Dan Drápal / Nedostatek pokory

Je to Bůh, který sesazuje krále i ustanovuje krále, a to i tam, kde všichni dodržují ústavu a kdy jsou volby naprosto férové. Tento článek se ale nebude věnovat paradoxu Boží svrchovanosti a lidské svobodné vůle, lidské svévole i odpovědnosti. Hospodin je svrchovaný, ale to neznamená, že vše, co se děje, je z Boží vůle. Některé věci jsou jen z Božího dopuštění. Bůh je svrchovaný, ale to neznamená, že se nemáme politicky angažovat a že nesmíme protestovat, vidíme-li nespravedlnosti.

Křesťané v tomto ohledu zastávají celou škálu názorů. Za vlády nacistů v Německu považovali někteří křesťané za nepřípustné vzepřít se Hitlerovi, protože máme přece poslouchat vrchnost. Na druhém konci spektra jsou křesťanští aktivisté, kteří se nezastaví ani před násilnými akcemi.

SOUVISEJÍCÍDan Drápal / Nenapomenutelnost

Někdy se dostane k moci nějaká silná, leč problematická osobnost. Co se týče naší politiky, vzpomínám na momenty, kdy se někteří křesťané radovali ze zvolení Miloše Zemana a dokonce ho prohlašovali za novodobého Kýra, který podporuje Izrael. Nevadilo jim – nebo alespoň nedávali najevo, že jim to vadí – že v předvolební kampani bezostyšně lhal. V jiných volbách pak vedoucí jedné denominace radil nepodpořit Jana Sokola proti Václavu Klausovi, protože Sokol byl katolík a naši zemi by zaprodal Vatikánu. Každý, kdo Jana Sokola jen trochu znal, se nemohl neusmát.

Role těchto silných osobností jako by v čase narůstala. Napětí ve společnosti se zvyšuje, a to zejména po zvolení Trumpa prezidentem Spojených států. Ano, jsem rád, že z prezidentových úst zaznělo, že jsou jen dvě pohlaví – muž a žena. Ano, je třeba radikálně řešit problém migrace a přebujelého státu, trpícího někdy nesmyslnými regulacemi. Nicméně přesto prorokuji Donaldu Trumpovi tvrdý pád, a to nejen kvůli jeho nesmyslné hospodářské politice, jež ublíží celému světu včetně nás i Ameriky, ale kvůli jednomu nesmírně závažnému hříchu, vlastně kvůli tomu nejzákladnějšímu hříchu, kterým je pýcha. Ta přivedla k pádu nejen Adama a Evu, ale ještě před nimi  samotného Lucifera.

V zásadě by mi heslo MAGA (Make America Great Again; Učiňme Ameriku opět velkou) nemuselo vadit. Amerika byla velká a poztrácela během svých dějin ledacos cenného. A toto heslo by nemuselo znamenat, že jiné státy nemohou být velké. Jenže Trump chápe toto heslo jako hru s nulovým součtem: Má-li Amerika stoupnout, musí některé jiné národy či státy klesnout.

Trumpova pýcha se projevuje zesměšňováním všech, kdo s Trumpem nesouhlasí a kdo se mu staví do cesty. Ano, Joe Biden byl ubohá figura, ale proč ho neustále urážet? Rovněž Kamalu Harrisovou šlo snadno porazit i bez urážek.

  SOUVISEJÍCÍ – Dan Drápal / Zvládli bychom probuzení?

Trumpova pýcha jde tak daleko, že připravuje Spojené státy o nejvěrnější spojence. Jeho nápad udělat z Kanady 51. stát Unie popudil naprostou většinu Kanaďanů. Kanadský premiér Justin Trudeau si vedl tak nemožně, že všichni – nakonec i včetně jej – počítali se zdrcující porážkou. Trudeau už jaksi preventivně rezignoval na post premiéra, na kterém ho nahradil Mark Carney; někteří lidé dokonce očekávali, že jeho Liberální strana se ani nedostane do Parlamentu. Protikandidátem byl konzervativec Pierre Poilievre; domnívám se, že kandidát velmi kvalitní. Jenže Trumpův arogantní nápad mu volby zřejmě prohrál. [Tuto větu doplňuji v úterý 29. dubna v 7 hodin ráno, neboť jsem čekal na výsledky kanadských voleb. Stalo se, jak jsem se obával: Vládnoucí liberálové zvítězili.] Z tohoto nesmyslného úderu se budou oba národy dlouho vzpamatovávat.

Stejně škodlivý byl nápad anektovat Grónsko. Opět: Trump zcela zbytečně popudil Dány – národ, který s USA nikdy neměl problém a který byl Americe nadprůměrně nakloněn. Ano, Amerika je velmoc, ale ani velmoci zpravidla neantagonizují své nejlepší spojence.

Bohužel, Trumpova pýcha je nakažlivá. Poslouchal jsem v přímém přenosu projev jakéhosi představitele amerického ministerstva zahraničí, jak se posmíval finskému prezidentovi. „Takový malý národ, mají jen pět milionů obyvatel, co si ten jejich prezident o sobě myslí?“ Tento člověk patrně nevěděl že malý finský národ byl v listopadu 1939 bez vyhlášení války napaden Sovětským svazem a statečně se bránil padesátinásobné přesile. 

Trump zřejmě dosáhne toho, že ve světě začne opět plně platit zákon silnějšího. Proč zradil Ukrajinu? Protože si myslí, že když se postaví za Putina, Putin se s ním spojí proti Číně. To je jediná země, ze které má strach. Tento kalkul ovšem Trumpovi nevyjde, ale poškodí i nás a pro Ukrajinu bude zničující. Bezzásadovost spojená s pýchou a narcismem přinese velmi trpké plody. Ten náraz bude ovšem ekonomický. Lidé budou řešit ekonomiku, nikoli pýchu. Ach jo, zase vedle.

Bůh se pyšným protiví, ale pokorným dává milost. My křesťané se pokořme a prosme o milost. Všichni ji budeme velice potřebovat. 

Líbí se vám tento článek? Podpořte fungování novin

Abychom mohli vytvářet obsah, který čtete zdarma, spoléháme na dary od našich štědrých čtenářů, jako jste Vy.

Pomozte nám pokračovat v této misi a podílejte se na ní spolu s námi. 

Autor je teolog a publicista Datum: 30. dubna 2025 Foto: Wikimedia Commons

Tags: ,

31 Komentáře

  1. Karel Krejčí

    Pane Drápale,
    první myšlenka, která mě napadla je, že se z Vás stává dobrý „flašinet“ tohoto světa.
    Až bude zvolen ten správný politik ….
    Až lidé rozeznají co je správné a co ne …
    Až se budou lidé za tu správnou věc angažovat ….
    Až se budou lidé i politicky angažovat ….
    Až bude s konečnou platností vymýcené „neomylně“ definované zlo ….
    Mír zavládne až tehdy, až onomu neomylně definovanému zlu dokážeme předejít……

    Čekal bych od Vás více moudrosti ….

