Dan Drápal / Nespokojení lidé ve skvělém státě

Při přečtení titulku si možná někdo řekne: „Cože? Snad si ten Drápal nemyslí, že Česká republika je skvělý stát?“

Myslí. A pokusím se to obhájit.

Jedním z mých nejoblíbenějších publicistů je Konstantin Kisin. Pochází z Ruska – narodil se v Moskvě v roce 1982 – ale rodiče tušili, že v Rusku ho mnoho dobrého nečeká, a tak díky možnostem svých rodičů vyrůstal v Anglii. Původně se živil jako satirik, ale nyní s kolegou Francisem Fosterem – původně rovněž satirikem – provozuje podcast Triggernometry. Neznám nikoho, kdo by dokázal kombinovat porozumění západní civilizaci a současně Rusku tak jako on. V jednom ze svých pořadů se setkal se studenty, z nichž jeden tvrdil, že v západní společnosti není svoboda slova. Konstantin Kisin se ho otázal zhruba takto (nejde o doslovný citát): „Ve srovnání s čím? Ve které společnosti je více svobody slova než v té západní?“ Vysvětluje, že vždy je nutné jasně říci, s čím daný stav srovnáváme. „Západní společnost je rasistická.“ Ve srovnání s kterou společností? Která společnost je méně rasistická? Z které si můžeme vzít příklad? Z Maroka? Nebo ze Srí Lanky? „Západní společnost je patriarchální.“ Ti, kdo toto tvrdí, někdy znají nějaký kmen v Amazonii nebo v Balúčistánu, který je údajně nepatriarchální. Nu, chcete-li se s nějakým takovým kmenem srovnávat… 

SOYVISEJÍCÍ Dan Drápal / Ohrožení demokracie

Česká republika je na tom fakt dobře. Přes všechny řeči o spálené zemi, rozkradené zemi apod. 

Můj bratr mnohokrát přednášel na různých universitách v USA; snad nejčastěji byl v Denveru, kde má i řadu dobrých přátel. Do Denveru se vracel opakovaně. Při loňské (zatím poslední) návštěvě si všiml, že v Denveru byla drasticky omezena městská hromadná doprava. Trvalo mu delší dobu, než zjistil, proč. Důvodem rozhodně nebyl nezájem cestujících. Důvodem nebyly ani nízké platy. Platy řidičů neustále stoupaly. Důvodem byla obava o vlastní bezpečnost. Řidiči byli často násilně napadáni. Tak často, až to nikdo nechtěl dělat.

Ve srovnání s Denverem nebo Frankfurtem je Česká republika bezpečná. Žijí v Česku nebo v Maďarsku antisemité? Samozřejmě. Ale ve srovnání s naprostou většinou jiných zemí je jich tu málo. Jde o to, s čím se srovnáváme. Celkově je ale pro Židy Maďarsko nebo Česká republika bezpečnou zemí. Díky Bohu, říkám vděčně.

A co zdravotnictví? Nedostává se pediatrů, psychiatrů, stomatologů. Na některé operace musíte čekat i několik měsíců. Jistě, jsou země, které jsou v tomto ohledu na tom lépe než my. Rozhodně to ale není ani Spojené království (National Health Service, na kterou byli Britové tak pyšní, je ve stadiu kolapsu), ani ve Spojených státech. 

Od koordinátora charitativní organizace ADRA jsem se dověděl, že Češi dávají na charitu a pomoc lidem v nouzi nesrovnatelně více (na osobu) než všechny okolní národy. Nepochybuji o tom, že to má i duchovní význam. 

A klobouk dolů před tím, jak po ruském útoku na Ukrajinu Jurečkovo ministerstvo zvládlo příchod několika set tisíc ukrajinských běženců.

Pravda, v málokteré oblasti jsme jednička. Už ani ve spotřebě piva ne. Ale když se všechny parametry vezmou dohromady, stabilně se umísťujeme v nejvyšší pětině států, kde se dobře žije. Nevím, jestli jste to také zaregistrovali, ale já už vím o celé řadě lidí, kteří se natrvalo přestěhovali z Británie nebo Itálie do České republiky – právě proto, že se tu dobře žije. 

Češi jsou zkrátka nespokojení lidé, kterým se dobře daří. Každá vláda je ta nejhorší na světě, v každých volbách jde úplně o všechno, Havlovi pohrobci pravdoláskaři všechno rozkradli, neziskovky jsou mor, který nás rozkládá, Fiala lže a neplní sliby, lezeme Bruselu někam… Vždyť to znáte.

Chybí nám velkorysost. Chybí nám vděčnost. 

 SOUVISEJÍCÍ – Dan Drápal / Spravedlnost a právo

Chybí nám transcendentní ukotvení. Chybí nám vědomí, že máme určité dary a určité poslání – vědomí, že v životě nejde jen o kariéru, peníze nebo úspěch. 

Já vlastně nevím, proč mi tolik záleží na slušnosti a vstřícnosti. Říkal jsem si, že jsem v tom možná nějak ujetý. Vždyť i mezi křesťany se setkáváme často s napadáním, ironií, zpochybňováním motivů. A málokomu to připadá divné. Nu, modlil jsem se za to, jak říkáme my charismatici. A dospěl jsem k rozhodnutí, že v tom ještě přitvrdím. Posiluje mne vědomí, že tolik křesťanů se věnuje chvále. Chvále, která je projevem vděčnosti. Za věčný život, za poznání Boha, za spásu, za odpuštění, za smysl života…

Je mi jasné, že s tím, co hlásám, volby žádná strana nevyhraje. Budu ale i dále odmítat hovořit o svých oponentech jako o blbcích, užitečných idiotech, loutkách, rasistech, homofobech, transfobech atd. atd. Když někoho pořád urážíte, možná dosáhnete toho, že se s vámi už nebude chtít bavit. 

Sleduji politiku a společenské dění poměrně pilně, a na ledacos mám svůj názor. Ale málokdy mám jistotu. Funguji jako publicista s názorem, nikoli jako zpravodaj. Vždycky kroutím hlavou, když někde čtu či slyším tvrdit něco, pro co sice existují indicie, ale nikoli důkazy. Nebo když se za důkaz vydává určitá nahodilost. 

Ani jsme si nevšimli, jak rychle se svět změnil. Televize, jež byla ještě před patnácti lety zdaleka nejvlivnějším médiem, teď ztrácí na významu. Volby dnes vyhrávají či prohrávají různé podcasty a různí influenceři. Má to určité kladné stránky – byl rozbit monopol či oligopol mainstreamu – ale má to i své stinné stránky, které mohou vést ke katastrofám. „Milujete nicotu, vyhledáváte lež,“ žehrá žalmista (Ž 4,4).

I tato revoluce skončí a vše se zase postupně usadí. Obávám se, že než se tak stane, jsou určité katastrofy nevyhnutelné. Můžeme se modlit, aby nebyly fatální.

Líbí se vám tento článek? Podpořte fungování novin

Abychom mohli vytvářet obsah, který čtete zdarma, spoléháme na dary od našich štědrých čtenářů, jako jste Vy.

Pomozte nám pokračovat v této misi a podílejte se na ní spolu s námi. 

