David Novák / Víra, modlitby, politika a schválení zbrojní pomoci Ukrajině 

Nejsem žádný překladatel, ale chci zde volně přeložit, resp. převyprávět zápas předsedy reprezentantů USA M. Johnsona, jehož vliv byl při schvalování pomoci Ukrajině rozhodující. Čerpám z New York Times a Notus (obojí pochopitelně v el. podobě).

Pro předsedu Sněmovny reprezentantů M. Johnsona byl boj o novou pomoc Ukrajině stejně tak otázkou náboženskou jako politickou. Ukázal jasný postoj, jak ho jeho jižanská baptistická víra ovlivňuje v rozhodování od chvíle, kdy se ujal funkce.

SOUVISEJÍCÍ Konzervativní vůdci chválí baptistu a šéfa Sněmovny reprezentantů Johnsona za schválení vojenské pomoci Ukrajině 

Předseda zahraničního výboru Sněmovny reprezentantů M. McCaul uvedl, že byl s Johnsonem večer předtím, než se rozhodl po týdnech průtahů s pomocí přijít, a že Johnson o rozhodnutí, zda zákon prosadit, zápasil na modlitbách.

McCaul napsal: „Neříká to všem na potkání, ale klekl si na kolena, modlil se o vedení a prohlásil: ‚Řekněte mi to. Co je tedy správné udělat?‘. Druhý den prohlásil: ‚Chci být na správné straně dějin‘.“

Dokonce i Johnsonovi kritici vědí, jak zásadní význam měla při prosazování zákona jeho víra. „Pro Mika Johnsona je to pravda. Je to náboženské rozhodnutí,“ řekl Ralph Norman, republikán z Jižní Karolíny, který v pátek hlasoval proti postoupení zákona do rozpravy. „Modlil se za to. Řekl nám to, když jsme se s ním setkali.“

Když Johnson v pátek opouštěl sněmovnu, na otázku agentury NOTUS, jakou roli v jeho rozhodnutí hraje jeho náboženství, odmítl odpovědět. Jeho kancelář nereagovala na žádost o komentář k tomuto článku.

Johnson jednání o senátním návrhu zákona o pomoci Ukrajině, Izraeli a Tchaj-wanu dva měsíce odkládal, protože věděl, že jeho strana je v této věci hluboce rozdělena. V posledních dnech však čelil rostoucímu tlaku kolegů jižních baptistů, aby Ukrajinu podpořil. Balíček pomoci v sobotu prošel Sněmovnou reprezentantů.

SOUVISEJÍCÍ David Novak / Umění být netolerantní

Čtyři významní baptisté minulý týden v dopise Johnsona vyzvali, aby „zvážil těžkou situaci křesťanů“ na Ukrajině. V dopise se uvádí, že tamní pastoři čelí ze strany ruských sil výhrůžkám, mučení a odstraňování ze svých pozic.

„Navzdory ruským snahám vykreslit Ukrajinu jako netolerantní vůči křesťanům je to právě ruská vláda, kdo agresivně poškozuje pokojné věřící křesťany dodržující zákony v okupovaných oblastech Ukrajiny,“ dodávají v tomto dopise. „Ruská armáda zničila stovky baptistických kostelů, v nichž evangelikální křesťané na Ukrajině kdysi svobodně praktikovali svou víru.“

Daniel Darling, který dopis rovněž podepsal a který řídí centrum pro kulturní angažovanost Jihozápadního baptistického teologického semináře, agentuře NOTUS sdělil, že skupina cítila potřebu dopis odeslat poté, co viděla, jak se šíří zkreslená vyprávění o tom, že Rusko hájí křesťanství.

Jenže Johnson nemá jen podporovatele. M. Greeneová, jedna z nejzuřivějších republikánských odpůrkyň předsedy parlamentu, tento měsíc prohlásila, že Rusko „neútočí na křesťanství. Ve skutečnosti se zdá, že ho chrání“.

