Dan Drápal / Nechte už těch řečí

V souvislosti s projednáváním pandemického zákona opět padala a padají silná slova o „nové totalitě“. Jako kdyby nám nově nabytá svoboda – mám na mysli stav naší společnosti po sametu – měla umožnit především používání silných slov a nesmyslných přirovnání. Označování současného stavu za totalitu je jen jedním z projevů tohoto trendu. Kdysi už jsme slyšeli o „noci dlouhých nožů“. Úběžným bodem, k němuž vše tak nějak směřuje, bývá nakonec přirovnání k Hitlerovi (jde-li o jednotlivce) nebo ke genocidě či dokonce holocaustu (jde-li o nějaké kolektivum).

Takovéto řeči jsou nevkusné a nebezpečné. Jsou nevkusné, protože mají na hony daleko k realitě, a nebezpečné, protože měnit významy slov je vždy nebezpečné, brání tomu, aby se lidé domluvili. Jednou dané a všeobecně přijímané významy slov bychom neměli svévolně měnit ani posouvat. 

SOUVISEJÍCÍDan Drápal / Vykoupení a výkupné

Pokusím se ješitně vstoupit do dějin a zformuluji tzv. Drápalův princip. Zní takto: „Dokud můžeš vykřikovat na demonstracích, vyprávět v rádiu či televizi a psát v článcích, že žijeme v totalitě (a / nebo nesvobodě), pak nežiješ v totalitě a jsi svobodný člověk.“ Možná nejsi svobodný člověk vnitřně, rozhodně však vnějšně. Možná ti někdo vynadá, ale nepřijdeš o zaměstnání. Možná proti tobě někdo napíše polemiku, ale tvé děti nevyhodí ze školy. Možná se od tebe někteří bývalí přátelé odvrátí, ale získáš mnoho nových stejně smýšlejících přátel. 

Newsletter Křesťan dnes – týdenní přehled nejdůležitějších zpráv

Já si nestěžuji, že jsem řadu let musel pracovat jako topič. Byl jsem ve slušné společnosti. Já si nestěžuji, že jsem musel na dva roky na vojnu a že jsem tam zažil šikanu. I to byla cenná zkušenost. Já si nestěžuji, že jsem několik let nemohl vycestovat ani do NDR nebo Maďarska. Ale leze mi krkem, když lidé, kteří žádnou totalitu nezažili, se považují za „bojovníky za svobodu“. A ty šibenice mi ale opravdu, opravdu vadí. Protože to jsme za totality opravdu nechtěli, ani pro ty největší hajzly. 

Nechci psát sáhodlouhou esej o tom, co totalita je a co není. Ale dovolím si zmínit jedno „poznávací znamení“: Ve Francii nebo v Holandsku policie tvrdě zakročila proti demonstrantům. Nebyl jsem tak úplně proti, protože jsem přesvědčen, že proti údajné totalitě se nebojuje zapalováním aut. Nicméně jakmile už „bojovník proti totalitě“ sedí v antonu, už se v podstatě násilí nemusí bát, pokud ho sám nevyvolá. Žijete-li v totalitě, tak pořádnou nakládačku dostanete, až když se nemůžete bránit – ať už se jedná o Bělorusko, Rusko, Kazachstán, nebo Československo za Palachova týdne. 

Nicméně… Malá oprava: Mít v současné době v Rusku jiný než oficiální názor je velice nebezpečné. Přesto Rusku ještě něco schází, abychom ho mohli označit za skutečnou totalitu: Z Ruska lze stále vycestovat. V tom se putinovské Rusko stále ještě výrazně lidí od brežněvovského Sovětského svazu. Tento rozdíl je ale podstatný.

Takže: Milý statečný bojovníče za svobodu, slovy jako „totalita“, „otroctví“ nebo „svoboda“ šetři. Nevyprazdňuj zbytečně význam těchto slov. Jejich používání tě zatím nic nestálo.

A teď z druhé stránky. Progresivisté si se zneužíváním slov s „bojovníky za svobodu“ nijak nezadají. Zastavme se například u jediného slova „hate“. Toto anglické slovo je velice silné. Progresivisté jím označují kde co – prostě jakýkoli nesouhlas s jejich názory. Nejhorší a nejpodlejší je, že nenechávají prostor pro nejrůznější odstíny. Jsou věci, které se mi nelíbí, ale to neznamená, že je „nenávidím. Jsou věci, které jsou mi dokonce více méně lhostejné – ale protože nejsem jednoznačně a nadšeně pro, jsem zařazen mezi „hatery“, tedy nenávistlivce. Je problematické nazvat ženu ženou. A jako u nás jsou připravovány šibenice proti určitý druh lidí, stejně jak i mezi „wokery“. Paní Rowlingsová by mohla vyprávět. 

