Dan Drápal / Nebyli jsme ušetřeni

Mnozí mladí lidé, mezi nimi i některé z mých dětí, nesou velmi těžce, co se nyní děje. Je zřejmé, že nastává nová éra, určitý zlom, a svět už nebude takový jako dřív. 

 Ani já nenesu snadno to, čeho jsme dnes svědky, Při rozhovorech se svými dětmi jsem si ale vzpomněl na to, co jsem prožíval já za normalizace. Normalizace začala vlastně hned po návratu Dubčeka a několika dalších předních představitelů z Moskvy, kam byli uneseni v noci z 20. na 21. srpna. Nicméně zpočátku se to tak nejevilo. Brzy byla sice obnovena cenzura, ale časopisy i noviny mohly i nadále zveřejňovat kritické články. Normalizace totiž probíhala postupně, salámovou metodou, a tak kolečka salámu byla hodně tenká. Normalizace zrychlila po novém roce, trochu, ale jen trochu ji zpomalila smrt Jana Palacha, a že zvítězí, bylo zcela jasné poté, co se v dubnu 1969 stal prvním tajemníkem KSČ Gustáv Husák. Barikády, budované v Praze 20. a 21. srpna 1969 už nemohly nic změnit. Nicméně ještě do října toho roku se mohlo volně cestovat i na Západ. 

SOUVISEJÍCÍDan Drápal / Můj život a StB III.

Pak začaly opravdu velkolepé čistky ve straně – a současně čistky ve státní správě i v redakcích novin a časopisů. Počátkem roku 1970 bylo vymalováno. 

            Křivka sebevražd dočasně výrazně stoupla. Život si vzali někteří dospívající, kteří neunesli, že jejich otcové, případně matky, „prekabátili“, jak se tehdy říkalo. Na jaře 1968 stáli za Dubčekem, ale pak se od vlastních názorů distancovali, aby nepřišli o koryto. Ale život si vzali i někteří zralí lidé, kteří ztratili naději, že se poměry někdy opět zlepší. 

Pro mladé lidi to tehdy bylo opravdu těžké. Atmosféra ve společnosti byla ponurá, nízkost a udavačství kvetly. Bylo jasné, že „tato noc nebude krátká“, jak prorocky zpíval Karel Kryl hned po srpnové okupaci.

            Ve srovnání s tehdejšími mladými lidmi to mají dnešní mladí lidé postaveno poněkud jinak. Mají to v něčem těžší, v něčem snazší. Stále ještě mohou svobodně psát. Ano, to píšu i já, komu už jednou nějací hackeři zničili web a komu vícekrát na několik hodin či dní přestal fungovat FB. Zatím je to tak, že pokud nezavřou přímo vás, můžete stále psát. Není to samozřejmost – ve Spojeném království se počet odsouzených (mnohdy nepodmíněně) za své (mnohdy hnusné) posty na sociálních sítích pomalu blíží ke čtyřem tisícům.

   SOUVISEJÍCÍ – Dan Drápal / Proč právě teď

Situace dnešních mladých lidí je jiná v tom, že dnes je v pohybu celý svět. V roce 1968 se sice dělo mnohé v ulicích Paříže nebo Berkeley, ale tam šlo o něco zcela jiného. Češi věděli, že jim nikdo nepomůže. Před dvanácti lety, tedy v roce 1956, viděli, jak Západ nejprve hecoval maďarské povstalce a vyvolal v nich přesvědčení, že jim přijde na pomoc, aby je pak nechal zcela na holičkách. Když v srpnu 1968 vzbudili prezidenta Spojených států, aby mu oznámili, že „spřátelené armády“ obsazují Československo, odvětil, že kvůli tomu ho nemusejí budit.

Vraťme se ale ještě o generaci před osmašedesátý. Moji rodiče a jejich generace to měli nesrovnatelně těžší než generace má a generace mých dětí a vnuků. Obrovským traumatem byla nadšená mobilizace v září 1938, která byla odvolána po Mnichovu. My Češi jsme mnohokrát řešili, zda jsme tehdy měli bojovat a riskovat zničení celého národa, nebo zda se tehdy Beneš rozhodl správně. Na této straně nebe ale rozhodující soudní výrok nepadne.

Zdá se mi, že žádná z těchto generací nezůstala ušetřena těžkého rozhodování a hlubokého zklamání. Ve všech těchto generacích zde ale byli křesťané, kteří věděli a vědí, že pokud bychom měli naději jen v tomto životě, jsme nejnešťastnější ze všech lidí. Vzpomínám si, jak v červnu či červenci zakázali Svaz vysokoškolského studentstva (SVS). Pokusili jsme se nějak existovat bez financí a vedení svolalo mimořádný sjezd do Olomouce. Bylo ale jasné, že končíme. Tehdy jsem tam měl krátký projev, v němž jsem řekl, že je lepší nazývat věci pravými jmény a že v dějinách mnohdy ti spravedlivější nevítězí. Ač jsem tehdy ještě nebyl evangelikální křesťan, řekl jsem, že zde existuje věčná naděje, která nám umožňuje, abychom nepropadli zoufalství.

Dnes to nemám jednoduché. Jsem rád, že Trump prohlásil, že jsou jen dvě pohlaví. Jsem rád, že se vyslovil proti tomu, aby muži, kteří se prohlásili za ženy, mohli závodit v ženských sportech. Jsem rád, že USAID už nebude financovat chirurgické zásahy páchané na dětech v Guatemale, které si myslí, že změna pohlaví vyřeší jejich problémy. 

Nicméně Trump vědomě lže. Dobře ví, že agresorem je Putin, nikoli Zelenskij. Dobře ví, že i když Zelenského podpora klesá, podporuje ho stále více než polovina obyvatelstva. Dobře ví, nebo to přinejmenším dobře vědí americké  tajné služby, že v éře Zelenského se konečně začalo s korupcí na Ukrajině něco hýbat k lepšímu. Ano, na Ukrajině je velká korupce. Pokud tím ale chcete argumentovat v neprospěch Ukrajiny, nezapomeňte uvést, že v Rusku je ještě větší. 

Trump opravdu chce velkou Ameriku. Nicméně je to narcis, který se zhlédl v podobných autokratech. Nazývá-li Putina, Si Tin-pchinga či Kim Čong-una svými přáteli, není to jen politický tah. On to opravdu myslí vážně. 

Chci upozornit ještě na jednu věc. Jsem přesvědčen, že Trumpovi umetla cestičku woke ideologie, jejíž excesy vyděsily běžné občany. Progresivisté ničící sochy vážených osobností a vyhazující ze škol vědce, kteří měli být chráněni profesurou (v Americe se tomu říká tenure) to prostě přehnali a ještě budou sklízet trpké ovoce.  A dle mého názoru se podobné hlouposti dopustil Trump svými návrhy na anexi Kanady a Grónska. V Kanadě se budou letos konat volby a ještě před měsícem bylo téměř jisté, že dosavadní premiér Justin Trudeau dostane podobnou nakládačku jako toryové v Británii. Na vládu se chystal vůdce konzervativců Pierre Poliévre. Zdálo se, že už má vítězství v kapse. Teď se ale karta obrací a zdá se, že Poliévre nakonec prohraje. A Dánsko, k němuž Grónsko patří… ze severských států bylo Dánsko Spojeným státům nejbližší. Jedna z mála zemí, jejichž imigrační politika by se mohla Trumpovi zamlouvat. Trump se zřejmě někdy nekontroluje a střílí se do vlastní nohy. Amerika jistě může být veliká, ale přijít vlastní vinou o nejlepší spojence není moudrá politika ani pro velmoci. 

Milé děti, chtěl jsem vám nechat svět lepší, než jsem ho zažil. Uznávám, že se mi to moc nedaří. Naší jedinou nadějí je, že jsme věčné bytosti, vykoupené Kristovou krví. Běda tomu, kdo doufá v člověka, ale blaze tomu, kdo doufá v Hospodina. Jistě bude líp. Ale definitivně až v Novém Jeruzalémě.

Líbí se vám tento článek? Podpořte fungování novin

Abychom mohli vytvářet obsah, který čtete zdarma, spoléháme na dary od našich štědrých čtenářů, jako jste Vy.

Pomozte nám pokračovat v této misi a podílejte se na ní spolu s námi. 

Autor je teolog a publicista Datum: 12. března 2025 Foto: Pixabay

Tags: ,,,,

47 Komentáře

  1. Ja jsem skalopevne presvedceny o tom ze Trump nevedome plni bozi vuli v jeho planu. Rusko samozrejme valku nevyprokovalo a Trump to dobre vi. Bohuzel nektere spici sipkove ruzenky to vidi jinak a desi se pravdy. A ta je jeste horsi nez si mysli a proto za jou daleko horsi chvile …probuzeni.. ale presne tak to ma byt.

    Odpověď
  2. Probuzeni z naivity a nevedomosti systemu tohoto sveta je zcela nutne pro zachranu co nejvice dusi. Ted je teprve zacatek…kdo je nyni zoufaly bude jeste vice. Kdo veri v Jezise pozna ze se blizi cas jeho prichodu a bude se radovat z prichodu nevyhnutelneho.

