Proč nemůžeme od křesťanství oddělit Starý zákon?

Populární americký evangelikální pastor Andy Stanley údajně prohlásil, že křesťané potřebují od své víry oddělit Starý zákon. Ať tím myslel cokoliv, zde jsou důvody, proč není možné židovský původ Písma a samotného Ježíše považovat za vedlejší.

„Petr, Jakub a Pavel se rozhodli odpoutat křesťanskou víru od židovských písem, což musíme udělat i my, milí přátelé,” prohlásil podle The Christian Post Stanley. Kontroverzní tvrzení bylo součástí jeho kázání na téma 15. kapitoly Skutků a důležitosti odstraňování bariér křesťanské víry pro pohanské konvertity.

„Ježíšova nová smlouva, jeho smlouva s národy, jeho smlouva s námi, může stát na svých vlastních zjizvených nohách vzkříšení. Nepotřebuje podporu židovských písem,” uvedl Stanley. „Bible nestvořila křesťanství. Vzkříšení Ježíše vytvořilo a odstartovalo křesťanství. Celý starozákonní domeček z karet se může rozpadnout,” dodal.

Stanleyho komentář vyvolal na Twitteru bouři. Mnozí byli znepokojeni zlehčováním Starého zákona, jiní jeho výrok obhajovali tvrzením, že Stanleyho vyjádření bylo překrouceno. Ano, možná se Stanley pokoušel vyslovit důležitou myšlenku, jen ji špatně vyjádřil. Jeho komentář ale zní jako karikatura prezentující velmi rozšířený způsob přemýšlení o Bibli – komiksové dělení mezi Starým a Novým zákonem, kde je všudypřítomná „židovskost” nahrazena Kristovou univerzální Novou smlouvou. Souvisí to s pohledem na Boha hebrejské Bible jako na pomstychtivého a násilného diktátora v kontrastu s milujícím a přijímajícím Ježíšem.

Minulý měsíc jsem dělal rozhovor s renomovaným novozákonním učencem NT Wrightem a myslím, že by křičel, kdyby slyšel Stanleyho výroky. Wrightovo dílo bylo z velké části založeno právě na důrazu na židovské pozadí Ježíše a Pavla. Nebezpečí netkví jen v anachronickém čtení Bible, ale také v antisemitismu. Jeho vlastními slovy: „Pavel jako horlivý žid věří, že se stal naplněným židem, protože následuje izraelského Mesiáše.” Pokud „židovskost” z Bible vytlačíme, nemůžeme vidět komplexní obraz.

Podle Stanleyho jsou židovská písma pouhým pozadím hlavního příběhu, což je sice částečně pravdivé, ale zavádějící. Pokud odstraníme Starý zákon, řežeme si pod sebou větev. Pro Pavla neexistovalo žádné „pozadí”, po němž by následovala „hlavní událost”. Je tu jen jeden příběh – Bůh, který přes všechny historické problémy naplňuje své sliby. Pohané sice nebyli zahrnuti do Starého zákona, jsou ale součástí jeho naplnění.

Pokud se ponoříte hlouběji, získáte bohatší příběh. Každý čtenář si do textu přináší své vlastní předsudky, to je nevyhnutelné. Neměli bychom ale vnucovat příběhu to, co chceme, aby říkal.. Takový přístup je sice snadný, ale křesťané, kteří věří, že skrze Písmo mohou slyšet Boží Slovo, tomu musí odolat.

Může být lákavé pokoušet se upravit části Bible, které se zdají být matoucí nebo znepokojující pro nově příchozí. Nemusí to být vždy špatně, ale pokud oddělíte evangelium od jeho židovských kořenů, konvertité budou zmateni, protože Bible je celá nevyhnutelně židovská. Když vypustíte jazyk, historii, drama exilu a eschatologickou naději, co vám pak zbude?

 

 

Překlad: Kristýna Gillíková Zdroj: Christian Post Foto: Wikimedia Commons

 

 

3 Komentáře

  1. Ironické a tragické – ale možná i příznačné pro dnešní americkoucírkevní scénu – je to, že tento kazatel byl nedávno uveden jako jeden z „nejefektivnějších“ kazatelů v Americe.

    Odpověď
  2. Pán Stanley zrejme zabudol, že aj drvivá väčšina (resp. celý NZ) Nového zákona sú Židovksé písma, keďže ich, pravdepodobne s výnimkou Lukášovho evanjelia a Skutkov apoštolov, písali Židia.

    Dokonca je otázne či aj Lukáš nebol Žid.

    https://www.levitt.com/essays/luke

    Takže ak odrežeme Židovské písma neostane nám z Biblie takmer nič.

    Odpověď
  3. Akurát že medzi „židovské písma“ patrí aj takmer celý Nový zákon, snáď s výnimkou Evanjelia podľa Lukáša a Skutkov. A aj o židovstve/pohanstve Lukáša sa vedú spory.

    Odpověď

Zanechej svou odpověď

Tvoje e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Děkujeme za váš komentář