Autor je teolog a publicista Datum: 29. ledna 2025 Foto: Pixabay

104 Komentáře

  1. ..Nespokojeni lide ve skvelem state…opravdu dobra parodie. Ale lze to pozorovat delsi dobu. Delsi dobu uz takto argumentuji takzvane samozvane elity, kteri ve skutecnosti nic netvori a parazituji na dotacich atd. Ze sve vlastni kapsy by nedarovali nic ale radi daruji z ciziho.Anebo zachranuji Samaritana cizimu rukami a financemi. Jsou takovymi nalestenymi pohary. Tento clanek jen ukazuje jak jsou zde naprosto diametralni rozdily vnimani reality. Kde nekdo vidi zemi jsko tisicilete kralovstvi a nas svet skvelym a problem je v hloupouckych lidech co nevidi tu …skvelost. Alej e to prave naopak, tento svet je nedokonaly, plny chaosu, utrpeni a lzi. Nas stat ve smyslu ..statu… je prolezly korupci a rizen svevolniky. Je to prave Tento SVET a system ktery nici cloveka a jeho ducha. Je zcela jasne ze jedinym lekem pro tento skvely svet bude vystrizliveni skvelosti tohoto sveta. Skvelost tohoto sveta nas nyni vlece do jaderne valky.

    Odpověď
  2. Povazuji tento clanek asi za nejhorsi co jsem tu kdy cetl vzhledem ke stavu nasi zeme a evropy vseobecne. Vubec bych s nedivil ze je to uz je to v ramci predvolebni kampane. Kde se svevolnici budou snazit vykreslit jak uzasne nasi zemi vedli a jak se mame nejskveleji v historii CR pritom jsem 1 mm od naproste katastrofy a zamoreni cele evropy. Jedine s cim souhlasim, ze cesi dávající velke dary…ano to je zpusobeno pusobnosti Svateho ducha…nicmene se to vetsinou netyka elit..ty davaji z ciziho.

    Odpověď
  3. Dobrý komentář. A to nás autor srovnává se západem. Patříme mezi cca 5% nejbohatších lidí na planetě. Jsme jedna z nejrovnostářstějších zemí na světě, s nejmenších počtem chudých. Životní úroveň relativně vysoká. Stále roste průměrný majetek na hlavu, je u nás zdaleka nejvyšší z východní Evropy. Jistě, přibývá chudých lidí, chudne střední třída. Celkově se ale máme mnohem lépe než třeba za 1. republiky.

    Odpověď
  4. V pekle se sešli katolík, baptista a charismatik a řešili jak je to možné. Charismatik řekl, že to bere vírou, že je v nebi.
    Job zase říká – i kdyby mě zabil, proč bych v Něho nedoufal ? I dnes a s touto vládou je třeba říci – proč bych v Něho nedoufal?
    Víra je pro křesťana nepostradatelná, víra v Boha a ne víra v lidi.
    O dnešní vládě se dá říci pouze to, že by bylo nejlepší, kdyby celá tahle parta politiků už zmizela a nevracela se. Babiš asi nemůže být horší a navíc jsou i jiné možnosti.
    To samé platí i o vedení EU. Pokud by ve vedení evropských států byli rozumní politici, možná by potom mohla být i nějaká rozumná EU.
    Druhá možnost by byla, že by žádná EU nebyla. Možná by to tak bylo lepší.

    Odpověď
  5. Dneska se mi stal zajímavý nenáhodný zážitek :). Jel jsem z práce a stále jsem byl dost znechucen z tohoto článku a z jakési marnivosti snahy o probuzení. No priizdim na hlavni cestu a zaradim se za auto abych mohl vyjet ale jsem jakoby na prechodu. Sice uz auto prede mnou odjelo a mohl jsem vyjet ale videl jsem prichazet dve male deti ve veku cca 8 let. Tak idkyz jsem spechal a mohl uz jet, tak jsem zaradil zpatecku abych nechal bezpecne projit ty decka. No a ted se stalo naprosto neco nevidaneho co jsem v podstate jeste v tomto svete nezazil. Jedno z tech deti se na tom prechodu zastavilo otocilo smerem ke me udelalo geto namaste a uklonilo se hlavou. Tak jsem pochopil ze nic neni nic beznadejne a je treba bojovat za kazdou dusi, ktera bude vysvobozena ze sparu tohoto entropického světa aby byla co nejvetsi sklizen jak prijde nas pan Jezis a to zcela nezavisle na tom kolik lidi miluje tento skvely svet…bude to jejich volba v tomto skvelem svete zustat.

    Odpověď
  6. Sklizeň je v Svatém písmu velmi silně symbolizována a skutečně jde o úkol evangelia – připravit lidi na sklizeň, která nastane, jakmile Ježíš přijde zpět. Tento obraz sklizně se často objevuje v podobenstvích, která nám ukazují, jak bychom měli být připraveni na příchod Království Božího.

    Podobenství o pšenici a plevelu (Matouš 13:24-30)
    Ježíš vypráví podobenství o pšenici a plevelu, které je jedním z klíčových obrazů sklizně:

    „Nechte oba růst až do žně, a v čase sklizně řeknu žencům: ‚Seberte nejprve plevel a svažte ho do snopů, aby byl spálen, ale pšenici shromážděte do mého obilného stodoly.'“ (Matouš 13:30)
    Toto podobenství ukazuje, že v den sklizně bude odděleno dobré od špatného. Pšenice, což jsou ti, kteří přijali Boží slovo, budou shromážděni do Božího království, zatímco plevel, tedy ti, kteří odmítli pravdu, budou odhozeni.
    Sklizeň jako symbol soudu (Matouš 13:39-43)
    V tomto podobenství Ježíš vysvětluje, že ženci jsou andělé, kteří přijdou v poslední den, kdy bude odděleno dobré od špatného:

    „Až přijde konec věku, andělé vyjdou a oddělí zlé od spravedlivých a vloží je do ohnivé pece.“ (Matouš 13:49-50)
    Tento obraz sklizně a soudu ukazuje na čas, kdy všichni lidé budou sklízeni podle toho, jak reagovali na Boží slovo a jak žili v souladu s jeho vůlí.
    Podobenství o deseti pannách (Matouš 25:1-13)
    Ježíš také varuje před tím, že je potřeba být připraven na příchod Království Božího:

    „Hle, ženich přichází, vyjděte mu vstříc!“ (Matouš 25:6)
    Toto podobenství ukazuje, že ti, kteří jsou připraveni, budou společně s Bohem v Království, ale ti, kteří nejsou připraveni, budou vyloučeni. Příprava na sklizeň je tedy klíčová – a to není jen o samotném setkání s Bohem, ale o životě, který žijeme nyní, aby naše srdce byla připravena na Jeho příchod.
    Skutky 1:8 – Úkol pro věřící
    Evangelium je skutečně o přípravě na sklizeň:

    „Ale přijmete moc, když na vás sestoupí Duch svatý, a budete mi svědky v Jeruzalémě, po celé Judské zemi, Samarii i až na kraj světa.“ (Skutky 1:8)
    Tento verš ukazuje, že úkol evangelia je připravit všechny národy na příchod Království Božího, což je právě příprava na sklizeň.
    Zjevení 14:14-16 – Sklizeň ve Zjevení
    Ve Zjevení je obraz sklizně také přítomen, a to jako symbol rozsudku:

    „A pohledem jsem uviděl: Hle, bílý oblak, a na obláčku seděl podobný Synu člověka, který měl na hlavě zlatou korunu a v ruce ostrý srp. A z chrámu vyšel jiný anděl, který k tomu, který seděl na obláčku, zvolal silným hlasem: »Sejmi svůj srp a skliď, neboť přišla hodina sklizně, protože úroda na zemi dozrála.«“ (Zjevení 14:14-15)
    Toto je silný obraz toho, jak Ježíš, jako Žnec, provede konečnou sklizeň, kdy se každý sklizený dostane do Jeho království podle toho, jak žil v souladu s Božími principy.
    Příprava na sklizeň – Úkol každého křesťana
    Evangelium nás tedy vyzývá, abychom připravili svět na sklizeň tím, že roznášíme Boží slovo, žijeme v souladu s Jeho vůlí a pomáháme lidem pochopit pravdu.
    Trpělivost a víra jsou klíčové, protože Bůh má svůj čas a slíbení sklizně se naplní v jeho správný čas.