Obě tyto skupiny lidí nemají daleko k tomu, aby někoho označili za „Hitlera“, „rasistu“ či prosazovatele totality. Radím ke zdrženlivosti.

Líbí se vám tento článek? Podpořte fungování novin

Abychom mohli vytvářet obsah, který čtete zdarma, spoléháme na dary od našich štědrých čtenářů, jako jste Vy.

Pomozte nám pokračovat v této misi a podílejte se na ní spolu s námi. 

Autor je teolog a publicista Datum: 9. února 2022 Foto: screenshot YouTube – protesty proti novele pandemického zákona

Tags: ,,

39 Komentáře

  1. Tyto protesty jsou naprosto oprávněné a navrhovaný pandemický zákon je naprosto skandální (neomezená doba atd…). Tato vláda padne s další vlnou covidu s kterou přijdou masivní demonstrace. Dosazovaní dinosaurů typu pan Kalousek, Topolánek do různých rad atd…. vláda si sama přikládá pod kotel.
    Ale chápu, pan Drápal tam má svoje tak je bude obhajovat.

    Odpověď
  2. V minulost už se objevilo pár šibenic na demonstracích proti panu Babišovi. Nikomu to nějak v té době nevadilo tak nějak nechápu, že to těm co to tenkrát nevadilo najednou vadí. Tím, že se neozvali předtím v podstatě dali signál, že je to v pohodě….tak teď sklízí své vlastní plody.

    Odpověď
  3. Hm, škoda, že jste si nevšiml, že článek se týká něčeho úplné jiného, než nač reagujete. Obrat „tam má svoje“ je dostatečně vágní, takže si tam kdokoli může dosadit cokoli, a pan Drápal z toho nemůže vyjít dobře, protože asi hájí Kalouska nebo nějakého jiného dinosaura. Jenže on ten článek netvrdí, že protesty nejsou oprávněné; naštěstí lze protestovat i jinak než se šibenicemi.

    Odpověď
  4. Domnívám se, že lidé prohlédli, že akce covid byla falešná hra, kde na prvním místě byly zisky farmafirem a ne zdraví občanů. Zdravotnický problém posloužil k politickým cílům. Vlády vládnou v prospěch globalistů a ne svých občanů. Šibenice jsou připomínkou toho, že by se také mohlo stát, že politici, kteří nevládnou v prospěch svého lidu, by byli pohnáni k soudu. Potrefená husa se vždy ozve a to se také stalo a v některých politicích zapracovalo svědomí. Šibenice proti Babišovi a Zemanovi, ty byly ovšem v pořádku. Neočkovaným bylo vyhrožováno, že budou vyhozeni z práce. Úplně stejně jako za komunistů. Kdo podepsal Chartu, šel do kotelny. Lidé nejsou lepší než za komunistů. Jsou schopni udávat druhé a ubližovat. Tohle ale nesvádějme na komunisty.

    Odpověď
  5. Jeden zákon totalitu nedělá. Ovšem totalita může být velice osobní, jak ji kdo prožívá. Měřit totalitu tím, jestli mohu cestovat nebo nikoli, vidím za problematické. Na prvním místě je vždycky svoboda projevu. Mám zato, že tento základní prvek svobody je stále ve větší míře napadán. V době Covidové jsme od samého počátku vystaveni systemickým pokusům o totalitní jednání.

    Odpověď
  6. Karel Krejčí

    Co se týče doby Covidové, již jednou jsem se zmínil o – bohužel z lékařského pohledu – zjednodušeném pohledu na lidské tělo. Tedy tělo pouze z masa a kostí, ale bez duše a ducha. Pro takto chápanou funkci lidského těla pak v podstatě postačí něco na způsob „servisního dokladu“, zda je podle dodržení nařízených standardů to, či ono tělo schopné bezpečného „provozu“ či ne. Prostě, pouze jedno tělo a jeden model – typ.

    Odpověď
  7. Máte pravdu, že nemocnice se zaměřují hlavně na to nedůležité tělo :-). Když se necháte očkovat, dají vám „servisní doklad“ jen na to tělo. Kdyby tak byla nějaká očkovací látka na duši! Za sebe mohu říci, že moje duše je jakž takž dobrá, ale s tělem moc spokojen nejsem. Vlastně vůbec. Moje tělo dělá, co nechci: https://www.youtube.com/watch?v=GahGZrCKpLA

    A co vy? Máte dobré tělo?