    Odpověď
  2. Karel Konečný

    Nebudu hodnotit Trumpa jako prezidenta, nemá to příliš význam. Důležité je na jaké úrovni je společnost v USA . Ve vědě a ve společnosti občanů USA došlo k velké liberalizaci pravidel a norem života společnosti. Konzervativní velká část této společnosti v USA je představována věřícími lidmi. Jejich úsudek se odvíjí od jejich nauky a písma svatého a tomu tito lidé dávají tak velkou hodnotu, že jediný kladný postoj k této jejich nauce způsobí to, že se naprosto totálně přikloní na stranu daného člověka bez ohledu na skutečnou intelektuální úroveň dotyčného člověka. To se nyní stalo v USA a téma lásky se změnilo na téma msty a nenávisti.

    Odpověď
  3. Jako křesťané bychom od politika asi chtěli, aby se držel křesťanské etiky. Kdyby se jí drželi všichni lidé, byl by na zemi ráj. Když se o té etice mluví, lidé si asi vybaví Dekalog. To by bylo trvání na omezených principech Starého zákona, které říkají, co se nesmí. Pro Ježíše je důležitější, co má křesťan aktivně dělat – prokazovat milosrdenství. To je v křesťanské etice kruciální princip.

    Možná si řeknete, že stát není zaopatřovací zařízení a tím pádem není věcí politika, aby o každého pečoval. A budete mít pravdu. Smyslem státu, tedy i politiků v jeho vedení, je zajistit bezpečnost – vnitřní (justice) i vnější (armáda). Když se vední státu stará o spravedlnost, aby nikdo nemohl být okraden o výsledky své práce, je to nejlepší cesta k prosperitě. Dobrý politik se v ekonomice angažuje jako rozhodčí (soudce), ale nepokouší se ji (centrálně) řídit.

    Posuďme nyní politiky, kteří zde byli zmíněni, z hlediska křesťanské etiky. Ani jeden z nich není svatý, každý byl viněn z korupce, ale jen Donald Trump byl za ni odsouzen. Trump zorganizoval pokus o státní puč, při němž umírali lidé. Člověk, který měl zajišťovat bezpečnost, spáchal zločin.

    Posuďme nyní politiky z hlediska prokazování milosrdenství. Trudeau i Biden projevili soucit s uprchlíky ze zemí, kde jsou lidé utiskováni. Trump všechny uprchlíky bez soudu a bez důkazů šmahem označil za zločince. Trudeau i Biden prokázali solidaritu s trpící Ukrajinou. Trump zastavil Ukrajině pomoc, aby se mohla bránit a podpořil toho, kdo přišel na Ukrajinu loupit a vraždit.

    Něco však mají všichni tři společné. Všichni věří v Boha a nesouhlasí s kamenováním cizoložnic.

    Kdo nebyl slepý, musel už dávno vědět, co je Trump zač. Vůbec mě nepřevapuje to, čeho jsme nyní svědky.

    Odpověď
  4. Karel Krejčí

    Týden po největších křesťanských svátcích se již opět na plné obrátky rozjíždí onen řečnický kolotoč, jak vymýtit z tohoto světa zlo. Ovšem pozor, tentokrát se jedná o zlo, které je správně definováno a předkládáno a to dokonce i křesťanskými kapacitami! A protože je již v celé historii lidstva tentokrát bez jakýchkoliv pochyb odhaleno, svět má jedinečnou šanci jej definitivně z povrchu země vyhladit. No a pak už zde na zemi konečně zavládne mír a hojnost všeho neboť lži, nenávist a násilí již budou definitivně zničeny nebo alespoň spoutány a všechny zbraně budou překovány v pluhy. A všichni lidé si radostně uvědomí, že jsou si rovni, nikdo nebude toužit mít více majetku než ten druhý a budou se mít navzájem rádi.
    A jde to i bez Boha.
    Tolik asi k naivní lidské a dokonce i křesťanské představě ….

    Odpověď
  5. Proč zradil Ukrajinu?
    Plán NATO ovládnout Rusko pomocí Ukrajinců patrně díky Putinovi nevyšel. Západ dodával železo a Ukrajina krev svých občanů. Získat zpět Krym je v podstatě nemožné a Ukrajina je již považována za poraženou zemi. Proto Trump odstoupil od původního plánu a snaží se uhrát co nejvíce, vina za rozpoutání konfliktu spočívá na Bidenovi. Ukrajinští představitelé vstoupili do podniku s NATO dobrovolně a rozkrádáním pomoci si přišli na své. Vsadili na špatného koně, konflikt mohli ukončit, ale nechtěli podepsat smlouvu s Ruskem. Proč by je měl Trump vydržovat?
    Stubb je stejně odporný člověk jako Starmer, Macron,Tusk,Merz nebo Kalasová a další. Rozumný je Orbán, Fico nebo Vučič . Zpochybňovat holokaust je zločin, zajímavé ale je , že se v Evropě začíná tolerovat nacismus. Proto je dobře, že Fico jede do Moskvy si připomenout to množství zla způsobeného nacisty a ty obrovské oběti sovětského lidu přinesené k porážce nacismu.
    Postavit se proti satanovi by mohlo být nazváno pýchou, spíše bych si cenil té odvahy. Jestli se postavit na správnou stranu – pak na stranu Trumpa v boji proti americkým bolševikům – Demokratům.

    Odpověď
  6. Mám za to, že Trumpovo heslo, „učiňme Ameriku opět velkou“, je z křesťanského hlediska vadné, ať už by se měla Amerika povznést jen vlastní pílí, nebo na úkor někoho jiného. To heslo je amorální samo o sobě, protože je apelem na ješitnost. Vzbuzování ješitnosti je znakem populismu. Mě by se líbilo heslo: Spojme se se všemi svobodnými státy a v této jednotě se postavme proti totalitním státům, které utlačují své obyvatele.

    Odpověď
  7. V článku se píše:

    „Hospodin je svrchovaný, ale to neznamená, že vše, co se děje, je z Boží vůle. Některé věci jsou jen z Božího dopuštění.“

    Ovšem Boží dopuštění není nic jiného než zase jen Boží vůle. Pokud se totiž v něčem neangažuji a nechám věci plynout bez svého zasahování, tak je to přece rovněž moje rozhodnutí, projev mé vůle. Když Bůh něco dopustil, tak to nedopustil proto, že by byl slabý a nemohl by tomu svou vůlí zabránit (je přece všemohoucí), ale proto, že proti tomu zasáhnout nechtěl. Čili bylo to jeho vědomé rozhodnutí, jeho zřejmá vůle. Distinkce mezi Boží vůlí a Božím dopuštěním proto nedává valný smysl.