    Odpověď
  7. Usvědčení světa z nedokonalosti
    Ježíš přišel, aby tento svět usvědčil z jeho nedokonalosti a hříchu. K tomu sloužil nejen jeho příklad, ale i jeho slovo a činy, které ukazovaly na to, co je správné a pravé.

    Jan 8:12: „Já jsem světlo světa. Kdo mě následuje, nebude chodit v temnotě, ale bude mít světlo života.“

    Ježíš se postavil jako světlo v temnotě tohoto světa. Svět, jak ho známe, je plný temnoty a zla, a Ježíšovým posláním bylo usvědčit svět z jeho hříchů a ukázat cestu k pravé pravdě a světlu.
    Jan 16:8-11: „Až přijde On, Duch pravdy, usvědčí svět z hříchu, spravedlnosti a soudu. Z hříchu, že ve mně nevěří; z spravedlnosti, že jdu k Otci a neuvidíte mě již; a z soudu, že kníže tohoto světa je již odsouzen.“

    Duch Svatý bude usvědčovat svět z jeho nedokonalosti a hříchu. Tento proces usvědčování není jen kritika světa, ale také přivádění lidí k poznání pravdy a k obnovení vztahu s Bohem.
    3. Touha po novém světě, který Ježíš nabízí
    Ježíš sám ukazuje, že tento svět je dočasný, a že pro ty, kdo věří v Boha, existuje naděje na lepší svět – Boží království, které je bez hříchu a bez utrpení.

    Jan 14:2-3: „V domě mého Otce je mnoho příbytků. Kdyby nebylo, řekl bych vám to. Jdu vám připravit místo. A když půjdu a připravím vám místo, zase přijdu a vezmu vás k sobě, abyste i vy byli tam, kde jsem já.“

    Ježíš slibuje, že připraví místo pro své následovníky v Božím království, což ukazuje na naději a touhu po dokonalém světě, který je bez bolesti a utrpení.
    Zjevení 21:1-4: „A viděl jsem nové nebe a novou zemi, protože první nebe a první země pominuly. A moře už nebylo. A viděl jsem svaté město, nový Jeruzalém, jak sestupuje z nebe od Boha, připravené jako nevěsta ozdobená pro svého muže. A slyšel jsem silný hlas z trůnu, který říkal: ‚Hle, Boží stánky jsou mezi lidmi a bude s nimi bydlet. Oni budou jeho lidem a sám Bůh bude s nimi a bude jejich Bohem. A setře každou slzu z jejich očí, a smrti již nebude. Ani smutek, ani křik, ani bolest již nebude, protože první věci pominuly.‘“

    Toto nové nebe a nová země je Boží království, které přijde po soudu tohoto světa. Tento nový svět je bez bolesti, bez utrpení a plný Boží přítomnosti. Tato vize je touhou pro každého, kdo touží po dokonalejším světě, než jaký je ten současný.
    Závěr: Co říká Bible o lásce k tomuto světu?
    Láska k tomuto světu není to, co nás má vést. Bible nám říká, že tento svět je nedokonalý a pomíjivý. Naším úkolem není tento svět milovat tak, jak je, ale usvědčit ho z jeho hříchu a toužit po světě, který Ježíš připravuje.
    Ježíš nás učí, že máme sloužit světu, mít lásku k lidem a přivádět je k pravdě, ale nejsme zde, abychom byli s tímto světem příliš spojeni. Naší skutečnou touhou by mělo být Boží království, které je dokonalé a bez hříchu.

    Odpověď
  8. Plně souhlasím. Je mi 72, zažil jsem boševika – křivení páteře, život ve lži. Není nejdůležitější, že dnes máme cca 14x vyšší mzdy, ale skutečnost, že víra v Boha není překážkou ve studiu. Často jsem se děsil, že mě komunisté zničí, když jsem se neudržel a řekl pravdu. Bylo smutné pozorovat kamarády, které komunisté zlomili. Měl jsem rád svého šéfa, komunistu, který byl vyhozen z KSČ při prověrkách 1969. Jaké bylo bolestné překvapení, když se po roce 1989 zjistilo, že byl agentem StB. Nikdy jsme o tom nemluvili, ale viděl jsem, jak mu je. Bylo mi ho až líto.

    Převrat v roce 1989 proběhl pod heslem „nejsme jako oni“, což znamenalo: Nebudeme se mstít. A bylo to také dodrženo. Panovalo všeobecné nadšení, že jsme se zbavili okupantů. Zdálo se, že ve světě nastal zlatý věk věčného míru. Když se poprvé objevila nadávka pravdoláskař, začal jsem horečně pátrat, co se pokazilo. Vždyť životní úroveň se zlepšovala, tak proč ta nenávist?

    Dnes už znám odpověď. Příčinou zloby je uražená ješitnost či pýcha. Za komunistů byli dělníci krmeni bajkou, že oni jsou ve společnosti ti nejdůležitější, protože jen oni tvoří hodnoty. Proto byli ochotni tolerovat papalášům, že jsou fakticky novou šlechtou. Prosté lidi zmanipulovali populisté – prodavači strachu. Vymysleli si, že společnost je ohrožena nepřáteli, které nazvali pravdoláskaři, pražská kavárna, cajzli, lepšolidi…

    Lidé, které hlodá uražená ješitnost, jsou dnes Putinovou pátou kolonou. Kochají se nadějí, že se všed vrátí před rok 1989 a oni budou ve společnosti opět ti důležití.

    Odpověď
  9. Konečný Fr.

    Nejsme jako oni, nebudeme se mstít. Přece je známo, že Havel se s komunisty dohodl na předání moci. Dnes si můžete hlásat hesla – s komunisty se nemluví. Havel se s nimi dohodl. A ještě dnes sedí na hradě komunistický rozvědčík.

    Odpověď
  10. Plzeňský kněz P. Antonín Hýža řekl kdysi velkou pravdu: Největším nepřítelem Mojžíše při putování Izraelitů po poušti nebylo faraonovo vojsko, ale remcání jeho vlastních lidí, kteří podkopávali morálku všech. Článek D.Drápala popisuje v každém případě naši reálnou situaci.

    Odpověď
  11. to Realtoltek

    Podle vás je tento článek nejhorší, co jste kdy četl. Nikde nepíšete, co vám na něm vadí. Podobně ani velekněží, když soudili Ježíše, nedokázali říci, čím se měl provinit.

