Jak své náctileté učit studiu Bible

Často se na mne rodiče obracejí s dotazem, jaké duchovní praktiky či publikace anebo biblické studie pro mladé dospělé bych jim doporučila pro práci s jejich dospívajícími. Když vaše děti překročí desátý rok, je vaší rodičovskou odpovědností pomáhat jim s vypěstováním dobrých návyků v interakci s Biblí. Hlavní je objevit přístup, který je přiměřený věku a zvládnutelný. Já doporučuji prostě s nimi číst Bibli způsobem, který je povede k biblické gramotnosti a vycvičí je v tom; zvláštních pomůcek pro náctileté není třeba. 

Vaši dorůstající se při všech příležitostech budou setkávat s duchovním obsahem a aktuálními studiemi, a nějaký speciálně na jejich demografickou vrstvu zaměřený zdroj pravděpodobně nepotřebují. Většině mladých v pubertě se nedostává základních nástrojů, které by jim pomohly číst a studovat Bibli samostatně. Pokud je při některých základních metodách studia povedete, můžete je nasměrovat, aby s mnohem větším rozpoznáním a užitkem používali aktuálního materiálu určeného pro pobožnosti, neboť tyto typy pomůcek předpokládají znalost Bible z vlastní zkušenosti, kterou mnozí náctiletí dosud nezískali. 

Uvedu jednoduchý přístup, který můžete věku svých dospívajících přizpůsobit. 

1. Vyberte některou biblickou knihu a společně o ní debatujte. 

Pokud jste spolu dosud nestudovali, začněte s některou kratší, třeba s Jonášem nebo Jakubem. Pokud je to vůbec možné, pusťte se i do delších knih jako je Genesis nebo list Židům, dokud ještě máte možnost je vést a jejich studijní metodu utvářet. Cílem je odhalit vašim náctiletým, jakou má hodnotu prostudovat celou knihu od začátku až do konce, na rozdíl od pouhého studia nějakého aktuálního tématu nebo textu, který se probírá v pomůcce nebo při pobožnosti. Pokud ve vašem sboru probíhá série kázání na celou biblickou knihu, můžete své debaty sladit s jejich programem a obohatit tak vaše studium o další rozměr.

2. Pořiďte si kopii vybrané biblické knihy s místem pro poznámky. 

Třeba tak, že si z https://www.biblegateway.com/ [kde je možno odkliknout český překlad; lze však použít např. český Bibleserver s různými překlady biblických knih  – pozn. překl.] zkopírujete do dokumentu celou kapitolu najednou. Nastavte široké okraje a rozestupy textu do 1,5, abyste měli prostor na psaní. 

Nebo, pokud chcete něco už připraveného ke čtení, použitelného a atraktivního, poraďte se, zda existuje v češtině obdobná publikace jako https://www.amazon.co.uk/dp/1433565730?linkCode=gs2&tag=tgceu-21, a pokud ano, kupte si jeden výtisk pro sebe a pro své dítě druhý. 

3. Stanovte si program: vyhraďte si každý týden čas na setkání s třicetiminutovou debatou.

Používejte čtecí plán, jenž vám pomůže rozdělit se text na postupně připojované, zvládnutelné části. Většina čtecích plánů počítá s každodenním čtením, s cílem přečíst za konkrétně stanovenou dobu celou Bibli. Vy si ty denní porce pro knihu, kterou jste si vybrali, jednoduše uzpůsobte na týdenní. Například když je četba některé knihy – třeba Jakubova listu – rozdělena na úseky pro osmidenní čtení, použijte týchž rozdělení pro četbu osmitýdenní. (Viz anglický vzor pro denní čtení celé Bible na http://static.esvmedia.org/assets/pdfs/rp.esv.study.bible.pdf.) Vytvořte si rozvrh dob pro debatu, kde si poznamenáte data a úseky, o nichž budete debatovat. Rozvrh pro list Jakubův může vypadat takto:

TýdenDebata
1Vstupní otázky
2Jakub 1
3Jakub 2,1-13
4Jakub 2,14-26
5Jakub 3,1-12
6Jakub 3,13-18
7Jakub 4,1-10
8Jakub 4,11-5,12
9Jakub 5,13-20

4. Dopřejte si pohled z ptačí perspektivy. 

V první chvíli věnované debatě svého dospívajícího požádejte, aby vám odpověděl na následující otázky týkající se knihy, kterou jste vybrali:

Kdo knihu napsal?

Pro koho je napsána?

Kdy byla napsána?

Jakým literárním slohem je napsána?

Která jsou její ústřední témata?

