Název článku vám může znít až pohádkově, ale pro obyvatele tornádem zasažených obcí na jižní Moravě to byl jiný „žánr“: do 24.6. představa tornáda v obývacích pokojích v poklidných moravských vískách se blížila sci-fi, kterou však v průběhu toho večera a noci vystřídalo drama, a ráno po zjištění rozsahu škod se nejvýstižnější formou stal téměř horor.
My v Adře se však vůbec nebráníme pohádkám, a tak jsme spolu s našimi dárci začali pracovat na přepisování smutných příběhů postižených jednotlivců, rodin a domácností.
Bylo nám jasné, že lidé budou peníze potřebovat co nejdříve. Zároveň bylo potřeba předem provést podrobný monitoring škod a sociální situace lidí. Důležité bylo domluvit se s dalšími osmi neziskovými organizacemi a nadacemi, které měly o spolupráci zájem, na koordinované a co nejvíce spravedlivě nastavené pomoci. Tyto organizace si také celý postižený region kvůli efektivitě rozdělily – organizaci ADRA byla přiřazena Moravská Nová Ves.
ADRA využila své mnohaleté zkušenosti z terénního šetření při mimořádných událostech a nabídla je také těm organizacím, které kapacitu zaškolených lidí ani potřebnou mobilní aplikaci pro sběr dat v terénu neměly.
Do specifické aplikace Inspecto, kterou jsme vytvářeli několik let, zapisujeme GPS souřadnice, shromažďujeme v ní fotografie, můžeme pořizovat zvukové záznamy rozhovorů s lidmi, podepisovat s nimi elektronické formuláře. Všechny otázky jsou standardizované a relevantní vždy k typu mimořádné události, která se nastaví. Data lze ihned přeposílat k dalšímu zpracování.
S pomocí 50 spolupracovníků jsme v prvních dvou týdnech zjišťovali v postižené oblasti rozsah škod. ADRA provedla monitoring ve více než 700 domácnostech. 30 lidí v zázemí organizovalo pomoc, komunikovalo s dárci a shromažďovalo potřebné podklady, aby finanční pomoc mohla být lidem co nejdříve odeslána. Po přípravě a podepsání darovacích smluv 207 domácností obdrželo na svůj účet 150 000 Kč.
Již za dva týdny po tornádu, v tzv. první vlně pomoci, tak ADRA odeslala zasaženým domácnostem v Moravské Nové Vsi finanční pomoc ve výši 31 milionů korun.
Kromě toho také 10 školených dobrovolníků z intervenčních psychosociálních týmů ADRA poskytovalo lidem potřebnou psychologickou první pomoc.
Věříme, že se podařilo dodat lidem potřebnou naději, že to postupně půjde, a že bude zase lépe.
Jako třeba malebným nářečím hovořící paní Pavle.
Ve druhé vlně přípravy finanční pomoci bylo nutné znovu provést monitoring. Nyní jsme se zaměřovali jen na domácnosti s větším poškozením. V srpnu byla odeslána finanční pomoc více než 150 domácnostem přesahující 25 milionů korun.
V Moravské Nové Vsi z neziskových organizací v podstatě jako jediní s naším ADRA infostánkem od června stále zůstáváme. I v září chceme pokračovat již ne venku, ale v zázemí obecního úřadu, v propojování nabídek dobrovolníků a potřeb místních občanů. Připravujeme také třetí vlnu pomoci.
Děkujeme všem, kteří se do pomoci lidem po tornádu zapojili a darovali jakoukoliv částku.
Když totiž můžeme společně s našimi dárci usilovat o dobré věci, to je pak opravdu pohádka….
Krásné letně-podzimní dny vám srdečně přeje
Martina Špinková
Koordinátorka PR a fundraisingu, péče o dárce
ADRA o.p.s., Markova 600/6, 158 00 Praha, Czech Republic martina.spinkova@adra.cz ,+420 773 652 152, www.adra.cz