    Odpověď
  12. Alexandr Štěpánovský

    Tento článek přeci není parafrází písně Michala Tučného o tom, že tam u nebeských bran jednou sdělíme, že krásnější svět vůbec nehledáme. Mimochodem, u Michala Tučného je důvodné se domnívat, že v závěru svého života krásnější svět nakonec objevil a vstoupil do něj.
    Tento svět, naši zemi nevyjímaje, je plný bolesti, trápení, zla, násilí a utrpení. To nikdo nerozporuje. Ano, těším se do Božího království. Autor si však všímá jedné skutečnosti: žijeme v jedné z nejbezpečnějších zemí, máme se velice dobře a přitom velká skupina lidí má dojem, že v Česku řádí bída (nesnižuji těžkosti některých lidí a snažím se jim pomáhat) a jsme nuceni přebývat ve spálené a zdevastované zemi s tou nejhorší vládou v dějinách. Nerozumím této nevděčnosti, je mi cizí a děkuji za tento velice dobrý článek.

    Odpověď
  13. Hezký čánek, jako by to psala nějaká žába: voda je příjemně vlažná, jen některé dezinformační žáby straší vařením…
    „Nespokojení lidé“ možná mají obavu z toho co na ně „skvělý stát“ chystá. K té spokojensti lidí patří i nějaký výhled do budoucnosti. Co třeba: velký kovidový podvod, inflace 30% pár posledních let (chytrý milý čtenáři, snad si nekřečkuješ na stará kolena, to by si takto přišel o 1/4 úspor), grýndýl (to zachrání planetu před spálením a zmrznutím najednou, to je ta „klimatická krize“, jen ty „odvážní mudrcové“ štvou) a likvidace energetiky, omezení bydlení, zákaz osobních aut, migrační pakt (tj. nevratný proces, nebudeš muset jezdit do ciziny dívat se na kultury, které si zničily vlastní zemi… a ušetříš za letenky, ty by si stejně nedostal, přece ta hlíková stopa…), Europeníze, výchova mládeže k euro-eko-homo-transgendero hodnotám…. je toho víc …. na obzoru.
    A má-li někdo naději jen v tomto ….“skvělém státě“…..
    https://www.parlamentnilisty.cz/arena/monitor/V-EU-chystaji-dalsi-zpusob-jak-tlacit-Green-Deal-Neni-uniku-768566
    https://pravyprostor.net/tahle-technologie-je-velkym-bratrem/

    Odpověď
  14. V USA se k moci vrací zdravý rozum. A co v Evropě? Ti co sedí v teplých židlích zdravý rozum odmítají. A tak je to na nás. Volby budou v Německu u nás i jinde. A tak je třeba volit se zdravým rozumem, aby se hniloba EU zastavila dříve.

    Odpověď
  15. To p. Realtoltek: Víte, vlastně s Vámi souhlasím. Opravdu je naše politika prolezlá korupcí. A vážně zde je mnoho ke zlepšení. Na druhou stranu mi připadá, že věci vidíte černobíle. Současně se fakt nemáme příliš zle. A i korupce je v mnoha zemích podstatně horší. Jistě, jsou i země,, kde je o dost menší. A jistě, život bez Boha je ošklivý a temný. Žádná demokracie to nezlepší. Myslel jsem si, že odmítání demokracie a politiky má své kořeny ve vztahu s Bohem… Z Vašich komentářů to ale vypadá, že jen nesnášíte západní Evropu a EU… :))

    Odpověď
  16. Ano presne tak zaby na prameni ztratili pojem o realite. Z mych komentaru musi byt jasne, ze nenavidim system tohoto sveta protoze je to tento svet a jeho docasny vladce/vladcove kteri nici lidskeho ducha. Naopak miluji lidi a chci aby znali pravdu ze jim je nabizen opravdu skvely svet Jezise. Clanek o tom v jakem zijeme skvelem state povazuju ciste za volebni podporu vladni strany. A pokud to jako opravdu pan Drapal myslel vazne tak je situace daleko horsi nez jsem myslel a evropu nejenom ze upadne do valky svetove ale i obcanske kde bude stat otec proti synu atd. Rozdilove nazory jsou tak velke ze pokud bude stavajici valka eskalovat preloje se do obcanskych valek po cele evrope. A opravdu jenom hlupak by bojoval za Bruselskeho pucfleka nekde na Ukrajine v nesmyslne valce …ktera neni nicim jinym nez planovanou valkou o nerostne suroviny. Jako krestan se nikdy do zadne valky cloveka proti cloveku nezucastnim a odejdu do exilu, protoze v evrope nebude misto pro svateho ducha.

    Odpověď
  17. V tomto skvelem svete byl dnes dosazen terorista a hrdlozer do funkce presidenta v Syrii. A co na to takzvane evropske hodnoty a ty hordy aktivistu z neziskovek ….NIC. Kleknou a polobi mu prsten. Jak ohavne. Tohoto teroristu uz dokonce bavstivilo nekolik predstavitelu EU…samozrejne v ramci businessu. Tento svet a jeho vladci by i samotneho Satana usadili na trun a udelali by mu svatozar kolem hlavy a pisalci by ho jeste blahorecili…

    Odpověď
  18. V článku se píše:

    „Chybí nám transcendentní ukotvení.“

    A proto, že chybí transcendentní ukotvení, zabřednul autor do relativismu srovnáváním světské úrovně jednotlivých států a společností?

    Nenapsal snad apoštol Pavel, že takové srovnávání vede ke ztrátě soudnosti?

    „Neopovažujeme se zařadit mezi ty nebo srovnávat s těmi, kteří doporučují sami sebe: tím, že se měří jen podle sebe a srovnávají sami se sebou, ztrácejí soudnost.” (2 K 10:12)

    Toto srovnávání je jen lidským posuzováním, na němž by mělo křesťanům pramálo záležet:

    “Pro mne je pramálo důležité, zda mě posuzujete vy nebo lidský soud. Ale ani já sám sebe neposuzuji.” (1 K 4:3)

    To transcendentní ukotvení, na němž by mělo křesťanům jedině záležet, je to, jak je samé posuzuje Pán:

    “Ničeho svědčícího proti mně si sice nejsem vědom, ale tím nejsem ospravedlněn; ten, kdo mne posuzuje, je Pán.” (1 K 4:4)

    Komparativní posuzování, která část světa je na tom relativně lépe, není starostí křesťanů. Ti se mají starat hlavně o to, aby nebyli odsouzeni spolu se světem, který ani relativní svoboda slova ani relativně minimální rasismus či relativně minimální kriminalita atd. nemohou před Božím soudem zachránit.

    “Když jsme však souzeni od Pána, jsme vychováváni, abychom nebyli odsouzeni spolu se světem.” (1 K 11:32)

    Takže se přestaňme holedbat tím, jak je na tom zrovna ta naše část světa dobře ve srovnání s částmi jinými.

    Odpověď
  19. Pan Drápal, komunální politik jedné strany vládnoucí koalice, zdůrazňuje „Česká republika je na tom fakt dobře´“. Ano, stále se máme dobře, v naší sociální bublině, zatím.

    Dobře se ale nemá těch 100 000 lidí, kteří u nás jen v letech 2021 – 23 přibyli do skupiny s těžce rozvrácenou životní úrovní.
    https://zpravy.kurzy.cz/795779-v-cesku-mezi-lety-2021-a-2023-pribylo-100-000-lidi-s-tezce-rozvracenou-zivotni-urovni-plyne-z-dat/
    Celkově je pod hranicí chudoby u nás asi milion lidí https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-byznys-trendy-analyzy-chudoba-v-cesku-ohrozuje-milion-lidi-hlavni-problem-jsou-energie-265262 – takže za ty dva roky narostla o 10%. To není dobrý trend a i loni to číslo rostlo. Píše se o prudce rostoucí energetické chudobě (loni v lété 1,3 milionu lidí, iRozhlas; každý osmý z nás).

