Jaká je budoucnost evangelikálů v anglikánské církvi? 

Generální synoda anglikánské církve podpořila modlitby požehnání pro páry stejného pohlaví a 17. prosince bylo poprvé povoleno užít jich při bohoslužbách. 

Christian Today hovořil s Rev. Johnem Dunnettem, národním ředitelem Evangelikální rady anglikánské církve (CEEC), o nových modlitbách anglikánské církve pro osoby stejného pohlaví a o tom, co mohou znamenat pro budoucnost evangelikálů v církvi.

Christian Today: Tušil jste, že se věci budou vyvíjet tímto směrem, nebo vás přesto trochu šokovalo, že se anglikánská církev nyní oficiálně zavázala k této cestě?

Dunnett: Anglikánská církev již řadu let diskutuje o tom, zda má změnit své chápání a praxi v oblasti manželství osob stejného pohlaví. Vzhledem k tomu, jak se v posledních letech vyvíjel proces Žít v lásce a víře, nebyly návrhy, které přišly v únoru, velkým překvapením.

SOUVISEJÍCÍAnglikánská církev odhlasovala, že oficiálně začne doporučovat modlitby požehnání pro páry stejného pohlaví

CT: Považujete 17. prosinec za jakýsi temný den pro anglikánskou církev?

Dunnett: 17. prosinec představuje překročení hranice, protože nyní je poprvé možné udělat něco, co nebylo možné v celé historii anglikánské církve. Historická církev posledních dvou tisíc let až dosud říkala: „To není možné, protože se po nás žádá, abychom žehnali něčemu, o čem Bible říká, že se tomu žehnat nesmí.“ To se stalo. Všichni jsme se obávali, že k tomu dojde, ale myslím, že řada lidí se bude cítit hluboce zděšena i nyní, když k tomu došlo.

CT: Biskup ze Southwellu a Nottinghamu napsal duchovním ve své diecézi dopis, v němž je žádá, aby se zdrželi používání těchto modliteb, dokud nebudou kanonicky schváleny. Souhlasíte s touto výzvou?

Dunnett: CEEC je velmi vděčná za dopis, který biskup ze Southwellu a Nottinghamu rozeslal ve své diecézi. Správně říká, že nad tímto procesem stále existují vážné otazníky a že to, k čemu jsme vyzýváni, nemá oporu v Písmu, a proto nám nezbývá než říci, že to nemůžeme doporučit. Jsme velmi vděční za postoj, který biskup Paul zaujal.

SOUVISEJÍCÍ – Proč mi hlasování anglikánské církve pro stejnopohlavní manželství láme srdce

CT: Biskup se ve svém dopise zmínil o tom, jak hluboké rozpory panují v anglikánské církvi v této otázce. Máte také pocit, že rozdělení v této otázce je velmi hluboké?

Dunnett: Pokud jde o toto rozdělení, má naprostou pravdu. Sněmovna biskupů je v této otázce velmi rozdělena a generální synoda je doslova rozdělena uprostřed. Od listopadové synody jsem mluvil s duchovními a zástupci farností po celé zemi. Toto rozdělení je již začíná trhat na kusy. Jeden přidružený duchovní řekl, že opouští svou farnost, protože jejich farář hodlá tyto modlitby používat. Laici v kostelích mi řekli, že odejdou, až je jejich farář bude používat, a totéž řekli i pracovníci s rodinami a mládeží.

Vím o některých duchovních, kteří jsou příliš nervózní na to, aby vedli rozhovory na PCC (farní církevní radě), protože je rozdělena na polovinu. Nyní, když se tato otázka prosazuje, vikáři vědí, že v okamžiku, kdy jim na dveře zaklepe pár, který žádá o tyto modlitby, bez ohledu na to, zda řeknou ano nebo ne, farnost se rozdělí. Tento sněm biskupů hází do místních farností „ruční granát“, je to tak smutné.

CT: Vedení církve stále trvá na tom, že se doktrína nezměnila. Co si o tomto tvrzení myslíte?

Dunnett: Pokud se na nedělní bohoslužbu dostaví dva lidé stejného pohlaví v bílém, kteří se den předtím vzali na matrice a jen tak náhodou se stane, že při odchodu z kostela po nich pár přátel hodí konfety, jak to, že to člověk na ulici nepovažuje za změnu učení anglikánské církve? Každý člověk se zdravým rozumem by si musel říct: „Děláš si legraci, císař je nahý!“.

CT: Jaká církevní pravidla chcete pro evangelikály?

Dunnett: Návrh pokynů, které připravuje Sněmovna biskupů, v rané fázi zahrnoval možnost, že duchovní mohou uzavřít manželství s partnerem stejného pohlaví, a naznačuje, že by nebylo vhodné klást lidem, kteří se ucházejí o svěcení, osobní otázky týkající se jejich životního stylu. Pokud budou tyto otázky zahrnuty do konečných pokynů, pak by se skutečně jednalo o odklon od učení anglikánské církve.

Pokud by se tak stalo, musela by CEEC říci, že nemůžeme být součástí diecéze, která přijímá dvě protichůdná stanoviska. Musíme být schopni učit a kázat to, co bylo vždy chápáno jako křesťanský postoj k manželství, a označovat jiné názory za bludné. Na svěcení a udělování licencí biblickým duchovním by měl dohlížet biblický biskup a biblické kostely musí mít možnost svobodně spolupracovat s jinými pravověrnými církvemi. Nesmí být nuceny spolupracovat s farnostmi, které zastávají názor, jenž byl vždy považován za odporující Písmu.

Musí také existovat bezpečný biblický systém, aby svěcení a školení probíhala v biblickém kontextu, a procesy jmenování vyšších představených musí být upraveny tak, aby byla zajištěna ortodoxie i do budoucna.

Tento článek byl původně publikován v Christian Today.

Líbí se vám tento článek? Podpořte fungování novin

Abychom mohli vytvářet obsah, který čtete zdarma, spoléháme na dary od našich štědrých čtenářů, jako jste Vy.

Pomozte nám pokračovat v této misi a podílejte se na ní spolu s námi. 

-red- Datum: 8. ledna 2024 Foto: Wikimedia Commons – ilustrační

Tags: ,,,,

1 Komentář

  1. Na počátku novověku byla sodomie trestána stětím a spálením těla. Trest smrti za sodomii zrušil až Josef II. Myslím, že by církev měla přiznat vinu za tyto zbytečně zmařené životy. Kam se poděla křesťanská láska?

    Odpověď

Zanechej svou odpověď

Tvoje e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Děkujeme za váš komentář