    Odpověď
  8. Ondřej Cigánek

    No… pan Drápal… Jak to jen říct. Buď se už úplně pomátl, nebo pokud by byl tedy katolík, jistě by rád a aktivně spolupracoval s Pacem in terris… Drápal, se bohužel, stal prorežimním fanatikem, milujícím jen krásná slova a vzletné fráze, neschopný připustit, že i v rouše beránčím mohou být vlci. Jediné zlo na světě, podle Drápala, je tedy pouze Rusko, Čína, Trump a Babiš. A taky všichni, kdo automaticky nepapouškují co slyšeli na ČT, CNN, BBC a dovolí si myslet, že ne vše je úplně černobílé.
    Dan Drápal se bohužel stává svými postoji horlivým komunistou, toužící po ráji na Zemi, jen není zahalen v rudém praporu, ale v modrém se žlutými hvězdami…
    A jestli pan Drápal skutečně nevidí, že za své názory se i u nás již vyhazuje z práce, pak je slepý, nebo jen nemá informace.

    Odpověď
  9. Odpověď
  10. Velmi dobrý a pravdivý článek. Tvrzení, že máme totalitu, je opravdu hnusná lež. Hlavním znakem totality je, když vládnoucí klaka má ve svých drápech justici, takže ten, kdo je v opozici, nemá, pokud si ne něj vládnoucí teroristé zasednou, žádné zastání. Hlavním znakem svobody je nezávislá justice.

    Co se týče „hate“ čili otázky vyvolávání nenávisti, máme na to zákon č.40/2009 Sb, kde se uvádí:

    „Kdo veřejně hanobí některý národ, jeho jazyk, některou rasu nebo etnickou skupinu, nebo skupinu osob pro jejich skutečnou nebo domnělou rasu, příslušnost k etnické skupině, národnost, politické přesvědčení, vyznání nebo proto, že jsou skutečně nebo domněle bez vyznání, bude potrestán odnětím svobody až na dvě léta. Odnětím svobody až na tři léta bude pachatel potrestán, spáchá-li čin uvedený v odstavci 1 nejméně se dvěma osobami, nebo tiskem, filmem, rozhlasem, televizí, veřejně přístupnou počítačovou sítí nebo jiným obdobně účinným způsobem.“

    „Kdo veřejně podněcuje k nenávisti k některému národu, rase, etnické skupině, náboženství, třídě nebo jiné skupině osob nebo k omezování práv a svobod jejich příslušníků, bude potrestán odnětím svobody až na dvě léta.“

    „Kdo veřejně podněcuje k nenávisti k některému národu, rase, etnické skupině, náboženství, třídě nebo jiné skupině osob nebo k omezování práv a svobod jejich příslušníků, bude potrestán odnětím svobody až na dvě léta.“
    ————————
    Je otázkou, co je pouhým vyjádřením názoru a kde už začíná hanobení či podněcování k nenávisti. Podle mého mohu veřejně vyjádřit názor, že kdo se přejídá, škodí svému zdraví a mohu také říci, že obžerství patří mezi sedm „smrtelných“ hříchů. Když však řeknu, že obézní lidé jsou hříšníci, je to hanobení. Slovo hříšník je totiž synonymem pro slovo ničema a není pravdou, že obézní jsou ničemové. Totéž platí o lidech, kteří se rozvedli a znovu uzavřeli sňatek. Ani o nich nemohu říci, že jsou hříšníci. Jako hříšníky nesmím označit ani homosexuály – bylo by to hanobení. Když řeknu, že apoštol Pavel označuje homosexualitu za hřích, není totéž, jako když homosexuála označím za hříšníka.

    Vyvolávání nenávisti je rovněž nálepkování jako např. neomarxista, progresivista, woke, pravdoláskař, dobroser, pražská kavárna, neonacista… Takovému člověku je tak „přišito“ všechno to špatné, s čím je daná nálepka spojována. Toto zevšeobecňování je kořenem všeho zla. Je to vytváření plotů či příkopů mezi lidmi. Příkladem může být nenávist vůči židům před druhou světovou válkou (hilsneriáda), nenávist vůči podnikatelům za totality, přetrvávající nenávist vůči cikánům a nově i nenávist vůči muslimům.

    Prosím, varujme se nálepkování. Snažme se každou diskuzi vést ve věcné rovině.

    Odpověď
  11. Stačí malá úprava jejich myšlenky a z lidí, kteří upozorňují na nebezpečí nové totality a bránících svobodu pan Drápal vyrobí ty, kteří tvrdí, že totalita tu už je.
    Svoboda ohrožena už je, na Západě dnes člověk nemůže veřejně říci, co si skutečně myslí. Za názor se vyhazuje z práce nebo donutí člověka, aby sám rezignoval, na tom nesejde. Jednostranná média selhávají a jiný názor než oficiální je umlčován: „Nechte už těch řečí!“.

