David Novák: Křesťané v politice a nedělní Letná

Soudě dle statusů na facebooku mých přátel, z různých rozhovorů a narážek, v neděli na Letné bude více křesťanů než na leckteré křesťanské konferenci. A je to dobře. Na jednu stranu politika nemá být hlavním tématem církve, na stranu druhou žijeme v tomto národě a neseme za něj zodpovědnost. Nicméně to, co se děje, mě v kontextu křesťanství vede ještě k jedné úvaze.

V posledních měsících na skupince, do které chodím, společně studujeme knihu Evangelium pro všední den od T. Kellera. Hned v první studii autor píše o tématu, se kterým se setkáte i v jeho některých kázáních či knihách.  Rozlišuje mezi falešnými a pravými proroky, kdy falešní proroci mj. vyzývali k tomu, aby se vyvolený lid stáhl ze společnosti (Keller píše z města), aby neztratil svoji identitu. Oproti tomu Bohem povolaní proroci povzbuzují k tomu, aby se Boží lid asimiloval a svoji identitu si uprostřed cizí kultury a Bohu nepřátelské společnosti zachoval. Autor mj. vychází z Jeremiáše 29, 4 – 14, kde Bůh židovským přesídlencům dává pokyny, aby se v Babyloně zabydleli, rozmnožovali, usilovali o pokoj, modlili se za svoje okolí a byli součástí města, nikoli aby z něj utekli (více zde: https://vimeo.com/288593517).

Poslední vývoj událostí aktivuje nemalou skupinu národa k tomu, aby se začala více zajímat o věci veřejné, o svoji „polis“. Stejně tak nemalou část křesťanstva. Jakkoli je správné, že svůj názor dáme najevo třeba už v neděli na Letné, je jasné, že o tom, kdo povede naši zemi, se v našem politickém systému nemůže rozhodnout jinak, než ve volbách. Demonstrace mohou vyvolat politický tlak, aby se konaly předčasné volby, ale nemohou volby nahradit. A dodejme, že je to dobře.

Jak to souvisí s výše popsaným úvodem… Keller poukazuje na některé pasáže Písma, které hovoří o potřebě asimilovat se, stát se požehnáním pro město, ve kterém žijeme, Ježíšovými slovy být ve světě, ale nepatřit mu. Co tato slova znamenají? Jak je aplikovat na současnou situaci?

Stále více lidí si uvědomuje, že porazit tandem Babiš – Zeman nebude snadné a ptají se, zda „povstane nějaká silná osobnost“, která by vedla nějaké nové rozumné a konkurence schopné politické uskupení, nezatížené minulostí. Moje otázka je, zda současná situace není výzvou pro nás křesťany do politiky vstoupit a zároveň se mnohem více za politiky modlit.

Ve sboru, kde působím, máme dva starosty a jednoho pražského zastupitele. Tedy lidi s obrovskou zodpovědností. Ke své/naší hanbě se musím přiznat, že se modlíme za leccos, dokonce máme modlitební místnost, kde jsou na stěně různé přímluvy, ale ani jednou jsme se ve sboru nemodlili za ty, kteří vstoupili do politiky, stejně tak na naší modlitební zdi nevisí přímluvy za ně. Na svých cestách po sborech se jen málokdy setkávám s modlitbami za politiky, a to včetně těch z místního společenství. Stejně tak se příliš často nesetkávám s tím, že bychom v našich kruzích vedli lidi k hledání Boží vůle, zda je Pán Bůh nevolá právě do politiky a vůbec do veřejného prostoru. Spíše máme někdy tendenci starat se o to, „aby prospívaly dušičky.“ A to je chyba.

Alespoň v CB je poměrně dost těch, kteří do politiky vstoupili (jiné církve v tomto ohledu neznám) a to především na lokální úrovni. Dělají skvělou práci, jsou často ve velikých tlacích, ale moc se o tom neví a ani z našich řad nepřichází náležitá podpora.