    Odpověď
  8. Ad pavel v

    Napsal jste:

    „Vzbuzování ješitnosti je znakem populismu. Mě by se líbilo heslo: Spojme se se všemi svobodnými státy a v této jednotě se postavme proti totalitním státům, které utlačují své obyvatele.“

    Vy se těch pošetilých světských nálepek („populismus“, „totalita“) držíte jako klíště. Tyto nálepky jste vyčetl v Písmu? 😮 Přitom zapomínáte, že „populismus“ je doménou právě demokracie, kde se uchazeč o funkci musí zalíbit lidu (lat. populus), aby mohl být zvolen, zatímco v „totalitě“ se vládce nebo vládnoucí skupina nemusí až tolik ohlížet na lid, když se u moci udržují silou a nikoli podbízením se v nějakých trapných a lživých předvolebních fraškách (tzv. kampaních).

    Komické jsou také ty Vaše „svobodné státy“. Cožpak jste nečetl v Písmu, že všichni, kteří nebyli osvobozeni Ježíšem, jsou otroky hříchu (J 8:34.36), a že celý svět ve Zlém leží (1 J 5:19)? Nic takového jako „svobodné státy“ tudíž z hlediska Písma nemůže existovat. Ostatně ani z čistě světského hlediska žádné státy, které neutlačují své obyvatele, neexistují.

    Odpověď
  9. Ad pavel v

    Napsal jste:

    “Jako křesťané bychom od politika asi chtěli, aby se držel křesťanské etiky.“

    Ne, jako křesťané od politika nemůžeme chtít, aby se držel křesťanské ethiky. Takové chtění by bylo čirým bláznovstvím, když víme, že celý svět ve Zlém leží (1 J 5:19). To by bylo stejně absurdní, jako kdyby křesťané chtěli, aby se satan držel křesťanské etiky.

    Žádný stát na světě nemůže fungovat na základech křesťanské ethiky. Křesťanská ethika je principem chování pouze těch zrozených z Boha (J 1:13), kteří nejsou z tohoto světa (J 15:19), neboť z něj byli přeneseni do Božího království (Kol 1:13), které není z tohoto světa (J 18:36). Bylo by proto naprosto nesmyslné chtít po lidech z tohoto světa, kteří jsou od přirozenosti mrtvi ve vinách a hříších (Ef 2:1.5) a poslušni satana (Ef 2:2), aby se drželi křesťanské ethiky. Jediné, co po nich můžeme chtít nebo lépe řečeno co si můžeme přát, je to, aby se znovuzrodili (Ef 2:5) a nechali se z tohoto světa (Sk 2:40) také přenést do Božího království (Ef 2:6). Pak pro ně bude chování dle křesťanské ethiky samozřejmostí, neboť jen budou chodit v dobrých skutcích, které jim předem připravil Bůh (Ef 2:10).

    Odpověď
  10. K té pýše bych dodal. Dlouho před konfliktem si Putin stěžoval na jednání Západu vůči Rusku. Odpověď Západu byla taková, že nějací smradlaví mužici nám nebudou přikazovat co máme dělat a pokračovali stále směrem k oslabení bezpečnosti Ruska. A jsme, tam kde jsme. A to bylo tedy zdravé sebevědomí Západu? Arogance a pýcha to nebyla?
    Kritikům Trumpa vadí to, že řekl pravdu o Ukrajině, podobně jako papež, a setrvávají u západních lží a přejí si, aby Trump neuspěl.
    Proč byla velká Amerika? Amerikou se inspiroval Baťa – a proto i jeho firma byla velká. Tam nebylo možné, aby někdo byl placený za nějaké nesmysly. Každý kdo si chtěl vydělat, musel odvést výkon. A fungovalo to. I Česko by mohlo být velké, ale to by se muselo začít přestat lhát a krást – a to si dnešní vláda nemůže dovolit. Její jedinou šancí je lež neustále opakovat a lidi obelhat.

    Odpověď
  11. Na začátku článku píše autor, že Bůh ustanovuje krále a to i tehdy, jsou-li demokraticky zvoleni. Nevěřím, že Stalin nebo Hitler byli do svých pozic ustanoveni Bohem. Nevěřím ani, že jejich ustanovení bylo případně Božím trestem. Bůh je laskavý a milosrdný, nikoliv hněvivý a mstivý.

    Starověcí Řekové si mysleli, že bohové řídí jejich životy. Všimli si, že ničemovi se často vede lépe než člověku čestnému. To je přivedlo k myšlence, že jejich bohové jednají z pouhého rozmaru – jako malé děti. Je nemyslitelné pohlížet takto na Boha křesťanů.

    Bůh dal člověku svobodnou vůli ač věděl, že člověk tento dar zneužije ke konání zla. Je tedy Bůh za toto zlo odpovědný? To si nemyslím, protože Bůh si toto zlo nepřeje – vyplývá to přímo z jeho podstaty.

    Když se vlády zmocní zlý člověk, není to Boží vůle. Je to vůle toho tyrana, v demokracii pak vůle jeho voličů. Trumpovi voliči dobře věděli, že volí zločince. USA stojí před obrovským rizikem, že Trump, aby mohl diktovat, zničí demokratický systém. Když Ameriku do toho bahna zavedli lidé, jen lidé ji z něho mohou dostat.

    .

    Odpověď
  12. Karel Krejčí

    Jsou věci duchovního charakteru, které jsou pro někoho viditelné a pro někoho ne. Komentáře pana Drápala a pana Nováka (ten poslední) mají společnou podstatu. Otázka nebo zamyšlení, zda by Ježíš chodil na pivo, stejně jako neúnavný politický boj pana Drápala o vylepšení nebo nápravu tohoto světa spojuje chaotické pokulhávání mezi materiálním a duchovním světem. Čeho lze ve skutečnosti těmito aktivitami dosáhnout? Ano, úvahu, zda by Ježíš chodil na pivo, můžeme brát jako „odlehčující“ zamyšlení, ale politický boj pana Drápala rozhodně ne.
    Něco tyto úvahy prozrazují, pro někoho viditelně a pro někoho ne ….
    Spasit tento svět, (ale o něj přitom vůbec nejde) – jde o to, přerodit se z materiální bytosti do duchovní – rozhodně nedokáže ani ten nejlepší politik ani ten nejpronikavější politický vhled a názor ….

    Odpověď
  13. to Konečný Fr.

    Píšete, že naše vláda krade a lže. Pravda je taková, že krade Babiš – například 50 mil. Kč na stavbu Čapího hnízda. Chystal se ukrást dalších 75 milionů ve formě dotace pro jeho firmu Kostelecké uzeniny. Soud rozhodl, že dotace nebude vyplacena, protože v době žádosti o ni byl Babiš ve střetu zájmů a podle platného zákona na tu dotaci neměl nárok. Co se týká lží, Babiš byl 4x odsouzen k omluvě za své nepravdivé výroky, kterými chtěl uškodit jiným lidem.