    Ano, zatím jsme na tom v Evropě nejlépe. Což ale neznamená, že je v Božích očích spravedlivé, když p. Drápal jako teolog dává těmto postupně chudnoucícm lidem hraběcí rady typu Chybí nám velkorysost. Chybí nám vděčnost. Když mu tolik záleží na slušnosti a vstřícnosti.

    Odpověď
  20. V těchto dnech vzrostla poptávka po nových kabátech, v souvislosti s nástupem Trumpa do funkce hlavy států. Staré kabáty zatím nevyhazujte, možná by se ještě mohly jednou hodit.
    Zdá se, že USA se smířily, že již nebudou hegemonem, ale současně si nepřejí, aby se hegemonem stala Čína. USA se zřejmě domluví s Ruskem, že příští svět bude multipolární, ve kterém se velmoci budou muset nějak respektovat.
    Trump v USA vede boj proti kulturním marxistům, které podporuje EU a tím i naše vláda. Křesťané by měli vědět, že jejich místo je na straně Trumpa.

    Odpověď
  21. Relativní svoboda slova, relativně nízká nezaměstnanost, relativně dobré zdravotnictví, relativně nízká úroveň rasismu apod. – to vše jsou jen ďáblovy Potěmkinovy vesnice, kterými balamutí lidi, aby nehledali Boží království a byli spokojeni v tomto světě, který ovšem celý ve Zlém leží (1 J 5:19) a který je už proto odsouzen (1 K 11:32). Satan se totiž převléká za anděla světla (2 K 11:14) a chce svět namaskovat tak, aby vypadal zdánlivě podobně jako Boží království, aby tak lidé tohoto světa ztratili potřebu vstoupit do skutečného Božího království, ale byli svedeni (2 Te 2:10-12) tou napodobeninou k zachování svého domněle uspokojivého statu quo.

    Odpověď
  22. „Není to tedy nic zvláštního, když se i jeho služebníci přestrojují za služebníky spravedlnosti; jejich konec bude podle jejich skutků.” (2 K 11:15)

    Není tedy ani nic zvláštního, když se i politikové, kteří jsou také ve skutečnosti služebníci ďáblovi, přestrojují za služebníky spravedlnosti, kteří slibují lidem dobrý život na tomto zlém světě, který je ďáblovým panstvím (L 4:6; J 14:30; 1 J 5:19), bez potřeby přenesení do Božího království (Ef 2:6; Kol 1:13) skrze znovuzrození z Ducha (J 1:13; J 3:3.5; Ef 2:10).

    Odpověď
  23. Tento článek silně zavání předvolební propagandou KDU-ČSL (jmenovitá pochvala Jurečky), jíž je autor článku sám aktivním členem. Postrádám v něm ovšem stejně silně akcentovanou propagandu Božího království, aby si lidé raději zvolili Boží království namísto tohoto světa, který je v článku líčen, alespoň co se týče našeho státu, jako selanka. Autor tedy v článku upřednostňuje politiku před soteriologií.

    Odpověď
  24. to Realtoltek, Konečný Fr., P. Ašer, Jiří Aron

    Ježíš řekl: „Ne každý, kdo mi říká ‚Pane, Pane‘, vejde do království nebeského; ale ten, kdo činí vůli mého Otce v nebesích.“ V historii bychom našli spoustu pokrytců, kteří měli Boha jako zástěrku pro své vlastní zájmy. Vaším zájmem je vítězství Putina na Ukrajině a později v celé Evropě. Usuzuji tak z toho důvodu, že vy všichni jste ve svých replikách měli výhrady vůči lidem, kteří podporují Ukrajinu, ale nikdy proti Putinovi. Kálíte na EU, na naši vládu, na svobodu, na demokracii. Proč? Buďto to děláte za peníze nebo nemůžete snést, že „socík“ v naší zemi prohrál a Putin je pro vás nadějí jeho restaurace.

    Že byste byli věřící, tak to ani omylem. Víra je založena na milosrdenství – to vám naprosto chybí. Že Ukrajinci mrznou, protože jim Putin rozbíjí domovy a infrastrukturu, je vám zcela lhostejné. Je mezi vámi týpek, který zde dokonce hlásá, že Ježíšovi bylo lidské utrpení lhostejné.

    Říkáte, že politika nemá s vírou nic společného. Sami však zde často prezentujete své politické preference. Je to další ukázka vašeho pokrytectví.

    Odpověď
  25. Putin, Zelenský, Trump atd… ti všichni jsou v moci Satana a vedou boj proti sobě. Satan proti Satanu. Křesťané musí následovat učení Ježíše a nesmí podlehnout hrátkám Satana v tomto světě. Je to Satan kdo záměrně eskaluje nenávist ve světě, manipuluje lidmi skrz média a žene je do válek. Kdyby v tomto světě převládala láska žádná válka by nebyla. Tento svět je nedokonalý, lidé žijí na úkor jiných lidí. To že se máme lépe než ostatní nás nesmí uvést do iluze ..skvělosti… Máme se lépe jen proto, že někde se mají lidé hůře a jsou zotročováni. Máme se lépe protože jinde otročí za pár korun v nelidských podmínkách… je na tom něco skvělého ??? Ne, je to hanebnost a ztráta soudnosti.

    Odpověď
  26. Článek je napsán věcně dobře. Problém je, že ti, jichž se týká, tento web asi nečtou. A když čtou, tak nepochopí.
    Přesto i mne rozhněval. Pokud si autor hraje na sociologa, měl by vědět : 1. vypovídající jsou trendy a ty v současnosti vůbec nejsou dobré; 2. jsou různé sociální skupiny a jak říká stará moudrost, civilizovanost společnosti se pozná podle toho, jak jedná s těmi nejslabšími.
    Autor se podepisuje jako teolog a publicista. A je ještě teolog ? Ježíš a apoštolé kázali evangelium, napomínali hříšníky, s lidmi jednali individuálně. Autor sem na web natahal pop-intelektuály jako Peterson, Haidt, Kisin. Spousta slov a mezi tím vygenerovaných pár pravdivých postřehů, na které normálně uvažující člověk přijde sám.
    Doporučil bych, aby autor své teologické vzdělání použil ke skutečně fundované apologetice. Například Y. N. Harari teď šíří velmi sofistikované útoky na autenticitu křesťanství. Možno dohledat v češtině na blogosvětě Echa24. Zatím se zdráhám na tento web registrovat, abych se pokusil o polemiku. Dan by to se svým jazykovým a historickým vzděláním jistě dovedl lépe. M. Pinkas

    Odpověď
  27. Češi jsou lepší než jiné národy nejen v charitě, kterou autor zmiňuje, ale například i v třídění odpadu:
    „Co se recyklování týče, mohou se od nás evropské státy učit. „Až 75 % obyvatel České republiky pravidelně třídí odpad. Je to výsledek více než 20 let systematické práce obcí, měst, svozových firem, autorizovaných obalových společností a hlavně každého člověka, který dobrovolně třídí,“
    https://www.prozeny.cz/clanek/radce-trideni-a-recyklace-skla-97470

    Odpověď
  28. Ad Eva Hájková

    Češi jsou lepší než jiné národy také v podstatně vyšším počtu atheistů oproti těm, kteří se znovu narodili z Boha (J 1:12-13):

    „Z posledního mezinárodního výzkumu vedeného agenturou Pew Research Center z roku 2017 vyplynulo, že až 66 % Čechů nevěří v Boha. Tato hodnota z nás dělá nejateističtější zemi v Evropě.“

    https://denikn.cz/1833/nejateistictejsi-v-evrope-cesi-zavrhli-kostely-stale-vic-jich-vsak-veri-v-neco/

    https://www.christnet.eu/clanky/5507/dve_tretiny_lidstva_jsou_verici_cesi_jsou_ctvrty_nejateistictejsi_narod.url

    Na to jste také hrdá?

