Křesťan dnes

Frontman kapely Skillet John Cooper o tom, proč se nevydal cestou progresivní teologie

Když se John Cooper, frontman a baskytarista skupiny Skillet, nominované na cenu Grammy, v polovině 90. let poprvé objevil na křesťanské hudební scéně, měl dojem, že všichni v jeho okolí zastávají stejné základní křesťanské názory na Kristovo vykupitelské dílo, jeho smrt a vzkříšení, a drží se biblického pohledu na sexuální etiku a morálku. 

„Myslel jsem si, že pokud se v něčem neshodneme, budou to minoritní záležitosti,“ řekl. „Určitě bychom se shodli na věcech, na kterých opravdu záleží.“

Kolem roku 2012 si však Cooper podle svých slov začal uvědomovat změnu ve světě křesťanské hudby. Viděl, že jeho vrstevníci se v reakci na kulturní problémy stále více ubírají směrem k progresivní teologii a reagují na ni s touhou po přijetí, místo aby se opírali o Písmo. 

SOUVISEJÍCÍCooper ze Skillet vyzval po Sampsonových a Harrisových statusech k návratu k biblickým pravdám

„Prostě jsem nechápal, co se děje,“ vzpomíná v rozhovoru pro Christian Post. „Nepoznával jsem to. A říkal jsem si: Co se to děje?“

Cooper uvedl, že během této doby zkonzumoval nespočet knih zabývajících se historií, teologií, filozofií, sociálními vědami a kritickou teorií, aby se pokusil pochopit, jak se jeho vrstevníci z křesťanské popkultury, tak rychle ponořili do liberální teologie. 

„Řekl jsem si: Dobře, tohle všechno je stejná liberální teologie, s jakou jsme se potýkali před 100 lety, proti které bojoval Spurgeon. Prostě se to vrací a teď je náš čas s tím bojovat,“ řekl.

Rozhodl se tedy promluvit. 

Nyní sedmačtyřicetiletý otec dvou dětí Cooper jako první přiznává, že je považován tak trochu za podivína. Pravidelně využívá svou platformu k tomu, aby se zabýval ožehavými otázkami, jako je sexuální etika, postmoderna, potraty a dekonstrukce, z biblického – podle jeho slov často nepopulárního – pohledu. 

„Nacházíme se na opravdu důležitém místě v křesťanské historii, myslím, že na skutečné křižovatce ohledně evangelia, které předáváme našim dětem,“ řekl. „Jak bude toto evangelium vypadat? Jak bude křesťanství vůbec definováno? Jaké budou zásady víry? Proto jsem začal o těchto věcech tak odvážně mluvit,“ konstatoval pro Christian Post. 

Cooperova odvaha měla své následky. Svěřil se, že když hledal vydavatele pro svou knihu Awake & Alive to Truth: Finding Truth in the Chaos of a Relativistic World (Probuďte se a žijte podle pravdy: Nalezení pravdy v chaosu relativistického světa), vydavatelství se bály mít s ní něco společného. 

„Jako kapela máme 5 milionů přátel na Facebooku, 3 miliony sledujících na YouTube, milion sledujících na Instagramu. A já jsem napsal knihu, kterou žádné velké křesťanské nakladatelství nechtělo vydat,“ popsal situaci, které čelil.  

Newsletter Křesťan dnes – týdenní přehled nejdůležitějších zpráv

„Mám přece obrovskou platformu, ne? Nevydali by ji. Ale ne proto, že bych říkal příliš šílené věci; ale proto, že bych říkal věci, které jsou příliš ortodoxní. Takže ti samí nakladatelé vydají někoho mnohem méně slavného než já, prodají méně knih a vydělají méně peněz. Zároveň mi ale nevytisknou knihu, která prostě nemluví o ničem, co by bylo kontroverzní pro každého evangelikála. Byly tam věci jako prvotní hřích, proč Ježíš zemřel, proč nemůžete věřit svým emocím, Boží slovo je autoritou… to nebyly kontroverzní věci, ale teď jsou.“

Zpěvák písně Standing in the Storm řekl, že podle jeho názoru dochází v křesťanské hudbě k posunu, a to nejen mezi umělci, ale i mezi těmi, kteří stojí za vydavatelstvími a rozhlasovými stanicemi. 

SOUVISEJÍCÍAmerická skupina Skillet vystoupí v neděli v Praze

„Kdybych dnes řekl, že vytvoříme krédo nejmenšího společného jmenovatele, s nímž musíte souhlasit, abyste mohli hrát křesťanskou hudbu, zítra bychom viděli, že 40 procent tohoto odvětví zmizí. A kdybychom k tomu přidali sexuální etiku, vsadím se, že by zbylo 30 procent. Odhaduji, že 30 procent tohoto odvětví se stále drží toho, co bychom nazvali tradiční biblickou sexuální etikou. To je můj odhad,“ zdůraznil. 

Na základě svého desetiletého působení v hudebním průmyslu Cooper řekl, že autor písní Keith Getty měl „stoprocentní pravdu“, když řekl, že mnoho křesťanských písní „píší lidé, kterým byste nesvěřili vaše děti, aby je učili v nedělní škole“.

„Aby bylo jasno, jsou tam i úžasní lidé, moji přátelé, ke kterým vzhlížím, kterých si vážím, ti tam bezpochyby jsou,“ upřesnil. 

„Ale je to velmi znepokojující,“ dodal Cooper. „Je alarmující, že se to děje v průmyslu, u hudebníků, je to alarmující i pro mě – nemůžu uvěřit věcem, které čtu od pastorů a známých lidí na veřejných křesťanských platformách, které jsem dříve četl a kterým jsem věřil. Nemůžu uvěřit věcem, které říkají, zvláště poté, co jsem se právě ponořil do teologie a společenských věd… Je to prostě humanismus. Prostě nemůžu věřit věcem, které píší a které prostě nejsou v souladu s historickým křesťanstvím.“

Cooper zastával názor, že Písmo je autoritativní a vztahuje se na všechny aspekty života, od vzdělávání až po rodičovství. „Je to autorita, která se vztahuje na všechny aspekty života. Přesto, řekl, biblická negramotnost mezi vyznávajícími křesťany přivedla mnohé z nich tam, kde už nevěříme, že Písmo je autoritativní.“

Líbí se vám tento článek? Podpořte fungování novin

Abychom mohli vytvářet obsah, který čtete zdarma, spoléháme na dary od našich štědrých čtenářů, jako jste Vy.

Pomozte nám pokračovat v této misi a podílejte se na ní spolu s námi. 

-red- Datum: 9. července 2022 Foto: Twitter @JohnCooper

Exit mobile version