    Odpověď
  14. Pane Ašere,

    píšete, že by bylo čirým bláznovstvím chtít, aby se nějaký politik držel křesťanské etiky. Jako důvod uvádíte, že se tak nemůže stát, protože svět ve Zlém leží. Je-li tomu tak, jste i vy mrtvý ve svých vinách a hříších. Zkuste mi vysvětlit, proč si o sobě myslíte, že jste způsobilý politiky soudit, že jsou z tohoto zlého světa. Myslíte, že politik nemůže být občanem Božího království? Apoštol Pavel píše, že politici (autority) jsou v Boží službě, aby udržovali pořádek. Proč by tedy politik nemohl jednat jako autentický křesťan?

    Odpověď
  15. Všechno zlé je k něčemu dobré. Když se v USA dostalo k moci přerostlé děcko, mělo to blahodárný vliv na volby v Kanadě a nyní i v Austrálii. V Kanadě měli nakročeno k vítězství v nedávných volbách Trumpovi přátelé, konzervativci. Jaké štěstí, že jejich lídr Poilievre se nakonec ani nedostal do parlamentu. Podobně se do parlamentu nedostal rovněž lídr australských konzervativců Dutton. V obou zemích vyhráli volby dosud vládnoucí a odepisovaní liberálové. Lze říci že volby jim vyhrál Trump svým triumfalistickým jednáním. Je naděje, že se podobný efekt projeví i v naší zemi.

    Odpověď
  16. V článku se píše:

    „Bůh je svrchovaný, ale to neznamená, že se nemáme politicky angažovat a že nesmíme protestovat, vidíme-li nespravedlnosti.“

    Zajímalo by mě, jak by se mohl obrácený následovník Kristův politicky angažovat a přitom netáhnout společné jho s nevěřícími či neobrácenými spolustraníky (2 K 6:14). Jak by se přitom mohl nepřizpůsobovat tomuto věku (Ř 12:2)? Jak by se při té své politické angažovanosti mohl uchránit od poskvrny světa (Jk 1:27)? Jak by se přitom mohl uchránit od snahy panovat nad ostatními prosazováním svých vlastních politických názorů (Mt 20:25-27)?

    Také by mě zajímalo, že když bychom dle autora článku měli protestovat proti nespravedlnosti ve světě, proč potom neprotestoval Ježíš proti zavraždění svého příbuzného Jana Křtitele Herodem Antipou (Mt 14:12-13), proč neprotestoval proti zavraždění obětujících Galilejců Pilátem (L 13:1-3) podobně, jako protestovali Samařané u dřívějšího konsula a v té době správce Sýrie Vitellia, u něhož obžalovali Piláta za to, že nechal povraždit řadu Samařanů, kteří se chystali vystoupit na horu Gerizim (Flavius Josephus: Židovské starožitnosti XVIII,85-88), proč neprotestoval proti odírání svého národa s Římany kolaborujícími celníky, jejichž opulentních hostin se zúčastňoval (Mt 9:11; Mt 11:19)? A proč neprotestovali proti nespravedlnostem ve světě ani apoštolové?

    Odpověď
  17. Navážu na racionální myšlení pana Ašera, navíc podložené výňatky z Písma.
    V současném světě (především v Evropě) převzaly vládu naopak všechny trendy, směřující a obracející se proti všemu, co této racionalitě odporuje ve smyslu co bylo v minulosti označováno za bílé je nyní černé a co bylo černé, je nyní bílé.
    Ale když jsem na You-tube slyšel názor jednoho křesťana, jenž zastává vedoucí pozici jak ve vysokoškolské, tak i kněžské sféře, no to jsem tedy opravdu zíral, do jakého extrému může zajít „zdravý rozum“ ….
    Nějaká kontinuita všeho a ve všem? Ta prostě neexistuje a jestli ano, tak ji lze připustit pouze výjimečně tam, kde je vhodná pro daný účel.
    Ale ouha, bez kontinuity nelze studovat a porozumět ani Písmu!
    Najde se někdo, kdo bude tvrdit opak?
    A právě ona kontinuita se v oné diskusi někam vytratila a tudíž bylo účelově snadné přisuzovat té či oné věci to či ono hodnocení, přiřazovat jí podle potřeby bílou či černou barvu.
    Ne, kontinuita je v současnosti nežádoucí faktor, ač na ní závisí a stojí dění celého vesmíru.
    To si jen „snílek“ nepřipouštějící realitu namlouvá, že ji dokáže obejít nebo zamést pod koberec….
    Děláme si z Boha legrací?

    Odpověď
  18. Ad pavel v

    Napsal jste:

    „Na začátku článku píše autor, že Bůh ustanovuje krále a to i tehdy, jsou-li demokraticky zvoleni. Nevěřím, že Stalin nebo Hitler byli do svých pozic ustanoveni Bohem… Když se vlády zmocní zlý člověk, není to Boží vůle. Je to vůle toho tyrana, v demokracii pak vůle jeho voličů.“

    Jestliže zde veřejně deklarujete, že nevěříte Písmu, respektive věříte z něho jen tomu, co se Vám hodí, jak se pak vůbec můžete opovažovat vydávat se za křesťana?

    V Písmu totiž jasně čteme, že není vládní moci, leč od Boha:

    „Každá duše ať se podřizuje nadřízeným autoritám, neboť není autority, leč od Boha. Ty, které jsou, jsou zřízeny od Boha.” (Ř 13:1)

    Neexistuje tedy žádná výjimka, že by nějaká z těchto autorit nebyla od Boha.

    Pokud toto jednoznačné prohlášení apoštola popíráte, rušíte Písmo podobně jako ho rušili farizeové a zákoníci (Mk 7:8.13) svým lidským chytráctvím. A Vaše zbožnost je potom podobně jako ta jejich stejně marnou (Mk 7:7).

    Odpověď
  19. Ad pavel v

    Napsal jste:

    „Všechno zlé je k něčemu dobré. Když se v USA dostalo k moci přerostlé děcko, mělo to blahodárný vliv na volby v Kanadě a nyní i v Austrálii. V Kanadě měli nakročeno k vítězství v nedávných volbách Trumpovi přátelé, konzervativci. Jaké štěstí, že jejich lídr Poilievre se nakonec ani nedostal do parlamentu.“

    No vidíte, jaké štěstí Vám přinesla instalace Trumpa na prezidentský post. Nechápu proto, proč se tedy tak vehementně durdíte na slova ap. Pavla, že není vládní moci, leč od Boha (Ř 13:1). 😊

    Odpověď
  20. Ad pavel v

    Napsal jste:

    „USA stojí před obrovským rizikem, že Trump, aby mohl diktovat, zničí demokratický systém.“

    Aby Trump mohl diktovat, tak zničí demokratický systém, který je založen na diktatuře většiny, která ho přivedla k moci a umožnila mu diktovat? Zajímavá logika. Vždyť diktovat může jedině díky tomu, že v USA je diktatura většiny zavedena… 😊

    Odpověď
  21. Ad pavel v

    Napsal jste:

    „píšete, že by bylo čirým bláznovstvím chtít, aby se nějaký politik držel křesťanské etiky. Jako důvod uvádíte, že se tak nemůže stát, protože svět ve Zlém leží. Je-li tomu tak, jste i vy mrtvý ve svých vinách a hříších.“

    Ale já již nejsem mrtvý ve svých vinách a hříších, poněvadž už nejsem ze světa (J 15:19), který ve Zlém leží (1 J 5:19), když jsem se znovuzrodil z Boha (J 1:13; 3:3.5) a díky tomu byl přenesen do Ježíšova království (Kol 1:13). Zřejmě jste si neráčil povšimnout, že nás následovníky Ježíšovy, dříve od přirozenosti mrtvé ve vinách a hříších, Bůh spoluobživil s Kristem, spolu s ním nás vzkřísil a posadil v nebeských místech (Ef 2:5-6).