    Hlavně touto pro křesťany velice tristní komparací by se měli čeští křesťané zabývat, a ne nějakým tříděním odpadu, jímž se zabývá tento svět, který stejně shoří při návratu Ježíšově i se svými atheisty a jimi vytříděným odpadem na rozdíl od těch, kdo se narodili z Boha:

    „…a vám, kteří jste v soužení, úlevou spolu s námi, až se zjeví z nebe Pán Ježíš se svými mocnými anděly a v plameni ohně bude trestat ty, kteří neuznávají Boha, a ty, kteří nejsou poslušni evangelia našeho Pána Ježíše.” (2 Te 1:7-8)

    “A týmž slovem jsou nynější nebesa a země uschovány k ohni a střeženy pro den soudu a záhuby bezbožných lidí.” (2 Pt 3:7)

    “Pánův den přijde jako zloděj v noci. V něm nebesa s rachotem pominou, prvky se žárem uvolní a země a její činy budou spáleny.” (2 Pt 3:10)

    Odpověď
  29. Ad pavel v

    Napsal jste:

    „Ježíš řekl: „Ne každý, kdo mi říká ‚Pane, Pane‘, vejde do království nebeského; ale ten, kdo činí vůli mého Otce v nebesích.“

    To bezesporu řekl. Vy to však interpretujete zcela jinak, než to Ježíš mínil. Chcete-li tato slova interpretovat správně, musíte vzít v potaz kontext Ježíšových výroků, které jsou obsaženy v jeho manifestu – Kázání na hoře, jež předcházejí tomuto Vámi citovanému verši Mt 7:21, který se nachází téměř na konci tohoto manifestu. Tudíž vůli Ježíšova Otce nečiní a do království nebeského nemůže vejít například ten, kdo by se hněval na bratra (Mt 5:22) nebo kdo by cizoložil (Mt 5:28) nebo kdo by se rozvedl (Mt 5:32) nebo kdo by přísahal (Mt 5:34) nebo kdo by odpíral zlému (Mt 5:39) nebo kdo by se soudil o své věci (Mt 5:40) nebo kdo by nemiloval své nepřátele a nemodlil se za ty, kteří jej pronásledují (Mt 5:44) atd.

    V Kázání na hoře však není ani slovo o tom, že by se Ježíšovi následovníci měli jakkoli zapojovat do politických bojů tohoto světa. Zapojováním se do bojů tohoto světa se naopak křesťan protiví Ježíšovým slovům (Mt 5:39n aj.), poskvrňuje se tímto světem (Jk 1:27) a připodobňuje se v rozporu s Boží vůlí tomuto věku (Ř 12:2).

    A kdo činí vůli Ježíšova otce v nebesích? Ten, který káže evangelium Božího království a říká, že tento svět je odsouzen (1 K 11:32), anebo ten, kdo káže politickou propagandu tohoto světa, která Ježíšovy následovníky vůbec nemusí zajímat?

    Nenávistnou politickou rétoriku, kterou se zde ustavičně snažíte vnášet, se právě vyznačuje tento svět, tento věk, jak se může každý přesvědčit na sekulárních diskusních fórech, kde se politika řeší. Takže tuto nenávistnou rétoriku laskavě nevydávejte za plnění vůle nebeského Otce. Je to přesně naopak. Boží vůlí je, abychom se nepřipodobňovali tomuto věku (Ř 12:2) čili abychom se nenechávali mimo jiné vtahovat do politických bojů tohoto věku. Ale Vy to bez uzardění agilně děláte. Jestliže tedy někdo nečiní vůli Ježíšova Otce v nebesích, pak jste to na tomto fóru především Vy.

    Napsal jste:

    „Vaším zájmem je vítězství Putina na Ukrajině a později v celé Evropě. Usuzuji tak z toho důvodu, že vy všichni jste ve svých replikách měli výhrady vůči lidem, kteří podporují Ukrajinu, ale nikdy proti Putinovi. Kálíte na EU, na naši vládu, na svobodu, na demokracii. Proč?“

    Toto tvrzení už vskutku hraničí s paranoiou. Jak můžete při zdravém rozumu imputovat takový motiv někomu, kdo Vám opakovaně sděluje, že jeho zájmem je Boží království (Mt 6:33), a ne politické uspořádání tohoto světa?

    Ježíš měl výhrady vůči zákoníkům a farizeům, ale nikdy proti Pilátovi či proti Tiberiovi. Proč? Bylo jeho zájmem naprosté vítězství Říma v Judeji, když nepodpořil ani pasivní rezistenci vůči Římu (Mk 12:13-17), a později třeba nastolení Pax Romana na celém tehdy známém světě? Proč „kálel“ na politickou svobodu svého ujařmeného lidu, na jakýkoli pokus o obnovu hasmonejského království?

    Napsal jste:

    „Že byste byli věřící, tak to ani omylem. Víra je založena na milosrdenství – to vám naprosto chybí.“
    „Nesuďte, abyste nebyli souzeni.” (Mt 7:1)

    Toto je také jedna ze zásad, která je zahrnuta v tom činění vůle Ježíšova Otce v nebesích, jež předchází výrok v Mt 7:21, na nějž jste na počátku svého příspěvku odkazoval. Co kdybyste se teda touto zásadou začal sám řídit?

    Nehledě na to, že pojetí “milosrdenství”, které akceptuje ve svém rámci vraždění nepřátel, u Ježíše ani u apoštolů nikde nenalezneme. To, co Vy zde vydáváte za milosrdenství, je pouze perzifláží milosrdenství.

    Napsal jste:

    “Že Ukrajinci mrznou, protože jim Putin rozbíjí domovy a infrastrukturu, je vám zcela lhostejné.“

    Kdyby Ukrajinci neprovedli Majdan, tak by jim nikdo domovy nerozbíjel a nemuseli by mrznout. Kdyby se nevzbouřili proti Bohem ustanovené autoritě (prezidentovi), nepřišel by na ně tento soud (Ř 13:1-2). Říká Vám vůbec něco kauzalita?

    Napsal jste:

    „Je mezi vámi týpek, který zde dokonce hlásá, že Ježíšovi bylo lidské utrpení lhostejné.“

    Už jsem Vám dříve opakovaně napsal, že Ježíš byl lhostejný k vylepšování politických poměrů své doby, ne že by byl lhostejný k lidskému utrpení obecně. To by lidem nehlásal evangelium království a nepotvrzoval by ho početným uzdravováním a vyháněním démonů. Takže opět jen překrucujete.

    Napsal jste:

    „Říkáte, že politika nemá s vírou nic společného. Sami však zde často prezentujete své politické preference. Je to další ukázka vašeho pokrytectví.“

    Nemohu hovořit za ostatní, které jste spolu se mnou zahrnul do jedné skupiny svých protivníků, ale pokud jde o mě, tak já zde prezentuji jako svou „politickou preferenci“ pouze Boží království (Fp 3:20), ale žádný z politických systémů tohoto světa, který je celý pod vládou ďábla (J 14:30; 1 J 5:19).

