Skutečným vítězstvím by byl dialog, uvedl šéf divadla po skončení sporu s Dukou

Brno – Skutečným vítězstvím by byl dialog, nikoliv hádání se o to, kdo má pravdu, reagoval na nález Ústavního soudu v „divadelní kauze“ ředitel Centra experimentálního divadla v Brně (CED) Miroslav Oščatka. Ústavní soud zamítl stížnost kardinála Dominika Duky a právníka Ronalda Němce, kteří se domáhali omluvy za uvedení dvou kontroverzních her na festivalu Divadelní svět v Brně. Soud zdůraznil svobodu projevu a uměleckého vyjádření.

„Jsem rád, jak Ústavní soud rozhodl, ale nevnímám to jako vítězství. Jsem do hloubi srdce přesvědčen, že nikdy nešlo o rozdílnost hodnot jako spíš o nedorozumění,“ uvedl na dotaz ČTK Oščatka. „Dialog, nikoli hádání se o to, kdo má pravdu. To by bylo vítězství,“ doplnil.

SOUVISEJÍCÍKardinál Duka a právník Němec nevysoudili omluvu od divadel, ÚS stížnost zamítl

Také ředitel Národního divadla Brno i přes radost z výsledku zmiňuje přetrvávající pocit hořkosti. Kauzu považuje za zbytečnou a rozdělující už tak polarizovanou společnost. „Velmi bych si přál, aby tímto celá kauza, která z mého pohledu nemá vítězů ani poražených, konečně skončila,“ napsal Glaser.

Domnívá se, že uvedení obou inscenací nikomu nebránilo praktikovat víru a otevřeně se k ní hlásit. „O to silněji se ale nejen v politické rovině diskutovalo, co a jak může umění v naší zemi zobrazovat. A zda mají politici – jako volení zástupci občanů – oprávnění uměleckou tvorbu omezovat, třeba ne přímo direktivním zákazem, ale cenzurou ekonomickou. Přitom právo na svobodnou uměleckou tvorbu je stejně silným a nezadatelným ústavním právem,“ doplnil Glaser.

Duka a Němec ČTK sdělili, že rozhodnutí respektují, trvají ale na tom, že nezávislý soud by se měl podílet na tvorbě morálky ve společnosti.

Hry režiséra Olivera Frljiče v podání zahraničních souborů provokativní formou zobrazovaly některé křesťanské symboly a kritizovaly římskokatolickou církev i západní pohled na muslimský svět. Žaloba se týkala her Prokletí a Naše násilí a vaše násilí uvedených v Brně v květnu 2018. První z nich tematizuje zneužívání dětí kněžími a zahrnuje například náznak orálního sexu na soše papeže Jana Pavla II. Druhá hra kriticky hodnotí vztah západní společnosti k muslimskému světu a obsahuje například scénu, kdy herec sestoupí z kříže a předstírá znásilnění muslimské ženy. V budově CED se obě hry hrály. Festival pořádalo Národní divadlo Brno.

Divadlo Husa na provázku, součást CED, se k událostem roku 2018 a vpádu na jeviště vrátí v připravované inscenaci režiséra Jiřího Havelky Vykouření. Inscenace má nahlédnout „pod povrch skandálu“ a provázkovské jeviště prostřednictvím osvobodivé síly humoru „vykouřit“ ve smyslu očistit. Premiéra bude 11. listopadu.

„Jiří Havelka svými inscenacemi opakovaně dokazuje, že mu komplexní a ožehavá společenská témata ani překvapivé formy jejich zdivadelnění nejsou cizí, jsem proto moc rád, že se spolu s ním kauze, jejíž následky v divadle pociťujeme ještě i po čtyřech letech, postavíme čelem a vrátíme ji tam, kde vznikla – do divadla,“ uvedl umělecký šéf Husy na provázku Martin Sládeček.

Líbí se vám tento článek? Podpořte fungování novin

Abychom mohli vytvářet obsah, který čtete zdarma, spoléháme na dary od našich štědrých čtenářů, jako jste Vy.

Pomozte nám pokračovat v této misi a podílejte se na ní spolu s námi. 

Autor: ČTK Datum: 12. října 2022 Foto:

Tags: ,,

Zanechej svou odpověď

Tvoje e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Děkujeme za váš komentář