Zjevení poodhaleno – Lev z pokolení Judy

Genesis 49:9-10 … „Mládě lví je Juda. … Juda nikdy nebude zbaven žezla ani palcátu, jenž u nohou mu leží, dokud nepřijde ten, který z něho vzejde (Šílo); toho budou poslouchat lidská pokolení.“

Milí přátelé Božího Beránka a lvího vítěze z pokolení Judova –

Není žádnou náhodou, že si britský spisovatel C. S. Lewis vybral ve svých Letopisech Narnie pro postavu Aslana – pravého vládce, strážce a zachránce fantazijní říše Narnie – právě mluvícího lva. Nebylo to jen proto, že lev je králem zvířat. V prvním díle Letopisů Narnie se píše, že Aslan je – jako každý lev – nebezpečný a nezkrotný; nelze si ho ochočit a udělat si z něho domácího mazlíčka. Ale také je šlechetný a velkorysý jako pravý Král. A ochotný se obětovat za „syny Adama a dcery Eviny“.

SOUVISEJÍCÍ Jak žít ve světě, kde nejsme doma

Jak asi víte, narnijský lev Aslan odpovídá v našem skutečném světě postavě Ježíše. Ježíš, coby Mesiáš, tj. Kristus, je několikrát v Písmu označován symbolicky jako lev. Odkud se vlastně toto přirovnání vzalo a co je s ním spjato? Na to si právě dnes odpovíme.

Newsletter Křesťan dnes – týdenní přehled nejdůležitějších zpráv

První čtení z Písma bylo z první knihy Bible, starozákonní knihy Genesis. V jejím závěru čteme o tom, jak starý otec Jákob, dávno již Bohem přezdívaný Izrael, žehná svým 12 synům. Bylo to již v Egyptě, kam se všichni přestěhovali na pozvání tehdejšího správce Egypta, jménem Safenat Paneach (egyptsky „Zachránce světa“). Nebyl jím nikdo jiný než druhý nejmladší z Jákobových synů, Josef. O mnoho let dříve ho sice bratři ze žárlivosti prodali do Egypta jako otroka, ale Bůh s ním měl jiné plány. Hodlal Josefa použít, aby zachránil Jákobovu rodinu před smrtí hladem. Josef se stal – díky Božím darům vykládat sny – „pravou rukou faraóna“. V časech hladu a bídy pak přišli do Egypta jeho bratři koupit jídlo a padli před Josefem, kterého nepoznali, na kolena – přesně tak, jak Bůh Josefovi v dětství předpověděl skrze zvláštní sen o snopech bratrů, které se klaněly jeho snopu. Později se Josef dal svým bratrům poznat, zahrnul je odpuštěním a přízní a pozval jejich rodiny i svého otce do nejúrodnější části Egypta, Gošenu. Právě tam udílí Jákob na sklonku života požehnání svým 12 synů. Každé jednotlivé otcovské požehnání obsahovalo i proroctví, jakýsi nástin toho, jak se bude vyvíjet celý kmen, který z každého syna vzejde.

Velká otázka, která v té chvíli nutně visela ve vzduchu, zněla, kdo z Jákobových synů dostane prvorozenecké požehnání? Kdo převezme vedení celého rodu? A hlavně, z pokolení koho vzejde slíbený Mesiáš? Všichni přítomní synové jistě věděli z příkladu svého dědy Izáka (i otce Jákoba), že požehnání prvorozenectví není nutně a automaticky udíleno synu, který se jako první otci narodil.

Přesto právě u tohoto syna, Rúbena, Jákob začíná a pokračuje od nejstarších k nejmladším. Rúben se kdysi provinil proti svému otci, když spal s jednou z otcových žen, Bilhou, matkou dvou svých bratrů. A tak slyšel od svého otce: „Rúbene, tys můj prvorozený, síla má a prvotina mého mužství; … nebudeš však první, protože jsi vstoupil na otcovo lože.“ (Genesis 49:3-4)

Druzí dva synové v pořadí byli Šimeón a Lévi. Tito dva kdysi vykonali – proti vůli svého otce – krutou a nemilosrdnou pomstu na mužích města Šekem za to, že syn místního vládce, Šekem, znásilnil jejich jedinou sestru Dínu. A tak nyní slyšeli od svého otce spíše slova prokletí místo požehnání: „Šimeón a Lévi, bratři, jejich zbraně – nástroj násilí. … Buď proklet jejich hněv, že byl tak prudký; … rozptýlím je v Izraeli.“ (Genesis 49:5,7) A tak se i stalo, když o staletí později v zemi zaslíbené kmen Šimeóna se postupně rozplynul na území Judy a z kmene Lévi povstali kněží, lévijci, kterým na území celé země patřilo pár desítek měst, ale žádná ucelená oblast.