    Je proto na téma nastupující totalita nutné otevřeně a kultivovaně mluvit a naslouchat si navzájem.

    Oblíbený manipulativní trik, jak z těch, kdo mají opačný názor, udělám ty, „jejichž řeči jsou nevkusné a nebezpečné“ spočívám v tom, že udělám z jejich postoje karikaturu, slaměného panáka a toho panáka jim následně rozkuchám a je zesměšním.
    Jsa sám nezdrženlivý v používání slov, p. Drápal „radí ke zdrženlivosti“.

    Odpověď
  12. Karel Krejčí

    Pro pavla v.,
    děkuji za optání :). Mé tělo (jako každé jiné) odráží navenek to, co je neviditelně skryté v duši. Možná mi to nebudete věřit, ale přesto, že je mi sedmdesát let, chodím do práce a spatřuji v tom velkou Boží přízeň, protože jsem rád mezi lidmi a naplňuje mě to. Dokonce se dostávám i mezi tělesně a psychicky postižené lidi a na vlastní oči vidím následky naší-jejich minulosti. Je to velké varování z „druhého břehu“, které je běžně lidem více či méně skryto, ale i kdyby nebylo, lidé by se stejně nezměnili. I tato doba je velké varování pro nás, s jakými dopady a následky se časem projeví současná krize. Opět vítězí snaha o co nejvyšší výkonnost a kvantitu. Zde na Zemi to zatím dlouhodobě rozhodně nevypadá na nějaký zásadní obrat.

    Odpověď
  13. Karel Krejčí

    Byl bych nespravedlivý, kdybych se nezmínil též o personálu, který se o tyto postižené lidi stará a z mého pohledu především o mužích. Kolikrát jsem byl překvapen, kolik empatií a citu je schopen muž k takovým lidem projevit a přitom jej to vůbec nesnižuje jako „chlapa“. To se prostě musí vidět. 🙂

    Odpověď
  14. Pane Cigánku, že se nestydíte – tolik urážek a nenávisti. Nevím, zda se považujete za křesťana, takto se křesťan nechová. Jestli křesťanem nejste, proč píšete na křesťanský web? Pokud nesouhlasíte s nějakým názorem pana Drápala, napište svoje věcné argumenty. Avšak já jsem ve vaší replice nenašel ani jeden.

    Odpověď
  15. Ano, také. Rasismus je v USA dodnes, jen přepólovaný.
    Dnes nesmíte v USA říci nic veřejně, co by urazilo nějakou „menšinu“.

    A těch menšin už je tam vyrobeno tolik, že tyto vlastně v součtu tvoří většinu lidí. Americký kulturní neomarxismus v praxi a v krvi, frankfurtská škola, ta přesídlila na Kolumbijskou univerzitu a pak některé její špičky do Kalifornie. Žije to tam.

    Namísto třídních boje utlačované dělnické a rolnické třídy tam mají „boj proti utlačovaným menšinám“ a kdo se jej dopustí, je trestán. Těm, co říkají, co si myslí, hrozí: odebrání účtu na sociálních sítích, ztráta virtuálních i skutečných přátel, ztráta sociálního statusu, omezení příjmu, ztráta zaměstnání (učitelé na VŠ) atd. atd. Následkem je strach a přetvářka. I když většinou nepřiznané.

