Papež je podle Pastirčáka budovatelem mostů, politickou angažovanost Kuffy označil za tragédii

Bratislava – Vánoce jsou jen tak hluboké, do jaké míry prožíváme duchovní hloubku v každodenním životě. Často se proto stává, že se po skončení štědrovečerního jídla přijde prázdnota, tvrdí kazatel a publicista Daniel Pastirčák.

Pro zlepšení modlitebního života je důležité si dát pozor, aby se tato duchovní disciplína neomezila na prosbu a děkování. „Je to pak modlitba, která nehledá Boha,“ řekl v rozhovoru pro SME. „Skutečná modlitba hledá Boha samého,“ dodal.

Na otázku, zda patří k těm kazatelům, co lidem chodícím jen během svátků spíše zpytuje jejich svědomí nebo je to pro něj příležitost je oslovit, kazatel Církve bratrské odpověděl: „Jsem absolutně přesvědčený, že víra člověka není měřitelná tím, jak často chodíme do kostela,“ upozornil.

Mohlo by vás zajímat

Daniel Pastirčák: Oslobodenie ženy

Pokud kazatelé nemají lidi na bohoslužbách, tak by měli zkoumat, zda není problém na jejich straně, protože věřící přicházejí na místa, kde mohou přijímat a duchovně se budovat.

Pastirčák tvrdí, že křesťanství od svého počátku je v dialogu s okolní kulturou. Papeže Františka považuje za člověka, který v tomto duchu vytváří mosty, čímž oslovuje širokou masu lidí i mimo katolickou církev. Svým postojem však také vytváří napětí uvnitř církve samé, zejména mezi některými konzervativními kruhy, které se vůči němu staví kriticky.

Slovensko příští rok čekají volby a na otázku, jak si má věřící volič správně vybrat, když se tolik stran hlásí ke křesťanským hodnotám, kazatel bratislavského sboru Kaplnka poznamenal, že „křesťanská politika neexistuje.“

Domnívá se, že v samé podstatě je špatné, že se křesťanství spojuje s politikou. Nejvyšší metou politické snahy je budování spravedlivé společnosti, křesťané jsou však vedeni morálním zákonem z kázání na hoře (Matouš 5-7), což může být aplikováno ve vztazích mezi lidmi, ale ne v politické kultuře. Na Slovensku se podle něj jedná o brutální zneužití křesťanství v politické soutěži.

Pastirčák se dotkl i služby Mariána Kuffy, jehož bratr Štefan spolu se stranou KDŽP vstoupil do předvolební spolupráce se ĽSNS Mariána Kotleby.

Kuffovo účinkování v poslední době označil za „tragické,“ i když připustil, že jedná upřímně. Zdůraznil, že si je vědom mnohé dobré práce, kterou tento katolický kněz vytvořil, ovšem to, že se rozhodl své myšlenky prosazovat prostřednictvím politické strany, není vůbec dobré. Nejvíce ho zasáhla jeho kázání, v nichž se postavil proti protestům Za slušné Slovensko. Ty následovaly po smrti novináře Kuciaka a jeho přítelkyně.

Rozhovor ukončil slovy naděje o činění dobrého. I když dějinami světa hýbou sobecké potřeby lidí, naším povzbuzením musí být slova Ježíše Krista o království, které není z tohoto světa. A pro tento neviditelný duchovní domov jako křesťané máme s nadějí činit skutky milosrdenství a lásky, protože Bůh nás za ně odplatí.

Líbí se vám tento článek? Podpořte fungování novin

Abychom mohli vytvářet obsah, který čtete zdarma, spoléháme na dary od našich štědrých čtenářů, jako jste Vy.

Pomozte nám pokračovat v této misi a podílejte se na ní spolu s námi. 

 

-red-  Datum: 27. prosince 2019  Foto: Facebook – Daniel Pastirčák

Tags: ,,,,

11 Komentáře

  1. Poslechnul jsem si celý rozhovor, krátký výpis jej může zkreslit. Myšlenky jsou některé podnětné. Pokud už ovšem měl p. Pastirčák s moderátorkou potřebu řešit aktivity faráře M. Kuffy, chci zde upřesnit ( videa s Kuffou pravidelně poslouchám ) : 1. nikdy jsem nepostřehnul, že by M. Kuffa o sobě nějak nevhodně mluvil ve třetí osobě. 2. Kuffa se nepostavil proti pochodům Za slušné Slovensko. Pouze řekl, že se jich se svým modlitebním společenstvím za ochranu rodiny nebude zúčastňovat, neboť se jich zúčastňují skupiny snažící se prosadit na Slovensku genderovou ideologii. Doporučuji k udělání vlastního názoru poslední kázání M. Kuffy https://www.youtube.com/watch?v=0TVQ-IJxb-k a https://sk.wikipedia.org/wiki/Dohovor_Rady_Eur%C3%B3py_o_predch%C3%A1dzan%C3%AD_n%C3%A1siliu_na_%C5%BEen%C3%A1ch_a_dom%C3%A1cemu_n%C3%A1siliu_a_o_boji_proti_nemu

