Petice proti podněcování k nenávisti ve hře „Naše násilí“ v Brně

V jádru zde nejde o zájmy, motivy a diskuse politické, kulturní, náboženské, ideologické. V jádru nejde o snahu se zviditelnit, morálně se povyšovat, kohokoliv ideologicky masírovat či odsuzovat. Jde o zcela osobní a niterní záležitosti věřících, které jsou scénami ve hře zasaženy bez ohledu na to, zda se odehrávají za zavřenými dveřmi divadla či ne.

Lze to přirovnat jedině k tomu, kdyby byli v takové hře ponižováni a uráženi členové rodiny. Zkuste si představit, že někdo chce uvést hru, kde je jednoznačně identifikovatelná scéna ponižující vaši manželku, manžela, matku, otce, dceru, syna … Bylo by vše v pořádku? Uklidnilo by vás, že se jedná o svobodu projevu? O umění? Že je tento obraz použit, aby rozproudil diskuse o hranicích svobody? Že to je za zavřenými dveřmi a kdo nechce, na představení jít nemusí?

Pro věřící je Bůh (a pro křesťany je Bůh totožný s Božím Synem, Ježíšem Kristem) stejně či dokonce více důležitou a milovanou osobou jako matka, otec, syn, dcera, manžel, manželka. Ve víře nejde v první řadě o nějaká pravidla, zásady, morálku, postoje. V první řadě jde o vztah. O vztah s Bohem, který se stává přítelem, pomocníkem, zachráncem nás i všech, s nimiž se setkáváme. Je tím jediným, hlavním, milovaným. Důvodem a smyslem našich životů. Proto je u této hry hranice překročena mnohem více, než kdyby byl zneuctěn symbol, morální hodnota, vlajka, prezident, vlast. Proto se nedá tiše přihlížet. Proto se ozýváme. Je to takto lépe pochopitelné?

Primárně nejde o akci žádné instituce, spolku, hnutí … jediné, co nás spojuje je výše uvedené. Současně je nutno poznamenat, že na toto jádro a pilotní nesouhlas věřících křesťanů se nekontrolovatelně začaly nabalovat další a další motivy a zájmy jedinců a skupin, včetně těch extrémních. V diskusích na Facebooku i v médiích se důraz posunul do roviny politické, ideologické, kulturní, tedy jinam, než kde tkví problém, který se hrou mají věřící občané.

 

Link na petici

 

Tisková zpráva Foto: divadelnisvet.cz

 

3 Komentáře

  1. František Olejník

    K tomu se dá říci jenom jedno, nemám slov k něčemu takovému. Co ty herce k tomu vede, že se propůjčí k takové nechutnosti. Doufám, že se v nich hne svědomí slušnosti a od tohoto díla odstoupí.

    Odpověď
  2. Tato hra není podněcováním nenávisti ale naopak odhalením nenávisti každého druhu na všech stranách.
    Odkrývá lidskou slabost v tom, že člověk dokáže vidět a odsoudit pouze to násilí, které se stalo ze strany někoho jiného a téměř zpravidla popírá násilí, které se odehrálo ze strany naší.
    Tato lidská slabost byla odhalena tímto představením a také hysterií, která se ze strany mnohých křesťanů strhla.
    V této hře není ve skutečnosti ponižován Kristus, ale jeho falešní následovníci, kteří v jeho jménu páchali násilí.
    Kristus je ve hře pouze jakýmsi symbolem tohoto násilí. Představa, že nevěřící herec má potřebu ponižovat a vysmívat se Kristu je nesmyslná. Kdo chce vidět, vidí o čem ta hra opravdu je, a co má říci.
    Nikdo Krista nikdy neponížil před tímto světem tak moc, jako to udělala a dělá církev. A osobně věřím, že tato hra nemá tu moc aby Krista ponížila. To právě reakce ze strany některých křesťanů Krista ponižují a dělají z něho nemohoucího chudáčka, kterého se musejí zastávat.
    Nebo si někdo opravdu myslí, že člověk, který navštíví toto představení bude nenávidět pána Ježíše, protože v této hře byl použit jako symbol násilí páchaného křesťany?
    Ne. Člověk, který toto uvidí a má jen trošku rozumu, tak po shlédnutí přestavení bude jen více chápat, že násilí je špatné, ať už je pácháno ve jménu kohokoli a jakkoli se zaštiťuje pravdou a láskou.
    Nevynášejme plytké soudy z rozhořčení ale vyvozujme spravedlivý úsudek!
    To kvůli věřícím je jméno Boží v porouhání, jak říká bible. Ne kvůli takovým představením.
    Jestli tedy opravdu Krista nosíme v sobě, přestaňme si hrát na inkvizici, a ukažme svým životem a přístupem jaký Kristus je doopravdy. Pak nebudou umělci Krista používat jako symbol násilí.
    Díky všem za zamyšlení se.

    Odpověď
    • Zuzana Adeniran

      Reaguji na věty z příspěvku :
      „Nebo si někdo opravdu myslí, že člověk, který navštíví toto představení bude nenávidět pána Ježíše, protože v této hře byl použit jako symbol násilí páchaného křesťany? Kristus je ve hře pouze jakýmsi symbolem tohoto násilí.“

      Autor přopouští, že Kristus je ve hře zobrazen jako symbol násilí. Pro křesťana je ale Kristus Bohem a symbol čistoty, bezhříšnosti. Křesťan má Boha uctívat a Boží jméno s úctou užívat. Nevezmeš Boží jméno nadarmo. Křesťan nemá svého Boha pokoušet a zkoušet. Křesťan nemůže akceptovat jakékoli zesměšnění Boha nebo přisuzovat Bohu naše hříšné skutky a chování.

      „A osobně věřím, že tato hra nemá tu moc aby Krista ponížila. To právě reakce ze strany některých křesťanů Krista ponižují a dělají z něho nemohoucího chudáčka, kterého se musejí zastávat.“

      Kristus byl poslán k hříšným, aby je svým křížem a utrpením spasil. Kristus byl ponížen na kříži a při mučení , bičování. Křesťan má symbol kříže z toho důvodu v úctě, protože je to symbol utrpení Krista. Kristus není nemohoucí, ale křesťan má povinnost se starat o to, aby jméno a osoba Krista bylo patřičně s úctou užíváno.

      Proto kdo podepsal petici a jakkoli brojí proti dané hře v rámci zákona, plní pouze svou povinnost, která mu dle Božího slova – Bible – byla Bohem přikázána. Křesťan ví, že Kristus není žádný chudáček. Křesťan ví, že Bůh je duch, kterého se musí i bát, protože on má moc nejen tělo , ale především duši zahubit. Každý křesťan se bude v soudný den Bohu zpovídat ze svých skutků – z toho co udělal pro Boha , ale také z toho CO PRO BOHA NEUDĚLAL. A proto konejme ku slávě Boží!

      Odpověď

Zanechej svou odpověď

Tvoje e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Děkujeme za váš komentář