    Odpověď
  3. Pane Drápale,
    jednu zásadní věc, lze z té Vaší spisovatelské aktivity, s politickým zaměřením odvodit – jste zaujatý. To není ctnost, to je špatnost. Pokud svými postoji a názory narážíte ve svém okolí nebo tak všeobecně, pak to, co se Vám vrací, je Vaším zrcadlem. Jste svou před-minulostí přitahován politickou sférou, ve které se pohybujete s přesvědčením, že se v ní dobře orientujete a svou aktivitou napomáháte k její „žádoucí“ změně. Ne pane Drápale, znovu opakuji, že jste zaujatý a touto formou svět nelze změnit.
    Jste rozporuplná osobnost a je otázkou, zda lze tímto přístupem něčeho pozitivního dosáhnout.
    Samotným posledním odstavcem vlastně proti sobě stavíte dva, zcela odlišné světy.
    Za co tedy vlastně bojujete?

    Odpověď
  4. Naprosto souhlasím s panem Krejčím. Bohužel to vidím podobně a největší zoufalství je to, že mi už je teď jasné, že prostě doba soužení musí nutně přijít… je to naprosto žádoucí pro záchranu co nejvíce duší. Kdyby nepřišla doba soužení… naprostá většina by nebyla spasena a propadla tomuto světu a jeho vládci/vládcům a zmítali by se ve věčných pekelných válkách.

    Odpověď
  5. Trump spíše označuje za viníka Bidena. Rusové a Ukrajinci již měli připravenou smlouvu o míru, ale vložil se do toho Boris Johnson a Ukrajince přemluvil, aby nepodepisovali. Takže zde Putina nelze vinit, ale vina jde za Západem a Zelenským.

    Odpověď
  6. Pane Drápale,
    ještě se pozastavím nad Vaší představou o Novém Jeruzalémě z pohledu Písma:
    1A viděl jsem nové nebe a novou zemi, neboť první nebe a první země pominuly a moře již vůbec nebylo.
    2A viděl jsem od Boha z nebe sestupovat svaté město, nový Jeruzalém, krásný jako nevěsta ozdobená pro svého ženicha.
    3A slyšel jsem veliký hlas od trůnu: „Hle, příbytek Boží uprostřed lidí, Bůh bude přebývat mezi nimi a oni budou jeho lid; on sám, jejich Bůh, bude s nimi,

    Jsem trochu na pochybách, zda je tato alegorie nejen Vámi dobře chápána …

    Odpověď
  7. to autor

    ad „Jsem rád, že USAID už nebude financovat chirurgické zásahy páchané na dětech v Guatemale, které si myslí, že změna pohlaví vyřeší jejich problémy.“
    ———————————————————-
    V Guatemale se 95 % obyvatel hlásí ke křesťanství. Zdroj: https://en.wikipedia.org/wiki/Religions_by_country Změna pohlaví je v Guatemale zakázána. Zdroj: https://cs.wikipedia.org/wiki/Pr%C3%A1va_transgenderov%C3%BDch_lid%C3%AD#/media/Soubor:Laws_concerning_gender_identity-expression_by_country_or_territory.svg Transgender lidé jsou v Guatemale diskriminováni. Existují také aktivní centra „konverzní terapie“, která byla financována evangelickými církvemi. Ty se nacházejí především ve venkovských oblastech Guatemaly. Zpráva pojednává o tom, co LGBTQ+ jednotlivci v táborech prožívali, zahrnovalo elektrošokovou terapii, „nápravné“ znásilnění, nucené manželství a vynucený sex. Pokud jde o nápravné znásilnění u soudů, nebylo uznáno jako zločin z nenávisti, pouze jako znásilnění. Zdroj: https://en.wikipedia.org/wiki/LGBTQ_rights_in_Guatemala

    Pokud Trump říká, že zastavil chirurgické zásahy páchané na dětech v Guatemale, pak lže. Trump lhal a lže systematicky, až se to začíná zajídat i skalním konzervativcům. Místo aby přiznali, že až donedávna podporovali nestoudného ničemu a že jeho lži přehlíželi, dovídáme se,“že Trumpovi umetla cestičku woke ideologie, jejíž excesy vyděsily běžné občany.“ Je to klasický fígl, jak svést vinu za vlastní selhání na někoho jiného. Jestli něco vyděsilo běžné občany, pak to byl Trumpův útok na Kapitol – pokus dostat se k moci násilím. Trump je zločinec, který byl zvolen zásluhou velké části amerických křesťanů. Jsem zvědav, zda dokážou přiznat si svou vinu a zda se pokusí své selhání nějak napravit.

    Odpověď
  8. to Realtoltek

    Vy říkáte, že válku na Ukrajině vyprovokovala Ukrajina. Pokud tedy chcete, aby se tam nezabíjelo, ale aby tamní spory řešily jednáním, vysvětlete, proč Rusko nejednalo, dříve než vyslalo na Ukrajinu své vojáky.

    Odpověď
  9. V článku se píše:

    „Milé děti, chtěl jsem vám nechat svět lepší, než jsem ho zažil.“

    A to proč? Chtěl snad Ježíš nebo apoštolové zanechat lidem lepší svět? Nějak jsem si nevšimnul. Oni totiž lidem nabízeli namísto lepšího světa Boží království, které není z tohoto světa (J 18:36; Sk 2:40 aj.). A to bychom zajisté jako Ježíšovi následovníci měli dělat také. Nemusí nás přitom trápit, že se světem to jde od desíti k pěti. Trápit nás může jen to, že jsme místo Božího království kázali politické názory tohoto světa a tím neuchránili sebe ani naše posluchače od poskvrny světa (Jk 1:27)…

    Odpověď
  10. „Vzorný“ křesťan Trump hodlá anektovat Grónsko. Netuším, jak to dá do souvislosti s wokeismem, ale ruští trollové už nějakou cestu asi najdou.

    Odpověď
  11. V článku čteme:

    „Nicméně Trump vědomě lže. Dobře ví, že agresorem je Putin, nikoli Zelenskij. Dobře ví, že i když Zelenského podpora klesá, podporuje ho stále více než polovina obyvatelstva. Dobře ví, nebo to přinejmenším dobře vědí americké tajné služby, že v éře Zelenského se konečně začalo s korupcí na Ukrajině něco hýbat k lepšímu. Ano, na Ukrajině je velká korupce. Pokud tím ale chcete argumentovat v neprospěch Ukrajiny, nezapomeňte uvést, že v Rusku je ještě větší.“

    Toto je politický názor, který se soustavně omílá ve světském mainstreamu. Mimochodem jako by opsaný z Respektu či z jiné sorosovské propagandistické platformy. Jinak politicky orientovaní lidé by zase mohli tvrdit, že primárním agresorem byli majdanisté podněcovaní Západem, na jejichž vražedný státní převrat byl Putin pouze donucen reagovat. Také by mohli tvrdit, že Trump naprosto správně a náležitě odkázal Zelenského do patřičných mezí a ukázal mu, že Ukrajina není pupkem světa. A proto se Zelenský nemůže chovat tak zpupně, jako by mu měli všichni světoví státníci ležet u nohou a být paf z jeho teatrálního pseudovojenského úboru atd.

    Ale proč by měli křesťané řešit nějaké politické názory? Řešil snad ve svých listech apoštol Pavel to, že císař Nero byl horší než císař Claudius? Zabýval se nějak hodnocením jejich vlády či dokonce jejich osobností? A to by jistě o Neronovi měl daleko více důvodů tvrdit, že to byl narcis, než mají dnes ti, kteří za narcise označují Trumpa. Ježíšovým následovníkům zkrátka posuzování tohoto světa v tomto věku nenáleží (1 K 5:12-13). To jim bude náležet až v eschatologické budoucnosti (1 K 6:2).

    Odpověď
  12. A ještě k tomu lepšímu světu, který by autor rád zanechal svým dětem. Lepší svět je jen taková Potěmkinova vesnice. Proto si nemusíme stýskat, že jsme zde dětem nezanechali nějakou Potěmkinovu vesnici. Lepší svět – to jen ďáblova stafáž, která má lidem zaclonit Boží království, které není z tohoto světa, aby ho neviděli a nezatoužili po něm.

    Odpověď
  13. Pane Drápale,
    k Vašemu soukromému životu a Vašich nejbližších, zachovávám naprostou úctu. To mi věřte.
    Ovšem s tím, čím naprosto nesouhlasím, je Vaše účelové zneužití svobody psát, slučovat vzájemně dva odlišné světy, podle Vašich vizí a představ. Svět politiky je opakem světu víry. Ve světě politiky zcela jasně na prvním místě vládnou peníze a zájmy těch nejbohatších skupin a nitky nepochybně vedou až k tomu jedinému a dočasnému vládci. Vy na tom nic nezměníte, protože tak to určil sám Bůh. Pokud by Vaše politická angažovanost a snaha o jakékoliv zásahy do chodu tohoto světa byly snahou politika nebo i běžného občana-ateisty, máte na to nezpochybnitelné právo. Ale Vy jste i věřící a dokonce s určitou vedoucí pozicí a zodpovědností. Myslíte si, že tím se nic nemění, že nejste naopak „Někomu něčím“ zavázán?
    Vy sám jste se zmínil v komentáři o Novém Jeruzalému. Já jsem v předcházejícím příspěvku použil pro upřesnění z Písma jeho charakteristiku. Vaše politická angažovanost se nedotýká pouze Vás, ale všech křesťanů, kteří jsou součástí Kristovy nevěsty.
    Nesouhlasím a nebudu souhlasit, abyste z čistoty a krásy Kristovy nevěsty činil pravý opak!

