Není to dlouho, co jsem se ohrazoval proti výroku, že „Trump je horší než Hitler“. Byl jsem přesvědčen, že nic a nikdo nemůže být horší než člověk, který byl strůjcem hubení židovského národa, jemuž padlo za oběť několik milionů Židů.
Dnes jsem přesvědčen, že jsem se mýlil. Může být někdo ještě horší než Hitler. Jsou to palestinští teroristé.
Můžete namítnout, že počet jejich obětí není zdaleka tak vysoký. A máte pravdu. Proč jsou tedy horší než Hitler?
Když se blížil konec války a když bylo již zřejmé, že Rudá armáda zanedlouho obsadí i prostor, kde se nacházely vyhlazovací tábory Osvětim a Treblinka, snažili se nacisté zahladit stopy po masovém vraždění, jehož se dopouštěli. To se jim ovšem nepovedlo. Začali příliš pozdě a už to nestačili.
Strůjci masakru ze 7. října se nesnažili zahladit stopy. Naopak, ta nejkrutější zvěrstva si natáčeli a chlubili se jimi. A slibovali, že jako zatočili s Židy povražděnými v kibucu Be-eri, tak nakonec zatočí se všemi Židy. Nepochybně to myslí naprosto vážně.
SOUVISEJÍCÍ – Dan Drápal / Peníze čisté a špinavé
Zrůdnost jejich počínání jen podtrhuje skutečnost, že ve zmíněném kibucu bydlili Izraelci, kteří se snažili Palestincům pomáhat. Zaměstnávali je a v případě potřeby vozili nemocné děti z Gazy do izraelských nemocnic.
Masakr v kibucu Be-eri způsobil, že izraelská levice, která usiluje o mír s Palestinci, v podstatě přestala existovat.
Zlo je někdy nesmlouvavé. Silně na mě zapůsobil příběh Jahjá Sinwara, který se stal vůdcem Hamásu po smrti Ismaíla Haníji. Jahjá Sinwar byl odsouzen za čtyřnásobnou vraždu. Když byl v izraelském vězení, jeden z izraelských lékařů mu zachránil život, když si všiml nezvyklých pohybů. Ty byly způsobeny nádorem na mozku. Ten mu byl v izraelské nemocnici odstraněn. Jahjá Sinwar byl spolu s tisícem dalších vězněných Palestinců vyměněn za izraelského vojáka Gilada Šalita. Po propuštění začal ihned znovu pracovat na plánech na zničení Izraele a byl jedním ze strůjců útoku 7. října. Při tomto útoku byl zabit i lékař, jenž mu zachránil život.
SOUVISEJÍCÍ – Dan Drápal / Skrytý pramen – upozornění na knihu
Jak je něco takového vůbec možné?
Situace se těžko zlepší, dokud bude palestinským dětem od mateřské školky vštěpována nenávist k Izraelcům. Ovšem kdyby se Palestincům podařilo dosáhnout svého cíle a zničit izraelský stát, nenávist, která je po desetiletí naplňovala, se nenasytí – sama od sebe nezmizí.
Zatím se teroristé z Gazy radují ze smrti. Oni mají, jak se říká mezi námi křesťany, „jistotu spasení“. Padnou-li v boji, jdou rovnou do ráje. A jsou o tom nepochybně skálopevně přesvědčeni – jinak by nepáchali sebevražedné atentáty.
Jak se mohou Izraelci bránit? Jak bojovat podle pravidel se silou, která žádná pravidla neuznává?
Jednu dobu platilo, že když izraelští vojáci vstoupili do nějakého bytu, nejprve prohledali dětský pokoj, zejména postýlku. Tam totiž nejčastěji nacházeli zbraně. Totéž se stále děje i ve velkém: Vojenské štáby bývají v suterénech nemocnic, škol a mešit. Zbraně převážejí sanitky.
Jenže takto klamat lze jen po omezenou dobu. Brzy to přestane fungovat.
Co mají na mysli propalestinští aktivisté, volající „From the river to the sea, Palestine will be free“? O jakou svobodu jim jde? Izraelcům jde o svobodu od teroristů, o svobodu beze strachu žít ve své zemi. Které země hlasatelé uvedeného hesla považují tito aktivisté za „free“, tedy „svobodné“? Co si tito aktivisté vlastně přejí? Jak by vypadal svět, kdyby se jim podařilo naplnit jejich vize?
Izraelská armáda usiluje o to, aby umíralo co nejméně lidí, zejména dětí. Ne, že ne. Jak ale bojovat, když teroristickému vedení v Gaze nezáleží na tom, kolik dětí zemře? Mnozí západní politici a intelektuálové volají po tom, aby izraelská reakce na barbarství byla „přiměřená“ a „proporční“? Co to znamená konkrétně na takovém bojišti, jakým je Gaza, ovšem nikdo říci nedokáže.
Našemu ministru zahraničí mnozí vyčítají, že se mnohdy nepřipojil k hlasům zejména západoevropských politiků, aby se Izrael tolik nebránil a nepáchal genocidu. (Během let, co je tato „genocida“ údajně páchána, se počet obyvatel Gazy zečtyřnásobil.) Doufám, že ministr Lipavský tomuto nátlaku nepodlehne. Raduji se z toho, že Česká republika je vedle Maďarska jednou z mála zemí, kde se Izraelci mohou cítit bezpečně.
Jeden z izraelských politiků prohlásil, že Izraelci mají jednu nesmírně mocnou zbraň: Nemají kam utéct.
(Dělám to jen výjimečně, ale tentokrát jsem zařadil pozoruhodný článek britského novináře Alistaira Heathe do rubriky „články přátel“ na mém webu www.dan-drapal.cz.)
Líbí se vám tento článek? Podpořte fungování novin
Abychom mohli vytvářet obsah, který čtete zdarma, spoléháme na dary od našich štědrých čtenářů, jako jste Vy.
Pomozte nám pokračovat v této misi a podílejte se na ní spolu s námi.
Autor je teolog a publicista Datum: 9. července 2025 Foto: Pixabay
37 Komentáře
Konečný Fr.
Nemají kam utéct? Ale mají. Za poslední dva roky se z Izraele odstěhovalo asi 1,5 milionů Židů – těch, kteří na to mají. Netanjahu s Trumpem ukázkově podvedli Irán a bez varování na něj zaútočili. Irán ten útok ustál a poslal na Izrael rakety. Netanjahu musel rychle konflikt ukončit, jinak by Iránci Izrael rozbombardovali. Izrael utržil porážku. Irán v konfliktu nepokračoval možná i pod vlivem Ruska, protože v Izraeli žije 2 miliony Židů mluvících rusky. Na pokračování konfliktu nemělo zájem Rusko i Čína a Izrael si pokračování nemohl dovolit.
Je docela možné, že o 7.říjnu izraelská rozvědka věděla a své občany obětovala pro své cíle.
Na Letné stál mamutí pomník Stalina a dlouho nevydržel.
Zelenskyj je hrdina, Netanjahu je další hrdina. Tak si myslím, že by třeba mohli jednou následovat ten osud Stalina.