Vím, že politika není cesta pro každého, zároveň právě nastalá situace může být hozenou rukavicí pro některé, zda se nemají nějak do řízení své polis zapojit jak na místní, tak celostátní úrovni. Naše země zoufale potřebuje, aby se na klíčová místa dostali lidé morální a těch je (pochopitelně nejen) mezi věřícími hodně. Pokud budou slušní lidé mlčet… víte, jak toto pořekadlo končí.

Nechci tento krátký blog končit slovy „modlete se za politiky“, ani „jděte na demonstraci“, ale přemýšlejte, zda nenastal čas, abyste do politiky vstoupili anebo někoho kolem sebe povzbudili, zda by to nezkusil.

 

Autor je předseda Církve bratrské Zdroj: Blog Davida Nováka  Foto: screenshot YouTube – Demonstrace proti Babišovi na Václavském náměstí

Tags: ,,,

28 Komentáře

  1. Tyto opozičně řízené demonstrace budou ve výsledku kontraproduktivní a v příštích volbách Babiš dostane ještě více hlasů. Otázkou je jestli tyto demonstrace neslouží k rozpoutání občanské války…protože nenávist je čím dál tím větší a větší a to jen proto, že někteří občané neumí akceptovat výsledky demokratických voleb. Jsou to přitom ti stejní, kteří se staví proti „přímé demokracii“ kterou mají ve Švýcarsku… na to jsme dle jejich slov nevyzralí. A ano, ano jsou to ti stejní co teď demonstrují.
    Z toho jde vidět tedy plnou krásu toho nechutného pokrytectví !!!. Kde jste byli milí „křesťané“ když hanili odpornou divadelní hrou našeho pána Ježíše !!!! Vím, kde zalezlí, zastydlí aby Vás kavárna nepokárala. Za Ježíše jsem byli zalezlí, ve skrytu a nebyli jsem na demonstraci. Za farizejce ale demonstrovat chcete ???

    Odpověď
    • a) “ když hanili odpornou divadelní hrou našeho pána Ježíše “
      .. a co o ní víte. Já dost, i když jsem viděl jen ukázky. Bylo to něco jako alegorie, srovnávající násilí některých muslimů s násilím pravoslavných Srbů v bývalé Jugoslávii, speciálně v Bosně.
      b) „někteří občané neumí akceptovat výsledky demokratických voleb“
      .. pozor .. nikdo na demonstracích nezpochybňoval vítězství ANO ve volbách. Ale v liberální demokracii ani vítězství neopravňuje vítěze, aby si dělal co chce .. likvidoval vedení policie, ministry, státní zástupce, .. Aby si kupoval média, která mu pak musejí sloužit. A aby si ve střetu zájmů posílal „malou domů“ pro svůj business.

      Odpověď
  2. Zajímavý postřeh! Být proti přímé demokracii a pak její principy vymáhat demonstracemi mimo volební období. To o něčem svědčí. Inu, přímá demokracie, ale ne pro všechny!

    No, já bych v předčasných volbách volil politickou stranu Církev bratrskou, kde by se autor článku mohl stát premiérem. Pro mnoho lidí dnes musí být frustrující být kazateli, když jejich srdce hoří pro politiku. Stačí vyslovit několik jmen, jako Zeman, Babiš nebo Klaus a rozhoří se jasným plamenem křesťanské lásky. Tato jména mají totiž něco společného: vzešla demokratickou volbou lidu, zatímco církev si tak přála někoho jiného. A protože církev tvoří i osvícení lidé, kteří dobře vědí, kdo má politiku opustit a kdo kdo naopak vstoupit a neděje se to, je třeba zatratit demokracii.

    Přitom nám zejména poslední vývoj událostí ukazuje, že mnozí světoví křesťanští lídři jsou ztělesněním morálky a ctnosti. Protože se dnes křesťané nerozvádějí, netrpí depresemi a jejich sbory a rodiny příkladně fungují, je z koho vybírat.

