Čínské kostely se mění v kulturní centra

Čína pokračuje v intenzivní kampani proti křesťanství. Komunistické úřady změnily několik státem schválených kostelů Three Self v kulturní střediska podporující politiku prezidenta Si Ťin-pchinga.

Agentura China Aid nedávno uvedla, že budovu kostela denominace Flowing Stream v okrese Jang-zaj v provincii Ťian-su násilně zabrali státní úředníci a změnili v kulturní středisko. Činnost místního sboru byla pozastavena úřadem v roce 2019, kdy byli křesťané obviněni z „okupace vesnického kulturního střediska.“

Evangelical Focus informuje, že další kostel v této oblasti byl také proměněn v kulturní komplex poté, co „věřící dobrovolně darovali budovu vesnici“. Tak alespoň o tom informovala státní media. Podle China Aid byl kostel poprvé uzavřen loni v říjnu, protože neměl schválenou registraci.

Úřady v dubnu ve městě Jangbu zbořili kostel Three-Self s plánem vybudovat na místě zařízení pro seniory.

Během pandemie koronaviru neziskovky kritizovaly vládu za to, že chudým křesťanským vesničanům v několika provinciích bylo nařízeno, aby se vzdali své víry a nahradili obrázky Ježíše za portréty MaoCe-tunga a prezidenta Si.

David Curry, prezident Open Doors USA, který byl v Číně před tím, než se objevil Covid-19 v provincii Wu-chan, „byl svědkem toho, jak čínská vláda používá síť kamerových systémů ke sledování a trestání občanů, kteří se rozhodli navštěvovat kostel nebo sdílet víru.“

„Nucené uzavření tisíců kostelů a odstranění křížů z budov jsou dnes běžnou taktikou čínské vlády s cílem omezit, ne-li zastavit křesťanskou praxi,“ zdůraznil Curry.

Líbí se vám tento článek? Podpořte fungování novin

Abychom mohli vytvářet obsah, který čtete zdarma, spoléháme na dary od našich štědrých čtenářů, jako jste Vy.

Pomozte nám pokračovat v této misi a podílejte se na ní spolu s námi. 

-red- Datum: 13. srpna 2020 Foto: Wikimedia Commons – ilustrační

Tags: ,,,,

2 Komentáře

  1. „Komunistické úřady“ – Dovolím si upozornit, že v Číně není komunismus ani socialismus, ale státní kapitalismus. Jistě, strana, která vládne, si říká komunistická, ale kdyby libovolný dikrár nazval svoji zemi demokratickou rebublikou, byl by to snad důkaz, že se jedná o demokratikou zemi? A úřady jistě nejsou komunistické více, než je Čína. Spojovat ekonomiku a přístup k náboženství se lidé pokoušeli mnohokrát, ale v novodobých dějinách se to nikomu uspokojivě nepovedlo. K myšlence, že je komunismus proti církvi, bych dodal, že kormě marxismu existovalo i mnoho jiných komunistických pokusů a některé z nich se sanžili o založení křesťanskch komunistických komunit založených na zcela odlišných ideologiích. Možná by tedy bylo vhodnější říci „totalitní úřady“. Vím, že to není ani tak komentář k článku, jako spíš k běžnému použití jeno výrazu, ale někdy pak dochází k tomu, že lidé směřují svoji kritiku špatným směrem. Stát může podporovat nebo potlačovat náboženství bez ohledu na to, zda je totalitní, demokratický, kapitalistický, komunistický nebo jiný. Boj za svobodu vyznání je důležitý, ale neměl by být nutně spojován s bojem proti některému ekonomickému nebo politickému zřízení. Bohuže, právě používání podobných výrazů ukazuje, že k takovému propojování dochází vemi často. Nekritizuji tedy autora článku, který upozorňuje na důležitý problém, ale obecné používání některých pojmů.

    Odpověď
    • Zaměňujete dvě odlišné věci. Jedna věc je oficiální ideologie (propaganda) – „všechnu moc lidu“, „každý podle svých schopností, každému podle jeho potřeb“ apod. Chiméru vybudování ráje na zemi využívali komunisté k ohlupování naivních lidí (a někteří snad i uvěřili, že je to možné). Zcela jiný byl skrytý a skutečný účel a smysl „třídního boje“ a následného politického systému. Inu jak prohlásil v prvorepublikovém parlamentu Gottwald „my jezdíme do Moskvy učit se jak vám zakroutit krky“. Jak totiž vystihl Orwel ve své dystopii 1984 „cílem moci je moc“ (nástrojem je i „newspeek“).
      Podle vaší logiky by nejenže nemohl být žádný „komunistický stát“ (protože jde o utopii), ale nejspíš ani žádný komunista. Vždycky byl totiž rozdíl mezi teorií vzletných ideálů a temnou praxí.
      Jako „komunistické země“ byly a jsou označovány státy, kde vládne komunistická státostrana a to je bezpochyby i případ Číny. Že se nikdy nemůže jednat o demokracii, ale diktaturu vyplývá z podstaty věci.
      To, že v Číně vládne „státní kapitalismus“ (což je trochu oxymoron, protože skutečný kapitalismus vyvěrá z liberalismu) na tom nic nemění. To jen soudruzi pragmaticky odhodili masky.
      To, že nazýváte některé historické pokusy o vytvoření rovnostářských komunit – které nevycházely z marxismu (-leninismu) – komunistickými, považuji za omyl. Možná v tom hraje roli komunistická historiografie, která chtěla dokazovat, že se jedná o dějinné vyvrcholení odvěkých přání lidstva. Proto pracovala s pojmy „konzumní komunismus“ (táborité nebo i prvotní jeruzalémská církev) apod. Právě Marx vytvořil pojem komunismus (Komunistický manifest) a dal mu v hrubých rysech obsah založený na nenávisti a násilí. Mohou být hnutí a skupiny fungující na principech kolektivismu, které jsou neseny jinou ideou (třebas sionistické kibucy) – pak ale nevidím důvod, proč je nazývat komunistickými.

      Odpověď

Zanechej svou odpověď

Tvoje e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Děkujeme za váš komentář