SOUVISEJÍCÍ – Neděste se! Jeho život porazil smrt!

Jákob se dostává k Judovi a právě tento čtvrtý syn v pořadí slyší požehnání a proroctví, které ukazuje na jeho prvorozeneckou roli vůdce a také zaslíbení Mesiáše, krále a soudce navěky.

Než se dostaneme ke slovům Jákobova požehnání Judovi, zkusme si vzpomenout, jaká událost v životě Judy nějak odrážela a naznačovala úkol, který později splní Mesiáš. Nemyslete si, Juda nebyl vždy bezvadný Boží člověk, nechoval se vždy bohulibě a příkladně. Byl vyvolen z milosti, ne za zásluhy! Ale v jedné chvíli nevědomky reflektoval charakter mise budoucího Mesiáše. Bylo to v době, kdy byli bratři před Josefem, správcem Egypta, postaveni do těžké role. Josef si chtěl v Egyptě „na oko“ ponechat jako otroka jejich nejmladšího bratra Benjamína – byla to zkouška, aby Josef viděl, jak se bratři zachovají s ohledem na svého bratra. Také ho hodí přes palubu, jako kdysi jeho, Josefa? Byl to právě Juda, který si vzal slovo… a co udělal? Nabídl sám sebe výměnou za svého bratra! Řekl: „Proto dovol, aby tvůj otrok (Juda) zůstal u svého pána (Josefa) v otroctví namísto tohoto chlapce (Benjamína), a chlapec ať smí se svými bratry odejít.“ (Genesis 44:33) Juda byl ochoten k zástupné oběti – k utrpení, které by vzal na sebe namísto jiného, aby jiný byl volný. Není divu, že se Josef po těch slovech hlasitě rozplakal.

A tak nyní od svého otce Jákoba slyší Juda slova prvorozeneckého požehnání a také zaslíbení Mesiáše z jeho rodu, z jeho kmene, z jeho krve. „Tobě, Judo, tobě vzdají čest tví bratři. Na šíji nepřátel dopadne tvá ruka; synové tvého otce (tj. tví bratři) se ti budou klanět.“ Juda se v Zemi zaslíbené stal nejsilnějším a nejodvážnějším kmenem. Z jeho krve povstali králové jako David či Šalomoun, zatímco Saul z kmene Benjamín byl nakonec zavrhnut. Kmen Juda se po staletí úspěšně bránil invazím okolních národů, zatímco ostatní kmeny postupně ztratily svou identitu a svrchovanost. Ostatní kmeny vzniklé z Judových bratrů se tím „klaněly“ a „vzdaly čest“ Judovi, jako kdysi se bratři klaněli Josefovi v Egyptě.

Jedním z důsledků toho je, že si dodnes mnozí pod „Božím lidem staré smlouvy“ představují výhradně potomky Judy – „judaisty“, tedy Židy. Židé se stali nepřesným synonymem pro Izrael. Měli ale výhradní postavení, neboť oni byli nositeli a ochraniteli Božích slov a zaslíbení. Věděli, tak jako sám Ježíš ve své době, že „spása je ze Židů“ (Jan 4:22).

V dalších slovech Jákobova požehnání Judovi pak nacházíme konečně ten obraz lva, mocného krále, kterého si neochočíte, kterého nezkrotíte, který nebude „skákat podle toho, jak druzí pískají“. Jak přiléhavé označení pro Božího Mesiáše, svrchovaného a vedeného jen Boží vůlí.

SOUVISEJÍCÍ – Naděje umírá poslední a ožívá první!

