David Novák / Kříž

Matouš 27

Matoušův text podrobně popisuje okolnosti Kristova ukřižování. Ve 27 kapitole se desetkrát vyskytují slova kříž, křižovat, ukřižovat, prostě slova mající slovní základ ve slově kříž. Kříž zde tedy dominuje, neustále se dějem prolíná a více či méně do děje vstupuje. Příběh o ukřižování známe, četli nebo slyšeli jsme o něm mnohokrát. Zároveň se kříž stal určitým kulturním doplňkem naší civilizace a nijak nás nevyrušuje nebo neznepokojuje. Někdy jsou kříže na státních vlajkách, na vrcholcích hor, lidé nosí křížky na krku, fotbalisté se křižují před tím, než jdou na trávník. Jenže tomu tak nebylo vždy. Když se našly podzemní katakomby v okolí Říma, kde byli pohřbíváni křesťané, tak nejčastějšími motivy na stěnách či stropech byly obrazy páva, který symbolizoval nesmrtelnost, pak holubice, vítězné palmy a hlavně ryby. Později zhruba od druhého století prý křesťané začali jako svůj symbol dávat přednost biblickým postavám nebo tématům a tak nejdeme Noemovu archu, Jonáše, pastýře s ovečkou nebo vzkříšeného Lazara. Zároveň se nabízí i další symboly jako jesle, holubice, odvalený kámen, ručník, kterým Ježíš obmýval nohy učedníkům, lev, beránek atd. Nakonec si křesťané zvolili kříž.

Mimochodem církevní otcové dlouho zakazovali umělecké zobrazování kříže, právě kvůli jeho potupnému významu. Proč?

SOUVISEJÍCÍDavid Novák / Jak psát zamilované dopisy Fil 1, 1 – 11

Pokusme si vybavit nějakou věc, kterou jsme v životě udělali a za kterou se stydíme, o které jsme rádi, že nikdo neví. Nyní si představme, že symbol této události ještě s naším jménem vystavíme někde na sociálních sítích nebo na vizitce, aby to hezky všichni viděli. Pokud se tak stane, zřejmě dostaneme nálepku, že to nemáme v hlavě v pořádku. Tohle se prostě ve slušných společnostech nedělá, o některých věcech je lepší nemluvit. Stejné to je u národů nebo skupin. Vlastně ani nevím o národu nebo skupině, které by si daly do znaku popravčí nástroj. Zbraně ano, ale ne popravčí nástroje. Až na výjimku a tou je křesťanství.

Abychom si to lépe představili, co znamenal kříž, začtěme se do Cicera, který napsal, že spoutat římského občana je zločin, zbičovat je ohavnost, zabít ho je totéž, co vražda, a ukřižovat ho? Neexistuje slovo, které by mohlo popsat tak strašlivý čin. Důvodem Cicerova tvrzení pak nebyla jen hrůza z bolesti a pomalého umírání, ale především strašlivá potupa.

Pro Židy pak byl kříž symbolem zlořečenství, kdy v Dt 21, 23 čteme slova o tom, že ten, kdo visí na dřevě, je zlořečený.

Toto je jedna strana mince. Pak je zde druhá, a to, že na tomto potupném nástroji visí sám Ježíš, král světa. Co může být potupnějšího, než když je potupen představitel národa, hnutí? Takto potupen nesměl být ani římský občan a což potom král světa?

SOUVISEJÍCÍ – David Novák / Zavřelo se nebe nad Českem?

Tyto podrobnosti říkám proto, abych položil následující otázku. Skutečně je nutné, aby kříž a všechny podrobnosti spojené s ukřižováním jako plivání, svlékání šatů, nasazování trnové koruny a další byly takto vystavovány? Nevykazovali pisatelé Bible jistou poruchu osobnosti, když všechny tyto podrobnosti popisovali? Stejně tak nepřehnali to naši křesťanští předchůdci, když si zvolili kříž jako symbol, zvláště pokud znali to, co jsem před chvílí říkal? To je skoro jakoby si Češi dali do státního znaku půdorys Terezína, nebo Židé Osvětimi.