[Dále autorka doporučuje pomůcky pro studium Bible v angličtině, dostupné v tištěné a internetové podobě – jak k jednotlivým knihám Bible, tak nabízející celkový přehled. Pokud sami žádnou vhodnou literaturu v češtině k těmto otázkám neznáte, poraďte se se svým pastorem nebo v odborné knihovně Evangelikálního teologického semináře či některé teologické fakulty, a to buď prezenčně, nebo korespondenčně. Pokud není na internetu vhodná literatura dostupná a nemáte pro odlehlost Vašeho bydliště možnost vypůjčit si vhodnou pomůcku tištěnou, zkuste požádat knihovnu, která ji vlastní, o naskenování potřebných partií a zaslání mailem. Snad Vám budou moci vyjít vstříc. – Pozn. překl.] 

Při společném probírání vybrané knihy pomozte svému náctiletému zamyslet se nad tím, jak odpovědi na tyto otázky utvářejí jeho porozumění poselství dané knihy.

5. Na debatu se připravte.

Každý týden před společnou debatou nad textem se jak vy, tak váš dospívající připravte následujícím postupem:

Přečtěte si týdenní úsek od začátku až do konce. 

Na okraj kopie textu:

napište (nebo znázorněte kresbou) hlavní myšlenku úseku.

Napište jednou nebo dvěma větami shrnutí přečteného.

Najděte některou Boží vlastnost, o níž úsek vyučuje. Seznam Božích vlastností pomůže vašemu náctiletému praktikovat četbu Bible se zaměřením na Boha.

Napište na okraj dvě věci, kterých jste si všimli.

Napište dvě otázky, které ve vás přečtený úsek vyvolává.

6. Sejděte se k debatě.

Projděte, co si který z vás ve svém osobním čase studia poznamenal do své kopie textu. Porovnejte si navzájem – své odpovědi, zjištění i otázky. Vyhledejte odpovědi na své otázky v nějakém dostupném komentáři či studijní Bibli. Pátrat po odpovědích můžete i po debatní schůzce a prodebatovat je následující týden. 

Pak proberte společně následující otázky:

Jak zapadá tento úsek do knihy jako celku? Jak vyplývá z předešlého úseku textu?

Jakou duchovní službu přináší tento úsek svým původním posluchačům/čtenářům? 

A jakou přináší dnes nám?

Je tu nějaký hřích, který je třeba vyznat?

Je tu nějaký důvod děkovat Pánu nebo jej chválit?

Je tu nějaké zaslíbení či pravda hodná uvěření?

Je tu nějaký postoj volající po změně či motivu, jemuž je třeba přijít na kloub?

Je tu nějaký rozkaz, jejž je nutno uposlechnout, či příklad k následování?

Je tu nějaký blud, jejž je záhodno konfrontovat, nebo se mu vyhnout?

(Všimněte si, že vám tyto otázky poskytují hojnost příležitostí se společně s vaším dospívajícím prakticky a na základě vzorů vypořádat s ohrožeností.) 

7. Pomodlete se spolu.

Na závěr poproste Ducha svatého, ať vám pomůže naučené aplikovat. 

Léta dospívání mají z hlediska učednictví pro vaše děti klíčový význam. V těchto letech jsou rozkolísané: cítí, že dozrávají k dospělosti, přitom ale často nemají jasno v tom, jak na to. Poskytněte jim nástroje, které slouží dospělým ke správnému „proplouvání“ jejich Biblemi, a pomozte jim osvojit si jejich užívání. Povzbuďte je, ať užívají materiálů určených pro pobožnosti na aktuální témata, avšak jen k doplnění, ne aby jim nahrazovaly přímé studium samotné Bible. Buďte jim vzorem v dobrém návyku čtení Bible. A hlavně a především – vychutnávejte si to sdílené studium, jehož vrcholem je, když rodič s náctiletým usednou k Božímu slovu, aby je společně otevřeli. 

Autor: Jen Wilkinová je spisovatelka a biblická učitelka z texaského Dallasu. Pořádá a vede studium žen v domácím, církevním i paracírkevním prostředí. Je zastánkyní biblické gramotnosti a se zápalem sleduje, když se jiní stávají výmluvnými a oddanými následovníky Krista, kteří na základě Božího slova jasně vědí, proč a čemu věří. Najdete ji na JenWilkin.net.

Překlad Ivana Kultová Zdroj: The Gospel Coalition Datum: 30. ledna 2025 Foto: Pixabay

Líbí se vám tento článek? Podpořte fungování novin

Abychom mohli vytvářet obsah, který čtete zdarma, spoléháme na dary od našich štědrých čtenářů, jako jste Vy.

Pomozte nám pokračovat v této misi a podílejte se na ní spolu s námi. 

Tags: ,,,,

Zanechej svou odpověď

Tvoje e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Děkujeme za váš komentář