Početná skupina českých a francouzských školitelů letí do Středoafrické republiky

Praha – V pondělí 13. srpna 2018 odpoledne se skupina českých a francouzských dobrovolníků vydala do Středoafrické republiky (SAR) předávat myšlenky J. A. Komenského a moderní pedagogiky v rámci vzdělávacího programu Škola hrou v SAR české organizace SIRIRI. Během dvou týdnů bude vyškoleno na 250 místních učitelů. Program funguje od roku 2015, dosud bylo vyškoleno 399 učitelů a přinesl změny výuky pro cca 35 000 středoafrických žáků. Program je postaven na výuce v mateřském jazyce sango a má za cíl zkvalitnit vzdělávání na prvním stupni středoafrických základních škol.

Hlavní myšlenkou programu Škola hrou v SAR je přinést dětem radost z učení. Když si děti při vyučování hrají, ani si nevšimnou, že se něco nového učí. Po třech letech, kdy program funguje, vidíme, že tyto myšlenky přinášejí výsledky. Zároveň se snažíme pomalu přenést část iniciativy přímo na Středoafričany. Letos podruhé tedy budou školitelské skupiny složené z evropských dobrovolníků a jejich středoafrických kolegů z řad učitelů, ředitelů a školských inspektorů,“ popisuje vývoj programu ředitel organizace SIRIRI Fabrice Martin a doplňuje: „Během evaluací se opakovaně setkáváme s obrovským zájmem z dalších a dalších škol. Letos jsme se proto rozhodli uspořádat školení na dvou místech najednou, a to ve městech Bouar a Bozoum. V obou městech organizace SIRIRI působí řadu let.”

Vzdělávací program Škola hrou vytvořila SIRIRI v roce 2015, je inspirován myšlenkami J. A. Komenského a vychází i z principů moderní pedagogiky. Má za cíl zkvalitnit vzdělávání na prvním stupni středoafrických základních škol. Program je postaven na práci evropských odborníků, kteří na programu se SIRIRI spolupracují. Připravují dobrovolné školitele, kteří v SAR vedou kurzy, během nichž společně se středoafrickými lektory školí místní učitele. Absolventi školení na závěr dostanou pro své třídy slabikáře v rodném jazyce sango. Součástí programu jsou také didaktické nástěnné kresby, které vznikají podle návrhů českých umělců Davida Böhma a Jiřího Franty a nahrazují chybějící učebnice. Program má i měřitelné výsledky: při výuce ve francouzštině umí číst v SAR jen necelá polovina absolventů prvního stupně, zatímco ve třídách učitelů, kteří učí podle programu Škola hrou, čte již na konci prvního ročníku 90 % dětí.

V červnu 2018 udělila Česká rozvojová agentura programu Škola hrou v SAR cenu SDGs, unikátní ocenění za naplňování Cílů udržitelného rozvoje OSN v Česku. Program Škola hrou spojuje využití moderních pedagogických metod s autorskou přípravou, tiskem a distribucí didaktických pomůcek v národním jazyce sango. Pavel Frelich, ředitel České rozvojové agentury dodává: „Na tomto inovativním projektu jsme ocenili, že na jeho přípravě spolupracovali i středoafričtí učitelé a odpovídá tak tomu, co středoafrické školství skutečně potřebuje. Tento projekt založený na myšlenkách J. A. Komenského má vysoký standard pedagogiky 21. století.“ Druhý ročník nezávislého ocenění uděluje Asociace společenské odpovědnosti ve spolupráci s Českou rozvojovou agenturou, Ministerstvem průmyslu a obchodu, Ministerstvem zahraničních věcí a Ministerstvem životního prostředí, pod záštitou Informačního centra OSN v Praze a UN Global Compact v Česku.

Středoafrická republika je jednou z nejchudších zemí světa. V žebříčku sledujícím index prosperity (www.prosperity.com), ve kterém se státy hodnotí nejen z hlediska ekonomiky, ale také z hlediska dostupnosti vzdělání, úrovně státní správy, bezpečnosti nebo osobní svobody, se SAR v roce 2017 umístila jako 148. ze 149 sledovaných zemí.

SIRIRI je česká obecně prospěšná společnost, která pomáhá ve Středoafrické republice. Od svého vzniku v roce 2006 se tato nevládní, nenáboženská a nepolitická organizace zaměřuje na rozvoj vzdělávání, zdravotnictví a zemědělství.

 

(Zdroj: cirkev.czText: Terezie Imlaufová, SIRIRI, více na: https://siriri.org/  Foto: Wikimedia Commons J.A. Komenský)

 

Zanechej svou odpověď

Tvoje e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Děkujeme za váš komentář