    Odpověď
  16. Docela mne vytáčí psaní o vyhazování z práce jako znaku nastupující totality! Nechápete rozdíl? Pro později narozené opakuji učivo z dějepisu. Za komunizmu nešlo o vyhození z práce jako takové. Šlo o to, že vyhozeného člověka již nikdo opět nezaměstnal do nepodřadné manuální profese. Člověk vyhozený z práce z politických důvodů byl odepsaný. Již nikdy ho nezaměstnali v jeho profesi, děti se nedostaly na střední školu s maturitou, nedostal samozřejmě už nikdy výjezdní doložku k vycestování do západních zemí a pod. Byl odepsaný po stránce profesní i společenské. Mohl dělat jen podřadnou manuální nekvalifikovanou práci. Samozřejmě byly i výjimky, někdo třeba nějak získal i kvalifikovanou nemanuální práci. Třeba můj přítel – neměl žádný politický škraloup a vyhození z práce, ovšem odstěhoval se do města na severu Čech, aby zde dělal neplaceného správce sboru CB. Ve státních podnicích (nestátní nebyly) z něj byli nadšení – vysokoškolák, doktorát z literatury, všude ho chtěli. Jen dokud nedorazili v řádu dní pokyny zeshora, pak ho odmítli. Vypadalo to, že půjde umývat vagóny. Nakonec ho zaměstnali jako programátora (v té době nebyly v čechách PC, jen sálové počítače, s kterými vůbec neuměl) – někoho prostě absolutně nutně na ředitelství dolů potřebovali. (Bizardnosti situace, kdy expert na literaturu bez znalosti počítačů má programovat ve strojovém kódu sálový počítač si nevšímejte, doba byla bizardní, je to čistá pravda). Takže výjimka. Dnes může člověk, kterého kvůli názorům vyhodí, dělat celkem cokoli chce – podnikat, vycestovat kam chce, jít do jiné firmy či oboru, cokoli, jeho děti, manželku to profesně nijak nepoznamená. Pokud bude názory opakovat, opět bude mít spory, možná ho propustí znova… Nikdo ale zezhora nedává pokyny, kdo nesmí být zaměstnán. Na jedné škole učí dějepis člověk, který kandiduje za KSČM a v článcích tvrdí, že Horáková byla popravena poprávu a správně. Ze své školy bych ho jako ředitel vyhodil a nedovolil, aby učil děti dějinám (podobně třeba jako popírače holokaustu). Nemyslím, že by šlo o nastupující totalitu. Jen o mou osobní, profesní a svobodnou reakci na jeho názory. Nikdo ho neperzekuje, nikdo mu nebrání publikovat hnusné články, kandidovat, být 1 funkční období poslancem, dokonce dál učí na státní škole a jinde by ho event. (na státní škole) asi zaměstnali také (kvalifikaci splňuje)… nechte už těch řečí. To, že je svoboda, neznamená svobodu dělat či šířit jakýkoli názor bez následků či reakcí okolí (i okolí musí mít svobodu reagovat). Následky ale nezahrnují společenskou či ekonomickou likvidaci či občanství 2. řádu. Můžete šířit hnusné názory a přitom podnikat, cestovat, dělat vedoucí pozice v jiném oboru, emigrovat, nebo šířit hnusné názory v jiné firmě…

    Odpověď
  17. to Jiří Aron 11.2.2022

    Rasová segregace černochů v USA znamenala, že politické vedení začalo na úrovni jednotlivých států nebo okresů přijímat zákony vylučující „barevné“ z veřejného života. Byly pro ně zřizovány oddělené školy, veřejné knihovny, nemocnice, věznice, restaurace, veřejné dopravní prostředky a podobně, u soudů se přísahalo na dvě různé Bible, zakazovala se smíšená manželství nebo stěhování do rasově odlišných čtvrtí. Byla také přijata opatření omezující volební právo černochů, jako majetkový cenzus nebo nutnost složit vědomostní zkoušky. Oficiálně se uplatňovala zásada „separate but equal“ (odděleni, ale rovni), v praxi však byly veřejné služby určené barevným podstatně méně kvalitní.

    Pane Arone, vy říkáte, že v USA je přepólovaný rasismus, že rasisty jsou dnes černoši a že nyní oni segregují bílé? Opravdu si myslíte, že běloši jsou černochy utlačováni? Není to spíše tak, že některým bělochům vadí, když jim někdo připomíná, jak zle se v minulosti vůči černochům chovali? Co myslíte, neměli by po všech těch křivdách mít černoši právo na určité ohledy? Co byste řekl tomu, že někteří běloši veškeré křivdy vůči černochům popírají? Za sebe říkám, že s takovým člověkem, který popírá historii, bych se nebavil a pokud bych měl tu moc, nedovolil bych, aby byl učitelem či profesorem.

    Není správné dělat tlustou čáru za minulostí. Právě ta tlustá čára je přetvářkou, kterou kritizujete. Pokud někdo ublíží vám, máte právo a je vaší ctí, když odpustíte a uděláte za tím tlustou čáru. Nemáte však žádné právo odpouštět křivdy způsobené jiným. To je špinavost. Představte si, že vás někdo poškodí, ale soudce rozhodne, že nebude potrestán, protože on se rozhodl mu odpustit. Co byste si myslel o takovém člověku?

    Odpověď
  18. Dnes je doba kdy platí přísloví – Kdo chce s vlky býti, musí s nimi výti. To je zcela evidentní nastupující totalita. A může to ještě zesílit. Orbán se staví proti šíření zhoubné ideologie do škol a EU ho chce finančně postihovat. To je demokracie? Přiznejte si pravdu, začíná to být jako za komunistů.