Karel Krejčí
Pane Drápale,
někam se Vám vytratila realita a racionální myšlení. Ona chybějící lidskost, která Vás „trápí“, chyběla v celé historii lidstva a barbarství páchaná za druhé světové války se dopouštěl právě civilizovaný a kulturně vzdělaný národ. To je jeden nepopíratelný fakt. Jediný a zásadní rozdíl je v tom, že tenkrát nebyly mobily – naštěstí.
A Zlo obchází tento svět v čím dál menších kruzích. Vy ho nevidíte?
pavel v
Zkusme si představit, že by se ve druhé světové válce zastavily osvobozovací armády na hranicích Německa a Japonska. Vzdal by se Hitler vlády? Německo by nepochybně zůstalo trvalým nebezpečím. Každý považoval za samozřejmé, že Německo musí být obsazeno, dokud nebude zcela vymýcen nacismus. V Německu nebyl proti nacismu téměř žádný odboj. Proč? Bylo to proto, že Němci svorně podporovali Hitlera? To si nemyslím. Věřím, že nějaká menší část Němců (sociální demokraté) byla proti. Nicméně Hitler na začátku své vlády zcela plánovitě vytvořil atmosféru strachu, aby jakoukoliv opozici zadupal do země. Za těchto okolností byl odpor proti Hitlerovi smrtelným rizikem. My jsme zažili to samé po definitivním vítězství komunistů po roce 1948. Jejich krutost byla tak strašná, že nejen veřejná, ale i tajná opozice byla nesmírně riskantní. Nacisté i komunisté měli společné to, že vybudovali sociální systém a potlačili extrémní bídu.
Také vláda Hamásu v Gaze byla typicky totalitní vládou, která si získala sympatie podporou chudých obyvatel na hranici přežití. V roce 2006 Hamás vyhrál regulérní volby a od té doby již žádné další nebyly. V roce 2007 vznikla občanská váka s Fatahem, po níž se Hamás uchvátil veškerou moc v Gaze a zavedl tam diktaturu. Na rozdíl od té nacistické a komunistické byla vláda Hamásu ještě krutější, takže nemohla vzniknout žádná opozice. Při průzkumu v roce 2023 měl Hamás podporu jen cca 1/3 obyvatel – viz https://pcpsr.org/en/node/955
Komunistická krutovláda měla u nás na svědomí desítky tisíc mrtvých a stovky tisíc uvězněných. Mimo to byli u nác vycvičováni teroristé (říkalo se jim partyzáni), kteří páchali po světě násilné státní převraty. Představme si nyní, že by se Západ rozhodl u nás komunistickou vládu svrhnout a začal Česko bombardovat. Bylo by to správné? Byl český lid tak zkažený, že nesvrhl komunisty sám?
Plně podporuji Netanjahua, že chce zcela vymýtit zločinný Hamás v Gaze. Přesto si myslím, že by při svých útocích v Gaze měl brát ohled na civilisty, že by jeho útoky měly být přiměřené (za oko jen oko, za zub jen zub).
pavel v
Pane Krejčí,
kolik jste toho vypil, než jste začal psát repliku panu Drápalovi. Ať dělám, co dělám, nemohu najít žádnou souvislost mezi vašimi slovy a jeho článkem. Ve výsledku je to, co jste napsal, pouhou buzerací.
pavel v
Pane Konečný,
z vaší repliky by měli radost Olga Skabejevová a Vladimír Solovjov. Ujišťuji vás, že za své lži budete jednou náležitě odměněn. Boží mlýny melou pomalu, ale jistě.
Josef Bong
Tak na to pozor, milý čtenáři. Ne aby si tzv. hejtoval tyto muslimské aktivisty, vrahy a znásilňovače, hamásisty, sponzorované EU. Nějaká ošklivá slůvka na jejich adresu ti vyslouží návštěvu PČR, soud a následně trest. Nenávistná zlá slůvka, něco jako „opice, vybombardovat“, zrovna na adresu džihádistického vraha právě vraždícího, jsou trestné, viz https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/novotny-soud-penezni-pokuta-palestinci-opice.A240223_184647_domaci_rtn .
Máš svobodu slova, nikdo ti jí nebere, jak se snaží přesvědčit různí nedemokratičtí štváči, takže taková slůvka můžeš používat, ale používat jenom správně, třeba na čecháčky, russsáky a podobné nedemokratické rasy.
A vzhledem k migračnímu paktu, aby nakonec tito muslimští „radikálové“ a „aktivisté“, nebyli tvoji budoucí sousedé.
Luděk Vostrý
Výborný článek. Skvěle napsáno..
Žel, je tam popsán i univerzální princip zla. Jak ho známe ze společnosti. Žel i z církve.
A s tím, milý Dane, máme něco dělat. Musíme.
Dokonce na posledním svém videu tě cituje Standa Štrunc His service love … A pak jsem si v práci pustil do sluchátek rozhlasovou hru Bílá nemoc …
Petr Kartouz
Chtěl bych vyslovit uznání redakci Křesťan dnes. Nečtu zde zdaleka vše a do diskusí se snažím pouštět opravdu zřídka. Za celou dobu jsem nezpozoroval jediný „cenzurní zásah“. Přitom zde v komentářích zaznívají někdy opravdu ostrá a vyhraněná slova (a někdy i úplně scestné výroky). I když články někdy vyjadřují jednostranný pohled, vždy je možno je komentovat. Osobně si nemyslím, že by komentáře pod články byly vždy užitečnou věcí, nicméně tato možnost svědčí o tolerantním postoji správců webu.
Lída A. R.
Pane Drápale, nemohu souhlasit, že izraelská armáda usiluje o to, aby zemřelo co nejméně lidí. Tato armáda ničí infrastrukturu, používá Palestince jako lidské štíty, zabraňuje humanitární pomoci. Vítám, že česká vláda odsoudila útok Hamásu, je to důležité. Stejně tak uvítám, pokud naše vláda přehodnotí postoj k Izraeli a důrazně odsoudí jeho praktiky. Podpora Izraele neznamená, že musí být nekritická.
Domnívám se, že díky tomu, co Izrael předvádí, mladí lidé přijdou k volbám a hlas dostanou Piráti. Ti mají k této problematice překvapivě racionální stanovisko. Mladí mají ještě ideály a zajímá je svět, ve kterém žijí. Od toho má dedukce o volbách, která se nemusí naplnit, ale zatím u mladých toto vidím. Ve světě už existují i petice proti izraelskému chování. Od Hamásu normální člověk nic nečeká, ale od Izraele (ještě) asi ano.
Jednou z věcí, o které se moc nemluví, je, že Izrael se svou odvetou bombarduje také místní křesťanské komunity. Jinak Piráti již návrh předložili, co si myslí, že by se mělo dělat s konfliktem. Tak to můžete zkusit také, křesťany v politice budu vždy podporovat (a rozlišovat).
Karel Krejčí
Pane Kartouzi,
vítám Váš názor na politickou „korektnost“ tohoto webu, paradoxně tolik opěvovanou a propagovanou a také zakazovanou současnými politiky.