    Napsal jste:

    „Zkuste mi vysvětlit, proč si o sobě myslíte, že jste způsobilý politiky soudit, že jsou z tohoto zlého světa.“

    Způsobilý je s to to posoudit každý člověk, který se narodil z Ducha (J 3:3.5), tudíž nepřijal ducha tohoto světa, nýbrž Ducha, který je z Boha:

    „A my jsme nepřijali ducha světa, ale Ducha, který je z Boha, abychom věděli, co nám bylo darováno od Boha.” (1 K 2:12)

    A pneumatický (duchovní) člověk posuzuje všechno:

    “Duchovní člověk však posuzuje všechno a sám není od nikoho posuzován.” (1 K 2:15)

    Napsal jste:

    “Myslíte, že politik nemůže být občanem Božího království.“

    Ten, kdo se zaplétá do politiky čili do záležitostí běžného života (2 Tm 2:4), tím jen sám dokazuje, že občanem Božího království není. Nemůžete zkrátka sloužit dvěma pánům (Mt 6:24). To znamená, nemůžete sloužit zároveň Božímu království i tomuto světu. Takže nemůžete být zároveň zvěstovatelem evangelia i politikem, nemůžete zároveň nebýt z tohoto světa (J 15:19) a zároveň být z tohoto světa (J 8:23). Nemůžete zároveň poslouchat vládce tohoto světa (J 14:30) čili ďábla (Ef 2:2) a zároveň vládce Ježíše (Zj 1:5).

    Kromě toho politik musí usilovat líbit se svým voličům, aby jimi byl vůbec zvolen. Ap. Pavel však píše:

    „Získávám si teď lidi, nebo Boha? Či se snažím líbit lidem? Kdybych se chtěl ještě líbit lidem, nebyl bych Kristův otrok.” (Ga 1:10)

    Nelze tedy být zároveň učedníkem Kristovým a politikem, který staví na tom, že se líbí lidem. Dále je třeba zdůraznit, že politik v rozporu s Ježíšovými slovy (L 22:25-26) panuje na lidmi, aniž by musel nutně být ve vládě. Panuje nad nimi už jen tím (poslanec, senátor), že se podílí na přijímání zákonů, které lidem přikazují a zakazují chovat se nějakým způsobem, čímž jim vnucuje svou vůli, takže je vůči nim v pozici diktátora. Ježíš však říká, že jeho učedníci nemají panovat nad ostatními tak, jak je to běžné ve světě.

    Ap. Pavel také vyzývá Ježíšovy následovníky: „nepřizpůsobujte se tomuto věku“ (Ř 12:2). Ovšem pokud ho křesťané poslechnou a nepřizpůsobují se tomuto věku, potom nebudou usilovat zalíbit se lidem. Ale pak nemohou být zvoleni a tedy ani nemohou být politiky.

    Politikem nemůže být křesťan ani v demokracii, protože tam by se musel zalíbit lidem, ovšem ani v autoritativním režimu, protože tam by zase panoval nad lidmi, což Ježíš zakazuje (L 25:26). Ale politikové pochopitelně nad lidmi panují „měkčím“ (pokrytečtějším) způsobem i v demokratických režimech, jak výše uvedeno. Mezi soft tyranií a hard tyranií je pouze rozdíl kvantitativní, nikoli kvalitativní. O tyranii jde tak jako tak.

    Napsal jste:

    „Apoštol Pavel píše, že politici (autority) jsou v Boží službě, aby udržovali pořádek. Proč by tedy politik nemohl jednat jako autentický křesťan?“

    Politik nemůže být autentickým křesťanem z toho důvodu, že vládní autority zřízené Bohem (Ř 13:1) udržují ten pořádek mečem (Ř 13:4), tzn. násilím. Ježíšův následovník však nesmí odpírat zlému (Mt 5:39) a používat meč (Mt 26:52), nesmí odplácet zlým za zlé (Ř 12:17). Principy vlády Božího království jsou tudíž evidentně neslučitelné s principy jakékoli vlády tohoto světa. Proto žádný skutečný křesťan nemůže být politikem.

    Odpověď
  22. ad „Zajímalo by mě, jak by se mohl obrácený následovník Kristův politicky angažovat a přitom netáhnout společné jho s nevěřícími či neobrácenými spolustraníky (2 K 6:14).“
    ——————————-
    S názorem, že čestný člověk se nemůže politicky angažovat, protože v údajně toxickém prostředí politiky by o svou čest přišel, jsem se setkal nesčetněkrát. Lidé, kteří to tvrdili, moc čestní nebyli. Už proto, že ony politiky soudili, což znamená, že se nad ně povyšovali. Je v pořádku kritizovat politika za konkrétní selhání, je však nestoudnost označit šmahem všechny politiky za špatné. Typickým příkladem nadutých pomlouvačů byli farizeové, kteří kritizovali Ježíše, že se poskvrňuje tím, že se stýká s lidmi, které oni označovali jako hříšníky. Obvykle ten, kdo druhými opovrhuje, je sám mnohem horší. Tak, jako Ježíš nehodil všechny celníky do jednoho pytle, nehodil by tam ani všechny politiky.

    Odpověď
  23. ad „Také by mě zajímalo, že když bychom dle autora článku měli protestovat proti nespravedlnosti ve světě, proč potom neprotestoval Ježíš proti zavraždění svého příbuzného Jana Křtitele Herodem Antipou (Mt 14:12-13), proč neprotestoval proti zavraždění obětujících Galilejců Pilátem….“.
    ——————————-
    Je to něco podobného, jako otázka, proč Václav Havel (Charta 77) neprotestoval proti okupaci naší vlasti Rusáky a místo toho kritizoval porušování občanských práv nikoliv Rusy, ale českými a slovenskými komunisty. Lze z toho usuzovat, že Havlovi faktická vláda a okupace Rusů byla lhostejná, že mu Rusové nevadili? Aby u nás Rusové mohli vládnout, potřebovali zde mít své kolaboranty (komunisty). Tak, jako se čeští komunisté při uchvácení vlády spoléhali na Rusy, pozvali si judští Hasmonejci na pomoc Římany. Aristobúlos II. si pozval vojevůdce Pompeia jako spojence v boji proti Janu Hyrkánovi II. Pompeius však jmenoval Hyrkána veleknězem, ale od té doby se stala Judea vazalským státem Říma. Tento stav vyhovoval zejména saduceům, judejské šlechtě, která za vlády Římanů zbohatla. Saduceové se báli, že by Ježíš mohl vyvolat proti Římanům povstání.