„Mládě lví je Juda (tj. malý v začátcích). S úlovkem, můj synu, vystoupil jsi vzhůru. (Nebo: jsi vzrostl, dospěl.) Stočil se a odpočíval jako lev, jak lvice. Kdo ho donutí, aby povstal?“ Až budete příště v ZOO sledoval lva, který se právě nažral a ulehl, můžete se snažit sebevíc, aby povstal a ukázal vám zuby; nebude si vás všímat. Leda byste se chtěli stát dobrovolně jeho kořistí…

Mesiášské zaslíbení pak pronáší Jákob v těchto slovech: „Juda nikdy nebude zbaven žezla ani palcátu, jenž u nohou mu leží, dokud nepřijde ten, který z něho vzejde (Šílo), ten, který z něho vzejde; toho budou poslouchat lidská pokolení (přesněji národy).“ (Genesis 49:8-10) Slovo, zde přeložené jako žezlo, je vlastně hůl, kterou používali pastýři nebo jiní vůdcové. Je symbolem velení a vládnutí (proto se zde překládá jako „žezlo“). Slovo přeložené jako palcát je odvozené od slovesa „vyrýt, vytesat“, což souvisí s vydáváním zákonů „do kamene vytesaných“. Palcát je symbolem práva a soudu, výkonné moci. Kmen Juda a později Judské království si po celou dobu zachovávalo právo mít krále a soudit svůj lid. I když byli za svou nevěrnost Hospodinu odvedeni do babylonského zajetí, pořád měli svého krále a svá náboženská pravidla. Teprve pod římskou nadvládou byla jejich vládní a výkonná svrchovanost podlomena, až nakonec po povstání v roce 70 po Kr. zcela ukončena. Ale mezitím z Judy vzešel „Šílo“, což bylo označení pro Mesiáše.

To hebrejské slovo Šílo je zde trochu záhadné. Někteří vykladači ho spojují se slovem šalom, tedy pokoj. Mesiáš bude to někdo pokojný, kdo bude zdrojem pokoje, nositelem pokoje mezi Bohem a člověkem. Jiní odborníci překládají „ten, který z něho (Judy) vzejde“, nebo lépe „ten, kterému to náleží“ – tedy kterému to žezlo a ten palcát právem patří, kdo převezme vládní i soudní moc nad Božím lidem. Jeho budou dokonce poslouchat i celé národy.

A jak to bude pod vládou „Šíla“ vypadat, popisují závěrečná slova Jákobova požehnání Judovi: „Své oslátko si přiváže k vinné révě, mládě své oslice k révoví. Oděv svůj vypere ve víně, háv knížecí v krvi hroznů. Oči bude mít tmavší než víno, zuby bělejší než mléko.“ To je tehdejší způsob vyjádření krásy, hojnosti a prosperity – když můžete nechat osla, aby žral vybrané víno přímo z keře, nebo když si můžete dovolit prát oděv ve víně místo ve vodě. Jako byste dnes dávali svému psovi libovou šunku a mohli si dovolit prát i při vysokém tarifu. V duchovním smyslu je právě to Boží království mezi námi, království hojnosti Jeho milosti a krásy Jeho lásky.

Udělejme nyní krátkou vsuvku, než se obloukem dostaneme z první knihy Bible k té poslední. Druhé čtení z Písma bylo dnes o Ježíšově povolání 12 apoštolů. I to v sobě skrývalo symbolický význam – Ježíš si mohl stejně tak dobře vyvolit 15 apoštolů nebo 23. Ale po vzoru 12 synů Izraele si volí 12 vyslanců. Je jedno, jestli mezi ně počítáte Jidáše, nebo Matěje vylosovaného losem, nebo později povolaného Pavla, apoštola pohanů (kterého najdete mezi dvanáctkou apoštolů na pražském Orloji). Důležité je, že co se víry a učení týče, jsme jako křesťané „stavbou, jejímž základem jsou apoštolové a proroci a úhelným kamenem sám Kristus Ježíš.“ (Efezským 2:20) Nevychylujeme se tím, co stavíme a učíme, nad a mimo tyto základy.