Odpovězme si pravdivě – popis ukřižování je příliš expresivní, podrobný, nevhodný, je za čarou. Pokud – a to je velmi důležité – pokud popisuje prohruPokud popisuje definitivní tečku. Pokud popisuje fiasko. Pak je skutečně lepší o něčem pomlčet. Jenže… jenže kříž znamená první krok k vítězství, druhým krokem je pak velikonoční neděle. A protože se jedná o vítězství, kříž není znamením hanby a ukřižování znamením ponížení a prohry.

Chtěl bych se v této souvislosti v textu dotknout následujícího trojhlasu, který v textu lze zaslechnout.  První tón nasadí okolostojící zástup.

„Když chceš zbořit chrám a ve třech dnech jej postavit, zachraň sám sebe; jsi-li Syn Boží, sestup s kříže!“

Pak naváží v podobném tónu farizeové a zákoníci: „Jiné zachránil, sám sebe zachránit nemůže. Je král izraelský – ať nyní sestoupí z kříže a uvěříme v něho! Spolehl na Boha, ať ho vysvobodí, stojí-li o něj. Vždyť řekl: ‚Jsem Boží Syn!‘“

Na to pak naváží ti, kdo visí na kříži vedle něj, kdy čteme, že mu říkali to samé. Lukáš to upřesňuje, kdy píše, že jeden ze zločinců řekl „To jsi Mesiáš? Zachraň sebe i nás!“.

Styl argumentace všech tří skupin je stále stejná. První krok je, že nejdříve připomenou, kým Ježíš říkal, že je. Konkrétně mu připomenou, že říkal, že je Syn Boží, král izraelský a Mesiáš. Proč tato připomínka? Protože Syn Boží, král izraelský a Mesiáš mají moc.

Druhý krok potom je logickým vyústěním prvního kroku. Protože máš moc, kterou jsme ti připomněli, využij ji. K čemu? Abys zachránil sám sebe. Farizeové to ještě opepří poznámkou o tom, že je sice hezké, že zachraňoval jiné, ale důležitější je dokázat zachránit sám sebe. Lotr na kříži napoví, že by Ježíš měl zachránit i jeho.

Všechny tři skupiny okolo kříže uvažují přesně tak, jako uvažují lidé. Moc, vliv, možnosti, schopnosti, dovednosti, síla jsou od toho, abychom pomohli především sami sobě. Toto je přirozené uvažování, které nás nikdo nemusí učit. Tak to ve světě chodilo a chodit bude. Jenže pokud by Ježíš na tuto logiku přistoupil a najednou by přiletěly legie andělů, kteří by Ježíše odnesli z kříže, tak by toto vítězství znamenalo obrovskou prohru.

Když slyšíme hlasy, které radí Ježíšovi, aby sám sebe zachránil, pak se vlastně jedná o jeden přístup k životu ale i k víře a ke Kristovu kříži. Je to přístup, který považuje Ježíšovu bezmoc za příklad Boží neschopnosti. Případně Ježíše využívá, když nám teče do bot, jinak s ním nepočítá. Pak je zde ale i druhý přístup. Ježíšova dobrovolná bezmoc je příklad mocné odpouštějící Boží lásky. Římané měli Jupitera, případně císaře a Ježíšova bezmoc jim byla nepochopitelná – pokud by byl skutečný král. Židé si představovali Mesiáše rovněž jako mocného osvoboditele a ukřižování bylo znamením klateb zákona, rozhodně ne znamením Mesiáše.

Bezmocí myslím to, že Ježíš nepřistoupí na rady, aby zachránil sám sebe, ale ztotožňuje se s námi a to i v našem hříchu, jehož důsledky na sebe bere. Ze všech svých modliteb v evangeliích totiž Ježíš jen na Golgatě použil formální oslovení Bože (místo Abba nebo Otče), čímž vyjádřil obrovský pocit odcizení, které je důsledkem našeho hříchu.