Začátkem týdne Johnson novinářům oznámil, že se v těžkých časech utěšuje výrokem prezidenta Johna Quincyho Adamse (1797–1801). Když se Adamse ptali, proč stále předkládá stejnou rezoluci o ukončení otroctví, která pokaždé ztroskotá, Adams odpověděl: „Povinnost je na nás. Výsledky jsou Boží.“

Pro mě je to velmi osvobozující myšlenka,“ řekl Johnson. „Budu plnit své povinnosti a výsledky nakonec nezáleží na mně. To mi vyhovuje. Uvidíme, co se bude dít, když vyložíme karty na stůl.“

Autor je předseda Rady Církve bratrské Zdroj: blog Davida Nováka Datum: 28. dubna 2024 Foto: Wikimedia Commons – Mike Johnson

Líbí se vám tento článek? Podpořte fungování novin

Abychom mohli vytvářet obsah, který čtete zdarma, spoléháme na dary od našich štědrých čtenářů, jako jste Vy.

Pomozte nám pokračovat v této misi a podílejte se na ní spolu s námi. 

Tags: ,,,

14 Komentáře

  1. Konflikt na Ukrajině je válkou USA proti Rusku prostřednictvím Ukrajinců. Dodávat zbraně na Ukrajinu znamená podílet se na smrti dalších Ukrajinců a Rusů. Křesťanský politik by měl podporovat řešení sporů prostřednictvím jednání a ne podporovat válku. Nacisté měli na uniformách nápis – Gott mit uns. Nacisté bojovali proti komunistické říši a tak to byl svatý boj, při němž za nimi zůstávala spálená země. Účel světí prostředky.
    Orbán a Fico jednají správně – od této války se distancují a zbraně tam nedodávají.

    Odpověď
  2. Karel Krejčí

    „Povinnost je na nás. Výsledky jsou Boží.“
    Tato „moudrá“ fráze zbavuje zodpovědnosti vykonavatele oněch povinností od jejich důsledků a s čistýma rukama i svědomím schovávat se za Boha. Ne skrze Písmo a víru, ale prostřednictvím vojenského arzenálu lze tento svět podle potřeby i násilím přivést k Bohu. (Tedy z hlediska věřícího – snad).
    Ale pokud by se to nepodařilo, hledejme za vším právě ony námi neovlivnitelné „Boží rozmary“.

    Odpověď
  3. Karel Krejčí

    Ne pane Realtolteku,

    žádné zbrojařské lobby, to se „pouze někdo“ postavil mezi M. Johnsona a Kristův kříž ….

    Odpověď
  4. Ono to s tou zbožností pana Johnsona nebude tak jednoznačné. Má přezdívku MAGA Mike.

    Jedním z cílů p. Johnsona na Ukrajině je MAGA,. Získat Ameriku opět velikou takže jasná volba, dát peníze na zbraně, Je to marné, pokud Bůh bude chtít učinit Ameriku menší, udělá to, i kdyby si p. Johnson ve směnovně modlitebně na kolenou vyzápasil hlasování na 1000 x větší obnos na zbraně.

    Také mne mrzí utrpení ukrajinských křesťanů a to na obou stranách. Týká se to nejen baptistů. Situaci na Ukrajině vidím mj. i jako boj o vliv a území mezi baptisty a pravoslavnými. Nedá se tedy asi čekat, že by si Mike jako člen jižních baptistů udržel odstup.

    A tak i pravoslavné kostely padají v této válce k zemi a pronásledování pravoslavných je i místech, kam zatím boje nezasáhly. https://www.persecution.org/2023/07/24/persecution-of-orthodox-church-in-ukraine/ A křesťanství je mj. i způsob, jak se držet pryč od násilí. Nebyla a není to naše válka.