    Odpověď
  3. Jít do politiky je pro křesťany, zvláště pro duchovní, velkou výzvou. Církev prokázala, že se umí bít za svá práva a pokud jde o peníze, je velmi cílevědomá a na nikoho se neohlíží. Aplikuje tak verš „co vám bylo vzato, požadujte zpět“ (i kdyby vám to vzato nebylo). Prokázaly to například restituční miliardy proti všem. A soudit se asi bude i nadále. To je skvělá kvalifikace pro politiku. Duchovní se snad i proto v prestiži povolání umístili na krásném 22. místě z 26. Lidé je proto jistě budou volit.

    Odpověď
  4. Pokud má na to někdo nervy a žaludek, ať jde klidně do politiky, jsem samozřejmě pro. Komunální politika bude možná o něco vhodnější než ta „velká“. Pokud má někdo čas a trpělivost chodit demonstrovat (a hlavně, pokud věří, že to bude co platné), ať chodí. Rozhodně bych to nikomu nevymlouvala. Jenom podotýkám, že Babiš i Zeman byli demokraticky zvoleni, proto by bylo záhodno nejprve přesvědčit jejich voliče, že mají příště volit někoho jiného (případně koho). Jinak to bude pořád dokola. A abychom mohli ty lidi přesvědčit, museli bychom mít jejich důvěru. Bez toho nám těžko uvěří.
    Já na politiku moc nespoléhám (ani pro ni nemám schopnosti), spíš bych se zaměřila na nějakou užitečnou občanskou svépomoc (například hospodářskou nebo jinou), kdybych ovšem měla s kým – což nemám. Proto mi akorát zbývá dělat nějaké to dobrovolnictví, když už je třeba vyvíjet prospěšnou činnost.

    Odpověď
  5. Demonstrace? Ony někde nějaké jsou? Ano, v Praze, která je sama pro sebe světem. Vedená či vedené lidmi, kteří nemohou být důvěryhodni, viděl jsem tam stokrát recyklované tváře. Babiš je zlo, ovšem zde se nabízí Kristův příměr o vyhnání démonů. Dejme tomu, že se podaří nějak Babiše svrhnout. Dům bude prázdný. Kdo nezaručí že po-babišovský stav nebude mnohem horší? Že nepřijde 7 démonů místo jednoho? Zlejších a ničivějších? Při rozbitosti opozice bychom možná i na oněch 7 subjektů to dotáhli 😀
    Někdo namítne, že přesto celá věc stojí za risk. Nemyslím si to. Pokud nevyroste důvěryhodná politická síla, založena na mravenší práci a nezatížená skandály let minulých, tak výsledný stav bude horší. Mnohem horší.
    Nejen ve správě země, ale především v jejím směřování.
    Osobně se velmi obávám ultra levicové platformy, která je k vidění u Pirátů, částí ČSSD a TOP09. O klasických apačích se nebavím, Obávám se ještě větší polarizace společnosti.
    Víte, žiji na Ostravsku, kde spousta věcí se jeví poněkud jinak. Nicméně abych nebyl tak negativistický: Pár křesťanských politiků, křesťanů v politice mně naplňuje optimismem – třeba Aleš Juchelka nebo pan Niemiec. Dokáží relevantním způsobem obhájit křesťanské postoje a principy. Kéžby jich bylo více.

    Přeji pěkný večer.

    A.

    Odpověď
    • Ultralevicová platforma dnes nebo jinak – liberální socialisté. V únoru 1948 to byli komunisté, kteří uchvátili moc.

      Odpověď
  6. Navíc je vidět, jak pojmy pravice a levice naprosto ztrácejí obsah. Pak dochází k tomu, že jedni považují piráty za levici, jiní za pravici. Dokonce TOP 09 kdosi označil za levici, zřejmě pro jejich liberální smýšlení. Přitom oni sami se původně označovali za konzervativce.
    Podle toho, jak se kdo cítí (zda levicově nebo pravicově), označuje protivníky za pravici či levici, za „fašisty“ a pod. Všechno jsou to už jenom bezobsažné nálepky.
    Je vidět, jak se nám to pěkně zamotává a bude v tom čím dál větší chaos.

