Prohlášení synodu ČCE k aktuálnímu společenskému dění

Litomyšl – Čtvrté zasedání 34. synodu Českobratrské církve evangelické, které se sešlo v Litomyšli ve dnech 31. 5. až 2. 6. 2018, přijalo toto prohlášení:

„Českobratrská církev evangelická je spjata se společností, ve které žije. Proto nesmíme připustit, aby někdo o své vlastní vůli například určoval, co smí herci hrát, nebo na co se smí diváci dívat, jak se stalo při divadelním představení Naše násilí a vaše násilí v Brně 26. 5. 2018. Nejde nám o interpretaci divadelní hry. Odmítáme však, aby skupiny spojené s fašismem či neonacismem používaly křesťanské hodnoty jako zástěrku pro své jednání.

V následování Krista se potkávají lidé všech ras a národů, sociálního a ekonomického postavení. Proto odmítáme, aby lidé, kteří šíří nenávist a brání svobodě, mluvili jménem křesťanů.“

 

Zdroj a Foto: e-cirkev.cz 

11 Komentáře

  1. Slušní lidé bránili hnusu a lži a ne svobodě. Nebraňme našim spoluobčanům, aby se hlásili ke křesťanským hodnotám a odmítali hodnoty cizího nenávistného náboženství.

    Odpověď
  2. Václav Š. David

    Nešlo o násilný projev, nýbrž o nenásilnou demonstraci proti představení, které bylo nemravné a nejspíš i nezákonné. To, že někteří účastníci mají za sebou násilnou trestnou či přestupkovou činnost nemění nic na tom, že přímo na jevišti se žádného násilí nedopouštěli.

    Pokud by ČCE odsoudila jak hru samotnou, tak formu protestu proti ní, chápu. Takto to však vypadá, že s hrou samotnou souhlasí. A tím jen potvrzuje, že se mění z protestantské církve v levicově liberální diskusní kroužek. A to je zlé.

    Odpověď
  3. Prosím o laskavou odpověď synody ČCE, proč nijak nereagovala ani nepomohla, když jsem je 7 týdnů žádal jménem křesťanů aspoň o krátké vyjádření na FB proti nenavisti. Možná by se podařilo přinést do společnosti zavčas názor křesťanů a nemuseli je mylně spojovat s někým jiným. Mimo jiné dle policie k násilí nedošlo. P.s. Kde jste byli, když se podepisovala petice, konalo kolokvium a modlitební akce v kostele a pokojný protest v dolní části náměstí?
    Děkuji za odpověď. Jan Rozek autor petice, trestních oznámení, a pokojných protestů.

    Odpověď
  4. Magda Hejdánková

    Výborně! Kališníci nezklamali, Ti na tu bandu křižáckou byli vždycky dobrým lékem. A na Dukovy klerofašisty by platili zrovna tak.

    Odpověď
  5. Arnošt Kobylka

    Ta věc má více vrstev. Jedna z nich je oplzlost samotné hry. Tady jde spíš než o náboženský problém např. o urážku státního symbolu.

    Přitom se jedná i o hloupost. Teoreticky by bylo možno diskutovat o faktu, že západní země opravdu do politiky arabských zemí začaly zasahovat až kvůli ropě na začátku 20. stol. Jenže, ani jako Rakousko, naše země skoro nikdy koloniální velmocí nebyla. A co víc, zrovna my jsme se slušně podíleli na přijetí bosenských emigrantů z nichž autor hry pochází.

    Kromě toho jednou z největších koloniálních velmocí bylo na počátku Turecko, které drželo celý Arabský poloostrov a další arabské země. A západní země dali jejich elitám jistou míru svobody a založily pod svojí ochranou Jordánsko, Saudskou Arábii, Sýrii, … A zrovna Bosňáci jsou potomci Turků v Bosně.

    Jiná vrstva je urážka Ježíše. Pokud bychom vynechali tu oplzlost, mohli bychom diskutovat, co tím autor chtěl vyjádřit. Protože prostě Bosňáci byli jednou z entit, na níž se evropští „křesťané“ (Srbové a částečně i Chorvati) vyřádili včetně genocidy a znásilnění. Jenže to bych autorovi musel věřit, že chce vyjádřit svou bolest a ne prodat směs urážek a oplzlosti… A urážkou se diskuse zrovna nezahajuje. A více symbolické, vzhledem ke Srebrenici, by bylo spíše než barely benzínu mít na scéně cisternu Heinekenu…

    Co se týče projevů v divadle, považuji to za výtržnictví. Slova „slušní lidé“ bych raději z křesťanských úst nevypouštěl. Jsme přeci povoláni ke všemu jinému než být usedlí maloměšťáci. Z maloměšťáctví opravdu pochází fašismus/nacismus, protože bez tiché i hlasité podpory od zastánců nehybnosti a pořádku by ti pouliční násilníci nikdy nezvítězili (vzpomeňme třeba na Čapkovu Bílou nemoc). Český novodobý fašismus jeden přítel nazývá „našismem“ a je to přiměřené.

    Svým způsobem je nekulturním skoro-výtržnictvím (ale v daleko menší míře) i rušení představení hlasitou modlitbou. Ale vzhledem k tomu, že ani na scéně žádná kultura nebyla, tak asi přiměřenou. Já osobně bych asi po představení divadelně „bučel“…

    Ale jako křesťané máme asi tak 99% důležitějších věcí na práci než jedno rádo by divadelní show….

    Jsem rád že ČCE ukázala i tu druhou stranu problému, že nežijeme v kř. společnosti, že s křesťanstvím se naše země rozvedly někdy od první republiky po konec milénia. A křesťanská menšina může a má dát najevo pohoršení, ale nemůže očekávat jiné nakládání než jiné menšiny.

    Odpověď
  6. „. . . nemůže očekávat jiné nakládání než jiné menšity . . . “ Očekávat jiné nakládání bychom mohli právem. To, že se s námi nakládá podstatně hůře, se nás dotýká, tomu se nedivte. Pokud máte 99% důležitých věcí, dobře, nikdo vám nebrání je dělat, tak proč se tu zabýváte tím show? Když máte přece těch 99% věcí. Nechápu.

    Odpověď

Zanechej svou odpověď

Tvoje e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Děkujeme za váš komentář