Kříž ukazuje Boha jako toho, kdo byl ochoten vzdát se moci ve prospěch lásky. Zároveň ale ukazujme, že v lásce je ukryta obrovská moc, která mění člověka i dějiny.

Z pohledu světa je smrt na kříži naprostým fiaskem a okolostojící vlastně měli pravdu, když tvrdili, že Ježíš nemá moc, jinak by situaci nenechal dojít tak daleko. Co byste poradili někomu, kdo by se vás zeptal, jak se proslavit? Asi tak, že musí získat moc, což znamená mít vynikající PR, možná napsat významnou knihu, vstoupit do politiky, přestěhovat se do nějaké metropole atd.  Co s člověkem, které nic nenapsal, nevládl armádám, žil v jakési zapadlé vesnici a ve 33 letech se nechal popravit?

Odpověď je v tom, že Ježíš nepřišel s poselstvím typu jsem mocný, úspěšný a schopný, tak se vzchop a buď jako já. Přišel si s námi vyměnit místo. Přišel žít, jak jsme měli žít my, přišel zemřít, jak jsme měli zemřít my. Přinesl nám odpuštění, smíření a nový život. Proto je evangelium dobrá zpráva pro každého, proto je kříž znamením vítězství.

Přál bych nám, aby Kristovo ponížení a slabost pro nás bylo naším vítězstvím a silou. Zároveň abychom mohli být těmi, kteří po vzoru našeho Pána přinášejí to, co přijali, dál. Smyslem a cílem života totiž není dobré bydlo, ke kterému nám dopomáhá i sám Ježíš, ale služba spojená s tím, že poselství o Ježíšově lásce předáváme dalším.

Autor je předseda Rady Církve bratrské Datum: 17. dubna 2025 Foto: Wikimedia Commons

Líbí se vám tento článek? Podpořte fungování novin

Abychom mohli vytvářet obsah, který čtete zdarma, spoléháme na dary od našich štědrých čtenářů, jako jste Vy.

Pomozte nám pokračovat v této misi a podílejte se na ní spolu s námi. 

Tags: ,,,

6 Komentáře

  1. Když už jsou zmiňovány římské křesťanské katakomby (existovaly tam i židovské), postrádám ve výčtu křesťanských symbolů crux gammata čili hákový kříž, který křesťané na svých náhrobcích rovněž používali. Že by dnes nebylo politicky korektní spojovat hákový kříž s křesťanstvím?

    Odpověď
  2. To P. Ašer: fascinuje mě, jak okamžitě za vším někdo vidí cosi nekalého – v tom tomto případě snahu o politickou korektnost. Co když za tím není nic víc, než prostě výběr toho, co kříž znamenal, bez nároku, aby byl výběr vyčerpávající? Žádná korektnost, ani nekorektnost. Dočetl jsme se, že „nejstarší nálezy svastiky pocházejí z neolitu, například z Íránu a Balkánu, kde byla používána jako dekorativní prvek a možná i jako symbolický znak“, ale o to vůbec nejde.

    Odpověď
  3. Utrpení, oběť Pána Ježíše Krista
    https://www.youtube.com/watch?v=tBCljX2e9Lk