    Odpověď
  7. Být na místě autora článku, možná bych spíše než o tom, kdo má vládnout v ČR přemýšlel o tom, co jeho politická angažovanost přinese jeho sboru, potažmo celé CB. I uvnitř ANO jsou totiž křesťané a celá řada dalších ANO volí. Jak rádi asi budou ve sboru, jehož pastor se domnívá, že dobrý křesťan nemůže volit Babiše, nebo Zemana? Možná by nebylo na škodu, aby pastorům byla politická angažovanost a agitace zakázána. Myslím, že není možné být zároveň pastýřem a politikem. Pokud si tedy nevybuduji sbor z příznivců mého politického spektra, ale to by dle mého názoru byla dost divná církev.

    Odpověď
    • “ aby pastorům byla politická angažovanost a agitace zakázána.“
      .. farář je občan jako každý jiný. Není důvod, aby se nestaral o věci veřejné, a dával tím najevo že politika a angažovanost ve světě je něco špatného.

      Odpověď
  8. Politická mentalita CB se formuje už od dob 1. republiky, kdy sledovala hradní politiku prezidenta Masaryka. Šlo něco ve smyslu pozdější hradní „nepolitické politiky“ Václava Havla, i když srovnání samozřejmě pokulhává.

    Po roce 1989 se politické názory CB formovaly zejména vlivem římskokatolické církve. Představitelé CB byli pod vlivem katolíků prounijní a bojovali za římskokatolické restituce a podpořili vše, co řkc potřebovala. Na oplátku se jim dostávalo mediální pozornosti. Do doby, než Václav Klaus odmítl zasvěcení národa Panně Marii, byla řkc i CB vstřícná ODS. Od té doby se ale orientuje na zárodky toho, čemu se dnes říká Pražská kavárna. Ta má své jádro mezi atentátníky Sarajevského atentátu na Václava Klausove, a v pozadí stáli římští katolíci jako Ruml a Pilip, za vydatné podpory kardinála Vlka. Tam má svůj původ i spacáková revoluce v ČTV, Dřevíčská výzva, Děkujeme odejděte atp.

    Proto se i CB se pak odvrátila od ODS a podporovali čtyřkoalici, zejména Unii svobody, později TOP 09. Jelikož ani Klaus ani Zeman nezastávali prokatolickou orientaci a viděli řkc „pouze“ jako jednu z církví, římskokatolický tlak se zaměřil na jejich marginalizaci a CB v tom zdárně sekundovala. Její představitelé už tradičně budou podporovat ty síly, které nevzešly z demokratických voleb, a přesto si osobují právo rozhodovat o tom, kdo má stát v čele politické reprezentace.

    Dá se již úspěšně odhadnout, jak se její představitelé zřejmě zachovají. A tak původně velmi konzervativní a do určité doby i biblicky ortodoxní církev budí dojem liberálně levicové politické strany. Jsem přesvědčen, že až 17. listopadu vyvrcholí kampaň za odstoupení premiéra a prezidenta, bude představitel CB na svém blogu tyto aktivity podporovat a opakovaně o nich psát. Až se bude jednot o ratifikaci konkordátu, CB to podpoří. Bude zřejmě podporovat přijetí Eura, protiruské sankce a mezinárodní intervence. Je to důsledek teologického liberalismu, bránícímu ostrosti vidění, který ve své skvělé analýze shledala v CB prof. Hamplová.

