John Piper tvrdí, že „genderové role“ se nevztahují jen na manželství

Reformovaný teolog a spisovatel John Piper tvrdí, že biblická myšlenka „genderových rolí“ se týká všech vztahů – nikoliv pouze manželství. Během programu z 2. listopadu, zveřejněného na stránkách desiringGod.org, četl Piper doručený email obsahující otázku, zda by samotné pohlaví mělo ovlivnit způsob, jakým křesťané pohlížejí na svou identitu a zda by pohlaví mělo měnit způsob chování i mimo manželství.

„Zdá se, že na většinu otázek tohoto typu se odpovídá ve vztahu k genderovým rolím v rámci rodiny a ne na úrovni samotného pohlaví, a to i mezi svobodnými,“ řekl čtenář.

Piper začal tím, že samotné pohlaví – tedy naše mužství či ženství – je „základním prvkem naší Bohem dané identity, ať už jsme v manželství, nebo ne.“

„Jste, kým jste, kdekoliv jste a s kýmkoliv jste,“ prohlásil. „Vaše základní identita muže nebo ženy se nemění v závislosti na vašem okolí či vztazích.“

Vědecké výzkumy potvrdily, že muži a ženy jsou nesmírně odlišnými bytostmi po stránce biologické i psychologické, tvrdí Piper. A křesťané věří, že mozek a duše nejsou totožné, ale „souvisí spolu záhadným způsobem, který má hlubokou spojitost.“ Z toho důvodu je naše pohlavní identita jakožto muže nebo ženy „částí naší Bohem dané, na těle, mozku a duši založené identitě – ať už jsme ženatí nebo svobodní,“ řekl Piper.

„Je to důležité pro všechny naše vztahy, ne pouze pro jediný z nich,“ pokračoval. „Jsme-li duchovně, fyzicky a psychicky celiství a zdraví, projeví se to sotva nějakou rozpačitostí. Zralá zdravá žena se vědomě nesnaží být ženou. Prostě jí je – tak je tomu i u zralého zdravého muže.“ Pastor argumentoval, že Písmo jasně rozeznává role muže a ženy jako komplementární, tedy s odlišnými, avšak rovnocennými, úlohami a odpovědnostmi. Je tedy zřejmé, že „není nic kouzelného na svatebním obřadu, co by muže změnilo v muže nebo ženu v ženu.“

„Čím se žena stávala během celého svého života, taková bude v manželství. Čím se stával během svého života muž, takový bude v manželství,“ prohlásil Piper. „Nemohou se zapnout na mužství nebo ženství tak jako vypínač na líbánkách… ani se on či ona nemůže stát biblickým mužem nebo biblickou ženou v den svatby.“ Pastor došel k závěru, že jak v manželství nebo mimo něj, „naše pohlavní identity muže a ženy jsou nádhernou, nevyhnutelnou částí toho, kým jsme, a to v každém vtahu.“

„Nejlepší způsob, jak se stát mužem a ženou, kterými bychom měli být ve všech životních vztazích, je radostně se ponořit do všeho Písma, vstřebat všechny jeho implikace pro mužství a ženství a poté upřít své oči na muže a ženy, kteří kráčejí tím nejvíc biblickým a zralým způsobem.“

V minulosti vyvolaly Piperova vyjádření ohledně genderových rolí značné kontroverze. Loni čelil pastor ostré kritice poté, co odpovídal na otázku, zda mohou být ženy policistky. Tvrdil, že „pokud zaměstnání ženy vyžaduje ve značné míře rozkazy vůči mužům, potřebují být obecně vzato neosobní, jinak se tento vztah z dlouhodobého hlediska neobejde bez kompromisů v zásadních biblických a duševních otázkách.“

Na druhou stranu jiní pastoři, jako J. D. Greear, vedoucí církve Summit Church v Raleigh-Durham v Severní Karolíně, brání komplementární pohled s tvrzením, že ženy a muži mají rovnocenné, avšak odlišné role v církvi a rodině.

„´Ženy, podřizujte se svým mužům´ neznamená, ať se všechny ženy kdekoliv podřizují všem mužům nebo že jsou ženy méněcenné ve své podstatě, obdarování nebo hodnotě v těle Kristovu. Obě pohlaví sehrávají zásadní roli v království a měli bychom oběma nabízet prostor pro rozvoj a postup v církvi,“ uvedl v květnu pastor. Později nabídl několik scénářů, aby demonstroval, jak mohou dva odlišní jedinci mít různé, ale rovnocenné role v konkrétních podmínkách.

„[Cristiano] Ronaldo se ve fotbalovém zápase nemůže dotknout míče svýma rukama, ale brankář ano. Znamená toto rozdělení rolí, že je brankář ve své podstatě nadřazený Ronaldovi jakožto hráči?“ uvedl příklad s odkazem na světoznámého portugalského fotbalistu.

Jako další příklad uvedl: „Prezident Spojených států musí na poslední chvíli udělat změnu a letět veřejným letadlem. Během letu nemůže vstoupit do kokpitu a nařízení ministerstva dopravy po něm vyžadují, aby dodržoval instrukce leteckého personálu. Dělá to z nich nadřazené ve své podstatě či důležitosti vůči prezidentovi?“

Líbí se vám tento článek? Podpořte fungování novin

 

Tomáš Zálešák Zdroj: The Christian Post  Foto:  Foto: T4G/SARAH DANAHER

1 Komentář

  1. Ja bych souhlasila, ze „genderove role“ se vztahuji na zivot celkove, ale v realu je to pestry problem, jehoz reseni jde jiste silne mimo navrzeny ramec omezeni „vydavani obecnych pouceni“, jak bylo uvedeno na prikladu policistky. Napr. zeny musi narizovat svym detem, i kdyz jsou to kluci! Co role zen diakonek v cirkvi, vezmu-li za priklad diakona Filipa v prvni cirkvi. Co role profesorek, mame je zavrhnout, na jakem zaklade? Je jasne, ze emancipace je humanisticky koncept, a skutecna vychodiska jsou slozitejsi nezli pouhe negace.

    Odpověď

Zanechej svou odpověď

Tvoje e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Děkujeme za váš komentář