Dvořákovo oratorium připomnělo ve sv. Vítu život svaté Ludmily

Praha – Svatovítskou katedrálu na Pražském hradě ve čtvrtek na jedenáctém večeru festivalu Dvořákova Praha rozezněla koncertní verze Dvořákova oratoria Svatá Ludmila v podání České filharmonie pod vedením Petra Altrichtera, Pražského filharmonického sboru v čele se sbormistrem Lukášem Vasilkem a sólistů Evou Hornyákovou, Richardem Samkem, Janou Hrochovou a Gustávem Beláčkem. Koncert v zaplněné katedrále připomněl výročí 1100 let od smrti první české světice.

Představená koncertní verze oratoria měla asi 75 minut oproti asi dvou a půlhodinové původní Dvořákově skladbě. Dirigent Altrichter se při přípravě držel původních autorových škrtů doplněných o vlastní při zachování logiky díla. Obecenstvo zaplnilo hlavní loď katedrály a na závěr umělce odměnilo několikaminutovým potleskem vestoje. Koncert přenášela také Česká televize na programu ČT art.

Český text k Dvořákově oratoriu napsal spisovatel a básník Jaroslav Vrchlický. V něm kombinací historického příběhu a fikce ztvárnil raně středověké české země na pomezí mezi pohanstvím a křesťanstvím, sňatek Ludmily s prvním historicky doloženým Přemyslovcem Bořivojem a svátost křtu, který jim na Velehradě udělil biskup Metoděj. Dvořák s Vrchlickým do skladby zapracovali také nejstarší známou českou duchovní píseň Hospodine, pomiluj ny, kterou dílo vrcholí.

Newsletter Křesťan dnes – týdenní přehled nejdůležitějších zpráv

Dvořák vytvořil Svatou Ludmilu v roce 1886 pro hudební festival v anglickém Leedsu, odkud dostal po úspěchu oratoria Stabat Mater objednávku na skladbu s biblickým námětem. Zakázku přijal, ale dokázal si prosadit, že duchovní námět bude spojený s českou historií. Práce na oratoriu mu zabrala přes osm měsíců, následně skladbu při uvedení v Leedsu sám dirigoval. Původní partitura má přes 700 stran, v dalších dvou provedeních v Londýně ji autor zkrátil. V Praze byla skladba uvedena poprvé 25. února 1887 v Národním divadle, kdy orchestr řídil opět sám skladatel.

Letošní Dvořákovu Prahu, která potrvá do 24. září a slaví 180 let od skladatelova narození, zahájil 7. září v pražském Rudolfinu Dvořákův koncert pro violoncello a Novosvětská symfonie. Kolumbijský dirigent Andrés Orozco-Estrada řídil orchestr Filarmonica della Scala ze slavné stejnojmenné milánské koncertní síně, sólový part přednesl německý violoncellista Daniel Müller-Schott. Loni zahajovací koncert připadl České filharmonii, orchestr tehdy pod taktovkou šéfdirigenta Semjona Byčkova zahrál Dvořákův violoncellový koncert h moll a Novosvětskou symfonii.

Festival podle pořadatelů loni navštívilo přibližně 10.000 diváků. I letos musí mít všichni návštěvníci respirátory a potvrzení o očkování, testu či prodělaném covidu-19.

Líbí se vám tento článek? Podpořte fungování novin

Abychom mohli vytvářet obsah, který čtete zdarma, spoléháme na dary od našich štědrých čtenářů, jako jste Vy.

Pomozte nám pokračovat v této misi a podílejte se na ní spolu s námi. 

Autor: ČTK Datum: 17. září 2021 Foto: WIkimedia Commons – katedrála sv. Víta

Tags: ,,,,,

Zanechej svou odpověď

Tvoje e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Děkujeme za váš komentář