    V Janově evangeliu se o tom píše: „Vrchní kněží a farizeové shromáždili Veleradu. „Co budeme dělat?“ říkali. „Ten člověk dělá spoustu zázraků! Když ho necháme, všichni v něj uvěří! Přijdou Římané a připraví nás o toto posvátné místo i o národ!“ Jeden z nich, Kaifáš, který byl toho roku veleknězem, jim řekl: „Vy nic nevíte! Nechápete, že je pro nás lepší, aby jeden člověk zemřel za lid, než aby celý tento národ zahynul?!“ “

    Podobně jako Havel, potřeboval se Ježíš nejprve vypořádat se zrádci ve vlastních řadách.

    Odpověď
  24. Ad pavel v

    Napsal jste:

    „S názorem, že čestný člověk se nemůže politicky angažovat, protože v údajně toxickém prostředí politiky by o svou čest přišel, jsem se setkal nesčetněkrát. Lidé, kteří to tvrdili, moc čestní nebyli. Už proto, že ony politiky soudili, což znamená, že se nad ně povyšovali. Je v pořádku kritizovat politika za konkrétní selhání, je však nestoudnost označit šmahem všechny politiky za špatné.“

    Zase nechápete? Já jsem nepsal nic o tom, že by křesťan přišel o nějakou čest v „toxickém prostředí politiky“ ani jsem neoznačil „šmahem všechny politiky za špatné.“ Tady přece vůbec nejde jen o politiku, ale o daleko obecnější zásadu nemít společenství (řec. κοινωνία) s nevěřícími čili s tmou (2 K 6:14), když jsme se skrze Krista stali účastníky (řec. κοινωνοὶ) Božské přirozenosti (2 Pt 1:4) a tím občany nebeského království (Fp 3:20). Nejde tedy o to, jací ti nevěřící jsou, ale o to, že jsou nevěřící, a proto hříšníci (J 16:9), že jsou tmou, z níž jsme my, následovníci Ježíšovi, už byli vytrženi a přeneseni do jeho království (Kol 1:13). Proč bychom se tedy měli do té tmy znovu vracet, když se máme obírat tím, co je nahoře (v nebi), a ne tím, co je na zemi (Kol 3:2), když nemáme smýšlet přízemně (Fp 3:19)? I kdyby byli ti nevěřící politikové sebečestnější a zcela nepodplatitelní, tak pořád platí, že s nimi nemáme táhnout společné jho. Nejde tudíž o to, zda jsou či nejsou bezúhonní z hlediska morálky tohoto světa. Jde o to, že tito lidé jsou ze světa, jsou mimo Boží království (J 8:23), pročež budou prosazovat jiné zájmy než zájmy Božího království. S takovými lidmi proto nelze táhnout společné jho (2 K 6:14), když jeden táhne hot a druhý čehý.

    Napsal jste:

    „Je v pořádku kritizovat politika za konkrétní selhání, je však nestoudnost označit šmahem všechny politiky za špatné.“

    Křesťanům nepřísluší hodnotit politiky. Nedělal to Ježíš ani apoštolové, protože politika ležela zcela mimo oblast jejich zájmu. Nemuseli je proto ani explicitně všechny označovat šmahem za špatné. Špatnost politiky (a nejen jí) jako součásti tohoto světa implicitně vyplývá už z toho, že celý svět ve Zlém leží (1 J 5:19). A neakceptovatelnost toho, aby Ježíšovi následovníci participovali na politice tohoto světa, jasně vyplývá z toho, že oni již nejsou z tohoto světa (J 15:19; Fp 3:20; Kol 1:13 atd.), takže jim nepřísluší ingerovat do jeho poměrů. Namísto tohoto mají lidem ze světa zvěstovat Boží království, v němž jedině se z bídy tohoto světa, který je odsouzen (J 16:8-11; 1 K 11:32), mohou zachránit (Sk 2:40; Fp 2:15).

    Napsal jste:

    „Typickým příkladem nadutých pomlouvačů byli farizeové, kteří kritizovali Ježíše, že se poskvrňuje tím, že se stýká s lidmi, které oni označovali jako hříšníky. Obvykle ten, kdo druhými opovrhuje, je sám mnohem horší.“

    Opovrhoval snad apoštol Pavel nevěřícími, když nás vyzývá, abychom netáhli společné jho s nevěřícími a neměli tak společenství s tmou (2 K 6:14)? Určitě ne, jinak by jim nekázal tak usilovně evangelium. Chce však ochránit Ježíšovy následovníky od scestí, na něž by se dostali, kdyby i po svém obrácení nadále setrvávali v tažení společného jha s nimi. Proto se od nich máme oddělit (2 K 6:17). Nemůžeme mít s nimi konsensus (2 K 6:16 Vulgata: qui autem consensus templo Dei cum idolis).

    Napsal jste:

    “Tak, jako Ježíš nehodil všechny celníky do jednoho pytle, nehodil by tam ani všechny politiky.“

    Ano, i politici se mohou obrátit stejně jako celníci, když je jimi dnes mnohdy ve světě opovrhováno podobně jako za Ježíšových časů celníky. Ale pokud se obrátí, pak nemohou pokračovat dále ve své činnosti, stejně jako v ní nepokračovali obrácení celníci. Ježíš nikoho nevyzýval, aby se stal celníkem. Oproti tomu však někteří křesťané vyzývají jiné křesťany, aby se stali politiky. To je ovšem v naprostém rozporu s Pavlovými slovy (2 K 6:14nn).

    Odpověď
  25. Ad pavel v

    Napsal jste:

    „Je to něco podobného, jako otázka, proč Václav Havel (Charta 77) neprotestoval proti okupaci naší vlasti Rusáky a místo toho kritizoval porušování občanských práv nikoliv Rusy, ale českými a slovenskými komunisty. Lze z toho usuzovat, že Havlovi faktická vláda a okupace Rusů byla lhostejná, že mu Rusové nevadili? (…)“

    To Vaše opakované srovnání Ježíše s Havlem (už 3. 1. 2024 a 13. 2. 2025) je zcela absurdní, jak už jsem Vám napsal v minulosti, když jste se s ním vytasil. Ježíš neměl na rozdíl od Havla a spol. žádné politické ambice, nechtěl měnit politický status quo své okupované vlasti, nestaral se o porušování občanských práv svého národa s Římany kolaborujícími saduceji, herodiány a farizeji. Staral se jen o kázání Božího království, které není z tohoto světa. Nebyl proto žádným konkurentem římské okupační moci. To jen jeho nepřátelé z řad židovského establishmentu se to snažili takto falešně navléct, aby se ho zbavili. Tento svět a Boží království jsou však entity mimoběžné (Mk 12:17). Takže argument velekněží a farizeů (J 11:47), že když v Ježíše všichni uvěří (J 11:48), přijdou Římané a vezmou jim toto místo i národ, byl falešný. I kdyby totiž v Ježíše všichni v zemi uvěřili, tak by podle Ježíšovy instrukce nadále Římanům platili horentní daně (Mk 12:17) a nijak by se proti nim nebouřili. Nevšímali by si jejich okupace stejně, jako si jí nevšímal Ježíš a byli by zaměřeni výlučně na Boží království, které není z tohoto světa. Římané by proto neměli důvod na ně přitáhnout s plnou vojenskou silou.