    V tomto smyslu se křesťanství nezastává ani jedna stana této války. Je to a vždy to bylo tak, že svět církev Pána Ježíše Krista nemiluje a je vůči ní v nepřátelství. Provázanost církevní hierarchie se světem tu také byla vždy a je i dnes na obou stranách. I ruské vedení pravoslavných si nedrží odstup. Modleme se proto, aby skuteční věřící obstáli teď i v budoucnu.

    Odpověď
  5. Mike Johnson a ti, kdo jej v eskalaci války na Ukrajině podporují, znají zřejmě nějakého jiného Ježíše (2 K 11:4), než kterého nám líčí Nový zákon. Ježíšův ethický program Božího království totiž vylučuje odpírání zlému (Mt 5:39.44; L 6:27-29), stejně tak Ježíšovi apoštolové vylučují odplatu zlým za zlé (Ř 12:17; 1 Te 5:15; 1 Pt 3:9).

    I kdyby tyto obecné křesťanské principy nebyly na řadě míst NZ tak jasně formulovány, tak jsem si nevšiml, že by Ježíš organizoval nějakou obranu Judska proti Římanům. Naopak svým učedníkům řekl, aby před Římany utekli (dle názoru dnešních „křesťanských“ militaristů zřejmě zbaběle) do hor (Mt 24:16; Mk 13:14; L 21:21). Ježíš ani jeho apoštolové nesbírali peníze na zbraně ani nedodávali zbraně zélotům, aby ti pak mohli Římany vypudit ze své země.

    Za obranu nějakého kousku tohoto světa se rozhodně nevyplatí připravit se vražděním svých bližních, byť v obraně, o věčný život (1 J 3:15).

    Mike Johnson si sice může myslet, že stojí na „správné straně dějin“, avšak stěží si může s čistým svědomím myslet, že stojí na straně Ježíše, pokud zná dostatečně dobře Nový zákon.

    Také argument podporovatelů Johnsona v tomto kroku, že „ruská armáda zničila stovky baptistických kostelů, v nichž evangelikální křesťané na Ukrajině kdysi svobodně praktikovali svou víru“, je lichý. Patří přece k údělu Ježíšových následovníků dle slov samotného Ježíše (Mt 5:10-12; Mt 10:22; J 16:2) i apoštolů (Sk 14:22; 2 Tm 3:12; 1 Pt 4:12-14), že budou nenáviděni a pronásledováni pro Ježíšovo jméno. Nikde v NZ se však ani v náznaku nedočteme, že by křesťané proti tomuto pronásledování měli bojovat pomocí světské válečné moci tělesnými zbraněmi (2 K 10:4).

    Odpověď
  6. Oni raz ste vo svojom komentari nespomenuli Rusko, ktore porusuje vsetky Bozie prikazania, kolko ich je a bude za to sudene svatym Bohom. Asi ste zabudli na vers z Rimanom 13,4: Ale ak robíš zle, boj sa, lebo nie nadarmo nosí meč. Je totiž Božím služobníkom, pomstiteľom, vykonávateľom jeho hnevu proti tomu, kto robí zle.

    Odpověď
  7. to Jiří Aron

    Sudetští Němci před druhou světovou válkou zrazovali Československo (ne úplně všichni). Stejně tak velká část obyvatel Ukrajiny ruské národnosti zrazuje Ukrajinu (ne všichni). Mezi tyto zrádce patří i ukrajinští pravoslavní křesťané, kteří podporují moskevský patriarchát. Moskevský patriarcha Kirill totiž slouží Putinovi. Putin je zločinec. Kyrill vyhlásil, že každému Rusovi, který padne na Ukrajině, budou odpuštěny všechny hříchy. Nezdá se vám, že Kyrill poněkud překročil své pravomoci?

    Vy se nás, pane Arone, snažíte přesvědčit, že tak jako ruská pravoslavná církev podporuje loupežnou válku, že loupežnou válku podporují také ukrajinští metodisté. Ukrajina však nevede válku loupežnou, nýbrž obrannou. Myslím, že jste si toho dobře vědom. Domnívám se, že vaším cílem je relativizovat Putinův zločin. Tímto omlouváním se na tomto zločinu podílíte.