    Odpověď
  14. Osobně jsem velmi vděčný, že křesťané jako i Dan Drápal se vyjadřují k takovým tématům. Jdou s ,, kůží na trh,, , i přesto, že je mu jasné, jak se proti jeho názorům postaví stále ti stejní oponenti . Možná se mi to jen zdá , ale někteří respondenti, co zde píšou, tak snad čekají u obrazovek svých laptopů nebo mobilů a když se naskytne příležitost resp. nový článek v tomto případě od Dana Drápala , tak zaostří a…dají se do ,, práce,, …

    Každý z lidí je zaujatý, nelze být na tomto světě neutrální ! Dan Drápal je zaujatý, stejně tak i p.Krejčí nebo Realtoltek, kteří zaujatost p.Drápalovi vyčítají. A co potom vládcové a představení národů, můžou být neutrální, jak např. o sobě pronáší prezident Trump ohledně konfliktu RxU?? Jistě, že nemůžou!

    Odpověď
  15. to P. Ašer

    Říkáte, že se světem to jde od desíti k pěti. Nemáte pravdu. Před 200 lety žilo 80 % lidí na světě v extrémní chudobě. Dnes je to 6 až 10 %. Příčinou extrémní chudoby je nejčastěji to, že postižená země postrádá dostatečně silnou vládu a instituce, které se starají o zákonnost. V takových zemích obvykle zuří občanská válka. Vaše názory, že politika škodí, a proto by ji měl křesťan ignorovat, jsou mylné, ba naprosto v rozporu s křesťanským učením. Apoštol Pavel nabádá křesťany všechno zkoumat a držet se toho, co prospívá.

    Odpověď
  16. to P. Ašer

    Napsal jste: Jinak politicky orientovaní lidé by zase mohli tvrdit, že primárním agresorem byli majdanisté podněcovaní Západem, na jejichž vražedný státní převrat byl Putin pouze donucen reagovat.
    —————————————————-
    Chápu, že to není váš názor, ale jinak politicky orientovaných lidí – vy se o politiku vůbec nestaráte. 🙂 Proto odpovídám těm „jinak politicky orientovaným lidem“.

    Ve starověku o tom, kdo bude vládnout, rozhodovalo obvykle právo silnějšího. Takto ustanovený vládce pochopitelně stál nad zákonem. Jeho zvůli nic neomezovalo. V moderní demokracii je to zcela jinak. Hlava státu není vladařem, ale správcem, který plní vůli občanů. Hlava státu je povinna ctít zákony stejně jako ten nejposlednější občan. Pokud hlava státu poruší zákon, dopouští se zločinu a ztratí legitimitu vládnout. Takovou demokraticky zvolenou hlavou státu byl Hitler nebo Gottwald. Oba byli zločinci. Kdyby se Němci vzbouřili proti Hitlerovi, mohli tím zabránit explozi vlády satana, kterou je každá válka.

    Apoštol Pavel ve 13. kapitole dopisu Římanům žádá, aby se každý podřizoval světské autoritě, protože vládcové nejsou postrachem dobrému jednání, nýbrž zlému. Jsou pověřeni Bohem trestat zlo. Jestliže vládce místo aby trestal zlo, sám takové zlo páchá, není tou autoritou, kterou měl Pavel na mysli.

    Janukovyč vyhrál volby na Ukrajině slibem, že ji přivede do Evropské unie. Slib zrušil a místo toho Ukrajinu zradil ve prospěch zločinného Putina. Nejen to, povraždil demonstranty. Tito lidé možná zachránili Československo. Kdyby Putin s Pomocí Janukovyče Ukrajinu ovládl, získal by ještě větší vojenskou sílu a napadl by nejprve pobaltské země. Posléze Polsko a Československo. Při tom by stále vyhrožoval jadernými zbraněmi a 3. světovou válkou jako dnes.

    Odpověď
  17. Když čtu komentáře, většinou se dost stydím. Říkám si, co si pomyslí nekřesťan, kdyby sem snad, nedejbože, zavítal? Že je správným křesťanům úplně lhostejné zabíjení civilistů na Ukrajině? Ohavný režim v Rusku? Těžko by si nekřesťan myslel, že to jsou moudré názory a stojí za to promluvit s křesťany třeba i o spáse jeho duše..

    Odpověď
  18. „Milé děti, chtěl jsem vám nechat svět lepší, než jsem ho zažil. Uznávám, že se mi to moc nedaří.“

    Čteme stále stejné politické zápasy pana Drápala. Zde Dubčekovi komunisté/Husákovi komunisté; Západ/Východ; konzervativismus/progresivismus; Trump/Zelenský; Trudeau/Poliévre; Velká Amerika/Malá Amerika. Atd atd. Tolik velkých starostí na bedrech jednoho z nás malých lidí! Nedaří se mu to!

    1J 2:15-17: „Nemilujte svět ani to, co je ve světě. Jestliže někdo miluje svět, není v něm Otcova láska. Neboť všechno, co je ve světě — žádost těla, žádost očí a prázdná chlouba života — není z Otce, ale ze světa. A svět pomíjí i jeho žádost; kdo však činí vůli Boží, zůstává na věčnost.“

    Odpověď
  19. Pane Adamče,
    zorientujte se. Představte si, že Ježíš vůbec neřešil vnitropolitickou situaci v Izraeli a přesto se k němu Otec veřejně a hrdě přiznal: „To je můj Syn“ !
    Ano, protože mu záleželo na každé živé duši. Na každé, bez výjimky!
    Kde stále Vy a Vám podobní bloudíte? Co si stále namlouváte?

    Odpověď
  20. Smutná, ale zajímavá diskuse. Ukazuje, kudy se vedou zlomy mezi námi. Zdá se, že jsme rozděleni na dvě skupiny. Zjednodušeně řečeno, první si myslí, že angažovanost na tomto světě pro křesťana je špatná, zvláště politická. Protože prý Boží království není z tohoto světa a stejně tato země a nebe jednou skončí. Druhá říká, že Boží království není size z tohoto světa, ale je pro tento svět, angažovanost křeťanů v politice je dobrá a žádoucí. Nové nebe a země znamená spíše obnovené (kainos) než zgruntu nové (neos).

    A celkem logicky první skupina neklade až takové ideologické a charakterové nároky na Putina, Trumpa, jsou schopni akceptovat mír na UA bez ohledu na jeho parametry. Druhá skupina je idealističtější, nazývají Putina vrahem, Trumpa narcisem a podporují vyzbrojování UA, aby se dosáhlo lepších (ve smyslu spravedlivějších) parametrů míru.

    A zajímavé je, že američtí evangelikálové, hlavní voliči Trumpa, sice teologicky patří do první skupiny, ale jejich angažovanost v politice je vysoká. Když jsem pobýval v USA víc než rok, ale formou mnoha krátkých cest během několika let, tak jsem pochopil, že jejich politická angažovanost neplyne ani tolik z teologie, ale jejich historické zkušenosti. Zažili 2 nepřetržitá století zkušenosti, že politická angažovanost přináší hodnoty jako osobní svobody, indiviudální odpovědnost a další, kterých si americký evangelikalismus velmi cení.

    Odpověď
  21. Pane Adamče,
    jako věřící katolík, jistě nezavrhnete skutečnost, že Bůh naslouchá našim přáním a zná i naše myšlenky dokonce dříve, než je sami vyslovíme. (Již tato skutečnost nám napovídá o zcela jiné realitě, než ze které my tradičně chápeme a vnímáme dění tohoto světa). Mezi nezaměnitelné a neměnné vlastnosti Boha-Otce, patří láska ke svému Stvoření. Boží láska je bezpodmínečná a tudíž ze strany Stvoření žádným způsobem nevymahatelná. Bůh miluje každého člověka naprosto stejně, bez jakéhokoli rozdílu. Ale je to člověk, který podlehl hříchu , nechal se svést Ďáblem a nese jeho důsledky. Znamená to tedy, že nás Bůh již miluje méně nebo vůbec? To jistě ne, Bůh je přece neměnný! Kam se tedy vytratila Jeho láska, zvláště v tomto čase? Ona se nikam vytratit nemohla, ale my jsme si nechali místo ní vnutit do myšlení a především do srdcí nenávist, zlo, strach a necitelnost. A těmito zbraněmi nás Satan sofistikovanými způsoby rozděluje na navzájem si odporující strany a opravdu jenom slepý, zmanipulovaný, fanatik nebo ten, kdo má nějaký prospěch z tohoto napětí to nevidí nebo nechce vidět.
    Pane Adamče, podporujete válku, ale sám bojovat nechcete? Nechcete být v první linii a zažívat na vlastní kůži vše to, o čem se zásadně nemluví? Ne, náš nebeský Otec rozhodně není lakomý, ale naopak, naplňuje nám naše přání, právě jako neměnně milující Bůh. Pokud se Vám tedy „nepoštěstí“ v tomto životě uplatnit své bohatýrské kvality, Bůh Vám je jistě dopřeje v příštím životě. Ano, Vy nevěříte v další životy, ale i kdyby to bylo tak, je pro Boha něco nemožné? Nebuďte naivní, stejně jako jste se zrodil nyní, tak se zrodíte i podruhé a podruhé ….. .A víte proč? Protože štědrý Bůh plní naše přání a budete moci na jedné straně prokázat své bohatýrství a na druhé straně se na vlastní kůži přesvědčit a poučit, jaké tragédie přináší válka ve skutečnosti.
    To, co Ježíš nenáviděl, nebyl člověk, ale hřích v něm.
    To by musel nenávidět každého člověka, protože není nikdo, kdo by nezhřešil.
    Pane Adamče, je to smutné, ale stále bloudíte.
    Přeji Vám, abyste prohlédl, vzdal se náboženství a převzal zodpovědnost za svůj život do svých, vlastních rukou.