    Odpověď
  19. A mimochodem, kdo to nevíte, zrovna Dan Drápal pro své politické postoje po roce 1968 nesměl dělat faráře a pracoval v kotelně… a byl zván na výslechy. Jeho rodiče byli roky sledování STB, maminka byla vězněná, Dan Drápal prožil pár let v dětském domově…. Asi by to sám nenapsal. Ale jeho samotného postoje proti totalitnímu režimu něco stály. Na rozdíl od některých současných komentujících, které nestojí vůbec nic a vesele mluví o totalitě a ztrátě zaměstnání někoho na západě.

    Odpověď
  20. Karel Krejčí

    To máte pane Adamče pravdu a pan Drápal již několikrát svůj nelehký osud zde v několika komentářích již naznačil. Avšak také se zamysleme, zda mnoho témat, která jsou obsahem jeho častých komentářů, také nejsou svým způsobem přiléváním oleje do ohně? Takže asi stěží lze očekávat poklidnou diskusi, pouze s menšími úpravami lehce odlišných názorů a pohledů. A stejně tak, jako má pan Drápal svá životní měřítka a názory, stejně tak o nic méně na ně má právo i jiný, ač jeho životní dráha je kratší a méně strastiplnější. Je zde mnoho věcí k zamyšlení, co dělá pan Drápal dobře či špatně, stejně jako u každého z nás.

    Odpověď
  21. Panu Adamcovi.
    1/ Určitě řadu lidí postoje proti totalitnímu režimu něco stály. Panu Drápalovi však letech 67 – 72 totalitní režim kompletně zaplatil vysokou školu. Pan Drápal mohl 12 let byl totalitním státem placen jako duchovní v církvi na plný úvazek.
    Řada lidí trpěla mnohem více a těmto totalitní stát nezaplatil ani VŠ studia ani duchovní službu. Pan Drápal používal významná privilegia.

    2/ Píšete o lidech, kteří vesele mluví o totalitě a tak používáte podobný způsob dehonestace jako p. Drápal v článku. Spravedlivějším by bylo bavit se tendencích nastupující totality. Když postoje závěry druhého účastníka debaty přeženu a zkreslím, udělám z něj hlupáka a získám nad ním tak mocenskou převahu.

    Odpověď
  22. Pane Pavle V.
    Nepsal jsem přece, že, „rasisty jsou dnes černoši, že nyní oni segregují bílé, že běloši jsou černochy utlačováni“ atd.

    Nepsal jsem zde o odpouštění křivd, ale bylo by určitě vhodné, abyste se pokusil vysvětlit, jak jste toto myslel v souvislostech naší debaty.

    Možná to děláte nechtěně, ale v naší diskusi o nastupující totalitě používáte prostředky jaksi totalitní, jako přehánění, zveličování, úhybné manévry. Také zastrašování – „Nemáte však žádné právo odpouštět křivdy způsobené jiným. To je špinavost.“

    Odpověď
  23. Br.Drápal se narodil v rodině, která byla prozápadní. Většina lidí byla v roce 1968 prozápadníích – chtěli se míti lépe, podnikat. Jenže dnešní Západ je jiný, právě v roce 1968 se začal měnit. Pro křesťana nemůže být Západ jako Pán Bůh. Dnešní Západ ovládají neomarxisté. Jestli se někdo stavěl proti komunistům a marxistům tak se musí stavět i proti neomarxistům. Nebo lze říci – Komunismus východní byl zlý, ale komunismus západní je dobrý.

    Odpověď
  24. to Karel Krejčí 13.2.2022

    Říkáte, že pan Drápal přilévá olej do ohně. Ujišťuji vás, že kdykoliv budete mluvit pravdu, bude to přiléváním oleje do ohně. V Novém zákoně na toto téma čteme: „Nemyslete si, že jsem přišel na zem uvést pokoj; nepřišel jsem uvést pokoj, ale meč. Neboť jsem přišel postavit syna proti jeho otci, dceru proti matce, snachu proti tchyni; a ‚nepřítelem člověka bude jeho vlastní rodina‘.“ Mt 10,34-36.

    Odpověď
  25. To Karel Krejčí: Souhlasím, docela často s jeho názory úplně nesouhlasím, někdy je pokládám za špatné. Ovšem vážím si ho. Znám ho dlouho osobně. Někdy má jeho argumentace chyby. Přesto plně souhlasím s tím, že totalita za komunizmu a současná doba, kterou někdo označuje za totalitní či nastupující totalitu, jsou dvě z ela odlišné věci.