    Odpověď
  8. to P. Ašer

    Kde je v Novém zákoně napsáno, že mužové nemají bránit své ženy a děti před zločinci?

    Ježíš žádal milovat nepřátele, ale žádal také milovat svého bližního, což je trpící člověk. Koho tedy budete milovat více? Svoji dceru, kterou znásilňuje nepřátelský voják, nebo toho vojáka?

    Odpověď
  9. Pane Pavle V samozřejmě že Kyril je zcela mimo. Stejně jako MAGA Mike na opačné straně.

    Tato válka je loupežná už od svého počátku v roce 2014. Oboustranně. Proto jsem napsal, že to není válka nás křesťanů. Svým relativizováním a jednostranným nadržováním se na těchto zločinech další eskalace zabíjení podílíte. Myslím, že jste si toho dobře vědom.

    A o Vašich spekulacích o mých cílech s Vámi diskutovat rozhodně nechci. Podsouvání motivů je faul.

    Odpověď
  10. to Jiří Aron

    Byl za první republiky vztah Čechoslováků k sudetským Němcům loupeživý? Co jim Češi brali? Byl vztah Ukrajinců loupeživý vůči jejich rusky mluvícím spoluobyvatelům? Děla se těm rusky mluvícím Ukrajincům nějaká křivda? Co jim Ukrajinci brali?

    Rusko 24. 2. 2022 zaútočilo na Kyjev s cílem ovládnout celou Ukrajinu tak, jako v roce 1968 ČSR. Ukrajina se jen brání. To je podle vás můj jednostranný postoj? Když Češi v roce 1938 odsoudili mnichovskou dohodu, byl to také jednostranný postoj?

    Jsou-li někde utlačovaní lidé, je tato nespravedlnost věcí každého křesťana. Jestliže Rusko chce zotročit Ukrajinu, jako v roce 1968 zotročilo Československo, není to fatální nespravedlnost?

    Odpověď
  11. Ad pavel v

    Napsal jste:

    „Kde je v Novém zákoně napsáno, že mužové nemají bránit své ženy a děti před zločinci?“

    A kde v Novém zákoně máte napsáno, že je za použití odplaty zlým za zlé bránit mají?

    Z Ježíšových slov lze ovšem snadno vyvodit, že je takto bránit nemají:

    “Petr mu začal říkat: „Hle, my jsme všechno opustili a následujeme tě.“ Ježíš říkal: „Amen, pravím vám, není nikdo, kdo opustil dům nebo bratry nebo sestry nebo matku nebo otce nebo děti nebo pole kvůli mně a kvůli evangeliu, aby nedostal nyní v tomto období stokrát více domů, bratrů a sester, matek a dětí a polí s pronásledováními a v přicházejícím věku život věčný.” (Mk 10:28-30)

    Kvůli Ježíši a kvůli evangeliu je tedy v pořádku opustit i ženy (L 18:29) a děti. Jestliže je ovšem Ježíšův učedník opustil, pak je sotva bude bránit s mečem v ruce před zločinci, když mečem nebylo dovoleno bránit ani samotného Ježíše (Mt 26:52; J 18:36), který má před sarkickou rodinou jasnou přednost a opuštěn být nesmí:

    „Přichází-li někdo ke mně a nemá v nenávisti svého otce a matku, manželku a děti, bratry a sestry, ano i vlastní duši, nemůže být mým učedníkem.” (L 14:28)

    Chcete-li tedy být Ježíšovým učedníkem, nemůžete zkrátka dát před ním a před evangeliem přednost své tělesné rodině. A evangelium nás učí, že nemáme odpírat zlému (Mt 5:39) a máme milovat své nepřátele (Mt 5:44). To vylučuje obranu křesťanů svých žen a dětí. Boj tělesnými zbraněmi za svou tělesnou rodinu jako za to nejcennější, co existuje, je typický pro tělesnou lásku pohanů a hříšníků (Mt 5:46-47; L 6:32-34), ne pro onu naprosto výjimečnou a paradoxní lásku, o níž hovoří Ježíš. Ale tato láska je patrně nad Vaše tělesné chápání (1 K 3:1.3).

