(Recenze) Chléb z nebe: „Ty ho vidíš?“

Giovanni Bedeschiho film „Chléb z nebe“ představuje soucitný pohled na život bezdomovců, propojující křesťanský motiv narození dítěte v atmosféře Adventního očekávání a Vánoční radosti. Příběh nás zavede do Milána, kde sledujeme Annibala a Lilli, dva bezdomovce, kteří náhle nacházejí novorozené dítě v opuštěné popelnici. Tato scéna nese silné symbolické poselství, připomínající narození Krista v chudých podmínkách betlémských jeslí.

Filmový příběh v sobě nese hluboký křesťanský podtón, který vystihuje zázrak narození dítěte jako světelný bod uprostřed temnoty bezdomovectví. Tím se zdůrazňuje poselství naděje, milosti a lásky, které Vánoce přinášejí. Annibal a Lilli, přijímající toto dítě, jsou ve svém rozhodnutí ovlivněni soucitným duchem, což vytváří hluboký kontrast k jejich každodenním výzvám na ulicích.

SOUVISEJÍCÍSpolečnost Jesus Film vydá animovanou verzi o životě Krista, aby zasáhla novou generaci

Křesťanský motiv dítěte, který přichází na svět, se stává středobodem filmu, a to nejen v kontextu Vánoc, ale i v celkovém poselství o lidské důstojnosti a solidaritě. Bezdomovci vytvářejí malý „Betlém“ na ulici, přičemž zjišťujeme, že ne každý je schopen vidět tento symbolický zázrak. To otevírá otázky víry, vnímání a schopnosti vidět krásu a naději na nečekaných místech.

Příběh se vyvíjí okolo ústřední otázky, kdo v naší společnosti vidí a kdo nevidí dítě, což zároveň klade otázku „Proč?“. Tato záhadná událost vede postavy k setkání s lidmi z různých sociálních vrstev, náboženství a ras, což posiluje jeho univerzální poselství.

SOUVISEJÍCÍ – Film o německém pastoru Dietrichu Bonhoefferovi bude uveden v roce 2024

Silným motivem, který se proplétá celým snímkem je život lidí bez domova a sociální nerovnost, ale ne v nějaké agresi či explicitním vyjádření. Spíše nás vede k zamyšlení se. Film je velice sugestivní a mnohé životní osudy lidí v příběhu jsou jen naznačeny s tím, že člověk očekává zodpovězení či nějaký flashback do života před tím, než se lidé ocitli na ulici. K ničemu takovému ovšem nedochází a životní osudy si tak lidé nechávají z větší části pro sebe a na domyšlení
a fantazii diváků. Některé emoce a chování bezdomovců nám ovšem nabourávají osobní zónu
a vzbuzují v nás odtažitost od celé nepříjemné a afektované situace, aby nám hned vzápětí nastavili zrcadlo v nějakém našem předsudku.

V příběhu nečekejme velké zvraty ani nečekané konce. Již od prvních scén je nám jasně naservírováno o co zde jde a jak a proč se vše děje. Přesto tento film díky obsazení hlavních rolí (Donatella Bartoli a Sergio Leone) má určitý druh poklidné dynamiky a děj se vyvíjí velice plynule. Výbornou roli pro dotvoření atmosféry zde odvedli také Claudio Sanfilippo a Fabrizio Baldoni, kteří se postarali o hudbu a střídáním Italských folkových písní či dramatických instrumentálních pasáží celý příběh krásně harmonizují a vytváří fungující celek. V písni „Bread From the Sky“ nám hudební téma navozuje svými nástroji a vokalizací téma blízkého východu a my i v hudbě máme jakýsi náznak a popis Betlémské krajiny, a to ne v představě rolniček, romantického ohně v krbu, světýlek a zpívajících andílků, ale jako skutečné krajiny, kde se tato historická událost před více jak dva tisíce lety skutečně odehrála.

„Chléb z nebe“ přináší do světa filmového plátna nový pohled na Vánoční téma. Bedeschi se nebojí oslovit citlivé a tabuizované téma bezdomovectví, a tím diváky vede k zamyšlení nad sociálními otázkami. Tento oceněný film na Mezinárodním Katolickém Filmovém Festivalu, nás nechává
s hlubokým dojmem o síle lásky a naděje, kterou může Vánoční dítě přinést do života i na nejtemnější místa.

Tento film je velice dobrým prostředkem k tomu, aby se člověk, jak bývá v adventu zvykem, zastavil a popřemýšlel nad svým životem a nad celým smyslem Vánoc a že Vánoce nejsou
o  kvantu darů a bramborovém salátu, ale o naději, která přišla na svět pro každého z nás a rodině, kterou můžeme jako svůj vzor přijmout přímo od Betlémských jeslí.