Právě dvanáctka synů Jákoba a dvanáctka apoštolů Ježíše se symbolicky objevuje v dnešním posledním čtení – z knihy sepsané apoštolem Janem a nazvané Zjevení. Ve druhém vidění, následujícím po dopisech sedmi církvím, se před Janem objevil trůn v nebi, na kterém seděl kdosi Věčný a kolem trůnu byla duha. Duha na obloze byla od dob potopy (tj. soudu) světa v době Noema znamením Boží věrnosti Jeho slibům. Když se objeví duha, znamená to, že Bůh je opět připraven splnit to dobré, co lidem zaslíbil.

Kromě duhy se v Janově vidění zjevilo 24 starců, sedících na 24 trůnech, oděných bělostným rouchem a na hlavách měly koruny ze zlata. (Zj 4:1-4) Polovina starců pravděpodobně symbolizuje 12 synů Izraele a z nich vzešel starozákonní lid; druhá polovina starších pak zastupuje 12 apoštolů, na jejichž svědectví stojí novozákonní lid, tedy i my.

Tito starší, zastupující celý Boží lid všech dob, jsou oděni v bílé roucho. Možná si vzpomenete na proroka Izajáše a jeho známá slova: „I kdyby vaše hříchy byly jako šarlat, zbělejí jako sníh, i kdyby byly rudé jako purpur, budou bílé jako vlna.“ (Izajáš 1:18) Ve starověku nebylo možné šarlatové či purpurové barvivo, když se jím obarvila látka, ničím odstranit, ničím smýt. Nešlo se ho zbavit. Izajáš tedy vlastně říká, že se stane něco pro člověka nemožného – něco odstraní naše hříchy, takže naše spravedlnost, náš „oděv“ před Bohem bude bílý jako sníh či jako vlna.

To krev svatého Božího Syna, Božího Beránka, prolitá na Velký Pátek za naše viny, dokázala to nedosažitelné člověku: očistit nás, nesvaté, v očích svatého Boha. Každý, kdo kdy uvěřil této dobré zprávě, této Boží pravdě, byl v nebi oděn v bělostné roucho, posazen na trůn a byla mu vložena na hlavu zlatá koruna – tak jako byla v Narnii vložena na hlavu Petrovi, Edmundovi, Zuzaně a Lucii. Tak i my jsme se díky Kristu a vírou v Krista, skrze křest v Jeho jméno, stali v nebi králi a královnami, vládnoucími už zde na zemi Jeho mocí lásky, sami pod vládou Krále králů a královen. Jsme královské kněžstvo!

SOUVISEJÍCÍ – Vedlejší aktéři pašijí – Nikodém „ostýchavý“

Janovo vidění však pokračuje. Bohu, sedícímu na trůnu uprostřed těch 24 kralujících starců, se v ruce objevila kniha, nebo přesněji svitek (knihy, jak je známe dnes, ještě tehdy neexistovaly). „A v pravici toho, který sedí na trůnu, spatřil jsem knihu úplně popsanou (dosl. zevnitř i zvenčí), zapečetěnou sedmi pečetěmi.“ Připomínám, že číslo 7 je symbolem úplnosti a kompletnosti. Ta kniha byla tedy naprosto zapečetěna, takže nebylo možné ji ani trochu pootevřít a nahlédnout dovnitř. Ta kniha obsahovala Boží záměry a plány se světem, které však neměl nikdo právo otevřít, a tedy uskutečnit a naplnit. Nikdo nebyl hoden. Nikdo si to nezasloužil. Ani mezi lidmi, ani mezi zvířaty, ani mezi anděly. Nebo někdo přece?

„Tu jsem uviděl mocného anděla, který vyhlásil velikým hlasem: ‚Kdo je hoden otevřít tu knihu a rozlomit její pečetě?‘ Ale nikdo na nebi ani na zemi ani pod zemí nemohl tu knihu otevřít a podívat se do ní. Velmi jsem plakal, že se nenašel nikdo, kdo by byl hoden tu knihu otevřít a podívat se do ní. Ale jeden ze starců mi řekl: ‚Neplač. Hle, zvítězil lev z pokolení Judova, potomek Davidův; on otevře tu knihu sedmkrát zapečetěnou.‘ Vtom jsem spatřil, že uprostřed mezi trůnem a těmi čtyřmi bytostmi a starci stojí Beránek, ten obětovaný; … Přistoupil k tomu, který sedí na trůnu, a přijal knihu z jeho pravice.“