    Odpověď
  26. To p. Aron: AD 1) D. Drápala postoje něco stály. Určitě někoho i mnohem víc. Mluvit o privilegiích je mimo,pro každého, kdo tu dobu zažil. Možná je to mladým lidem nesdělitelné. Nevím, jak starý jste Vy.
    Ad 2) Omlouvám se, pokud to někdo vnímá jako dehonestaci. Jen jsem se snažil ukázat, že směšovat komunizmus a dnešní dobu jako totalitní je mimo.
    Totalitní tendence – osobně je nevidím. Určitý sociální tlak je normální a obvyklý v každé společnosti, podobně třeba tlak proti evangeliu. Je ovšem rozdíl, jestli skončíte na popravišti, ve vězení nebo jen po hádce vyhozením ze zaměstnání, které státní moc neorganizuje. Nevidím v pandemickém zákonu nic špatného. Pokud by třeba smrtnost covidu byla ne pod 1%, ale třeba 10, či dokonce 50% a taková epidemie může také přijít, rozhodně není čas na práva jednotlivce ohrožovat okolí nerespektováním pokynů zdravotníků a vlády.

    Odpověď
  27. Pane pavle v,
    ještě trochu jinak. Tento svět funguje na principu – „černé a bílé“. Někdy hrajeme tuto hru s černýma figurkami, někdy s bílýma, někdy jsme vítězi a někdy poražení a někdy nás okolnosti donutí dohodnout se na remíze. Můžeme být vyložení outsideři a nebo taky velmistři. Ve skutečnosti jsme ale stále prohrávající. A víte proč? Protože hrajeme v principu donekonečna stále stejnou hru, ve které jsme to my, kdo tahá za kratší konec nebo když to přeneseme do karetní hry, nejsme to my, kdo má pro nečistou hru v rukávě skryté eso. Pan Drápal a nejen on, se dopouští zásadní chyby a neuvědomují si, že tuto hru nelze vyhrát. Jeden „kouzelný“ způsob k výhře však přece jenom existuje a tím je – odpuštění. Bůh nám odpustil prostřednictvím Krista naše viny. Jestliže totéž neuděláme my vůči ostatním, stále budeme hráči s černými nebo bílými figurkami. A to je ta vlastní výhra, přestat hrát tuto hru.

    Odpověď
  28. Panu Adamcovi. 1/ Souhlasím s Vámi, že p. Drápala jeho politické postoje před rokem 89 něco stály.
    Na druhou stranu od totalitního státu sám pobíral velmi významné benefity. Měl kompletně zaplaceno pětileté vysokoškolské studium. Vojenskou službu mohl mít jen rok namísto dvou. 12 let pobíral od socialistického státu plný plat za duchovenskou službu. Mnohým se nedostalo podobných výsad. To si buďte jistý.

    Nevím, kolik let je Vám, je docela možné, že jsem starší než Vy. A i kdyby bych byl starší, měl bych pak pravdu víc než Vy? V kategorii pravda/nepravda přece žádná taková rovnice neplatí. Ž 119,100.

    2/ Děkuji a Vaši omluvu přijímám.
    Nepsal jsem o totalitních tendencích organizovaných státem, viz 10.2. 15:31 a 11.2. 18:59. To s Vámi souhlasím, dnes je to už jinak.
    Dnešní totalita prorůstá jinak, skrze peníze, shora dolů. Na Západě určuje, co si lidé mají myslet, neprůhledné korporátní fondy, obsah VŠ studia ovlivňuji finanční granty. Nejasně placené neziskové organizace (sledujte prosím toky peněz) říkají, co si lidé mají myslet. A většina kdysi nezávislého tisku už patří jen několika bohatým korporacím či miliardářům – podívejte se, jak se to změnilo, co všechno si koupili jen za posledních 30 let u nás. Kde je dnes slušná a věcná diskuse – Vámi zmíněný pandemický zákon je toho smutným příkladem. A současně dnešní totalita prorůstá i zespodu nahoru – lidé neznají Boha, nevěří v evangelium Ježíše Krista a proto podle Bible jsou otroky hříchu. Snadno manipulovatelní a současně manipulující sebou navzájem.

    Toto ovzduší nastupující totality pak otravuje atmosféru mezi lidmi, dlouhodobě si všímám a upozorňuji na to v diskusích zde. Pan Drápal se snaží bojovat za ‚dobré věci‘ a používá přitom vytrvale dehonestaci druhých a bojuje se svými karikaturami jejich názorů, ne s jejich názory. A týká se to podobně i mnohých diskutujících, z nichž nevýraznějším příkladem je člověk vystupující jako Pavel V..

    Odpověď
  29. Totalitní tendence nevidíte, protože máte nasazené růžové brýle. Celý Západ je ovládán skupinou oligarchů a finančníků. V tom je ta totalita. Vy jste s nimi souhlasíte, Vám tahle totalita nevadí, pro Vás to totalita není.