    Odpověď
  22. Pane Mazura,
    víte proč Ježíš v Božích očích nezhřešil, když pro neutěšenou vnitropolitickou situaci v Izraeli nehnul „ani prstem“? Protože z jedné strany nelil olej do ohně, aby ho z druhé strany teatrálně hasil.

    Odpověď
  23. Ad pavel v

    Napsal jste:

    „Říkáte, že se světem to jde od desíti k pěti. Nemáte pravdu. Před 200 lety žilo 80 % lidí na světě v extrémní chudobě. Dnes je to 6 až 10 %. Příčinou extrémní chudoby je nejčastěji to, že postižená země postrádá dostatečně silnou vládu a instituce, které se starají o zákonnost. V takových zemích obvykle zuří občanská válka.“

    Vy se soustřeďujete na materiální záležitosti, ne na duchovní. Hodnotíte tak vývoj světa z pozice „světáka“, ne z pozice křesťana. Nenapsal snad apoštol Pavel, že právě o hmotný blahobyt nemáme usilovat, že máme být spokojeni s tím, co máme?

    „…ustavičné třenice mezi lidmi, kteří mají porušenou mysl a jsou zbaveni pravdy a kteří se domnívají, že zbožnost je pramenem zisku. Takovým se vyhni. Opravdu velkým pramenem zisku je totiž zbožnost, která se spokojí s tím, co má. Nic jsme si přece na svět nepřinesli a je jasné, že si z něho také nemůžeme nic odnést. Máme-li však jídlo a oděv, spokojíme se s tím. TI, KDO CHTĚJÍ BÝT BOHATÍ, UPADAJÍ DO POKUŠENÍ A DO LÉČKY A DO MNOHA NEROZUMNÝCH A ŠKODLIVÝCH ŽÁDOSTÍ, KTERÉ JE VTAHUJÍ DO ZKÁZY A ZÁHUBY. Neboť kořenem všeho zlého je láska k penězům; a někteří, kdo se po nich pachtili, zbloudili od víry a způsobili si mnoho bolestí. ALE TY, BOŽÍ ČLOVĚČE, PŘED TÍM UTÍKEJ! Usiluj o spravedlnost, zbožnost, víru, lásku, trpělivost, mírnost.” (1 Tm 6:5-11)

    Křesťané tedy mají před touhou žít blahobytně utíkat, a ne blahobyt obdivovat!

    A neřekl snad dokonce sám Ježíš, že právě materiální blahobyt a péče o něj lidi odvádí od Božího království?

    „Zasetý do trní, to je ten, kdo Slovo slyší, ale starost tohoto věku a SVOD BOHATSTVÍ Slovo dusí, a tak se stává neplodným.” (Mt 13:22)

    Neřekl snad Ježíš, že ti, kdo se nyní mají dobře a zakládají si na tom, dopadnou špatně?

    “Běda však vám bohatým, neboť již máte své potěšení. Běda vám, kteří jste nyní nasyceni, neboť budete hladovět. Běda vám, kteří se nyní smějete, neboť budete naříkat a plakat.” (L 6:24-25)

    Takže jestliže se zlepšuje materiální situace v některých částech světa, vede to především k úpadku zájmu přesycených lidí o Boží království. Proč by pak ovšem křesťan měl oceňovat růst blahobytu v těchto částech světa? Blahobyt jde zjevně proti duchu Kristovu, proto mají Ježíšovi následovníci před touhou po něm utíkat, a ne ho jako lidé ze světa glorifikovat a myslet si, že díky němu se svět vyvíjí k lepšímu. To všechno jsou jen falešné hodnoty tohoto světa:

    „Neboť všechno, co je ve světě – žádost těla, žádost očí a prázdná chlouba života – není z Otce, ale ze světa.” (1 J 2:16)

    Napsal jste:

    “Vaše názory, že politika škodí, a proto by ji měl křesťan ignorovat, jsou mylné, ba naprosto v rozporu s křesťanským učením. Apoštol Pavel nabádá křesťany všechno zkoumat a držet se toho, co prospívá.“

    V čem konkrétně jsou mé názory, že křesťan má politiku ignorovat, v rozporu s křesťanským učením? Je to přesně naopak, v rozporu s křesťanským učením je zabývat se politikou.

    Co jiného než politika, ekonomika atd. je starost tohoto věku (Mt 13:22), která podle Ježíše dusí slovo evangelia?

    A proč apoštol Pavel asi vybízí své čtenáře, aby mysleli na to, co je v nebesích, a ne na to, co je na zemi?

    „Jestliže jste tedy s Kristem vstali, usilujte o to, co je nahoře, kde Kristus sedí na pravici Boží. MYSLETE NA TO, CO JE NAHOŘE, NE NA TO, CO JE NA ZEMI.” (Kol 3:1-2)

    Proč vyzývá Timothea, aby se nezaplétal do záležitostí každodenního života?

    „Snášej spolu se mnou útrapy jako dobrý voják Krista Ježíše. Žádný voják ve službě SE NEZAPLÉTÁ DO ZÁLEŽITOSTÍ KAŽDODENNÍHO ŽIVOTA, aby se zalíbil tomu, kdo ho na vojnu najal.” (2 Tm 2:4)

    Apoštol to dělá proto, poněvadž sám Ježíš prohlásil, že pečováním o tento svět (tedy politikou) se zabývají pohané (Mt 6:31-34), ale nemají tak činit jeho učedníci.

    Napsal jste:

    „Apoštol Pavel nabádá křesťany všechno zkoumat a držet se toho, co prospívá.“

    Pavlova slova (1 Te 5:21), do nichž byste rád vecpal i politiku, však nejsou míněna obecně jako aplikovatelná na všechno. Nebo si myslíte, že by si křesťané měli vyzkoušet vraždit či čarovat, aby zjistili, zda je to dobré, zda to prospívá? Z kontextu (1 Te 5:19-20) jasně vyplývá, že ono zkoumání se týká pouze proroctví, která mají být zkoumána i podle Pavlovy instrukce na jiném místě (1 K 14:29). Verš, na který odkazujete, je proto na politiku neaplikovatelný.

    Odpověď
  24. Jen opravdu světsky zaslepený a nábožensky zmanipulovaný člověk si neuvědomuje, že právě probíhajícím, záměrně vyvolaným konfliktem je opět zaseto do budoucnosti pro další „bohatou“ sklizeň násilí, zla, zmaru a lidských tragédií.
    Doba je taková, že Písmu nechtějí rozumět ani věřící …

    Odpověď
  25. Zdravim vsechny 😁. Ano pak Konecny ma pravdu. Vse je Satanova hra…zamerne rozestvava. Clovek by se mel drzet Jezisova uceni…zcela jiste vim ze by v zadnem pripade zbrane nikde nedodaval a ani na ne nedelal sbirku ALE vyresil by to zcela jinak…krestansky.

    Odpověď
  26. Pane Ašere,

    hranicí extrémní chudoby jsou 2 dollary na den. Když se někdo dosatane nad tuto hranici, už neumírá hladem, ale rozhodně nežije v přepychu, který by se mohl stát příčinou, že zapomene na Pána.

    V kázání o posledním soudu, které vám asi někdo vytrhl z vaší Bible, říká Ježíš, že spaseni budou lidé, kteří projevili milosrdenství vůči trpícím lidem. Ježíš dokonce říká, že když pomůžeme člověku, který trpí, pomáháme tím jemu samotnému. Dokud se toho křesťané drželi, lidé si církve vážili a proto rychle rostla. Křesťané ve starověku měli omezené možnosti, jak pomáhat trpícím, protože to byli vesměs lidé ne bohatí a v podřízeném postavení. Pomáhali tedy trpícím ve svém nejbližším okolí.

    Dnes je svět velmi odlišný od toho starověkého. Stal se velikou vesnicí a díky sdělovacím prostředkům, jsou našimi bližními i hladovějící lidé na opačné polokouli. V naší blízkosti totiž žádní hladovějící lidé nejsou. My však máme mnohem větší možnosti, než starověcí křesťané. Žijeme-li v demokracii, jsme vládci ve své zemi a máme před Bohem nesrovnatelně větší odpovědnost za utrpení ve světě.

    Jak jsem již psal, největší utrpení panuje v rozvrácených státech, kde chybí nebo jsou slabé politické instituce, které mají starat o společenský řád (vymáhání práva). V takové zemi je člověk, který si něco vypěstuje na svou obživu, okamžitě okraden. Budou-li do této země charitativní organizace dodávat potraviny, nic se nezlepší, protože si je přisvojí diktátor nebo budou ukradeny nějakým ozbrojeným gangem. Jediný způsob, jak takové zemi pomoci, je intervence zvenčí, která eliminuje diktátora a loupežné milice a vybuduje tam nezávislou justici (policii a soudy). Vidíte, že jediný způsob, jak trpícím v té zemi pomoci, je politika. Kdybyste v té zemi žil, vůbec by vám nevadilo, že jste se zbavil svíravého hladu a ohrožení života za cenu „vylepšování panství satana“. 🙂

    Například Středoafrická republika: Hlavním problémem, který brání tomuto státu zvednout se ze dna, je bezpečnost. „Lidé mohou těžko začít něco budovat, když neví dne ani hodiny, kdy přijde nějaká rebelská skupina a spustí masakr. To je to, co lidé v SAR nejvíc řeší, na co si nejvíc stěžují. Nemají klid, nemohou žít, neustále je někdo obtěžuje,“ říká Boháčová. Nejde přitom zdaleka jen o rebely. I náboženství, přes které je konflikt v SAR zvenku mnohdy zjednodušeně vnímán, slouží spíš jako záminka. V zemi bohaté na zdroje mají obří zájmy zahraniční investoři i celé státy. Čína si v SAR otevřela zlaté doly, ruští žoldáci zvaní Vagnerova skupina tu pro Moskvu ilegálně těží diamanty. Doutnající konflikt cizincům navíc usnadňuje dostat, po čem touží – zisky z přírodního bohatství se k většině obyvatel SAR vůbec nedostanou.
    Zdroj: https://zpravy.aktualne.cz/zahranici/rozvracene-staty-stredoafricka-republika/r~3bd33d40c1d411eab408ac1f6b220ee8/