    Napsal jste:

    „Podobně jako Havel, potřeboval se Ježíš nejprve vypořádat se zrádci ve vlastních řadách.

    Ježíš se s žádnými zrádci Římanům vypořádávat nepotřeboval, poněvadž jeho království není z tohoto světa (J 18:36). Proto neřešil žádné světské zrádce nějaké národní či státní identity a samostatnosti. Dokonce ze světského hlediska zélótů, pokračovatelů Judy Galilejského, by byl za zrádce nepochybně považován i on sám, protože souhlasil s placením daní Římanům (Mk 12:17), což Juda Galilejský zakazoval:

    „Země Archeláova byla připojena k provincii a jako správce byl do ní poslán Koponius z římského stavu jezdeckého. Dostal od Caesara zmocnění až po rozhodování hrdelních záležitostí. Za jeho času naváděl jistý muž galilejský jménem Juda své krajany k povstání; lál jim, zda budou stále platit daň Římanům a zda budou po Bohu snášet smrtelné pány. Byl to učitel své vlastní sekty a v ničem se nepodobal ostatním.“ (Flavius Josephus: Válka židovská II,117-118)

    Zrádcem byl ovšem Jidáš, poněvadž ten, upřednostniv tento svět, zradil Boží království (J 18:36), o němž stále slýchával od Ježíše. Svou zradou se jej možná snažil přimět k nějaké politické akci, aby zázračně (Mt 26:53) zjednal pořádek, osvobodil lid z římského jha a obnovil království pro Izrael (Sk 1:6). Když pochopil, že ani utrpení, které snášel Ježíš od Římanů, ho k nějaké zázračné politické akci nevyburcuje, ale naopak tím Ježíše vydal na smrt, spáchal kvůli zklamání svých pozemských nadějí sebevraždu (Mt 27:3-5). Avšak Ježíš za zrádce evidentně nepovažoval celníky, s nimiž hodoval. Protože to, že zrazovali svou vlast Římanům, ho vůbec nezajímalo (nikde jim to nevytýká), neboť se to týkalo tohoto světa, ne Božího království, do něhož i přes tuto politickou zradu po pokání z obecných hříchů vstupovali (Mt 21:31).

    Odpověď
  26. Je-li kdo nevěřící, nemusí být automaticky hříšník. I nevěřící člověk může dosáhnout Božího království. A naopak i věřící člověk může skončit ve věčném ohni.

    Když se řekne, že svět ve zlém leží, co to znamená? Světem jsou myšleni lidé, nikoliv vše, co je hmotné. Co je tím zlem, v němž ti lidé existují? Je to neláska. Je to například právo silnějšího, když velmoc rozšiřuje své panství na úkor sousedů. Je lidský parazitismus, například zotročování lidí. Je to lhostejnost vůči utrpení nahých, hladovějících, nemocných… Je to rasismus, když jsou lidé považováni za odpad. Atd. Nevěřící lidé v pravém slova smyslu neznají pojem dobra a zla, tak dělají, co jim přinese největší užitek. Je pravdou, že křesťan by v tomto směru by s nimi neměl být zapřažen do stejného jha. Ideálním příkladem může být organizace Deutsche Christen, což byli protestantští křesťané, kteří pomáhali Hitlerovi prosazovat rasistické protižidovské (norimberské) zákony.

    Může být křesťan zaměstnán ve firmě na výrobu například sirek, která je vedena ateisty. Může s nimi táhnout jejich jho, nebo má z takové firmy odejít. Může křesťan „táhnout jho“ s politiky, kteří chtějí vybudovat například silnice, nebo se od nich má distancovat? Nelze říci, že všechno, co dělají nevěřící, jsou automaticky skutky tmy. A naopak, podpora ruské pravoslavné církve Putinově loupeži na Ukrajině je skutkem tmy zcela jednoznačně. Být politikem tedy neznamená automaticky být na straně zla a prohlašovat se za křesťana neznamená automaticky být na straně dobra.

    Neměl jsem v úmyslu srovnávat Václava Havla s Ježíšem. Podstata mého sdělení byla, že Havel otevřeně nekritizoval ruské okupanty, takže člověk neznalý situace by si mohl myslet, že mu ruská okupace nevadila. Podobně naivní čtenář Bible, si může myslet, že Ježíšovi nevadila římská okupace Judeje a římská krutost vůči Izraelitům. Ježíš ji však nekritizoval ze stejných důvodů jako Havel nekritizoval primárně ruské okupanty. Ježíš byl na zemi člověkem se vším všudy. Již na začátku svého působení, když byl na poušti pokoušen ďáblem, se vzdal použití síly. Nemohl tedy povolat proti krutým Římanům „pluky andělů“. To by zradil svůj závazek. Tento závazek byl příčinou, proč Ježíš nemohl pro trpící Izraelity nic udělat. Lhostejné mu to však určitě nebylo.

    Odpověď
  27. Ad pavel v

    Napsal jste:

    „Je-li kdo nevěřící, nemusí být automaticky hříšník. I nevěřící člověk může dosáhnout Božího království.“

    Opravdu žasnu nad Vaším nesmyslným tvrzením, že i nevěřící člověk může dosáhnout Božího království. Jak se vůbec můžete vydávat za křesťana, pokud toto tvrdíte?

    Každý nevěřící je automaticky hříšníkem podle slov samotného Ježíše: „Ale říkám vám pravdu: Je pro vás užitečné, abych odešel. Neboť neodejdu-li, Zastánce k vám nepřijde; odejdu-li ‚pošlu ho k vám. A on, až přijde, bude usvědčovat svět ohledně hříchu, ohledně spravedlnosti a ohledně soudu: OHLEDNĚ HŘÍCHU, ŽE NEVĚŘÍ VE MNE…” (J 16:7-9)

    „Neboť tak Bůh miloval svět, že dal svého jediného Syna, aby KAŽDÝ, KDO V NĚHO VĚŘÍ, nezahynul, ale měl život věčný.”

