo pokuty v celkové výši 126.000 korun. Někteří podali odpor, jeden navíc namítá podjatost komise. Spisový materiál se proto bude postupovat k rozhodnutí nadřízenému správnímu orgánu, což je magistrát, uvedla mluvčí radnice Brno-střed Kateřina Dobešová.

„Udělali bychom to znovu a radikálněji,“ uvedl v září o protestu na jevišti předseda hnutí Zdeněk Pernica. Slušní lidé kandidovali v Brně v podzimních komunálních volbách, do městského zastupitelstva se nedostali.

Vpád na jeviště podle Oščatky odhalil slabá místa divadla, což bylo ve výsledku prospěšné. Díky prožité zkušenosti umí na podobné situace lépe reagovat. „Zároveň se od té doby snažíme striktně dodržovat určitá pravidla, která si z pochopitelných důvodů raději nechám pro sebe,“ uvedl Oščatka.

Celé dění kolem Frljičových her podle Oščatky znovu ukázalo, jak silně mohou veřejné mínění ovlivnit média. „Nechtěl bych nyní hodnotit, nakolik je naše společnost xenofobní či moralizující, ale zdá se mi, že lidé jsou dnes náchylní k poněkud hysterickým reakcím. Schopnost racionálního uvažování ochabuje. A to není dobře,“ uvedl Oščatka.

„Obávám se, že jsme byli nakonec všichni zaskočeni mírou nenávisti a netolerance k odlišným názorům. Asi žádné umělecké dílo nevyvolalo od roku 1989 tak intenzivní celospolečenskou diskusi,“ napsal ČTK ředitel Národního divadla Brno Martin Glaser. Čeští divadelníci podle něj i díky tomuto impulsu pocítili mnohem větší potřebu být v tom nejlepším slova smyslu angažovaní a zodpovědně reflektovat stav společnosti.

Za půl roku se uskuteční další ročník Divadelního světa. Hlavní téma už pořadatelé určili. Také tentokrát se zaměří na podstatné téma, které určuje směřování Česka a nepanuje o něm ve společnosti shoda. „Zároveň je to téma, které očividně zajímá divadelníky na celém kontinentu. Zveřejníme ho na konci února i s festivalovým programem, který dramaturgická rada připravuje s vědomím velké zodpovědnosti,“ uvedl Glaser.

 

Autor: ČTK  Foto: YouTube, protest před divadelem v Brně 

Zanechej svou odpověď

Tvoje e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Děkujeme za váš komentář