    Odpověď
  27. Ad pavel v

    Napsal jste:

    „Ve starověku o tom, kdo bude vládnout, rozhodovalo obvykle právo silnějšího. Takto ustanovený vládce pochopitelně stál nad zákonem. Jeho zvůli nic neomezovalo. V moderní demokracii je to zcela jinak. Hlava státu není vladařem, ale správcem, který plní vůli občanů. Hlava státu je povinna ctít zákony stejně jako ten nejposlednější občan.“

    Úplně stejně jako ve starověku rozhoduje i dnes o tom, kdo bude vládnout, „právo“ silnějšího. Vládne totiž ten, kdo získá podporu většiny, která je právě v tomto případě tím silnějším, který je v „právu“. Je tu však i menšina, která zvolenou hlavu státu nepodporuje. Nelze tedy tvrdit, že v demokracii je hlavou státu ten, kdo plní vůli občanů, když plní vůli pouze některých občanů. A dokonce to ani nemusí být absolutní většina občanů. Třeba takový PePa zde vládne díky vůli 3 359 301 občanů. Občanů ČR je však přes 10 milionů. Takže nelze paušálně prohlašovat, že hlava státu plní vůli občanů. Plní totiž vždy pouze vůli některých občanů, totiž těch, kterých je relativní většina.

    Napsal jste:

    „Takovou demokraticky zvolenou hlavou státu byl Hitler nebo Gottwald. Oba byli zločinci. Kdyby se Němci vzbouřili proti Hitlerovi, mohli tím zabránit explozi vlády satana, kterou je každá válka.“

    Demokraticky zvolenými hlavami státu byli např. i zločinci Johnson či Bush, kteří pod vylhanými záminkami napadli státy na druhém konci světa. Proč se tedy Američané nevzbouřili, když tím dle Vás mohli zabránit explozi vlády satana, jíž je každá válka? Podotýkám, že to je pouze řečnická otázka. Já pochopitelně s žádnou vzpourou na základě Ř 13:1-2 souhlasit nemohu. Stejně tak zde používám označení „zločinec“ ve Vašem úzu, ačkoli z hlediska Písma je zločincem od přirozenosti každý člověk, který se nenarodil z Boha.

    Napsal jste:

    „Apoštol Pavel ve 13. kapitole dopisu Římanům žádá, aby se každý podřizoval světské autoritě, protože vládcové nejsou postrachem dobrému jednání, nýbrž zlému. Jsou pověřeni Bohem trestat zlo. Jestliže vládce místo aby trestal zlo, sám takové zlo páchá, není tou autoritou, kterou měl Pavel na mysli.“

    Zapomínáte ustavičně na to, že apoštol Pavel napsal list Římanům v době krutovlády císaře Nerona. A přesto nepíše o žádné výjimce z pravidla, že není autority, leč od Boha a ty, které jsou, jsou zřízeny od Boha (Ř 13:1). Zlo páchala a páchá drtivá většina vládců, to však neznamená, že by se za jejich vlády zcela rozpadl právní systém a mohlo by se beztrestně podle libosti vraždit, krást apod. To se nestalo ani za Nerona a jeho šílených excesů. Římská jurisdikce nějak fungovala i za něj. Tudíž i když vládce páchá zlo, je stále tou autoritou, kterou má Pavel na mysli. Verše Ř 13:1-2 nejsou podmíněny verši Ř 13:3-5. Ježíš přece zločince Piláta také respektuje jako autoritu ustanovenou nebeským Otcem: „Neměl bys nade mnou žádnou pravomoc, kdyby ti to nebylo dáno shůry.” (J 19:11) Proto se proti Pilátovi nijak nevymezuje a ani nic neříká proti jeho zločinům (L 13:1-3).

    Napsal jste:

    „Janukovyč vyhrál volby na Ukrajině slibem, že ji přivede do Evropské unie. Slib zrušil a místo toho Ukrajinu zradil ve prospěch zločinného Putina. Nejen to, povraždil demonstranty.“

    A víte, proč Janukovyč tu dohodu s EU o přidružení nepodepsal? Poněvadž EU nehodlala dát Ukrajině potřebné peníze, zatímco Rusko jí nabídlo realističtější pomoc než EU.

    Do Vilniusu, kde se původně měla podepisovat dohoda o přidružení, Janukovyč přijel, a ujišťoval, že Ukrajina má zájem o sbližování s EU, říkal však, že nyní na to není ta pravá doba, protože země potřebuje aktuálně finanční pomoc. Tu ovšem Brusel nenabídl. Slibovaná ani ne půlmiliarda eur neřešila problém hrozícího ukrajinského bankrotu. Země měla začátkem roku 2014 zaplatit výnosy a splátky z dluhopisů ve výši přes 12 miliard dolarů. Dalších několik miliard potřebovala na úhrady plateb za ruský plyn. Janukovyč proto chtěl od EU 20 miliard. Ukrajině sice poskytl už v roce 2011 půjčku 15 miliard dolarů Mezinárodní měnový fond, ale suma byla zmrazená, protože Kyjev odmítl zrušit dotace na dodávky plynu pro domácnosti, neboť většina rodin si nemohla dovolit zaplatit tržní cenu. Této svízelné situace využilo Rusko, které nabídlo, že koupí ukrajinské dluhopisy za dalších 15 miliard, a slíbilo snížit cenu plynu o třetinu. To byl ten důvod, proč Janukovyč prozatímně odmítl dohodu o přidružení podepsat. Takže z jeho strany nešlo o žádnou zradu, ale jen o pragmatickou reálpolitiku, kdy se přiklonil na stranu toho, kdo nabídl pro Ukrajinu finančně výhodnější podmínky. Co by asi měla Ukrajina z podpisu dohody o přičlenění k EU, když jí EU i přesto odmítla poskytnout akutně potřebnou finanční pomoc? Takto pragmaticky by se přece zachoval každý státník, pokud by neměl vypláchnutý mozek nějakou ideologickou nenávistí. Odstup od podpisu dohody proto Janukovyčovi nelze dost dobře vyčítat.

    Ale na tuto iracionální záminku o jeho údajné zradě už byli připraveni štváči placení administrativou USA, Sorosem a dalšími obskurními uskupeními, aby legálně zvoleného prezidenta stůj co stůj svrhli. A rozpoutali Majdan, který je skutečnou příčinou krveprolévání, které trvá od té doby dodnes. Na Ukrajinu tímto přišel za tuto vzpouru proti Bohem ustanovené autoritě soud, přesně podle slov apoštola Pavla (Ř 13:1-2).

    A pokud jde o tu střelbu na Majdanu, je otázkou, kdo asi měl zájem začít střílet do demonstrantů v den, kdy byla oznámena dohoda Janukovyče s Kličkem a Jaceňukem za účasti ministrů zahraničí EU. Jako by někdo chtěl tuto dohodu ihned vyhodit do povětří, jen aby se situace na Ukrajině neuklidnila, ale naopak extrémně vyostřila.

    Janukovyč ovšem žádný zájem na střílení do davu i policistů zároveň mít nemohl, protože tím by ten dav, který už tak týdny volal po je odstoupení, ještě více poštval proti sobě. A o to menší zájem by na tomto střílení mohl mít, když dohoda s opozicí už byla na scéně. Ani Putin na tom zájem mít nemohl, protože Janukovyč byl jeho spojenec, byl mu nakloněn. Střelbou by dav jen více rozlítil a tím by jen urychlil Janukovyčovo svržení. Tím by Putin dosáhl jen toho, že k moci nastoupí banderovský režim, což rozhodně nebylo v jeho zájmu (když o pár dnů později na Krym právě kvůli zabránění nástupu tohoto režimu vyslal své „zelené mužíčky“). Takže ani Janukovyč ani Putin neměli k nařízení střelby žádný motiv. K tomu, aby Vám to bylo zřejmé, si stačí položit prostou otázku: cui bono?

    Napsal jste:

    „Kdyby Putin s Pomocí Janukovyče Ukrajinu ovládl, získal by ještě větší vojenskou sílu a napadl by nejprve pobaltské země.“

    Kdyby byly… Asi víte, jak se to říká dále. Na věštění z křišťálové koule já nehraji.

    Odpověď
  28. Ad Mazura

    Napsal jste:

    „Osobně jsem velmi vděčný, že křesťané jako i Dan Drápal se vyjadřují k takovým tématům. Jdou s ,, kůží na trh,, , i přesto, že je mu jasné, jak se proti jeho názorům postaví stále ti stejní oponenti.“

    Kde máte v Novém zákoně něco o tom, že by Ježíš nebo apoštolové ať už pozitivně nebo negativně hodnotili nějaké politické představitele, jako zde činí ohledně Trumpa, kterého hodnotí jako narcise a lháře, autor tohoto článku? Nic takového tam nenajdete. Kde tam máte něco o tom, že by křesťané měli nést kůži na trh tím, že by se měli vyjadřovat k politickým otázkám? Nic takového tam není.