    Odpověď
  2. Pokud chcete něco o Kuffovi, tak si poslechněte předposlední ukázku tohoto satirického pořadu
    .blesk.cz/video/5405750/branky-body-kokoti-chces-ju-opi-ju-a-jeden-slovensky-prasak-k-tomu.html

    Odpověď
  3. Jenom si dovolím podotknout, že začátek hierarchie papežů v ŘKC se datuje logicky od apoštola Petra. Toho Petra, kterého Ježíš předurčil, stejně jako ostatní apoštoly, jako rybáře lidí. Tedy ne jako stavitele něčeho, ale, ale jako zvěstovatele Dobré zprávy, že Kristus na kříži pro nás vše dokonale připravil. Nemusíme nic budovat ani stavět a už vůbec ne nějaké pomyslné mosty. Stavět mosty je sice nepochybně efektní a vzbuzuje úctu, ale mají schopnost vylovit z vod smrti ty, které chce Bůh zachránit?Je proto stěžejní otázkou, zda vůbec mají být stavěny a když, tak zda jsou na správném místě a za správným účelem. Ano, křesťané mají být staviteli, ovšem ne světa a mostů, ale Kristova těla – Jeho církve. Stále stejné, nic se nemění …

    Odpověď
  4. Ovšem nepředstavujme si zvěstování Dobré zprávy tak, že křesťané nejdříve postaví mosty, aby svět mohl přijít za nimi, ale naopak, křesťané mají jít mezi národy a hlásat tuto Dobrou zprávu a pokud ji někdo nepřijme – odejít. Dobře víme, kde je pravda a že skutečnost je zcela opačná.

    Odpověď
    • Křesťané mají jít mezi národy a pokud dobrou zprávu někdo nepřijme – odejít? Vždyť křesťané přece žijí mezi národy. Kam by měli odejít? To Ježíšovo „jděte ke všem národům a získávejte mi učedníky“ bylo řečeno učedníkům, kteří ovšem byli Židy. Židé byli od národů skutečně odděleni.
      A kam by vlastně měl křesťan odejít, když dobrou zprávu nepřijímá jeho rodina?

      Odpověď
      • Paní Hájková, to jste špatně pochopila. Bůh jistě nikoho nepotřebuje nutit k něčemu, co nechce. Naopak, ponechává nám svobodnou vůli (do určité míry) a pokud něco nechceme přijmout, je to výsledek našeho myšlení, naší volby. Jít mezi národy a hlásat Dobrou zprávu, je přesně to, co naplňoval Reinhard Bonke v Africe a k čemu jej Bůh povolal. Tedy ne Afrika šla k Bonkemu, ale on do Afriky. A to odejití znamená, že Bůh po nás nechce, abychom Dobrou zprávu někomu vnucovali. Kristus rozhodně není žádný podbízející se artikl, ale vzácný dar.

        Odpověď
  5. Předpokládám, že v tomto kontextu ono „odejít“ znamená, že to dobrou zprávu prostě máme příležitostně mezi lidmi hlásat a pokud ji dotyčný nepřijímá, tak do něho už hlava nehlava nehustit, ale prostě to nechat být, resp. čekat na příležitost, kdy třeba bude otevřenější.

    Odpověď
  6. Možná, že budovat mosty (pokud to slovo znamená porozumění) by neškodilo ani u nás. Dokonce i mezi samotnými křesťany.

    Odpověď
  7. Kuffa se otevřeně politicky vyjadřuje a je to naprosto v pořádku. Mlčet by byl hřích – nebojí se a je vzorem pro křesťany. Zatím žijeme v demokracii a je třeba pěkně hlasitě říkat pravdu o liberalismu – když se někdo urazí – jeho věc. Leklé ryby plavou po proudu.

    Odpověď

Zanechej svou odpověď

Tvoje e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Děkujeme za váš komentář