Zvítězil lev z pokolení Judova, potomek Davidův, jak prohlásil jeden z těch starších. Tím „lvem z pokolení Judy“, jak už víme, je Ježíš, ten obětovaný Beránek. On jediný je hoden uskutečnit Boží záměry a dovést je do cíle. „Jsi hoden přijmout tu knihu a rozlomit její pečetě, protože jsi byl obětován, svou krví jsi Bohu vykoupil lidi ze všech kmenů, jazyků, národů a ras a učinil je královským kněžstvem našeho Boha; a ujmou se vlády nad zemí.“

Přátelé, naše víra – to, nač jsme vsadili svůj život i svou věčnost – nestojí na vodě. Nestojí ani na písku. Stojí na skále, kterým je Lev i Beránek. Stojí na pevném proroctví o Něm – např. tom, které Jákob pronesl ke svému synu Judovi – a na očitém svědectví apoštolů o Něm – např. tom, které měl Jan ohledně „lva, který zvítězil“. Nebojme se toho, co přichází na svět. Nepatříme mu, ale Tomu, který nás vykoupil pro sebe a pro své království navěky. Amen.

Autor: Petr Krákora Zdroj: luterani.cz Datum: 21. dubna 2023 Foto: Pixabay – ilustrační

Líbí se vám tento článek? Podpořte fungování novin

Abychom mohli vytvářet obsah, který čtete zdarma, spoléháme na dary od našich štědrých čtenářů, jako jste Vy.

Pomozte nám pokračovat v této misi a podílejte se na ní spolu s námi. 

Tags: ,,

11 Komentáře

  1. Děkuji za krásný výklad. Nová byla pro mne souvislost Judy a Krista. Ten předobraz, jak byl Juda ochotný se obětovat za Benjamina, jako výměnu.

    Těšíme se na to, až budeme Pána Ježíše Krista, Syna Božího, navěky chválit. To on jediný rozlomil Boží pečetě, zničil moc Zlého, hříchu a smrti tím, že se za nás obětoval na kříži. Děkuji.

    Odpověď
  2. Hle, zvítězil lev, ten z kmene Judova…
    Juda je jméno, ze kterého pochází slovo Žid, je přímo odvozeno od slova Juda. Ježíš se stal Židem a nebylo to jen na několik pozemských desítek let, neboť Jan zde (Zj 5) uviděl JEŽÍŠE VE VĚČNOSTI. ON JE STÁLE LVEM Z KMENE JUDOVA – NAVŽDY.

    Věčnost bude prostě hodně židovská.

    Nový Jeruzalém… má velikou a vysokou hradbu, mát dvanáct bran a na těch branách dvanáct andělů a napsaná JMÉNA, KTERÁ JSOU [JMÉNY] DVANÁCTI KMENŮ [SYNŮ] IZRAELE. Tři brány jsou na východ, tři brány na sever, tři brány na jih a tři brány na západ. A hradba toho města má dvanáct (základních kamenů) a na nich DVANÁCT JMEN DVANÁCTI BERÁNKOVÝCH APOŠTOLŮ.

    … židovských jmen. A co víc, JMÉNO, které je NAD KAŽDÉ JMÉNO je opět židovské – JEŠUA.
    Jak by se vůbec někdo mohl cítit doma v novém Jeruzalémě, když nenávidí Židy?