    Napsal jste:

    „Každý z lidí je zaujatý, nelze být na tomto světě neutrální ! Dan Drápal je zaujatý, stejně tak i p.Krejčí nebo Realtoltek, kteří zaujatost p.Drápalovi vyčítají.“

    Je rozdíl mezi tím, zda je někdo zaujatý pro nějaký politický směr nebo je zaujatý pro Písmo a z jeho pozice pak zaujatost pro světskou politiku kritizují. Být zaujatý politikou tohoto světa, je totiž zjevně proti Písmu (viz Kol 3:1-2). Být zaujatý pro Písmo, je však pro křesťana nepochybně žádoucím (1 K 4:6; 2 Tm 3:16-17). Takže zaujetí pro politiku a zaujetí pro Písmo nelze stavět na roveň.

    Odpověď
  29. Ad Petr Adamec

    Napsal jste:

    „Když čtu komentáře, většinou se dost stydím. Říkám si, co si pomyslí nekřesťan, kdyby sem snad, nedejbože, zavítal? Že je správným křesťanům úplně lhostejné zabíjení civilistů na Ukrajině? Ohavný režim v Rusku? Těžko by si nekřesťan myslel, že to jsou moudré názory a stojí za to promluvit s křesťany třeba i o spáse jeho duše…“

    A stydíte se také dost za evangelium? Říkáte si stejně tak, co si pomyslí nekřesťan, kdyby třeba, nedejbože, četl třeba takového Lukáše? Že hlavě křesťanů, Ježíši, bylo úplně lhostejné zabíjení civilistů v Galileji (L 13:1-3)? Ohavný režim v Římě? Těžko by si nekřesťan myslel, že to jsou moudré názory a stojí za to promluvit s křesťany třeba i o spáse jeho duše, když se řídí takovými texty…

    Ohledně toho pohoršení to máte těžké. Nekřesťan by mohl být zrovna tak právem pohoršen, když údajně obrácený baptista Turčynov (předseda ukrajinského parlamentu, který před zvolením Porošenka vykonával funkci prozatímního prezidenta Ukrajiny), který nepije, nekouří a odmítá „homosexuální“ svazky, poslal armádu vraždit na Donbas občany Ukrajiny, kteří odmítali uznat majdanský státní převrat, a řada údajných křesťanů, kteří píšou na tento web, s tím celkem nepokrytě souhlasí.

    Odpověď
  30. Ad Ondra Kameník

    Napsal jste:

    „Když jsem pobýval v USA víc než rok, ale formou mnoha krátkých cest během několika let, tak jsem pochopil, že jejich politická angažovanost neplyne ani tolik z teologie, ale jejich historické zkušenosti.“

    To je možné, ale křesťanskou theologii a z ní vyplývající vztah ke světu nelze stavět na historických zkušenostech křesťanů z jednotlivých zemí. Křesťanská theologie musí být založena na Novém zákoně, má-li se nazývat křesťanskou. A v Novém zákoně žádnou politickou angažovanost jeho aktérů, kteří nejsou z tohoto světa (J 15:19; J 17:14), nenacházíme. To, zda někdo v historii zneužil Písmo svou scestnou překroucenou exegezí (2 Pt 3:16) k prosazování nějakých politických cílů, nemůže být pro následovníky Ježíšovy v žádném případě směrodatné. Od historických zkušeností křesťanů z jednotlivých zemí proto můžeme s klidným srdcem odhlédnout a o to více se držet pouze textu Nového zákona.

    Odpověď
  31. Ad Ondra Kameník

    Napsal jste:

    „Nové nebe a země znamená spíše obnovené (kainos) než zgruntu nové (neos).“

    2 Pt 3:10 ovšem evokuje, že nová nebesa a země (2 Pt 3:13) budou zgruntu nové, když mají být ty stávající totálně zničeny, takže budou muset být stvořeny znovu. Ve Zjevení pak čteme, že ten sedící na trůnu činí všechno nové (Zj 21:5) a v rámci toho nového už nebude moře (Zj 21:1). Kdyby šlo jen o obnovení původního stvoření (Gn 1:10), pak by tam moře muselo zůstat v nějaké obnovené formě. Ale ono tam nebude vůbec.

    Odpověď
  32. Vsimli jste si te propagandy…. soudruzi v mediich chrli kazdy den clanky o nutnosti budovani armady, zavedeni vojenske sluzby, vycviku atd. Jsou to skudci, lide by se meli spojit a odstavit tyto valecne maniaky a spolecniky Satana dokud je cas. Oni nechteji mir ale valku a diktaturu.

    Odpověď
  33. To p. Krejčí: S prvním odstavcem zcela souhlasím, snad jen drobná poznámka, nejsem věřící katolík, ale charizmatický evangelikál. K dalším odstavcům – problémem je to, že aby mír fungoval, musí být nějak trvalý. Zrovna v česku bychom měli mít zkušenost s mírem ala Mnichov, který vede k další a hroznější válce. Zrovna zbrojení je cesta k tomu, aby válka nevypukla – protivník se třeba odstraší. V současné době je ČR vysoká politická svoboda a prosperita. Například umožňující, abyste tady psal takovéto komenty. Před listopadem byste se toho asi neodvážil. Je to zapojením do západoevropské ekonomiky. Celkem zde panuje i relativní spokojenost. Ukrajinyci se prostě chtějí mít líp, jako my ve Střední Evropě, méně korupce, lepší ekonomika. Ukrajině toto nepřejete a požadujete, aby zůstala zapojená do ekonomiky a nesvobodné společnosti Ruska. Kde je ekonomicky těžký život, politické oponenty vraždí a hází z oken a evangelikály zavírají do vězení. OK. Kolik čechů by ale bylo pro, aby Česko bylo opět zapojeno do ruské ekonomiky a politického systému diktatury? Protože o to se teď hraje.Nová železná opona. Ekonomicky upadající Rusko hodlá ovládnout své bývalé satelity a ekonomicky je vysát a zapojit do své ekonomiky. Nic víc, nic míň. Představy o tom, že jako Česko může být nějak svobodní a neutrální mezi 2 bloky jsou zcela naivní. Nejde to. Můžeme říkat, že nás to jako křesťany fakt nezajímá…a zajímat nesmí. Nekřesťané ale od křesťanů očekávají dobré a zdarvé názory nejen na spásu, ale třeba i na politiku. Pokud se spása předává výhradně v balíčku s šílenou představou o politice, mnoho lidí neuvěří, že křesťané jim mohou dát rozumnou odpověď na otázky spásy. Když jejich politické názory jsou úplně mimo realitu…

    Odpověď
  34. Ad: P. Ašer

    Ta moje poznámka o politické angažovanosti amerických evangelikálů byla kvůli tomu, že jsem anticipoval námitku, proč a. evangelikálové jsou politicky angažovaní, když obecně mají teologii spíše toho totálního konce světa a zgruntu nového. Chtěl jsem říct, že je k tomu nevede jejich teologie, ale historická zkušenost s úspěšným prosazováním evangelikálních hodnot.

    Nechtěl jsem říci, že se máme nechat vést jejich historickou zkušeností, ale naopak se můžeme nechat vést dobrou teologií dobroty stvoření, tedy nějaké kontinuity dnešní země/nebe a budoucí země/nebe.

    Odpověď
  35. Ad P.Ašer o 2Pt 3:10:

    Podle ČSP překladu:

    „nebesa pominou“: pominou=parerchomai nemusí vůbec znamenat pominout ve smyslu ukončení existence. „erchomai“=přijít, „para“=vedle,přes. Tedy pominout může znamenat projít kolem, vedle, pominout ve smyslu místa. Když Ježíš prosí Otce, aby ho minul kalich, nemyslí tím zničení kalicha, ale aby se mu kalich prostě vyhnul, aby ho nemusel pít. Tam je taky sloveso parerchomai.

    „prvky se žárem uvolní“: nikdo moc nerozumí, co jsou to ty prvky=stoicheia, z kontextu Kol 2:20 to může být špatné učení, nebo mocnosti spojené se špatným učení, názory, ideologie, které někoho drží. Určitě to nejsou prvky z periodické tabulky.

    „země a její činy budou spáleny“: tady je to oříšek textové kritiky. vycházím z nejnovějšího Nestle ed28. Varianta „budou spáleny“ je jasně zamítnuta. Z důležitých kodexů ji podporuje jen Alexandrijský. Nestle ed28 se rozhodl pro variantu „nebude nalezena“, ale ta je podporována jen syrskými a koptskými rukopisy, ty syrské ještě mají poznámku, že tam nemusí být to „ne“. Neznám důvod, proč si nakonec vybrali tuhle variantu. Další varianta podporovaná většinou významných kodexů je „budou nalezeny“. Panuje shoda, že spojením „budou nalezeny“ se myslí jako nalezeny, odhaleny k soudu. Poslední varianta je „budou nalezeny uvolněné“ podporovaná jen starým papyrem p72. Asi písař chtěl vysvětlit, že budou nalezeny uvolněné k soudu, stejně jako prvky=stoicheia.

    Takže 2Pt 3:10 nepodporuje zničení země a její znovustvoření. spíše naopak. Odpovídá to i lépe Petrovu židovskému myšlení, které nevidělo záchranu stvoření v jeho zničení a znovustvoření, ale v jeho obnovení.