    Odpověď
  30. Milý Petře, děkuji Ti za slova na mou obranu. Ale abychom nepřeháněli: V „útulku SNB“ jsem nebyl několik let, jen pár týdnů. Pak mě vyreklamovala babička komunistka a byl jsem několik měsíců v nějaké rodině, dnes vůbec nevím, kdo to byl. Vím jen, že to bylo v Libčicích nad Vltavou a že v té rodině měli dceru Majolenku, čtyřletou stejně jako já.
    Na vojně jsem nebyl rok, ale „poctivé“ dva roky, na teologii nebyla vojenská katedra. Ale to jen, abys byl v obraze, když o mně čteš různé věci.
    Ještě jednou děkuji!

    Odpověď
  31. Děkuji.

    Když tedy jsme vstoupili do přímé konverzace, rád bych se Vás zeptal na jinou věc, kterou tu o Vás píšu. A to že se „snažíte bojovat za ‚dobré věci‘ a používáte přitom vytrvale dehonestaci druhých. Bojujete pak se svými karikaturami jejich názorů, ne s jejich názory.“ Vidím to totiž v tomto Vašem komentáři i v mnoha předešlých.

    Například: existuje čistý, uctivý k lidem a před Bohem svatý způsob, jak prezentovat názory těch, s nimiž nesouhlasíme. Zkuste se sám ohodnotit ve stupních od 1 (nejlepší) do 10. Nemusíte zde odepisovat.

    Odpověď
  32. Představitel TOP 09 a primář sokolovské nemocnice Martin Straka vyzval lidi, aby dali panu Okamurovi jed do pití. Vládním představitelům to kupodivu nevadí (v tomto případě je to asi jen vtipná metafora). Bohužel vládní koalice jen stupňuje napětí a měří dvojím metrem… v případě protlačení pandemického zákonu takto na sílu přijde zřejmě generální stávka.

    Odpověď
  33. Nešťastný článek… trochu nechytrý. Vrátit se k němu za 1/2 -1 rok?
    Proč to autor psal, co ho k tomu vedlo? Skoro to může vyvolat dojem že ten současný trend omezování svobod se mu líbí, dřív bylo přece hůř. Konec konců autor píše:
    „Ve Francii nebo v Holandsku policie tvrdě zakročila proti demonstrantům. Nebyl jsem tak úplně proti,…“
    Třeba ho potěší odkaz :
    https://www.thegatewaypundit.com/2022/02/rcmp-escalation-mounted-police-horseback-trample-handicapped-woman-walker-street-video/
    Autor uvádí: „Nicméně jakmile už „bojovník proti totalitě“ sedí v antonu, už se v podstatě násilí nemusí bát, pokud ho sám nevyvolá.: Nu ten antikovidový demonstrant z Berlína, který zemřel v policejním zajetí (možná už v tom „antonu“), nějaký soucit u autora nevzbudil…
    Mnoho zhovadilostí a zla které se objevují v cizině začas dorazí i k nám takže je na co se „těšit“.
    Jinak pěkný článek k naší situace je zde:
    https://pravyprostor.cz/covidovi-magove-nam-normalni-zivot-nedovoli/

    Odpověď
  34. Nešťastný článek… trochu málo povedený. Vrátit se k němu za 1/2 -1 rok?
    Proč to autor psal, co ho k tomu vedlo? Skoro to může vyvolat dojem, že současný trend omezování svobod se mu líbí: dřív bylo přece hůř. Konec konců autor píše:
    „Ve Francii nebo v Holandsku policie tvrdě zakročila proti demonstrantům. Nebyl jsem tak úplně proti …“
    Třeba ho potěší odkaz:
    https://www.thegatewaypundit.com/2022/02/rcmp-escalation-mounted-police-horseback-trample-handicapped-woman-walker-street-video/
    Autor uvádí: „Nicméně jakmile už „bojovník proti totalitě“ sedí v antonu, už se v podstatě násilí nemusí bát, pokud ho sám nevyvolá.: Nu ten antikovidový demonstrant z Berlína, který zemřel v policejním zajetí (možná už v tom „antonu“), nějaký soucit u autora nevzbudil…
    Mnoho zhovadilostí a zla které se objevují v cizině začas dorazí i k nám, takže je na co se „těšit“.
    Jinak pěkný článek k naší situaci je zde:
    https://pravyprostor.cz/covidovi-magove-nam-normalni-zivot-nedovoli/

    Odpověď

Zanechej svou odpověď

Tvoje e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Děkujeme za váš komentář