    Napsal jste:

    „Ježíš žádal milovat nepřátele, ale žádal také milovat svého bližního, což je trpící člověk. Koho tedy budete milovat více? Svoji dceru, kterou znásilňuje nepřátelský voják, nebo toho vojáka?“

    Mým bližním je stejně jako trpící člověk i netrpící nepřítel. Ale pokud jde o Vaši otázku, koho milovat více, hledejte odpověď opět u Ježíše. Svou dceru dle jeho slov máte nenávidět (L 14:28), zatímco nepřátelského vojáka zase dle jeho slov máte milovat (Mt 5:44). Pokud toho vojáka ovšem skutečně budete milovat, pak mu nebudete za zlé odplácet zlým (Ř 12:17; 1 Te 5:15; 1 Pt 3:9). Kromě toho ten starozákonní příkaz milovat svého bližního (Lv 19:18; Mt 5:43), je překonán Ježíšovým příkazem milovat své nepřátele (Mt 5:44). Takže otázku přednosti tím máte vyřešenou.

    Odpověď
  12. Ad pavel v

    Napsal jste:

    „Vy se nás, pane Arone, snažíte přesvědčit, že tak jako ruská pravoslavná církev podporuje loupežnou válku, že loupežnou válku podporují také ukrajinští metodisté. Ukrajina však nevede válku loupežnou, nýbrž obrannou.“

    Takže Irák v roce 2003 po svém napadení ze strany USA také vedl obrannou válku, zatímco USA vedly válku loupežnou (viz např. Dick Cheney a Halliburton)? Chápu to správně? Mnohé státy si tak alespoň americkou agresi vykládaly a patrně dodnes vykládají.

    Napsal jste:

    „Putin je zločinec.“

    To samé tvrdila nemalá část světa o Bushovi, když v roce 2003 napadnul Irák. Tvrzení, že Putin je zločinec, má tedy stejnou váhu jako tvrzení, že Bush je zločinec. To jsou jen relativní soudy tohoto světa odvislé od toho, která strana (země, konfese atd.) je vyslovuje.

    Z Božího hlediska jsou však zločinci všichni lidé:

    „Jestliže tedy vy, ač jste zlí, umíte svým dětem dávat dobré dary, čím spíše váš Otec, který je v nebesích, dá dobré věci těm, kteří ho žádají!” (Mt 7:11)

    “Plemeno zmijí, jak můžete mluvit dobré věci, když jste zlí? Čím srdce přetéká, to ústa mluví.” (Mt 12:34)

    “Vás nemůže svět nenávidět, mne však nenávidí, protože já o něm svědčím, že jeho skutky jsou zlé.” (J 7:7)

    “Ježíš mu řekl: „Proč mne nazýváš dobrým? Nikdo není dobrý, jen jeden: Bůh.” (Mk 10:18)

    „’Není spravedlivého, není ani jednoho, není, kdo by rozuměl, není, kdo by horlivě hledal Boha. Všichni se odchýlili, společně se stali nepotřebnými, není, kdo by činil dobro, není ani jeden.” (Ř 3:10-12)

    „Vím totiž, že ve mně, to jest v mém těle, nepřebývá dobré; neboť chtít dobro dokážu, ale konat už ne. Vždyť nečiním dobro, které chci, nýbrž zlo, které nechci. Jestliže však činím to, co nechci, nedělám to již já, ale hřích, který ve mně přebývá.” (Ř 7:18-20)

    Nesuďte proto podle relativních klišé tohoto světa, tedy podle zdání, ale suďte spravedlivým soudem (J 7:24).

    Odpověď

Zanechej svou odpověď

Tvoje e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Děkujeme za váš komentář