Tim Keller / Jak mají církve jednat s nekřesťany

Timothy Keller, pastor a zakladatel newyorského sboru Redeemer Presbyterian Chruch, hovořil s reportérem serveru Christan Post o tom, jak média vnímají evangelikály a politiku, zda mají křesťané podporovat sociální spravedlnost, o tom, co říká kniha proroka Jonáše dnešní církvi, a jak jednat s lidmi, kteří nejsou křesťany.

V knize Marnotratný prorok: Jonáš a tajemství Božího milosrdenství Keller zkoumá Jonášovo morální poselství, zejména v tom, jak se věřící mají chovat k těm, kdo jsou jiného původu a jiného náboženství. Na poznámku, že pohané jednali vlastně lépe než Jonáš.

Newsletter Křesťan dnes – týdenní přehled nejdůležitějších zpráv

„Myslím, že církve projevují zájem o ztracené, o lidi s jinou vírou nebo bez víry. Jsou však případy, kdy postoj křesťanů je trochu nadřazený. Mnoho církví a křesťanů se při vysvětlování evangelia nevěřícím chová příkře a povýšeně. Často to vidím. Řekl bych, že i když Jonáš nakonec přece jen do Ninive šel, přišel tam sice kázat, ale město nemiloval. Tamější lidi nemiloval vůbec, nevážil si jich a neměl k nim úctu. Právě to je jedním z důrazů knihy proroka Jonáše: nestačí jen „kázat na lidi“, musíte je milovat a vážit si jich. Takže nestačí nevěřícím lidem jen kázat, měli bychom se o ně zajímat, respektovat je a naslouchat jim.

Další otázka, na kterou Tim Keller odpověděl, zněla: „V knize říkáte, že Jonášovo kázání obsahovalo sociální reformu a Boží soud. Jak podle vás sociální spravedlnost souvisí s křesťanstvím.“

Na příkladu milosrdného Samařana Ježíš ukazuje muže, který poskytl sociální, praktickou, hmotnou, lékařskou i finanční pomoc člověku jiné národnosti a jiného náboženství. Ježíš své vyprávění uzavírá slovy: „Jdi a jednej také tak.“

https://www.jakdonebe.cz/?utm_source=krestandnes&utm_medium=banner&utm_campaign=hlavni_stranka_2021

Bible neříká, že křesťané mají jen evangelizovat. Mají také milovat své bližní. A pokud vidí někoho v těžkostech, počítá se s tím, že půjdou a pomohou mu po hmotné i finanční stránce, bez ohledu na to, zda věří stejně jako my nebo ne. Jinými slovy máme pomáhat svým bližním, i když to nejsou křesťané.

Ti, kdo říkají, že křesťanství se neslučuje se sociální spravedlností, mají obvykle na mysli centrálně řízenou ekonomiku, vysoké daně, přerozdělování bohatství uskutečňovaného prostřednictvím jakéhosi druhu socialisticky, centrálně ovládané ekonomiky.

Neříkám, že se k tomu Bible přímo vyjadřuje. Dovedu si představit lidi, kteří se toho chytí s tím, že máme pomáhat chudým. Ale zároveň vidím, že Bible je proti tomu, protože ona mluví o soukromém vlastnictví. A o jeho důležitosti! K tomu, jak by stát měl dnes strukturovat daně a pomáhat chudým, se Bible přímo nevyjadřuje. O tom nemluvím. Mluvím o tom, co mají dělat křesťané. Obecně se předpokládá, že křesťané budou pomáhat těm, kdo potřebují pomoc, kdo jsou na okraji.

Někteří lidé pod pojmem spravedlnost rozumí zásahy státu a ekonomiku. Ale tím se nezabývám. Máme svým bližním hlásat evangelium, ale nejen to. Máme milovat své bližní jako milosrdný Samařan. To bych nazval „sociální spravedlnost“.

Líbí se vám tento článek? Podpořte fungování novin

Abychom mohli vytvářet obsah, který čtete zdarma, spoléháme na dary od našich štědrých čtenářů, jako jste Vy.

Rádi byste nám pomohli pokračovat v této misi a měli tak možnost se na ní spolu s námi podílet?

Překlad: Jan Vopalecký Datum: 25. prosince 2021 Foro: YouTube, Tim Keller 

1 Komentář

  1. Tento „učebnicový“ způsob nahlížení, chápání a praktikování biblických událostí má své klady i zápory. Jsou to většinou příběhy, které byly „šité na míru“ pro konkrétní biblické postavy, pro konkrétní děje, události, časy a případně přizpůsobené dalším okolnostem s více či méně skrytou kontinuitou k celému Písmu, pro naše pochopení toho, co vlastně bylo poučením a podstatou, vyplývající z daného příběhu. Jsou to jakési nadčasové šablony, které bychom měli znát, podle nich jednat a řídit se jimi. A právě proto si přiznejme, jak velká pravděpodobnost je, že se staneme účastníky stejných událostí a za stejných okolností? Je to vůbec možné? Spíše je pravděpodobnější, že se můžeme prakticky dostat do situace, ve které budeme váhat uplatnit poučení jednoho příběhu s poučením z jiného, které si navzájem odporují, ač se týkají v podstatě stejné věci. Jsem přesvědčen, že i pro každého z nás, Bůh připravil individuální, stěžejní životní situace, šité na míru nám a dále v návaznosti na rodinu, děti, příbuzenstvo atd. Jsem však přesvědčen, že nejspolehlivějším učitelem a průvodcem života je však naše nitro, naše svědomí.

    Odpověď

Zanechej svou odpověď

Tvoje e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Děkujeme za váš komentář