Ovšem přiznejme si, že tento křesťansky web je do určité míry hybrid a nemalou míru na tomto stavu má právě pan Drápal. Jako „potenciální pohon“ v některých komentářích používá Boha jako absolutního (snad) vládce tohoto světa a naopak v těch ostatních tuto jedinečnou roli přebírají všemocné vize světských politiků a jejich mimořádných vhledů do přítomnosti a především budoucnosti. Ovšem už jsem kdysi zdůraznil, že k zapáleným diskusím vyhovuje jako potenciál ne obsah Písma a význam Kristova kříže, ale dění ve světě neboť zde může a také má každý svou pravdu. Sice nepřiblíží k Bohu ani o píď, ale o to snad ani křesťanům nejde.
Nebo ano?
Zdeněk Meisner
jen připomínám, že EU, potažmo naše vláda tedy i Vy a bohužel i já, jsme léta platili (a platíme) Hamasu jeho 500+ km. tunelů,(hrubý odhad včetně těch nejmenších průlezů pro jednoho, je cca 800 km) potraviny které tzv.Palestincům Hamas ukrádá aby jim je následně prodával a měl na zbraně.
Též připlácíme do OSN a jeho UNRW3A nesčetněkrát přistižené jak pašuje zbraně fo pásma Gaza. Na tzv.Záp břehu! platíme miliardáře ABBÁSE,, připlácíme na UNESCO podporující falšování dějin kde se biblická židovská města prohlašují za středověké (muslimské! osady…..
Zdravím.
Michal D.
Dane, děkuji za tvoji podporu Izraele v jeho boji o přežiti. Tvůj článek je věcný a pravdivý. Možná by jeho kritici měli vidět ta videa natočená palestinci 7. října i poté. Jsem take hrdy na oficiální podporu Izraele MZV a doufám, že to tak zůstane.
Jiří Aron
To, co současná Izraelská vláda provádí v Gaze, jsou zločiny proti civilním lidem. Stačí kdykoliv otevřít zprávy třeba dnes ráno https://zpravy.aktualne.cz/zahranici/masakr-palestincu-pokracuje-od-rana-izraelci-zabili-na-30-li.
Běžně jsou zaznamenány útoky proti školám i nemocnicím. Zabíjejí lékaře a útočí na sanitky. Univerzální výmluvy izraelské strany neobstojí. Protože není na místě nikdo, kdo by vyšetřil, jestli ve škole či v nemocnici byly před bombardováním zbraně, nebo se tam skrývali teroristé.
V poslední době přibývá útokům proti lidem, kteří čekají na jídlo a vodu. Zabíjení lékařů a novinářů . Vypadá to že pan Drápal nezaznamenal nic z tohoto včetně odporu vůči tomuto v samotném Izraeli. Není to jednolittá země názorech na toto násilí, jak tvrdí. Lže i o tom že izraelská armáda usiluje o to aby zemřelo co nejméně lidí, hlavně dětí.
Jedna z mnoha věcí, co nechápu, je to, jak může Izraelská vláda uplatňovat princip kolektivní viny. Například kvůli tomu útoku Hamásu v říjnu 2023. Izraelské tajné služby se prohlašují za nejlepší na světě. Tvrdí, že o přípravě nic nevěděly, že to zaskočilo. Pokud nejlepší tajné služby nic nevěděly, jak tedy mohou trestat jako viníky a spolupachatele všechny obyvatele Gazy. Lékaře i učitele, staré lidi, ženy a děti, muslimy i křesťany.
Genocida, střízlivý odhad je 60 000 mrtvých a roste to denně, zničená města, infrastruktura a krajina.
Josef Bong
„mladí lidé přijdou k volbám a hlas dostanou Piráti“
To ano, neboť mladí lidé chtějí činit dobro a činí proto … no třeba činí boj proti sionistům kteří nechtějí dopřát muslimům jejich „dobro“, kterým zavraždění nějakého „kufira“, především Žida…. Prostě nové mládež, uvědomnělá, stejně jako ten Pavlík Morozov.
https://gellerreport.com/2025/07/unimaginable-hamas-gang-rape-horror-revealed-in-shocking-new-report-terrorists-stripped-october-7-sex-attack-victims-tied-them-to-trees-and-mutilated-them-during-systematic-onslaught.html/
P. Ašer
Je zavádějící, když dnes někteří křesťané vnímají stát Izrael, jako by byl pokračováním toho starozákonního Izraele, o němž čteme v bibli. Ale tak to vůbec není, protože ten dnešní stát Izrael je jen běžným světským státem jako kterékoli státy jiné. Starozákonní Izrael byl totiž zastupitelskou theokracií, kde představovali původně zástupce Boha Moše a Aharon, později po ústupku Boha svévolnému přání lidu, který si přál být stejný jako jiné okolní národy (1 S 8:5.20), tyto zástupce představovali král a velekněz. Krále tehdy ovšem ještě stále vybíral Bůh a nechával je pomazat (1 S 9:16; 1 S 10:9.24; 1 S 15:1; 1 S 16:12; 1 Kr 19:16 atd.), takže šlo ještě pořád o jakousi zastupitelskou theokracii, byť oproti Mojžíšově době theokracii oslabenou. Dnes však již v sekulárním státě Izrael nepanuje žádná zastupitelská theokracie, nýbrž zastupitelská demokracie, která se neohlíží na vůli Boží reprezentovanou veleknězem a králem, nýbrž ohlíží se výhradně na vůli lidu, bez ohledu na to, zda vůbec voliči v Boha věří či nevěří. Takže nelze směšovat tyto dva zcela odlišné typy státu. Dnešní vedení Izraele se neptá na Boží vůli ani prostřednictvím urím a tumím (Nu 27:21; 1 S 28:6) ani prostřednictvím efódu (1 S 23:9-12; 1 S 30:7-9) či podobně, ale rozhoduje se takticky či strategicky podle ryze světských úvah tak, jako se rozhodují vedení jiných států tohoto světa. Dnešní světský stát se sice nazývá Izrael, ale s Izraelem, o němž čteme ve Starém zákoně, má pramálo společného. Bůh, ačkoli pořád figuruje v názvu tohoto státu, se zkrátka z izraelského establishmentu vytratil. Proto jeho premiér a vláda už nevedou Hospodinovy boje (1 S 18:17; 1 S 25:28), nýbrž boje čistě světské jako kterýkoli jiný stát. Dokonce i někteří charedím považují sekulární stát Izrael založený nacionálním socialistou Davidem Grünem za rouhání. Např. charedím sdružení v Neturei Karta věří, že vyhnanství Židů může skončit pouze s příchodem Mesiáše a že lidské pokusy o nastolení židovské svrchovanosti nad Zemí Izrael jsou hříšné. Podle Neturei Karta je sionismus troufalou urážkou Boha. Z těchto důvodů se někteří z nich dokonce modlí za zničení současného Izraele:
https://www.haaretz.com/2007-01-07/ty-article/neturei-karta-delegate-to-iranian-holocaust-conference-i-pray-for-israels-destruction-in-peaceful-ways/0000017f-f69e-d5bd-a17f-f6bee8660000
Proto je to stranické „fandění“ některých křesťanů Izraeli z hlediska Nového zákona neobhájitelné. Dnešní Izrael totiž není ani tím Božím státem (jahvistickou theokracií) mezi ostatními státy, jak o něm čteme ve Starém zákoně, a už vůbec nemá nic společného s Ježíšem hlásaným Božím královstvím, které není z tohoto světa (J 18:36), a za které se tudíž nebojuje tělesnými zbraněmi (2 K 10:4-5; Ef 6:11-17), jak to má ve zvyku tento svět. Bojuje-li někdo tělesnými zbraněmi (raketami, letadly, drony atd.), pak tím jen dokazuje, že bojuje pouze za tento svět, tzn. za nějakou jeho část (stát), která však stejně jako všechny jeho ostatní části (státy) ve Zlém leží (1 J 5:19).