    Odpověď
  9. Dagmar Valešová

    Bratři a sestry,
    modlitba je nejsilnější zbranˇ, Protože jsem již velmi stará/ 83 r./ na Letnou jít nemohu, nicméně, modlit se mohu a to , jak jsem přesvědčená, není tak málo.
    Zdravím vás a nespěme!!
    Dagmara V. Liberec

    Odpověď
  10. Jiří Hlavnička

    Děkuji sestře Valešové, je mi o trochu méně let a na Letnou půjdu,
    Děkuji za postoj Davida Nováka. Plně se s jeho názory ztotožňuji. Když jsem článek dočetl Děkoval jsem Bohu, že žijeme ve všeobecné svobodě a svobodě i slova. Máme odpovědnost za svůj život, své okolí, své město a stát. Proto již v ráji Adam měl jako /jediný/ úkol, vše kolem sebe pojmenovávat. Ne kritizovat ,ale charakterizovat jejich funkci a účel.
    Velmi přemýšlím o výroku Ježíše „hledejte nejprve království Boží“ To je nám známé, a stává se často ,že je používané již jako klišé, ale výrok pokračuje dál…. „ “! Nezapomínejme na to. Tedy na spravedlnost, /právo, paragrafy ,rozřešení, názory /které utvářejí společnost lepší, dýchatelnější a mravnější. To je ta „solivost“ a „světlo“, ke kterému Písmo vybízí.
    A nemohu-li jinak, pak a je-li potřeba a možnost hledat spravedlnost, právě na setkání Milionu chvilek. Na mnoha náměstích i mimo „kavárnu“ jsem slyšel tolik výzev a přání Babiš-mne již nebabiš, ale výzev na soudržnost, být pozorní jeden k druhému kde, jsem slyšel výzvy k vzájemné lásce a vlastenectví, která by byla s nadsázkou skoro tématem pro církevní semináře. A ti, kteří výzvy činili křesťané nebyli.. Proto na Letnou jdu, abych se potěšil, viděl spoluobčany, kteří prožívají jakousi „očistu“ ve věcech, které jim život nějak zasvinil.
    Pojd´ také, zde není nenávist, to není sejití žlutých vest. Já se tam tiše-vnitřně modlím a děkuji!
    Nechci unavovat, ale blog pana J, Lema ze dne 20.6.2019 mně nutí reagovat. Jsem dalek vidět jakoukoliv církev jako „svatou“ a svou- tedy CB také ne, ale co je moc to je moc.
    Všechny církve se nějak proměnily v době po sametu. V době, kdy se utvářela ekumena. Pan Lem ji popisuje jako kolaboraci CB s katolíky. To je nesmysl.! Spolupráce není kolaborace.
    A další argumenty též. President Masaryk a celá jeho rodina byla blízká tehdejšímu kazateli CB, Fr, Urbánkovi. Křtil je, pohřbíval a navštěvoval toť vše. A dělal to dobře. …! Dál článek nekomentuji a rád bych byl seznámen se závěrem paní prof.Hamplové na kterou se ten pán odvolává.

    Odpověď
  11. Arnošt Kobylka

    Demokracie není jen o volbách. Demokracie je i o tom, že dokážeme řádně zvolenému prezidentu a premiéru vyjádřit, že ve svých činech překračují morální, zákonné i trestní hranice. A to i v mezičase. Demokracie je o tom, že NESEME ZODPOVĚDNOST, za ten lístek v urně. A demokracie je i o tom, že vládne většina s respektem k oprávněným zájmům relevantních menšin, například, aby dál trvaly volby, aby stíhaný premiér byl vyšetřován jako každý jiný, aby prezident nedělal z ústavy trhací kalendář, aby zůstala zachována západní orientace naší země na NATO a EU.

    Odpověď
    • „aby zůstala zachována západní orientace naší země“. Naprostý souhlas. Pokud by se lidé neozvali, byli bychom taženi k homofobnímu, xenofobnímu a šovinistickému Rusku. Je třeba se držet liberálního západu, kdy si každý zcela svobodně může zvolit svojí identitu, včetně pohlaví, kde se muslimové mohou cítit svobodně a nemít strach, že jejich ženy budou znásilňovány, kde umělci budou dostávat pravidelné a spravedlivé dotace, kde už v budoucnu nebudou hranice ani peníze a všichni budou šťastni. Tuto radostnou naději si nenechme nikým vzít. A pokud by si lidé volili jinak, pak my, kteří víme lépe než oni, se musíme zasadit o spravedlivější uspořádání společnosti, kde volby nebudou moci tyto suverénní hodnoty ovlivnit.

