Recenzia: Francine Riversová – Dielo majstra

Ďalší román od Riversovej? Áno! Ďalšia kniha, s ktorou strávite niekoľko veľmi príjemných dní. A možno iba hodín, lebo keď ju začnete čítať, nebude sa vám chcieť pustiť ju z rúk.

Život s Bohom a život bez Boha, to sú dva úplne odlišné svety. Autorka Francine Riversová vo svojom románe Dielo majstra celkom názorne zachytila odlišnosť týchto dvoch svetov. Využila na to postavu Grace – sirotu, osamelú mamičku s malým synčekom, ktorá dopláca na svoje chyby, a Romana – žiadaného umelca, ktorý má všetko a zároveň nič. Ich životy sú celkom odlišné, no zároveň ich niečo spája.

Románom sa tiahnu dve dejové línie, ktoré sa striedajú. Príbehy minulosti Romana a Grace a ich súčasné životy, ktoré sa stretnú, keď sa Grace zamestná u Romana ako jeho osobná asistentka. Môže sa zdať, že príbehy z detstva a dospievania dvoch hlavných postáv sú zbytočné či nudné.

Čitateľa pravdepodobne viac zaujme ich súčasný príbeh. Ja som mala občas chuť preskočiť pasáže z minulosti, pretože som bola zvedavá, ako bude pokračovať ich príbeh ako dospelých. No práve detailné vykreslenie minulosti čitateľa vnára do skutočnej podstaty charakterov Grace a Romana. A zároveň nám ukazuje, ako môžu traumy z detstva ovplyvňovať naše životy v dospelosti.

Romanovo druhé meno je „Útek“. Od detstva bol naučený utekať. Utekal pred policajtmi, ktorí ho naháňali, keď sprejoval grafity, utekal z pestúnskych rodín, utekal pred zodpovednosťou vzťahov… Grace sa vďaka zážitku v detstve silno upla na Boha. A hoci neskôr urobila mnoho prešľapov, vždy si našla k nemu cestu späť.

Jej vieru a hodnoty teraz konfrontuje Romanov nespútaný život. Čo myslíte, obstojí? Čo ponúkne Romanovi, ktorý hľadá niečo viac?

Kto pozná diela Francine Riversovej, ten vie, že aj v tomto románe môže čakať pútavý dej, autentické stvárnenie postáv, príbeh lásky, strelné modlitby, hodnoty ako čistota v partnerskom vzťahu, odpustenie, a nebolo by to ono, keby jej kniha neponúkla čitateľovi aj veľkú dávku úvah o Bohu a povzbudení vo viere.

UKÁŽKA

Všetko, čo o Grace Moorovej predpokladal, sa ukázalo nesprávne. Vo sne by mu nebolo napadlo, že Grace má za sebou podobnú minulosť ako on: tragickú stratu, strach, bolesť, nedostatok lásky. On utekal a staval okolo seba múry. Grace sa skrývala, a keď sa odvážila vyjsť von, zosypali sa na ňu ďalšie rany. Napriek tomu vložila všetky svoje nádeje v neviditeľného Boha.

Minulosť mali podobnú, no vyrástli z nich veľmi rozdielni ľudia. On má dom, drahé autá, peniaze v banke. Grace sa s vypätím síl usiluje stáť na vlastných nohách. V jeho živote nie je nik, kto by od neho závisel. Ona má syna, ktorý ju potrebuje. On si tých pár priateľov, čo mu zostali, drží od tela. Grace si na svojich vždy nájde čas. On si už nekladie žiadne ciele. Ona vytrvalo kráča za svojím. On žije zo dňa na deň, robí, čo je v jeho očiach správne, a cíti sa vykorenený. Grace žije tak, aby svojmu imaginárnemu priateľovi robila radosť, a zdá sa, že viera jej poskytuje istotu a pevný základ.

(Riversová, 2018, s. 271-272)

Knihu od nakladateľstva Kumrán je možné si kúpiť na tejto linke.