Lída A. R.
Pane Kartouzi,
když připomínáte, že redakce KD necenzuruje, doplním tento pohled. Již před časem jsem vyslovila názor, že diskuse pod články by měla být dle mého soudu zcela uzavřena. Důvodem je to, co zmiňujete (ale i u Vás jsem zpozorovala ostrý a břitký sarkasmus). Osobně jsem zpozorovala jeden cenzurní zásah, což je dle mého soudu nedostatečné. Tento zásah zatím neodradil lidi produkující sáhodlouhý přehled veršů, napadání druhých ani vylévání si vlastní frustrace vůči autorům článků. Neodradilo to ani ty, kteří považují Česko za zaplavené Ukrajinci a lidi znevažující židovské utrpení za holokaustu. Tehdy se pan Drápal a nejen on proti úplnému uzavření diskusí postavil a já to respektuji, není to můj web. Jen je potřeba si uvědomit, k čemu všemu KD poskytuje prostor a zda původně neměl jiné cíle – svobodná a obohacující diskuse. Ty jsou potřeba a když zde něco někdy čtu, tak z rozumných názorů si beru poučení, byť je třeba nesdílím. Tyto věci mnou vyjmenované však dobré věci zde zarůstají jako plevel moří pšenici (i když dnes pšenice platí za výrazný alergen). Každý se může vyjádřit, což je v pořádku, pokud je to slušnou formou. Ale přiznám se, že za největší neštěstí bych pokládala, pokud by sem začali hromadně chodit nevěřící. Jinak každému rozumnému diskutujícímu děkuji za přispění do mého života.
Petr Kartouz
Domnívám se, že v záplavě informací si dnes každý najde to, co chce vidět.
Víme, že Rusko je zlý agresor, jelikož napadlo Ukrajinu, a Ukrajina je dobrá, protože se jen brání a bojuje o přežití. Víme, že Izrael je dobrý, jelikož je Bohem vyvolený, a není agresor, ale jen se brání útokům a bojuje o přežití.
Víme, že Ukrajina je zlá, protože zabíjela ruské občany, a Rusko se nyní jenom brání a bojuje o přežití. Víme, že Izrael je zlý, jelikož je agresorem a páchá genocidu na Palestincích, kteří bojují o přežití.
Myslím, že zhruba takto nějak se dají rozdělit dva názorové proudy. Každý z nich si pak dohledá informace, kterým bude věřit, jelikož podpoří jeho názor. Jsme ochotni připustit, že naše strana sice dělá chyby, ale v důsledku je její boj spravedlivý.
Nabízím alternativní, snad i křesťanský pohled. Všichni zhřešili a jsou daleko Boží slávy. Jak mrtvý Rus, Ukrajinec, Izraelita, tak i Palestinec, pokud není smířen s Bohem, jde do věčného zahynutí. Ježíš nabízí smíření s Bohem každému z nich. Satanu se v poslední době podařilo zaměstnat církev politikou natolik, že se mezi sebou křesťané dělí a dohadují a namísto nesení evangelia píší politické komentáře a diskutují o tom. Velmi populárními jsou dnes kazatelé apokalypsy, kteří si z Izraele udělali nového mesiáše, vyvěšují izraelské vlajky a Davidovy hvězdy a zapomněli, že i vyvolený národ je vylomen z olivy a potřebuje uvěřit v Krista. Evangelium se v každém případě dostává na vedlejší kolej a my se tváříme, jakoby naše konečná destinace byl tento svět, a nikoliv věčnost na zemi, která bude jiná než tato. Nejde nám o to zachránit duši hříšníka, ale zastávat ten správně angažovaný pohled.
pavel v
to Lída A. R.
Přečetl jsem si stanovisko Pirátů. Nebere se v něm v úvahu, že rezoluce OSN č. 181 v roce 1947 odhlasovala dvoustátní rozdělení Palestiny, které Arabové odmítli, protože plánovali Izraelce „zahnat do moře“. Přes obrovskou převahu Arabové všechny války prohráli a teprve v roce 1988 poprvé uznali právo Izraele na existenci. Poslední velký pokus – summit v Camp Davidu 2000 – nabídl Arafatovi Gazu, 92 % Západního břehu, suverenitu ve Východním Jeruzalémě, návrat 100 tis. uprchlíků do Izraele a 30miliardový fond na odškodnění ostatních. Arafat odmítl.
Hamás ve své chartě z roku 2017 dvoustátní uspořádání stále odmítá – stát Izrael považuje za dočasnou entitu. Po všech zkušenostech s Palestinci je zcela iluzorní, že by se s nimi dalo vyjít po dobrém. Více zde: https://neviditelnypes.lidovky.cz/zahranici/izrael-historie-konfliktu-1.A231025_191601_p_zahranici_nef https://neviditelnypes.lidovky.cz/zahranici/izrael-historie-konfliktu-2.A231026_182006_p_zahranici_nef
Izrael byl posledních několik let trvale ostřelován z pásma Gazy raketami. 7. října 2023 uspořádali teroristé z Gazy jatka, při nichž zabili 1195 Izraelců (810 civilistů, včetně 36 dětí, a 380 příslušníků bezpečnostních sil) a dalších 251 lidí (civilisté i vojáci) bylo uneseno do Pásma Gazy jako rukojmí. Za těchto okolností je pro mě nepochopitelné, že v Berlíně a v Británii jsou demonstrace na podporu Palestinců. Je to, jakoby někdo demonstroval na podporu nacistů.
Chápu, že civilisté v Gaze trpí a nemyslím si, že všichni Hamás podporují. Na druhé straně nejsou zcela nevinní. Hamás v roce 2006 vyhrál regulérní volby, ačkoliv všichni Palestinci věděli, že se jedná o teroristickou organizaci páchající atentáty. Tak, jako Hitler zatáhl Němce do druhé světové, tak dne Gazané sklízejí ovoce volby totalitního Hamásu. Je to kolektivní vina? Měli Němci kolektivní vinu na 2. světové válce?
