Žantovský kritizuje postoj Tomáše Halíka ke kontroverzní hře

Praha – Ředitel Knihovny Václava Havla Michael Žantovský reagoval na sociální síti na vyjádření Tomáše Halíka ke kontroverzní hře Naše násilí vaše násilí, kde Ježíš znásilňuje muslimku. Podle něj by Halík neměl provedení inscenace bránit, když v minulosti kritizoval karikatury proroka Mohameda v časopisu Charlie Hebdo.

„Člověk buď může hájit svobodu projevu včetně nechutností, jaké se objevily v Charlie Hebdo nebo v tom představení, nebo může tvrdit, že s ohledem na naše civilizační hodnoty a část obyvatelstva, která je nábožensky cítící, jsou takové nechutnosti nepřípustné. Ale nemůže to v jednom případě dělat tak, a v druhém onak,“ řekl pro server Lidovky.cz Žantovský.

Lidovky připomínají, že po teroristickém útoku na redakci magazínu v lednu 2015 se Halík odmítl připojit k všeobecné vlně projevu solidarity s oběťmi útoku. Podle něj karikatury proroka Mohameda nezodpovědně posilovaly nenávist mezi kulturami. Ale na druhé strané, podobně extrémní výjev při inscenaci Naše násilí a vaše násilí ale vyhodnotil jako metaforu poměrů současného světa, uvádí Lidovky.cz.

„V té hře vůbec nejde o ‚Ježíše znásilňujícího muslimku‘, nýbrž o protest proti světu, v němž se vše – i svaté symboly náboženství – zneužívá k rozdmýchávání nenávisti jedněch proti druhým,“ uvedl pro serveru Lidovky.cz Halík.

Podle Žantovského Halík není buď konzistentní ve svých postojích nebo se jedná o intelektuální pokrytectví. „Mně to připadá jako přinejmenším zřejmý druh intelektuální nekonzistence, v horším případě intelektuálního pokrytectví,“ poznamenal pro Lidovky.cz Žantovský.

Asociace profesionálních divadel, která sdružuje tři desítky českých scén, podpořila postoj ředitele Národního divadla Brno Martina Glasera ve věci uvedení inscenace Naše násilí a vaše násilí. „Asociace zdůrazňuje, že veřejné prostředky jsou určeny na podporu festivalu, který uvedením několika desítek inscenací přináší obraz zvoleného tématu z nejrůznějších pozic. Zároveň konstatuje, že svoboda tvorby je zaručena Listinou základních práv a svobod a ústavou,“ uvedla ve svém prohlášení asociace.

Představení chorvatského režiséra Olivera Frljiče předem odsoudila katolická církev a někteří politici. Frljič patří k respektovaným evropským režisérům, jeho inscenace ale často vyvolávají širší veřejnou debatu o ožehavých otázkách, anebo přímo způsobují skandály.

 

Autor: -mn- ČTK  Foto: Wikimedia Commons

 

 

 

6 Komentáře

  1. Halík si hru interpretuje tak, jak se mu líbí. Ježíš řekl: Já jsem ta cesta i pravda i život. Ta Ježíšova pravda se dle autora projevuje tím, že znásilňuje muslimku. Tedy i Kristovi následovníci, dle autora, by tak asi měli činit. Znásilnění se křesťané dopouštějí tím, že se staví proti nelegální migraci, že se odmítají podřídit islámu a stát se občany podřadné kategorie.
    Ve hře mohl muslimku znásilnit člověk označený křížem – křižák. To by bylo spíše akceptovatelné. Tím, že místo křižáka tam byl Ježíš – tím se to stalo nepřijatelné. Autor hry to nerozlišil buď nevědomky nebo vědomě – a pak je to otevřená urážka Krista.

    Odpověď
  2. Ještě dodávám, že T. Halík hru pochopil vcelku správně. Svaté symboly náboženství slouží k rozdmýchávání nenávisti jedněch proti druhým. Přesně tohle činí autor ve své hře – pomocí symbolu křesťanství rozdmýchává nenávist. Proto je správnou reakcí podání trestního oznámení na autora, primátora Brna a ředitele divadla. T. Halík by se ke stíhání měl připojit.

    Odpověď
  3. Vyjádření pražského Halíka mám již dva měsíce. Zajímavé, že s ním přišel do médií až poté co se vyjádřil otec kardinál. Jan Rozek autor petice atd.

    Odpověď
  4. Autor hry údajně poukazuje na zneužívání náboženství k násilí. Přitom neprojevuje ani elementární úctu k oběti brutálního násilí, jakou byl sám Ježíš z Nazareta. Oběť se v jeho hře mění na viníka. Tomu říkám dokonalé převrácení reality a neschopnost základního rozlišování.

    Odpověď

Zanechej svou odpověď

Tvoje e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Děkujeme za váš komentář