      Odpověď
      • Poslední bitva vzplála…. Pryč s tyrany a zrádci všemi, nechť zhyne tento podlý svět, my nový život chcem na zemi, v němž nesmí býti žádných běd …..

        Odpověď
  12. …. Bohem povolaní proroci povzbuzují k tomu, aby se Boží lid asimiloval ….

    …. Bůh židovským přesídlencům dává pokyny, aby se v Babyloně zabydleli, rozmnožovali, usilovali o pokoj, modlili se za svoje okolí a byli součástí města, nikoli aby z něj utekl.

    Ve kterém díle T.Keller mluví, jak sesadit Nebúkadnesara ? (porazit tandem Babiš – Zeman)

    Odpověď
  13. 1/ Poslechl jsem si to video a podíval se na Jeremiáš 28, tj. co skutečně říkal Chananjáš, o kterém Keller mluví. Nemohu ale v Bibli najít ani náznak toho „rozdílu mezi falešnými a pravými proroky, kdy falešní proroci mj. vyzývali k tomu, aby se vyvolený lid stáhl ze společnosti (Keller píše z města), aby neztratil svoji identitu.“ Nikde to nejde najít, že Chananjáš vyzývá k něčemu podobnému. Rozdíl mezi falešnými a pravými proroky je přece i v tom, že praví proroci mluví slova, která jim zjevil Bůh a nemohou v rozporu s Božím slovem jinde, kdekoliv v Písmu.
    Jinak ale souhlasím s hlavní myšlenkou, že věřící mají sloužit nevěřícím.

    2/ Také je mi líto, když čtu myšlenku: „Spíše máme někdy tendenci starat se o to, „aby prospívaly dušičky.“ A to je chyba.“ Kéž by to nebyla jen tendence a jen někdy, ale trvalé úsilí celé církve včetně jejího vedení. Vždyť lidská duše je věčná, na rozdíl od politiky a dočasných vládců.

    3/ Jer 29,7 „Hledejte pokoj města, do kterého jsem vás odvedl a modlete se za něj k Hospodinu, protože v jeho pokoji budete mít pokoj.“ Máme se modlit nejen za politiky z naší vlastní organizace (CB) ale i za „tandem“ těch, které považujeme za své nepřátele, jen tak budeme moci lidem přinášet Kristův pokoj. Mnoho nenávistných transparentů Milionu chvilek typu „táhni…!“, „…kriminál“ a „demisi!“ mi přijdou jako protiklad toho verše 29,7, ale i nepochopení toho, že „moje království není z tohoto světa“. Kristova církev má být nevěřícím svědectvím o Něm samotném.

    4/ A silná osobnost nezatížená minulostí se bude těžko hledat i v CB, poskvrněné minulostí prosazení a přijetí nespravedlivých „restitucí“.

    Odpověď
    • Chceme-li už použít takové přirovnání, museli bychom nejprve vymezit, kdo je vlastně Babylóňan, čili kdo je v tomto státě doma, a kdo sem byl naopak přiveden proti své vůli.

      Odpověď
  14. Důvody jít demonstrovat mohou být různé. Např., že Babiš vládne s komunisty. Mně zase vadí více ultralevicoví Piráti, kteří jsou jedni z organizátorů ne oficiálně, ale de fakto. Proto bych na Letnou nešel.

    Odpověď
    • Možná, že jedním z důvodů, proč v neděli na Letné bude více křesťanů než na leckteré křesťanské konferenci – jak výstižně předpověděl autor komentáře – bude ten, že to, co jim schází a nejvíce vadí je NEDOSTATEK Krista. Možná, že na Letné tento nedostatek odstraní …

      Odpověď
      • To by byl ten nejlepší výsledek demonstrace – Milujeme své nepřátele, milujeme Babiše, Zemana a Benešovou , ale příště si zvolíme někoho lepšího.

        Odpověď

Zanechej svou odpověď

Tvoje e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Děkujeme za váš komentář