Teolog N. T. Wright nedávno zdůraznil, že ačkoli Bůh přesahuje pohlaví, používání tradičních mužských zájmen, jako je „Otec“, je ve světle Písma teologicky vhodné.
V rozsáhlém rozhovoru v podcastu „Ask N.T. Wright Anything“ se teolog a bývalý biskup z Durhamu zabýval touto otázkou: Je vhodné oslovovat Boha mužskými zájmeny?
S dotazem přišel posluchač z Minneapolisu v Minnesotě, který upozornil na napětí mezi používáním mužských výrazů pro Boha – jako je „On“ a „Otec“ – a teologickým chápáním, že Bůh přesahuje lidské kategorie, včetně pohlaví. Posluchač uznal, že Ježíš sám mluvil o Bohu jako o Otci, a zajímalo ho, zda je používání mužských zájmen pro Trojici platné i dnes.
SOUVISEJÍCÍ – N. T. Wright: Co by Ježíš řekl dnešnímu impériu?
Wright, který desítky let vyučoval a psal o křesťanské nauce, si rychle všiml mnohovrstevnatosti diskuse. „Je to samozřejmě rozsáhlá otázka, která se vynořila v průběhu mého života,“ řekl podle The Christian Post. „Bůh je samozřejmě mimo pohlaví. To je jedna z prvních věcí, které je třeba říci.“
Přesto Wright zdůraznil, že křesťanská víra je založena na zjevení Boha jako Otce, Syna a Ducha svatého. Tento jazyk, řekl, je čerpán přímo z Písma a udržován v celé církevní tradici.
„Ježíš, který byl a je mužského pohlaví … mluvil o Bohu jako o Otci,“ řekl. „Musíme si tedy říci, počkat, dějí se tu různé věci, se kterými nám naše současná kultura nepomáhá.“
Wright uznává kritiku teoložek, jako je Mary Dalyová, feministická myslitelka, která napsala: „Je-li Bůh muž, pak muž je Bůh.“ Tato logika podle Wrighta podnítila skutečné obavy žen, které zažily dominanci mužů v církvi i v širší společnosti.
„Někteří lidé, kteří používají mužská zájmena pro Boha … se tím sami předvádějí a naznačují, že tedy v podstatě my muži tady máme hlavní slovo.“
Dodal: „Stačí si přečíst Efezským 5, abyste viděli, jak to Pavel obrací … úkolem muže vůči ženě je převzít roli Krista, který se dává za církev. A v tom je obrovské sebeobětování.“
Místo toho, aby Wright kvůli zneužívajícímu prostředí zavrhl mužské představy o Bohu, zdůraznil znovuzískání a nové vymezení těchto pojmů na základě biblického použití.
„Máme jazyk o Bohu jako Otci, ale kdo je tento Otec? Není to ten rozzlobený, tyranský, panovačný, typicky mužský bůh. Je to Bůh soucitný, Bůh milosrdenství, Bůh laskavosti“.
Poukázal na hebrejské kořeny slova pro soucit, které se odvozují od slova pro „lůno“. „Bůh je jako matka, jejíž lůno volá po svých dětech,“ řekl s odkazem na četné mateřské obrazy Boha, které se vyskytují v celém Starém zákoně.
Wright si také všiml, že genderová příslušnost jazyka spojeného s Duchem svatým se v různých jazycích liší. „V syrštině a hebrejštině je slovo pro Ducha ženského rodu. V řečtině je středního rodu. A v latině je mužského rodu. Takže tento rod je v těchto jazycích zakomponován způsobem, který je v angličtině sotva patrný.“
Citoval Římanům 8, kde je Duch popsán jako sténající v porodních bolestech, což je výrazně ženský obraz. „Tato mimořádná myšlenková posloupnost v 8. kapitole listu Římanům skutečně naznačuje, že v Bohu je něco, co celou věc přesahuje, a že Bůh … pokrývá všechny možné základy.“
Přesto Wright varoval před odstraněním tradičních jmen Otce, Syna a Ducha svatého z křesťanské bohoslužby a svátostí. Když byl dotázán na katolickou farnost v Brisbane, která začala křtít „ve jménu Stvořitele, Vykupitele a Obnovitele“, aby se vyhnula genderovému jazyku, Wright vyjádřil znepokojení.
„Kdybyste byl biskupem v Brisbane… prohlásil byste všechny křty za neplatné a přinutil je, aby se k nim vrátili a udělali je znovu?“ zeptal se moderátor Mike Bird.
Wright odpověděl tím, co nazval „typickou anglikánskou odpovědí“, a zaměřil se na záměr, který za tímto činem stojí. Vyprávěl o situaci, kdy kněz nedopatřením vynechal z křestní formule slovo „Syn“. „Prostě vynechal Syna … ale neřekli jsme: ‚Vlastně se musíte vrátit a udělat to všechno znovu‘, protože platil zákon úmyslu.“
Wright však udělal jasnou čáru, když záměrně nahradil trinitární jazyk. Vzpomněl si na bohoslužbu v durhamské katedrále v roce 2004, kdy se slavilo 10. výročí svěcení žen na kněze. Organizátoři napsali závěrečné požehnání „ve jménu Stvořitele, Vykupitele a Posvětitele“.
„Podíval jsem se na to před bohoslužbou a řekl jsem si, že to nemohu udělat. To není trinitární,“ řekl Wright. „Každý člen Svaté Trojice … dělá každou z těchto věcí. To není trojiční požehnání.“
Líbí se vám tento článek? Podpořte fungování novin
Abychom mohli vytvářet obsah, který čtete zdarma, spoléháme na dary od našich štědrých čtenářů, jako jste Vy.
Pomozte nám pokračovat v této misi a podílejte se na ní spolu s námi.
-red- Datum: 3. července 2025 Foto: Wikimedia Commons