Josef Bong
https://gellerreport.com/2025/07/muslim-terrorist-opens-fire-in-kentucky-church-sunday-mass-kills-two-women-shoots-police-officer.html/
No asi ho rozhněvala ta „genocída“, stejně jak se tady hněvají diskutéři. Na zdejším webu: není v tom něco duchovního?
https://x.com/RadioGenoa
P. Ašer
Ad Lída A. R.
Chápu, že Vás citace novozákonních veršů vylučujících používání násilí tak iritují, když svou militaristickou rétoriku nemáte čím z Nového zákona podepřít…
Konečný Fr.
Vrchní rabín z Vídně se 3x denně modlí za zmizení státu Izrael mírovou cestou.
Nemusíme mít všichni stejný názor.
Lída A. R.
To pan Pavel
Konflikt na Blízkém východě je složitým konfliktem a nemá jednoznačné řešení. Můj komentář výše neurčuje “míru viny jednotlivých stran”, ale upozorňuje, že Izrael překročil míru proporcionality. Tím nijak nepopírá, že i palestinská strana se toho dopouštěla jak v minulosti, tak krvavým masakrem z poslední doby. Konflikt je však složitější a tím se zabývají experti, arabisté a ti, kdo to dlouhodobě sledují do hloubky – tedy chováním a příčinami obou stran konfliktu, z čehož nevyjde čistě ani Izrael.
Osobně si myslím, že Izrael má právo na sebeurčení, podpora mu má být zachována, vláda se však nesmí bát poukazovat na jeho kroky, které vedou ke genocidnímu jednání. K tomu se u nás odvážil jeden z ojedinělých hlasů náš prezident Petr Pavel. Česká vláda uznala právo Izraele na sebeobranu. Piráti navíc poukazují na to, že Hamás má být zařazen do seznamu teroristických organizací a má být též kritizován.
Stanovisko Pirátů neobsahuje žádnou zmínku o konkrétní rezoluci, pouze obecně mluví o jejich porušování. Přesto však odkaz na rezoluce obecně shrnuje. Nehodnotím, zda je stanovisko dobré nebo špatné, ale vyzdvihuji, že je racionální. Takže uvítám, když své stanovisko předloží i jiné strany. Možná to někde je, tak uvítám odkaz. Nejsem voličkou Pirátů ani Spolu, avšak to neznamená, že kvůli tomu nemůže předložit nevolená strana kvalitní návrh. Co se týče Spolu, mají za sebou velmi dobré kroky a premiér Fiala se vyznamenal podporou Ukrajiny. Vaz mu nejspíš srazí bitcoiny nebo co je.
Je mi jasné, že dlouholeté konflikty nevyřeší pacifismus, proto podporuji výcvik vojenských kaplanů. Přesto však by se mělo mezinárodní společenství o mírové dohody nadále snažit. Nevyřešíme to tady ani my, ale docela ráda bych si např. přečetla stanovisko strany, proč je Izrael nekriticky podporován. Ani by neškodilo, kdyby i ženy uměly zacházet se zbraněmi tak jako v Izraeli, válka může hrozit všude.
Co si kdo zvolí, to má, ale i tam se nemůže uplatňovat otázka kolektivní viny. Většinou je to otázkou akce a reakce. A je třeba si uvědomit, že existuje i odpor proti praktikám své vlády. U nás se můžeme podivovat rostoucím preferencím Stačilo a tomu, že pan Okamura je ve Sněmovně. Je to ale “hlas lidu”. V Gaze už někteří přišli na to, že odmítnout dvoustátní řešení byla chyba.
Když psal papež František svou knihu, bylo na světě přes 50 konfliktů. Jen některé mají mediální pozornost.
pavel v
to Petr Kartouz
Píšete: “ Nejde nám o to zachránit duši hříšníka, ale zastávat ten správně angažovaný pohled.“
V kázání o posledním soudu (Matouš 25,31–46) Ježíš nežádá zachraňování duší hříšníků, ale milosrdenství pro trpícího člověka. Vy propagujete lhostejnost, abyste se neposkvrnil politikou, Ježíš žádá angažovanost.
pavel v
to P. Ašer
Žádní křesťané nevnímají stát Izrael jako pokračování starozákonního Izraele. Vnímají ho jako kterýkoliv jiný právní stát. Právní stát je podle Ř 13 naplněním Boží vůle. Apoštol Pavel tam říká, že justice má od Boha pověření používat proti zločincům násilí. Právní stát je když jsou si občané rovni před zákonem.
Vy popíráte právo mužů chránit své děti a ženy před agresorem a říkáte, že ten, kdo je brání, ve zlém leží. Podporujete zločin, jste zvrhlý.
Honza B.
Děkuji za článek.
Chápu ten „moment změny“ v náhledu – jak popsán v článku – autora, že horší jsou teroristé tzv. palestinští než Hitler. Já si iluze už dlouhé roky nedělám. A ano, 1. je to předně všeho duchovní záležitost, a současně 2. jsou to skutky založené na základě koránu a hadíthů.
Kde je více negativních věcí o Židech? V koránu, nebo v Mein Kampfu? Je-li pro někoho korán svatou knihou a pokud věří, že to, co se tam píše je to, co si Bůh opravdu myslí, tak samozřejmě bude mít negativní a rasistický pohled na Židy.
Zde klip, jak jsou spojeni v jedno šílení příznivci Hitlera a Hamásu.
https://x.com/canarymission/status/1942731705036464173
Kdo zná historii, učení a praxi Muslimských bratří (bratrstva), jaké organizace z nich vznikly a za jakým cílem, tak ví, jaké to mělo a má dopady a vliv na dnešní svět (viz i docela nedávné varování fr. rozvědky). Kdo všechno převzal jejich učení, to by měl každý vědět, tedy být uvědomělý o tom, odkud třeba vítr fouká, když se něco na Blízkém a Středním východě, v Evropě a jinde děje.
Hamás byl založen za účelem páchání genocidy na Židech.
Heslo Hamásu zní: Vítězství, nebo smrt. Je to kult smrti (btw, to vraždění páchali hamásníci sjetí na drogách; za Asada byla výroba a prodej jedné drogy velkým zdrojem příjmu pro Sýrii).
Pozadí konfliktu (jedno z vícero) je takové, že tzv. palestinci jsou většině muslimů šumák, jde o to, že Izrael je pro muslimy, z muslimského chápání, navždy muslimským územím. Jednou dobyto, navždy patří islámu. Další věcí je, že islám – z pohledu muslimů – přišel nahradit judaismus a křesťanství, jak je tedy možné, že jsou Židé ve své zemi? Tohle vše pokořuje islám a jeho boha, reakcí je tedy džihád na cestě alláha islámu.
Článek uvádí: Zatím se teroristé z Gazy radují ze smrti. Oni mají, jak se říká mezi námi křesťany, „jistotu spasení“. Padnou-li v boji, jdou rovnou do ráje. A jsou o tom nepochybně skálopevně přesvědčeni – jinak by nepáchali sebevražedné atentáty.