    Odpověď
  30. Karel Krejčí

    Pane Mirku P., souhlasím s Vámi, co se týče kritiky zaměření pana Drápala, zda pohlížet a posuzovat dění světa optikou teologa nebo „normálního“ občana. Dlouhodobě jsem na toto specifikum upozorňoval, ale celkem marně, opět je vše ve „starých kolejích“.
    Ale má to jednu nespornou výhodu nebo pozitivum: Je opravdu nepřehlédnutelné, jak rozbujelá diskuse se vede právě na témata hýbající společností, viděno ale ne teologickou, ale světskou optikou. Komentáře, jejichž základem je samotné Písmo, příliš k diskusím netáhnou a nedávají moc prostoru k vyniknutí individuality každého jednotlivce. Jsou jakoby z „jiného světa“, který příliš společného s tím reálným mnoho společného nemá.
    Zdá se, že spojení nebo „míchanice“ teologie se světem, poskytuje nevysychající pramen konspirací, kombinací a teorií. 🙂

    Odpověď
  31. Pani Hajkova zaplavte si nekdy na dno more a tam uvidite vetsinu …trideneho… odpadu. Anebo udelejte par sond do byvalych dulnich vrtu…ktere se rekultivovalo a budete koukat 😁😁😁.

    Odpověď
  32. V článku se píše:

    „Ale když se všechny parametry vezmou dohromady, stabilně se umísťujeme v nejvyšší pětině států, kde se dobře žije.“

    Dobré žití na tomto světě, které autor článku na našem státě v porovnání s jinými státy tak oceňuje a vychvaluje, to je to, o co se dle Ježíšových starají pohané (Mt 6:32). Ale o to se křesťané nemají starat, tím se nemají zabývat. Oni mají hledat především Boží království a jeho spravedlnost (Mt 6:33>Ř 3:21-22) a to, co potřebuji k životu, to jim bude Bohem přidáno. Takže to nepotřebují hledat ve světě a spoléhat se na jeho v daném státě domněle optimální politické uspořádání, které umožňuje relativně kvalitnější zajišťování životních potřeb než v jiných státech. Ve své adoraci našeho státu, který je navíc v porovnání s jinými státy extrémně bezbožný, tak autor článku zůstává na pohanské úrovni. Ten článek je totiž chválou světa, ne chválou Božího království, které z tohoto světa není (J 18:36).

    Odpověď
  33. Panu Ašerovi
    Nejsem nijak hrdá na to, že třídíme odpad. Uvedla jsem to jenom jako jedno malé pozitivum. Myslím si, že je to dobré, když lidé třídí dobrovolně, ať už se s vytříděným odpadem děje cokoliv. Samozřejmě si nemyslím, že třídění nás nějak spasí.
    Na to, že jsme nejvíc ateistickou zemí samozřejmě také nejsem nijak hrdá. Ale co s tím nadělám?
    Zrovna včera jsem na internetu vyslechla rozhovor s neurovědcem Koukolíkem https://www.youtube.com/watch?v=C00rjBBNu5E a žasla jsem nad jeho skepticismem a chmurnými představami o budoucnosti. Podle něj lidstvo skončí špatně. Napadlo mě, že je to škoda, že nemůže věřit.

    Odpověď
  34. Jestliže se věřící vyjadřuje k politice, činí tak na základě své víry. To je zcela v pořádku.
    Trump prohlásil, že pokud by mu volby neukradl Biden, tak by k válce na Ukrajině nedošlo. Nelze tudíž vinit z války Rusko, které se brání agresi Ukrajiny podporované státy Západu. Z tohoto pohledu vede Rusko spravedlivou válku a Západ by měl přiznat nečisté motivy, které vedly k válce.
    Pochopitelně s Trumpem nemusí každý souhlasit, třeba Fiala.

    Odpověď
  35. Ano pane Ašere stejně to vidím i já …proto jsem byl z toho článku znechucen a to tím, jak někteří křesťané jsou umrtveni/uspáni/zhypnotizování tímto světem. Ale je to i dobré varování jak neusnout a nenechat se ukolébat.

    Odpověď
  36. Ad Karel Krejčí

    Diskuse se obvykle rozbují, když někteří jedinci mají obsesivní potřebu do křesťanského diskursu neustále zatahovat světská témata a tím se přizpůsobovat tomuto věku (Ř 12:2). Některým křesťanům, kterým tato manifestace tělesného smýšlení a chození podle člověka (1 K 3:3) na křesťanském fóru nejsou lhostejné, na to přirozeně reagují odmítavě, na což zase reagují ti, kdo prosazují ta světská témata – a tímto způsobem diskuse bují a bují…

    Odpověď
  37. to P. Ašer, Realtoltek, Karel Krejčí, Josef Bong, Mirek P., Konečný Fr.

    Ježíš mu odpověděl: „Jeden člověk šel z Jeruzaléma do Jericha a padl do rukou lupičů; ti jej obrali, zbili a nechali tam ležet polomrtvého. Náhodou šel tou cestou jeden kněz, ale když ho uviděl, vyhnul se mu. A stejně se mu vyhnul i levita, když přišel k tomu místu a uviděl ho. Ale když jeden Samařan na své cestě přišel k tomu místu a uviděl ho, byl pohnut soucitem; přistoupil k němu, ošetřil jeho rány olejem a vínem a obvázal mu je, posadil jej na svého mezka, zavezl do hostince a tam se o něj staral. Druhého dne dal hostinskému dva denáry a řekl: ‘Postarej se o něj, a bude-li tě to stát víc, já ti to zaplatím, až se budu vracet.’
    Kdo z těch tří, myslíš, byl bližním tomu, který upadl mezi lupiče?” Zákoník odpověděl: „Ten, který mu prokázal milosrdenství.” Ježíš mu řekl: „Jdi a jednej také tak.”
    ——————————-

    Hoši,

    kde v tomto podobenství vidíte nějakou zbožnost? Není toto podobenství spíše návodem na vylepšování světa? Není toto podobenství oslavou obyčejného lidského soucitu, který je stejně cenný, když ho prokáže opovrhovaný pohan? Všimněte si, ten Samaritán poskytl milosrdenství ze své vlastní iniciativy a ne proto, aby u Boha získal nějaké kladné body. Všimněte si, že ke svému milosrdenství „nepřibalil“ žádmé přesvědčování o Bohu. Všimněte si, že podobenství má i svou politickou stránku. Kněží a levité považovali sami sebe v izraelském národě za vyšší kastu, která má v národě vedoucí postavení. Bylo to trošku podobné tomu, jak se za minulého režimu vtloukalo lidem do hlavy vedoucí postavení komunistické strany. Ježíš tyto pyšné lidi demaskoval. Ukázal, že jejich řeči o Bohu mají nulový význam ve srovnání s konkrétním činem lásky. Ježíš popřel nadřazenost kněží a levitů. To mělo i svou politickou stránku. Byli to totiž lidé lidé, kteří drželi u moci židovskou veleradu. V jejím čele stál velekněz, který byl jmenován římským prokurátorem. Velerada měla politickou moc – disponovala svými vojáky. Velerada nebyla jen náboženským, ale taky politickým orgánem.