    J 1:29 Druhého dne Jan uviděl Ježíše, jak k němu přichází, a řekl: „Hle, Beránek Boží, který snímá hřích světa.
    Heb 10:14 Neboť jedinou obětí učinil navždy/natrvalo dokonalými ty, kteří jsou posvěcováni.
    1.Kor 1:18 Vždyť slovo o kříži je těm, kdo hynou, pošetilostí, nám však, kdo dosahujeme záchrany, je Boží mocí:
    Kol 2:13 – 15 I vás, když jste byli mrtvi v proviněních a neobřízce svého těla, spolu s ním obživil, když nám všechna provinění odpustil a vymazal rukou psaný záznam, který svými ustanoveními svědčil proti nám a který nám byl nepřátelský; odstranil jej z našeho středu tím, že jej přibil na kříž. Tak odzbrojil vlády a autority a veřejně je vystavil na odiv, když je vedl triumfálním průvodem v něm.
    Iz 53:12 Proto mu dám podíl ve velikých zástupech a s nespočetnými bude dělit kořist, protože vylil na smrt svou duši a byl započten mezi vzpurné. On odnesl hřích mnohých a je přímluvcem za vzpurné.
    Zj 5:12 a říkali mocným hlasem: „Hoden jest Beránek, ten zabitý, přijmout tu moc a bohatství, moudrost, sílu a úctu, slávu a dobrořečení.“

    Odpověď
  4. To David Novák

    Dobrý den.

    U určité části křesťanského publika jste zařazen ve škatulce, ze které není úniku. Nebudeme to rozvíjet, raději k článku: zaujala mne zmínka o římských katakombách, poněvadž nedávno jsem tam byla. Fresky jsou nyní za sklem z důvodu jejich uchování kvůli vysoké vlhkosti. Vlhkost je kolem 99 %. V katakombách se začíná objevovat Kristus bez kříže jako symbol vítězství. Byl to odkaz rodinám, že smrt není konečnou. V katakombách San Calisto je pochováno zhruba 500000 lidí, z toho 250000 dětí. Bylo neuvěřitelné procházet katakombami s jejich minulostí. Tmavé, chmurné místo, a přesto místo obrovské naděje.

    Nenechte se znechutit.

    Lída Rohalová

    Odpověď
  5. Ad David Novak

    No, článek je o kříži a hákový kříž se v katakombách vyskytuje dříve než „obyčejný“ kříž, jak ho známe z pozdějších vyobrazení. Takže bych očekával, že bude zmíněn spíše tento symbol jakožto ikonografická aluze na kříž než páv. Vzhledem k tomu, že hákový kříž přesto zmíněn nebyl, není má otázka nemístná.

    Odpověď
  6. Děkuji panu Honzovi za filmový odkaz. Jak strašlivá smrt ukřižováním byla. Navíc s předchozím bičováním, hrátky vojáků s trnovou korunou atd. Asi bych to nepsal, pro křesťana by to měla být základní znalost ( ba co víc, duchovní prožitek ), kolik stálo Božího syna to, aby nám otevřel přístup k Otci.
    Jenže, paradoxně o těchto Velikonocích jistý moravský vinař instaloval Ježíše na kříži jako spokojeného týpka s pohárem frankovky v ruce https://www.novinky.cz/clanek/domaci-zpravy-jihomoravsky-kraj-jezis-se-sklenkou-vina-na-krizi-jako-oda-na-frankovku-verici-protestuji-40518783 . A v debatě se většina lidí diví, jak se někdo může pohoršit. No, je to jako by někdo udělal instalaci radostných vězňů vyhlazovacího tábora. Snad je za tím ahistoričnost, snad představa že Ježíš jako nějaký čaroděj nepociťoval bolest. Přitom, pokud už chtěl ten nešťastný muž ( připisuji mu jen neznalost, ne zlý úmysl ), spojit Ježíše s vínem, mohl udělat instalaci proměnění vody ve víno v Káni Galilejské ( J 2,1-11 ).
    A nesuďme, raději zpytujme sami sebe. Nespokojujeme se též se sluníčkovou spiritualitou dnešní doby? A to jsem proti různým liturgickým tradicím ( byť mi jako nekatolíkovi nepřísluší komentovat, zda při eucharistii musí být na stole ubrus či nikoli ). Jen nesmíme zapomenout na to, že abychom mohli prožívat vzkříšení, musel Ježíš přijmout své odsouzení a ukřižování.

    Odpověď

Zanechej svou odpověď

Tvoje e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Děkujeme za váš komentář