Úplně nerozumím tomu, a trochu odbočuji, proč řkc v kkc 841 mluví o tom, že se na muslimy vztahuje plán spásy. Když si představím hamásníka, muslima, jak zabíjí viz popis v článku, jak s tím jde kkc 841 a plán spásy dohromady, tedy s ideologií Hamásu?
Islám destruuje evangelium (Ježíš prý nezemřel za naše hříchy), uráží Boha Otce a Božího Syna, ale týká se jich plán spásy, tedy dle řkc.
KKC 841: „Plán spásy se však vztahuje i na ty, kteří uznávají Stvořitele, a mezi nimi především na muslimy, kteří prohlašují, že se drží víry Abrahámovy, a klaní se jako my Bohu jedinému, milosrdnému, který bude v poslední den lidi soudit.“
Závěrem, byť s rozpaky, uvádím odkaz na pana Pelikána, kde ze svého pohledu vysvětluje džihád, a tedy z toho trochu vyplyne, jestli bylo, je konání Hamásu založené na koránu a hadíthech. Pan Pelikán má z mého pohledu dost zmatené názory stran výkladu Bible, nemyslím tím jazykově, ale je zcela mimo vykladačsky. Ve videu pan Pelikán zažertuje, že si jde obléknout výbušnou vestu (neuvěřitelný) a vyloží producentovi videa, co je to džihád. Pan Pelikán byl poradcem pana premiéra Babiše pro otázky migrace, no a řekl bych, že jím bude možná znovu, pokud pan Babiš vyhraje.
https://www.youtube.com/watch?v=g_5ccllx6_M
P. Ašer
Ad Lída A. R.
Napsala jste:
„Co se týče Spolu, mají za sebou velmi dobré kroky a premiér Fiala se vyznamenal podporou Ukrajiny. Vaz mu nejspíš srazí bitcoiny nebo co je.“
A ten premiér Fiala se vyznamenal před kým? Před Bohem sotva. A pokud se vyznamenal před světem, tedy před jednou z jeho částí, je to pro křesťany irelevantní, poněvadž v kontextu 1 J 5:19 by se takto vyznamenal pouze před satanem. Nemůžete současně používat měřítka Písma a současně měřítka tohoto světa.
pavel v
to P. Ašer
Člověče, co jste zač, že jste tak zlý, že vám vadí, když vláda Petra Fialy podporuje bránící se Ukrajinu? Vy nevidíte, jak Ukrajina trpí? Chtěl byste, aby se Ukrajina vzdala a vystavila se pomstě Rusů? Nevíte, jakých krutostí a vražd se u nás s pomocí našich lidí dopouštěli Rusové po roce 1948? Kolika lidem vzali nebo zničili život. Při tom jsme měli být jejich přátelé. Stalin a spol. používali teror k vyvolávání strachu. Putin je Stalinova „reinkarnace“ – Rusové opět staví Stalinovi památníky (sochy).
P. Ašere, vystupujete jako znalec Bible, ale mě připadá, že vašim cílem podpora diktatury.
Petr Kartouz
Pane Václave,
jak můžete vědět, že jsem politicky neakativní? Jsem členem SPD, byl jsem na všech antivaxerských demonstracích, demonstrativně jsem pálil roušky a pravidelně navštěvuji všechny protivládní demonstrace. Posílám část výplaty na Zdravé fórum, přispívám do Parlamentních listů, Protiproudu, diskutuji na Aeronetu. To už přeci je na spásu ze skutků podle Vašeho univerzálního Matouš 25,31–46 nebo ne?
P. Ašer
Ad Lída A. R.
Napsala jste:
„Konflikt je však složitější a tím se zabývají experti, arabisté a ti, kdo to dlouhodobě sledují do hloubky – tedy chováním a příčinami obou stran konfliktu, z čehož nevyjde čistě ani Izrael.“
Ať se tím klidně experti tohoto světa zabývají, ale proč by se tím měli zabývat křesťané, kteří podle Ježíšova vzoru nemohou být soudci a rozhodčími ve sporech a konfliktech tohoto světa (L 12:13-14)?
Napsala jste:
„Stanovisko Pirátů neobsahuje žádnou zmínku o konkrétní rezoluci, pouze obecně mluví o jejich porušování. Přesto však odkaz na rezoluce obecně shrnuje. Nehodnotím, zda je stanovisko dobré nebo špatné, ale vyzdvihuji, že je racionální.“
Jen drobná poznámka k těm Vaším „racionálním Pirátům“. Jaký éthos asi může mít strana, která si dala název Piráti? To je úplně to samé, jako by si dala název Lupiči nebo Vrazi, což obojí piráti byli. Písmo však říká, že lupiči ani vrazi nezdědí Boží království (1 K 6:10; 1 J 3:15; Zj 22:15), a to ani kdyby byli jakkoli racionální. Racionalita tohoto světa proto nemůže být pro křesťana směrodatná.
Napsala jste:
„Je mi jasné, že dlouholeté konflikty nevyřeší pacifismus, proto podporuji výcvik vojenských kaplanů.“
Ježíš byl tedy pouhý nepraktický snílek, když blahoslavil pacifisty (Mt 5:9)? Myslíte si snad, že ho překonáte podporou těch „křesťanských“ politruků? Stojíte na půdě evangelia nebo tohoto světa? Nevíte, že nemůžete sloužit dvěma pánům (Mt 6:24)?
A když už zde tak horujete pro ty vojenské kaplany, kteří pomáhají vojákům probouzet bojového ducha tím, že jim pomáhají odstraňovat výčitky svědomí z toho, že vraždí jiné lidi, když je přesvědčují, že to přece dělají pro dobro, pro obranu vlasti, lidských práv apod., je to stejně absurdní, jako byste horovala pro bordelové kaplany, kteří by utěšovali svědomí prostitutek tím, že se mužům přece prodávají pro dobro, protože tím vlastně pomáhají svým zákazníkům ukojit jejich pohlavní pud, aniž by tito kvůli tomu museli rozbíjet svá manželství tím, že by si našli nějaké jiné ženy, kvůli nimž by opustili své manželky.
Napsala jste:
„Ani by neškodilo, kdyby i ženy uměly zacházet se zbraněmi tak jako v Izraeli, válka může hrozit všude.“
Dle Ježíše škodí zacházení se zbraněmi, a to rovněž na obranné účely, i mužům, natož pak ženám:
„Ježíš mu řekl: „Vrať svůj meč na místo. Neboť všichni, kdo se chápou meče, mečem zahynou.” (Mt 26:52)
To Vás nezajímá, že chcete, aby ve válkách v aktivním boji umíraly i ženy?
pavel v
to Lída A. R.