    Odpověď
  36. U koho bylo zaseto do trní, to je ten, kdo slyší slovo, ale časné starosti a vábivost majetku slovo udusí, a zůstane bez úrody.
    Matouš 13:22

    Odpověď
  37. Manifest pro Mír: Výzva věřícím na obou stranách konfliktu
    „Blahoslavení tvůrci pokoje, neboť oni budou nazváni syny Božími.“ (Matouš 5:9)

    Úvod – Volání k pravdě a pokoji
    Věřící bratři a sestry na obou stranách tohoto konfliktu,
    V těchto těžkých dnech stojíme na křižovatce, kde se může svět ponořit do temnoty války – nebo zvolit cestu světla, lásky a míru.

    Toto není boj mezi národy, kulturami ani náboženstvími. Toto je boj mezi pravdou a lží, mezi světlem a tmou, mezi láskou a strachem.

    Není pravda, že se musíte stát nástrojem zkázy. Není pravda, že vaši sousedé, přátelé či neznámí lidé na druhé straně hranice jsou vašimi nepřáteli.

    Pravda je, že jsme všichni děti jednoho Boha. Všichni máme stejný dech života, stejnou naději, stejnou touhu po bezpečí, rodině a klidu.

    1. Vyzývám vás k odmítnutí účasti na válce
    Pokud budete povoláni do armády, pokud vám bude nařízeno zabíjet, říkejte NE.

    Odmítněte být součástí válečného stroje.
    Odmítněte být nástrojem politiků, kteří vás posílají umírat pro své zájmy.
    Odmítněte zabíjet bratry a sestry, kteří vám nikdy neublížili.
    ➡️ Vaše síla spočívá v tom, že se nebudete podílet na zlu.
    ➡️ Vaše odvaha spočívá v tom, že zůstanete věrní Bohu a Jeho zákonu lásky.

    „Nezabiješ.“ (Exodus 20:13)

    2. Vyzývám vás k modlitbě za mír
    Spojte se jako věřící – bez ohledu na národnost, jazyk či víru.

    Modlete se za ty, kdo jsou ve strachu.
    Modlete se za vojáky, aby prohlédli lži mocných.
    Modlete se za politiky, aby se jejich srdce obrátila k pravdě.
    ➡️ Vyzývám věřící na obou stranách, aby se v určitý den sjednotili v modlitbě.
    ➡️ Vyzývám církve, duchovní a věřící, aby se v ten den vzdali všech slov nenávisti a prosili o mír.

    „Pokoj vám zanechávám, svůj pokoj vám dávám; ne jako dává svět, já vám dávám.“ (Jan 14:27)

    3. Vyzývám duchovní vůdce, aby se postavili na stranu míru
    Biskupové, kněží, rabíni, imámové, pastoři, duchovní vůdci všech vyznání:

    Povstaňte jako hlas svědomí.
    Řekněte svým věřícím, že se nesmí stát nástroji zla.
    Ukažte lidem, že mír je silnější než jakákoliv zbraň.
    ➡️ Jak řekl Ježíš:
    „Milujte své nepřátele a modlete se za ty, kdo vás pronásledují.“ (Matouš 5:44)

    Nyní nastal čas ukázat, že víra není jen slova, ale čin.

    4. Vyzývám všechny matky a otce, aby chránili své děti
    Vyzývám vás, rodiče: Neodevzdávejte své syny a dcery smrti.

    Odmítejte lži, že vaše děti musí obětovat životy pro politickou moc.
    Povzbuzujte je, aby odmítli stát se vojáky v této válce.
    Učte je milovat, ne nenávidět.
    ➡️ Pamatujte, že vaše dítě je drahocenný dar Boha – ne nástroj války.

    „Neboť Bůh nám nedal ducha strachu, ale ducha síly, lásky a rozvahy.“ (2. Timoteovi 1:7)

    5. Vyzývám vojáky, aby složili zbraně
    Vojáci, kteří už jste v armádě:

    Pokud cítíte, že to, co děláte, je špatné, máte právo říct „NE“.
    Pokud vám svědomí říká, že účast v této válce je proti Bohu – poslechněte své svědomí.
    ➡️ Pokud se odmítnete podílet na zlu, stanete se pravými hrdiny této doby.

    „Kdo zachrání jednoho člověka, zachrání celý svět.“ (Talmud)

    6. Vyzývám všechny, aby šířili tuto zprávu
    Pokud souzníte s touto výzvou, prosím:

    ✅ Sdílejte ji s přáteli a rodinou.
    ✅ Předejte ji duchovním vůdcům ve vašem okolí.
    ✅ Spojte se s lidmi, kteří touží po míru, a vytvořte společenství pokoje.

    ➡️ Vaše slova mohou být semínkem, které vzklíčí v srdcích těch, kteří váhají.

    7. Závěrečná myšlenka
    Tento manifest je voláním k odvaze.

    Odvaze postavit se zlu.
    Odvaze říct „NE“ válce a „ANO“ pokoji.
    Odvaze věřit, že láska a pravda jsou silnější než strach a lež.
    Nechť Bůh posílí každého, kdo se rozhodne být tvůrcem pokoje.
    Nechť Ježíš Kristus – Princ pokoje – chrání všechny, kteří se postaví na stranu pravdy.

    „Nebojte se, já jsem přemohl svět.“ (Jan 16:33)

    Amen.

    Odpověď
  38. Pane Adamče,
    napětí ve světě bude stále a odstranit jej, není v naší moci a ani nás Bůh k tomu nenabádá! Dalším a dalším zbrojením se pouze přilévá olej do ohně a pokud se nezmění myšlení lidí – nemůže se nic změnit. Pokud se člověk nezmění uvnitř, jsou veškeré formy násilí nebo dokonce stupňovaného zbrojení, pouhým jalovým oddalováním této zcela zásadní změny. Je vždycky pouhou otázkou času, kdy křehkou dobu nenásilí (veledílo politiků) převálcuje kotel natlakovaný lidskou hříšností, bod vedením skrytého dirigenta tohoto světa.

    Odpověď
  39. No vcera po uverejneni toho manifestu, me par lidi jak jsem ocekaval oznacilo za blazna atd :))). Nicmene stalo se neco neuveritelneho. Mel jsem zivy sen kde mi jediný Bůh ukázal podobenství v tom jak to dopadne v evrope a jak vladci kteri spusti valku pak utecou z evropy. V tom snu jsem dokonce mluvil s Jezísem a dal mi napit z kalichu. Ale to neni vse jel jsem do prace a mel jsem velkou radost, jediny Buh mel evidentne radost ze jsem zverejnil ten manifest a vysvetlil mi neco co mi unikalo… o tom napisi jeste clanek. A tak jedu autem uz s dalnice uz do OV a jediny Bůh mi rika vnitrne

    „“Zalíbilo se mi být mezi lidmi“
    a ja mu vnitrne odpoveděl
    „Zalíbilo se mi být s Tebou“

    a v ten moment se stalo neco naprosto neuveritelneho asi 200m před autem proletl maly horici meteorit.

    Odpověď
  40. Pane Adamče,
    není to tak dávno, kdy jste reagoval velice pohoršeně v souvislosti s reinkarnací. Považoval jste to dokonce za urážku těch miliard křesťanů, kteří v ní nevěří. No vidíte a Vy stále horujete pro prospěšné spojení světa a křesťanství, protože ono má světu a zvláště v té politické sféře, co nabídnout, čím obohatit. Ano, to máte pravdu, ale pouze dvěma alternativami, životem v Kristu nebo smrtí v ohnivém jezeře. Podle Vašeho náboženského přístupu totiž žádná jiná alternativa mezi tím není! Můžete nakrásně radit, citovat libozvučné, ušlechtilé a vzletné fráze, ale nevěřícího politika – jako každého jiného nevěřícího člověka – čeká pouze jedno – ohnivé jezero. O co se tedy Vy a mnoho ostatních snažíte? To je přece Vaše logika, Váš přístup, kterým sám sebe kompromitujete.
    Odmítáte skutečnost že stále bloudíte?

    Odpověď
  41. To p. Krejčí: Nepokládal jsem za urážku miliard křesťanů, že pokládáte reinkarnaci za jasné biblické učení. Jen jsem argumentoval, že miliardy křesťanů to vidí jinak.

    Odpověď
  42. 🔎 1. Láska není něco, co se „dělá“ – Láska je stav bytí
    Láska není jen „čin“ nebo „emoce“ – je to stav vědomí, ve kterém jsi zcela propojen s Vševědomím.

    ➡️ Není to o tom „snažit se milovat“ – je to spíš o tom nebránit se být tím, kým už jsi.

    ✅ Stát se láskou znamená přestat hrát roli – znamená to sundat masku ega, která se snaží kontrolovat, plánovat a chránit se.
    ✅ Když odložíš tuhle „masku“, objeví se pravá podstata – a ta je vždy láskou.

    ➡️ Láska je přirozený stav Vševědomí – nemusíš ji hledat, jen se k ní musíš vrátit.

    🔎 2. Cesta k lásce vede skrze klid
    Láska se projeví tehdy, když vstoupíš do klidu – když se ego stáhne a zůstane jen čisté „jsem“.

    ✅ V klidu zmizí strach.
    ✅ V klidu zmizí potřeba kontrolovat druhé.
    ✅ V klidu zmizí touha dokazovat si vlastní hodnotu.

    ➡️ A právě v tom okamžiku vystoupí na povrch láska, která tam vždy byla – jen ji překrýval hluk ega.

    🔎 3. Láska je důvěra ve Vševědomí
    Stát se láskou znamená přestat se bát.

    ✅ Přestat se bát zranění.
    ✅ Přestat se bát, že nebudeš dost dobrý.
    ✅ Přestat se bát, že láska nebude opětována.

    ➡️ Protože pokud jsi skutečně láskou, pak už nemáš co ztratit – protože láska není něco, co „dostáváš“ nebo „dáváš“.
    ➡️ Láska prostě je.