    Jsem si vědom, že zmíněnému podobenství předcházela diskuze Ježíše se zákoníkem, kterou jsem zde úmyslně vynechal. Vynechal jsem ji proto, že vyznění tohoto podobenství je takové, že Bůh oceňuje milosrdenství ne tehdy, je-li poskytnuto proto, že Bůh to nařídil, ale tehdy, jestliže milosrdenství vychází ze srdce člověka. V tom okamžiku se totiž člověk podobá Bohu.

    Odpověď
  38. Ad Konečný Fr.

    Napsal jste:

    „Jestliže se věřící vyjadřuje k politice, činí tak na základě své víry. To je zcela v pořádku.“

    Ale Ježíš ani apoštolové se k politice na základě své víry nevyjadřovali, nýbrž starali se pouze o šíření evangelia o Božím království, ne pseudevangelia o ideálním politickém uspořádání tohoto světa.

    Odpověď
  39. Ad Eva Hájková

    Napsala jste:

    „Nejsem nijak hrdá na to, že třídíme odpad. Uvedla jsem to jenom jako jedno malé pozitivum. Myslím si, že je to dobré, když lidé třídí dobrovolně, ať už se s vytříděným odpadem děje cokoliv. Samozřejmě si nemyslím, že třídění nás nějak spasí.“

    Ale to je malé pozitivum pouze z hlediska tohoto světa. Z hlediska Božího království je to irelevantní nebo dokonce škodlivé, neboť to může odvádět pozornost od daleko hlubšího problému, jímž je otroctví hříchu. Z hříchu koneckonců povstal i ten problém s odpady. Proto řešit odpady, ale neřešit otroctví hříchu, pro něž má řešení jedině Ježíš (J 8:32.34.36), je marnost nad marnost.

    Odpověď
  40. Ad Eva Hájková

    Napsala jste:

    „Zrovna včera jsem na internetu vyslechla rozhovor s neurovědcem Koukolíkem https://www.youtube.com/watch?v=C00rjBBNu5E a žasla jsem nad jeho skepticismem a chmurnými představami o budoucnosti. Podle něj lidstvo skončí špatně. Napadlo mě, že je to škoda, že nemůže věřit.“

    Koukolík je bezbožný fanatický darwinista. Není tedy divu, že mu zbývá jen beznaděj.

    Odpověď
  41. Karel Krejčí

    Ano pane Ašere, je to tak, jak to vidíte i Vy. Nelze popřít, že diskuse jsou někdy i zábavné a dokonce musím přiznat, že tak trochu působí i jako droga. Kdo si zvykne na nejenom pasivní, ale především na aktivní přístup ke zveřejňovaným komentářům, stanou se mu příspěvky do diskuse zcela běžnou nebo dokonce závislou potřebou. Přiznejme si nebo spíše položme otázku, co se vlastně touto aktivitou změní? Ne, nejspíše se nezmění vůbec nic. Jediné, co nám snad mohou příspěvky každého „pravidelného“ pisatele poskytnout je, sestavit si charakteristiku každého jednotlivce – co by křesťana.
    Pak si ale položme otázku: Pomůže to něčemu? Stejně jako samotné komentáře „specializované“ na svět?

    Odpověď
  42. Karel Krejčí

    Paní Hájková,
    je mnoho lidí, kteří nevidí nevyhnutelný pád tohoto světa. Jako jeden z nejnepřehlédnutelnějších ukazatelů je, oficiální narativ, přenechat rozhodování o svém životě daleko „fundovanější“ kategorii lidí, než je samotný, řadový občan – něco jako kus. Ale pánem našeho nitra jsme pouze my sami, v tom máme svobodnou volbu. Bůh nás nestvořil jako pohybující se roboty, ale ke svému obrazu. Je na nás, jakou podobu si vybereme – ale moc dlouho již neotálejme …

    Odpověď
  43. Karel Krejčí

    Pane Pavle v,
    Zavřete to „jedno oko“, kterým posuzujete válku na Ukrajině a podívejte se konečně i tím druhým okem, abyste spatřil ty hory neštěstí, utrpení, zkázy, zmrzačených a zničených lidských životů a jejich pozůstalých. Jak daleko to ještě musí dojít, abyste konečně Vy a další, si uvědomili, jak krví prosáklá zem volá do nebe?

    Odpověď
  44. Karel Krejčí

    Pane Pavle v.
    z Vašeho neměnného přístupu k lidskému neštěstí – samozřejmě pouze jednostrannému – kterého jste Vy zde nesmiřitelným a „nezaujatým“ obhájcem, vyplývá jeden neměnný fakt. Rovněž předpokládám, že nebudete zacházet až do té absurdity, že budete vyvracet zákon setby a sklizně, protože s jeho důsledky se setkáváme každodenně téměř na každém kroku. Ale pozor, ne stejně, ne se stejným časovým odstupem, ne se stejnou intenzitou, dopady a konečnými důsledky! Podstatný rozdíl mezi Vaším pohledem a přístupem k Vámi účelově vybranými Ježíšovými frázemi a samotným Ježíšem je ten (a to je opravdu paradox), že Ježíš nikomu nezkřivil ani vlas. A Vy děláte pravý opak, strkáte před sebou toho stejného Ježíše, aby ne vy, ale On udělal tu špinavou práci za Vás, aby vaše ruce byly čisté – stejně jako Piláta.
    Abyste podle Vašich představ předstoupil před Boha s tím nejčistším štítem. Ten čistý štít přeji každému, bez rozdílu …

    Odpověď
  45. Pane Pavle,
    děkuji za připomenutí příběhu ( podobenství ? ) o milosrdném Samařanu. Asi máme oba stejnou Bibli 🙂

    Odpověď
  46. Marné je diskutovat s panem Pavlem.

    Jednou, 2.2., napadá skupinu lidí a obviňuje je z pokrytectví, z kálení na svobodu, že ani náhodou nejsou věřící, že je jim lhostejné utrpení Ukrajinců. Sled nemilosrdných obvinění.

    Nedostatek milosrdenství vůči bližním mu nebrání v tomtéž příspěvku i hned v tom následujícím, 4.2., kázat těmto stejným o jejich nedostatku milosrdenství.

    I když tady částečně má v něčem pravdu protože příspěvky pana Ašera už taky moc nedávám. Rozjetý biblický těžkotonážný nemilosrdný obrněný bojový transportér.

    Ono se dá to podobenství o samaritánovi chápat i jinak, než mu rozumí pan Pavel. Kristus podobenstvím odpovídá pyšnému zákoníkovi na otázku: kdo je můj bližní? Pro samaritána byl bližním blízký člověk v nouzi.
    Čteme, že zákoník se chtěl před Ježíšem ospravedlnit. Když slyšel že má činit těžká Boží přikázání. Milovat bližního jako sám sebe nezvládá nikdo z nás a proto se zeptal Ježíše kdo je můj bližní? Protože věděl že to nedává potřeboval tu skupinu bližních poněkud zmenšit. Samaritánův příklad znamená, že pro Ježíše jsou naši bližní všichni ti v našem okolí kterým jsme schopni pomoci.

    Když Ježíš říká zákoníkovi jdi a čiň také tak měla být zákoníkova ale i naše odpověď: ale já to nezvládám. Nedám to! Potřebuji tě, Ježíši, abys mi pomohl takto jednat. Potřebuji tě, abys mi odpustil všechny promarněné příležitosti zachovat se jako bližní! A Ježíš má tu moc. Pomůže a odpustí.

    Odpověď

Zanechej svou odpověď

Tvoje e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Děkujeme za váš komentář