Já si myslím, že ohledně Gazy jsme obětí propagandy Hamásu. Všechna ta čísla o velkém množství zabitých civilistů v Gaze jsou dodávána Hamásem a tudíž jsou naprosto nedůvěryhodná. Humanitární pomoc dodávanou agenturou OSN Hamás ukradl a posléze ji prodával obyvatelům. Humanitární pomoc dodávanou agenturou GHF se Hamás snaží svými ozbrojenci, kteří střílí po Gazanech spolupracujících s GHF, překazit. Více o tom zde: https://neviditelnypes.lidovky.cz/zahranici/konflikt-uspesna-protiizraelska-propaganda-hamasu-v-pasmu-gazy.A250703_185646_p_zahranici_nef
P. Ašer
Ad pavel v
Napsal jste:
„Žádní křesťané nevnímají stát Izrael jako pokračování starozákonního Izraele. Vnímají ho jako kterýkoliv jiný právní stát.“
Žádní křesťané? To jste nikdy neslyšel o křesťanském sionismu? Ti křesťané fandí Izraeli proto, že si myslí, že je to vyvolený národ, ne proto, že současný stát Izrael je nějakým právním státem. A že je to vyvolený národ, si myslí proto, že to četli ve Starém zákoně. Kvůli tomu na základě Starého zákona ospravedlňují územní nároky současného Izraele v dané oblasti, které proto považují za naprosto legitimní. Co jiného by to tedy asi mohlo být než vnímání pokračování starozákonního Izraele? Probuďte se.
Přitom ani Theodor Herzl netrval striktně na tom, aby jeho vysněný židovský stát vznikl zrovna tam, kde existoval starozákonní Izrael:
„Ukáže-li se, že mocnosti jsou připraveny zaručit Židům samostatnost neutrální země, bude Society vyjednávat podmínky k převzetí území. V úvahu přicházejí dvě oblasti: Palestina a Argentina.“ (Theodor Herzl: Židovský stát, Praha 2009, s. 67)
„Jaké zemi dát přednost, Palestině, nebo Argentině? Society jistě přijme, co jí bude nabídnuto a pro co se rozhodne veřejné mínění židovského národa. Jejím úkolem je zajistit obojí.“ (Theodor Herzl: Židovský stát, Praha 2009, s. 68)
„Tak se i nová země Židů musí prozkoumat a osídlit pomocí moderních prostředků. Jakmile budeme vědět, která země to bude, vypraví se tam loď se zástupci Society, Company a místních skupin. Budou mít tři úkoly: 1. exaktně vědecky prozkoumat veškeré přírodní poměry, 2. zřídit přísně centralizovanou správu, 3. rozdělit zemi.“ (Theodor Herzl: Židovský stát, Praha 2009, s. 119-120)
A už vůbec Herzl netrval na tom, že by jeho sekulární židovský stát měl navazovat na starozákonní theokracii:
„V nové zemi, ať se každý oddává víře podle svého uvážení. Samozřejmě – a především – i židovští volnomyšlenkáři, to nesmrtelné vojsko, které ve jménu lidskosti dobývá stále nová území.“ (Theodor Herzl: Židovský stát, Praha 2009, s. 110)
„Budeme mít proto nakonec teokratickou vládu? Ne! Víra nás spojuje, ale osvobozuje nás věda. Pro teokratické tendence nevytvoříme duchovním podmínky… Vojsko i klérus však musíme ctít, jak si jejich krásná funkce žádá a zaslouží. Do záležitostí státu, který je vyznamenává, se ale nemají co vměšovat, neboť by mu přivodil otřesy vnitřní i vnější. Každý bude svobodný a neomezený ve svém vyznání či bezvěrectví podobně jako ve své národnosti. A stane-li se, že mezi námi budou také jinověrci či příslušníci jiného národa, zaručíme jim čestnou ochranu a rovnoprávnost. Toleranci jsme se naučili v Evropě.“ (Theodor Herzl: Židovský stát, Praha 2009, s. 124)
Nelze také opomenout, že na vzniku sionismu měli značný podíl právě novodobí křesťanští chiliasté, kteří podnikali dokonce politické kroky k tomu, aby se Židé mohli vrátit právě do Palestiny, a ne aby jejich stát vznikl někde v Argentině, aby se tak mohla naplnit biblická zaslíbení a tím byl uspíšen 2. příchod Kristův. Naproti tomu valná část Židů (rabanité) na podkladě talmudu vůbec neuvažovala o vzniku nějakého židovského státu před příchodem Mesiáše:
„Gemara odpovídá, že je napsán jiný verš: „Zapřísahám vás, jeruzalémské dcery, při gazelách a laních polních, abyste neprobouzely a nerozdmýchávaly lásku, dokud se jí to nezlíbí“ (Píseň písní 2:7). Rabín Jehuda odtud odvodil, že žádný akt vykoupení by se neměl provádět, dokud nenastane čas, kdy se Bohu zlíbí, aby vykoupení uskutečnil. A rabín Zeira tvrdí, že přísaha zmíněná v tomto verši znamená , že Židé by neměli vystupovat do Erec Jisrael jako zeď, tj. hromadně, zatímco jednotlivci se mohou stěhovat, jak si přejí… Gemara se ptá: A jak rabín Zeira vysvětluje opakování této přísahy v těchto verších? Gemara vysvětluje: Tento verš je nezbytný pro to, co učil rabín Josei, syn rabína Chaniny, který řekl: Proč jsou potřeba tyto tři přísahy (Píseň písní 2:7 , 3:5, 8:4)? První, aby Židé nevystupovali k Erec Jisrael jako zeď, ale krůček po krůčku. A druhá , že Svatý, požehnaný budiž, zapřísahal Židy, aby se nevzbouřili proti vládě národů světa. A poslední , že Svatý, požehnaný budiž, zapřísahal národy světa , aby Židy nadměrně neutlačovaly. A jak na to reaguje Rav Jehuda ? Je psáno: „Abys neprobouzel a nerozdmýchával lásku“ ( Píseň písní 2:7 ), což slouží k zesílení a zahrnutí zákazu imigrace Židů do Erec Jisrael.“ (Babylonský talmud, Ketuvot 111a)
Ovšem následovník Ježíšův není oprávněn fandit žádnému státu tohoto světa. Všechny státy tohoto světa jsou totiž v podstatě stejné, neboť všechny státy světa svorně ve Zlém leží (1 J 5:19). Ty kosmetické rozdíly (tzn. politické uspořádání, „právní stát“ apod.) mezi jednotlivými státy tak pro křesťana nemohou hrát žádnou roli.
Napsal jste:
„Právní stát je podle Ř 13 naplněním Boží vůle. Apoštol Pavel tam říká, že justice má od Boha pověření používat proti zločincům násilí.“
V Ř 13 není o nějakém právním státu ani ň. Každá vládní autorita je od Boha (Ř 13:1), bez ohledu na to, zda stát, který vede, někdo označuje za právní či nikoli. A že má od Boha pověření používat proti zločincům násilí (Ř 13:4), nijak neimplikuje právní stát ve Vašem novověkém pojetí. Hitlerův režim používal také proti zločincům násilí, ale určitě byste se zdráhal označit jeho Třetí říši kvůli tomu za právní stát.
Napsal jste:
„Právní stát je když jsou si občané rovni před zákonem.“
Nic takového se v Ř 13 netvrdí. Navíc to reálně neplatilo nikdy v žádném státě, takže podle této Vaší idealistické premisy nikdy žádný právní stát ani existovat nemohl.