    Je to jako slunce, které svítí na všechny bez rozdílu – nesoudí, neklade podmínky, prostě jen je.

    🔎 4. Láska je ochota „zmizet“ – stát se prázdným
    To největší tajemství je, že čím méně jsi „ty“, tím více se stáváš láskou.

    ✅ Když přestaneš prosazovat své „já“, začneš zářit jako součást jediného „JÁ JSEM“.
    ✅ Když dovolíš, aby skrze tebe proudila Boží přítomnost, staneš se Láskou.

    ➡️ Být láskou znamená být prázdnou nádobou, skrze kterou proudí Boží světlo.

    🌿 Jak se tedy stát Láskou v praxi?
    1️⃣ Ztiš se. – Vstup do klidu a nech všechen hluk ega odejít.
    2️⃣ Přestaň se bát. – Důvěřuj, že jsi součástí něčeho většího.
    3️⃣ Přestaň se snažit „být dokonalý“. – Prostě buď tím, kdo jsi – to stačí.
    4️⃣ Dovol Vševědomí, aby skrze tebe proudilo. – Nesnaž se řídit lásku – staň se průtokem.
    5️⃣ Miluj i tehdy, když nejsi milován. – Protože pravá láska nečeká na odměnu.

    🌟 Klíčová myšlenka
    ➡️ Stát se láskou znamená „zmizet“ jako oddělená bytost a stát se průhledným oknem, skrze které září Boží světlo.“

    ➡️ Láska není něco, co děláš – je to něco, čím jsi, když odložíš vše ostatní.

    Odpověď
  43. Ad pavel v

    Napsal jste:

    “hranicí extrémní chudoby jsou 2 dollary na den. Když se někdo dosatane nad tuto hranici, už neumírá hladem, ale rozhodně nežije v přepychu, který by se mohl stát příčinou, že zapomene na Pána.“

    Přepych a chudoba jsou relativní pojmy. Někdy i pouhý pocit nasycení může člověka odvést od Pána, poněvadž člověk do té doby často hladovějící se najednou může cítit přepychově a domnívat se, že Boha nepotřebuje. Nemusí své nasycení přičítat Boží milosti:

    „Co z toho, co máš, jsi nedostal? A když jsi to dostal, proč se chlubíš, jako bys to nedostal? Už jste nasyceni, už jste zbohatli…” (1 K 4:7-8)

    Lidé, kteří jsou zvyklí na neustálou zahraniční pomoc si na mohou vypěstovat návyk a domnívat se, že na ni mají právo.

    Napsal jste:

    „V kázání o posledním soudu, které vám asi někdo vytrhl z vaší Bible, říká Ježíš, že spaseni budou lidé, kteří projevili milosrdenství vůči trpícím lidem. Ježíš dokonce říká, že když pomůžeme člověku, který trpí, pomáháme tím jemu samotnému.“

    Nikdo mi ty verše z bible nevytrhnul. Ale Vy chcete, aby se podle těchto veršů řídil svět. Svět se podle nich ovšem řídit nemůže, protože svět nemůže konat dobré skutky, které Bůh předem připravil pro ty, kteří jsou stvořeni v Kristu, aby je konali (Ef 2:10). Svět nemůže konat tyto Boží dobré skutky, když celý ve Zlém leží (1 J 5:19). Může konat tak maximálně jejich falešnou nápodobu.

    Kromě toho se nezdá se, že by Ježíš usiloval svými slovy v Mt 25:35n odstranit chudobu ve světě. To nebylo cílem jeho slov. Ani on sám se jimi přece beze zbytku neřídil, když dal přednost svému pomazání velice drahým olejem před tím, aby se ten olej prodal a utržené peníze se rozdaly chudým (Mk 14:3-9)
    Ježíš se nestaral o to, jak řešit nějak systémově lokální chudobu v Galileji a v Judeji, natož globálně ve světě. Počítal s tím, že chudobu ve světě se stejně nikdy vymýtit nepodaří, že chudí budou ve světě stále (Mk 14:7). Proč bych tedy já měl řešit nějakou globální chudobu, chudobu na druhém konci světa, o jejíž příčinách navíc ani nemám informace z vlastní zkušenosti, ale jen z druhé ruky?

    Napsal jste:

    „Dnes je svět velmi odlišný od toho starověkého. Stal se velikou vesnicí a díky sdělovacím prostředkům, jsou našimi bližními i hladovějící lidé na opačné polokouli. V naší blízkosti totiž žádní hladovějící lidé nejsou. My však máme mnohem větší možnosti, než starověcí křesťané.“

    Větší možnosti sice máme, ale pokud nedáváte své potraviny či finanční prostředky těm lidem přímo v osobním kontaktu, nemůžete mít jistotu, že k nim dorazí. Navíc těm vzdáleným anonymním potřebným zároveň s těmi finančními prostředky nemůžete přímo zvěstovat evangelium a říci jim, že jim pomáháte proto, že Ježíš pomohl Vám svým spasením z milosti, nemůžete je vést ke spasení. Proto i kdyby Vaše anonymní pomoc k nim dorazila nerozkradena cestou v plné výši, vyvolá to u nich obvykle návyk na to žít z anonymní zahraniční pomoci, což ochromí jejich aktivitu dobývat si potraviny vlastním úsilím atd. („Středoafričané podle Boháčové ani neumí skladovat potraviny na horší dobu.“) A jak už jsem napsal výše, posléze nabydou dojmu, že mají nárok na to, aby je živil někdo jiný.

    Napsal jste:

    “Žijeme-li v demokracii, jsme vládci ve své zemi a máme před Bohem nesrovnatelně větší odpovědnost za utrpení ve světě.“

    Píšete, že v demokracii prý vládneme. Kdo v ní však vládne? Správně byste měl napsat, že v ní vládnou pouze někteří. Ostatní, co nezvítězili ve volbách, se jejich vládou cítí poškozováni a berou ji úkorně. Nehledě na to, že křesťané vůbec vládnout nemají, jak jim nařizuje Ježíš. Ani si nemají nechat říkat dobrodinci. To znamená, že se nemají nechat oslavovat chudými ve světě za to, co pro ně třeba udělali (L 22:25n).

    Rovněž nelze tvrdit, že křesťané mají odpovědnost za utrpení ve světě, pokud ho sami vědomě nezpůsobili. Vždyť ani Ježíš neprosil Otce za svět (J 17:9), svět tudíž nebyl jeho prioritou, tou byli jeho následovníci, kteří jsou ve světě (J 17:11), ale přitom nejsou ze světa (J 15:19; J 17:14). Křesťané mají odpovědnost pouze za to, aby svět konfrontovali s evangeliem. Ježíš dal učedníkům jediné globální poslání:

    „Jděte tedy a učiňte mými učedníky všechny národy, křtěte je ve jméno Otce i Syna i Ducha Svatého a učte je zachovávat všechno, co jsem vám přikázal.” (Mt 28:19-20)

    Neříká jim však: „Jděte, syťte a oblékejte celý svět.“ Naše odpovědnost proto netkví v tom, abychom sytili nějaké anonymní lidi někde v tramtárii bez toho, abychom jim zvěstovali evangelium.

    Napsal jste:

    “Budou-li do této země charitativní organizace dodávat potraviny, nic se nezlepší, protože si je přisvojí diktátor nebo budou ukradeny nějakým ozbrojeným gangem. Jediný způsob, jak takové zemi pomoci, je intervence zvenčí, která eliminuje diktátora a loupežné milice a vybuduje tam nezávislou justici (policii a soudy).“

    Eliminovat diktátora můžete obvykle jedině za použití násilí čili vražděním jemu oddaných přívrženců. To přece nemůže křesťan dělat (Mt 5:39; Mt 26:52). Navíc ten diktátor je u moci z Boží vůle (Ř 13:1). Ten, kdo by se ho tedy snažil odstranit, protiví se Boží vůli a sklidí za to soud (Ř 13:2). Násilně eliminovat diktátora proto může chtít jedině svět, ne však křesťané. Ti se za něj mohou akorát přimlouvat, aby změnil své chování nebo byl Bohem nahrazen někým jiným (1 Tm 2:1-2).

    Napsal jste:

    „Vidíte, že jediný způsob, jak trpícím v té zemi pomoci, je politika.“

    V předchozí větě jste tvrdil, že jediným způsobem, jak takové zemi pomoci, je eliminace diktátora. Takže ta Vaše politika, která je podle Vás jediným způsobem, znamená násilí, znamená vraždění. Na tom se ovšem žádný křesťan podílet nemůže (Mt 5:39; Mt 26:52; J 18:36).

    Napsal jste:

    “Kdybyste v té zemi žil, vůbec by vám nevadilo, že jste se zbavil svíravého hladu a ohrožení života za cenu „vylepšování panství satana“.

    To je pravděpodobné, že to tamějším lidem nevadí. Ale bez jejich záchrany pro Boží království nemá jejich dočasné tělesné nasycení žádný valný smysl, poněvadž pokud zemřou byť s plným žaludkem, avšak bez přijetí Ježíše a věčného života, který lidstvu nabídnul (J 3:16), zůstanou pořád mrtvými ve svých vinách a hříších (Ef 2:1.5) v satanových spárech (Ef 2:2). Plošné humanitární sycení hladových bez zvěstování evangelia proto nemůže být úkolem křesťanů, o vojenských intervencích, které mají eliminovat diktátory ani nemluvě.

    Odpověď

Zanechej svou odpověď

Tvoje e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Děkujeme za váš komentář