    V tomto notoricky známém verši není nic o tom, že by mohl mít věčný život i ten, který v Ježíše nevěří. Nevěřící člověk nemůže dosáhnout Božího království. Naopak pro svou nevíru, která je tím základním zdrojem hříchu, z něhož pramení hříchy ostatní, skončí ve věčném ohni:

    “až se zjeví z nebe Pán Ježíš se svými mocnými anděly A V PLAMENI OHNĚ BUDE TRESTAT TY, KTEŘÍ NEUZNÁVAJÍ BOHA, A TY, KTEŘÍ NEJSOU POSLUŠNI EVANGELIA NAŠEHO PÁNA JEŽÍŠE. Ti ponesou trest, VĚČNOU ZKÁZU v odloučení od tváře Pána a od slávy jeho síly, ( 2 Te 1:7-9)

    Skrze Adamův hřích zasáhl hřích a následná smrt všechny lidi bez výjimky (Ř 5:12) a na všechny lidi tudíž dopadlo Boží odsouzení (Ř 5:18). Spasení z hříchu a smrti je pak možné jedině skrze víru (Ga 2:16 aj.).

    Asi jste v Písmu nikdy nečetl, že bez víry se nelze Bohu líbit:

    “Vírou Enoch byl přenesen, aby nespatřil smrt. A nebyl nalezen, protože přenesl ho Bůh, neboť před přenesením bylo dosvědčeno, že se líbil Bohu. Bez víry však je nemožné se zalíbit, neboť uvěřit je třeba přistupujícímu k Bohu, že je a těm hledajícím jeho odplatitelem se stává.” (Žd 11:5-6)

    Enoch byl přenesen do Božího království právě pro svou víru, díky níž se líbil Bohu. Bez víry je však nemožné zalíbit se Bohu a proto je i nemožné, aby byl člověk bez víry přenesen do Božího království. Navíc člověk musí věřit, že Bůh odplácí těm kdo jej usilovně hledají. Nevěřící však nevěří v Boha ani v jeho odplatu v Božím království. Tudíž o ni ani nestojí. Podle Vašeho scestného tvrzení by jej však Bůh musel znásilnit, když by ho proti jeho vůli přenesl do Božího království. Tak zde laskavě nešiřte blud, že i nevěřící člověk může dosáhnout Božího království. Nic takového není podle Písma možné.

    Napsal jste:

    “Když se řekne, že svět ve zlém leží, co to znamená? Světem jsou myšleni lidé, nikoliv vše, co je hmotné. Co je tím zlem, v němž ti lidé existují? Je to neláska. Je to například právo silnějšího…“

    Vy zde vyjmenováváte jen dílčí hříchy, jako by stačilo se jich vyvarovat, a vše by bylo v pořádku. Ale to nejde. Tím základním hříchem je, že svět leží ve Zlém (tzn. v ďáblu), jak vyplývá z kontextu, ne pouze v nějakém zlém rozpoložení:

    „Víme, že kdo je zplozen z Boha, nehřeší; ale ten, kdo byl zplozen z Boha, střeží sebe samého a ten Zlý se ho nedotýká. Víme, že jsme z Boha a celý svět leží v tom Zlém.” (1 J 5:18-19)

    A fundamentální hřích světa spočívá v tom, lidé nevěří v Ježíše – viz výše citované verše J 16:8-9 – ne v tom, že praktikují “právo” silnějšího, nemají lásku, jsou pragmatici atd. Tyto jednotlivé hříchy jen zákonitě vyplývají z jejich nevíry a z toho, že chodí “podle vládce mocnosti vzduchu, ducha, který nyní působí v synech neposlušnosti” (Ef 2:2). To je ten Zlý, v němž celý svět leží.

    Napsal jste:

    “Je pravdou, že křesťan by v tomto směru by s nimi neměl být zapřažen do stejného jha. Ideálním příkladem může být organizace Deutsche Christen, což byli protestantští křesťané, kteří pomáhali Hitlerovi prosazovat rasistické protižidovské (norimberské) zákony.“

    Váš ideální příklad ovšem již jaksi není aktuální. Proč raději jako příklad neuvedete třeba současnou naši pětikoalici? Jak mohli táhnout např. katolíci (ale jsou tam i někteří protestanté) z KDU-ČSL společné jho s Piráty, kteří prosazují např. „právo“ na potrat či normalizaci samcoložnictví? Ale tento aktuální příklad se Vám zřejmě nehodí do krámu, poněvadž odhaluje mravní prohnilost té Vaší demokracie, zatímco Vy potřebujete plivat na Hitlera, Stalina etc.

    Napsal jste:

    “Může být křesťan zaměstnán ve firmě na výrobu například sirek, která je vedena ateisty. Může s nimi táhnout jejich jho, nebo má z takové firmy odejít. Může křesťan „táhnout jho“ s politiky, kteří chtějí vybudovat například silnice, nebo se od nich má distancovat?“

    Být zaměstnán je povinností křesťana, který se má živit vlastí prací (2 Te 3:10-12). A je jasné, že v zaměstnání musí kooperovat i s nevěřícími kolegy. Tomu se nevyhne. Něco jiného je však pletení se do politiky, k čemuž ani Ježíš ani apoštolové nikde nikoho nevyzývají, ba naopak (L 22:25n; Kol 3:1-2; 2 Tm 2:4 apod.). Politika není nikdy jen o nějakém prozaickém budování silnic, nýbrž o snaze panovat nad jinými prosazováním vlastních zájmů oproti zájmům jiných.

    Napsal jste:

    “Být politikem tedy neznamená automaticky být na straně zla a prohlašovat se za křesťana neznamená automaticky být na straně dobra.“

    Být politikem znamená snažit se zalíbit lidem (voličům) za účelem prosazení vlastních zájmů. Ap. Pavel napsal:

    „Získávám si teď lidi, nebo Boha? Či se snažím líbit lidem? Kdybych se chtěl ještě líbit lidem, nebyl bych Kristův otrok.” (Ga 1:10)

    Myslíte si, že nebýt Kristovým otrokem, protože se někdo chce jakožto politik zalíbit lidem, neznamená být na straně zla? Apoštol má na to evidentně jiný názor.

    Napsal jste:

    “Podobně naivní čtenář Bible, si může myslet, že Ježíšovi nevadila římská okupace Judeje a římská krutost vůči Izraelitům. Ježíš ji však nekritizoval ze stejných důvodů jako Havel nekritizoval primárně ruské okupanty.“

    Ježíš tak určitě nečinil ze stejných důvodů jako Havel, poněvadž Havel chtěl „humanizovat“ tento svět, zatímco Ježíšovo království není z tohoto světa (J 18:36). Ježíš tedy zval své posluchače mimo tento svět (J 15:19) do svého království (Kol 1:13). Staral se proto o šíření tohoto svého království, ne o poměry v tomto světě, které byly, jsou a budou vždycky špatné a zásadně nezměnitelné.

    Ježíši samozřejmě utrpení lidí lhostejné nebylo, bylo mu jich líto, protože byli jako ovce bez pastýře (Mt 9:36). Ale přesto nehodlal nějakým svým politickým angažmá se světskými poměry nic dělat, nehodlal tento svět napravovat. Místo toho jim otevřel cestu do Božího království (Žd 10:19-20), v němž teprve bude všechno utrpení odstraněno (Zj 21:4).

    Odpověď

Zanechej svou odpověď

Tvoje e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Děkujeme za váš komentář