Kromě toho např. podle muslimů je zase právním státem ten stát, kde panuje theokratické právo šaría, ne demokratický liberalismus. Právní stát je tedy relativní pojem.
Následovník Ježíšův se tudíž nezajímá o nějaký právní stát. I ten domněle sebeprávnější stát je pořád jen tímto světem, který ve Zlém leží (1 J 5:19), bez ohledu na to, zda ho někdo prohlašuje za stát právní, nebo protiprávní. To je úplně jedno. Křesťan se proto nestará o žádný světský právní stát, nýbrž pouze o Boží království, které není z tohoto světa.
Napsal jste:
„Vy popíráte právo mužů chránit své děti a ženy před agresorem a říkáte, že ten, kdo je brání, ve zlém leží. Podporujete zločin, jste zvrhlý.“
Ano, já jsem nepochybně zvrhlý vůči Vašemu světskému humanismu. Ale to mě nijak netrápí. Hlavně, že nejsem zvrhlý vůči evangeliu, vůči němuž jste zvrhlý právě Vy, protože Ježíš jasně říká, že chceme-li být jeho učedníky, pak musíme mít v nenávisti svou rodinu (L 14:26), a ne že za ni budeme bojovat se zbraní v ruce. A chceme-li vstoupit do království Nebes (Mt 5:20), pak nesmíme odpírat zlému (Mt 5:39), ale musíme milovat své nepřátele (Mt 5:44).
Lída A.R.
To pan Pavel
Propaganda existuje od nepaměti a využívá ji také izraelská vláda. Ředitel Centra pro studium Blízkého východu analyzuje tento konflikt v několika podcastech:
https://dvojka.rozhlas.cz/bretislav-turecek-5002437
Vyznění článku paní Zbavitelové pokládám za velmi problematické, protože nelze uplatňovat princip kolektivní viny a chyby izraelské armády přičítat pouze Hamásu, jakkoliv je tato organizace zločinecká. Břetislav Tureček analyzuje, že ani Izrael se z toho s čistým štítem nedostane a proč.
P. Ašer
Ad pavel v
Napsal jste:
„Člověče, co jste zač, že jste tak zlý, že vám vadí, když vláda Petra Fialy podporuje bránící se Ukrajinu? Vy nevidíte, jak Ukrajina trpí? Chtěl byste, aby se Ukrajina vzdala a vystavila se pomstě Rusů?“
Jestliže někdo podporuje ty, kdo se brání proti Božímu soudu, který na ně dolehl pro jejich vzpouru (Ř 13:2), riskuje, že ten Boží soud dopadne i na něj a na ty, v jejichž čele stojí, poněvadž podporuje vzbouřence proti Božímu nařízení. Jeremjáš byl podle Vás zajisté také tak zlý jako já, když mu vadilo, že se Judsko bránilo vojsku Babylóňanů vykonávajícímu Boží soud a vyzýval jeho obyvatele, aby se vzdali babylónskému králi (Jr 27:6-17) a vystavili se tak pomstě Babylóňanů.
Napsal jste:
„P. Ašere, vystupujete jako znalec Bible, ale mě připadá, že vašim cílem podpora diktatury.“
A jakoupak diktaturu máte na mysli? Všechny politické systémy tohoto světa jsou totiž diktaturami, jen někde diktuje většina, někde menšina. To však na podstatě toho, že jde o diktatury, nic nemění. S těmi světskými diktaturami jakéhokoli druhu ovšem já nechci mít nic společného. Ale máte pravdu, že mým cílem je podpora diktatury – totiž diktatury Boží.
P. Ašer
Ad pavel v
Napsal jste:
„V kázání o posledním soudu (Matouš 25,31–46) Ježíš nežádá zachraňování duší hříšníků, ale milosrdenství pro trpícího člověka. Vy propagujete lhostejnost, abyste se neposkvrnil politikou, Ježíš žádá angažovanost.“
Angažovat se v pomoci potřebným trpícím určitě ano (Mt 25:35-36.42-43). Angažovat se však v odstraňování zlých, kteří to utrpení způsobují, určitě ne. To vyplývá z Ježíšova podobenství o pleveli mezi pšenicí, kdy služebníci chtěli vytrhávat ty zlé, ale Ježíš to nedovoluje (Mt 13:28-29), poněvadž ti budou potrestáni až při skonání věku (Mt 13:38.40).
P. Ašer
Ad pavel v
Napsal jste:
„V kázání o posledním soudu (Matouš 25,31–46) Ježíš nežádá zachraňování duší hříšníků, ale milosrdenství pro trpícího člověka.“
Na jiném místě ovšem Ježíš žádá své učedníky zachraňovat hříšníky:
„A řekl jim: „Jděte do celého světa a vyhlašte evangelium všemu stvoření. Kdo uvěří a bude pokřtěn, bude zachráněn. Kdo neuvěří, bude odsouzen.” (Mk 16:15-16)
Co myslíte, že je více? Zachránit trpícího člověka jeho nasycením (Mt 25:35) jen pro tento časný život, nebo zachránit ho kázáním evangelia pro život věčný? Nasycenému člověku, který však neuvěří evangeliu, to jeho dočasné nasycení moc platné asi nebude, že?
Co by z toho ten nasycený, napojený, začleněný, oblečený, navštívený v nemoci a ve vězení (Mt 25:35-36) měl, kdyby neuvěřil, a přes všechno toto přijaté milosrdenství by se nenechal zachránit pro život věčný?
„Jaký prospěch má člověk, který získal celý svět, sebe však zahubil nebo zmařil?” (L 9:25)
Zachraňovat lidi pro tento časný život sycením hladových oblékáním nahých, péčí o nemocné atd. mohou i nevěřící (a dnes to i často dělají), zachraňovat lidi pro věčný život v Božím království však mohou pouze Ježíšovi následovníci.
P. Ašer
Ad pavel v
Napsal jste:
„Já si myslím, že ohledně Gazy jsme obětí propagandy Hamásu. Všechna ta čísla o velkém množství zabitých civilistů v Gaze jsou dodávána Hamásem a tudíž jsou naprosto nedůvěryhodná.“
Ad Lída A.R.
Napsala jste:
„Propaganda existuje od nepaměti a využívá ji také izraelská vláda… Vyznění článku paní Zbavitelové pokládám za velmi problematické, protože…“
Jaký smysl má zabývat se rozsuzováním dvou nebo vícera propagand tohoto světa zrovna na křesťanském fóru? Nemají snad křesťané namísto vměšování se do sporů duchovně mrtvých (Ef 2:1-2.5) navzájem se potírajících soků a papouškování jejich světských propagand propagovat pouze Boží království (L 9:60)? Nemají se snad křesťané podle Ježíšova vzoru vyhýbat tomu být soudci a rozhodčími v nekonečných sporech a válkách tohoto světa (L 12:13-14)?
Mazura
To P.Ašer
Když srovnáváte situaci Judska v časech Jeremiáše s dnešní situací na Ukrajině , takže mám to chápat, že podle vás je nyní pro Ukrajinu Boží vůlí, aby se podvolila Putinovi??