    Těžký čas pro antisemity všech dob. Budou tam? Soud: béma Kristova a stát před Ježíšem, Židem.
    Jak mohl někdo věřit a nechat v sobě žit židovského Mesiáše, věřit v židovskou budoucnost, a zároveň – po dlouhá staletí – pronásledovat a zabíjet Židy, žil-li ten největší Žid v něm? Jeden z největších tragických a nejsmutnějších omylů „církve“ byl postoj k Židům a Izraeli. Je to prosáklé všude možně, často jde i o nevědomost.
    ŽEL se antisemitismus nevyhnul ani Dr. Martinu Lutherovi. PO VĚCECH, co Dr. Luther napsal, NENÍ DIVU, že Luther byl nazýván „Janem Křtitelem Adolfa Hitlera“, protože to byl právě Hitler, kdo vzkřísil Lutherovy antisemitské spisy a do puntíku se řídil jeho radami, než zašel mnohem dál, než by si Luther dokázal představit nebo co by schvaloval.
    Dalším příkladem, kde je projeven křesťanský antisemitismus, jsou ŽEL i některé české překlady Bible. Nejdál v tom asi zašel jeden jinak hodně dobrý překlad. Absolutně však NEVĚŘÍM, že by to bylo úmyslné, cílené, vědomé. Je to smutné, je to tak, je to nedopatření, nevědomost, ale nechá se to napravit.
    Židé mají před sebou – na základě jejich prorockých Písem – další holokaust, kteří zrealizují – kdo jiný než – antisemité. A bude velmi důležité, aby svatí (křesťané) stáli (tentokrát) a straně židovského národa – viz i Mat 25.
    Odbočil jsem trochu, ale týká se to věčného židovského Mesiáše, Lva z Judy, v kterého křesťané věří a jemuž slouží. Evangelium je PŘEDNĚ pro Žida, ALE I pro Řeka (Řím 1:16). Konvertovat nelze nikoho SILOU. Lze jen předávat evangelium, usilovat být plný Svatého Ducha (stále se jím naplňovat) a nechat Ho, aby potvrdil evangelium.
    CÍLEM BYLO UKÁZAT, ŽE ANTISEMITISMUS JE ZCELA NESLUČITELNÝ S VÍROU V ŽIDOVSKÉHO ZACHRÁNCE, JEŠUU, VĚČNÉHO LVA Z JUDY.

    Odpověď
  3. Také musím pochválit kvalitní biblistiku. Mě zaujal rozbor Jákobových požehnání i otázka, kdo je vlastně apoštol č. 12 🙂
    1. list Petrův 5,8 říká, že “ ďábel obchází jako řvoucí lev a hledá, koho by pohltil“. Ďábel není lev, maximálně levhart, který před skutečným lvem rychle uteče. Jako venkovana mě vždy fascinovalo, kolik přírodních úkazů má jméno po tom onom – ď. skála, rokle, kaňon atd. Přitom ve skutečném lvu, Ježíši, je mnohem více síly a dynamiky. S ním lze zažít skutečná dobrodružství – která se dobrem projeví a dobře skončí. “ Neboť není dáno pod nebem jiného jména lidem, v němž bychom mohli být zachráněni.“Jméno Ježíš Kristus Nazaretský, jehož lidé ukřižovali a Bůh ho vzkřísil z mrtvých ( Skutky apoštolské 4, 10-12 ).

    Odpověď
  4. V knize Zjevení se píše o pohromách, které mají přijít a nepoučitelnosti lidstva, jež se ani po těchto pohromách nebude chtít od svých hříchů odvrátit. Jaké hříchy to jsou? Důvodem potopy světa bylo, že se na zemi nesnesitelnou měrou rozmohlo násilí a vraždy. To je ten hlavní hřích, který se stále vynořuje znovu a znovu a kterému bylo fatálním způsobem vystaveno Judovo pokolení. Historie tohoto hříchu je uvedena v tomto pojednání: https://www.freemag.one/2017/01/06/martin-luther-o-zidech-a-jejich-lzich-1543/ Z něho vyjímám ukázku:

    Byli to Židé, kteří trpěli, vystaveni pogromům kdykoli, když došlo k nějaké krizi a bylo zapotřebí svalit odpovědnost na někoho, kdo za ni může. Holocaust, toto strašné slovo, je pro mne synonymem lidské zrůdnosti, o to horší, že se odehrál na kontinentě, k němuž se hlásím i já, Evropan českého původu. Jak je možné, že něco takového vzešlo z míst více jak 2 tisíciletého křesťanského humanizmu? Jan Karski, bývalý polský odbojář, který pronikl do jednoho z likvidačních táborů, o tom vypráví: „Byl to tábor v Izbice Lubelské. Uvnitř tábora umírali Židé tím způsobem, že se svíjeli v blátě. Nacisté do nich stříleli z bezprostřední blízkosti. muži a ženy se dusili křikem a gestikulovali. Téměř jsem se dotýkal jejich těl, byl jsem tam, hned vedle umírajících, cítil jsem jejich dech, mohl jsem se dotknout jejich paže, byl jsem úplně blízko, a zároveň hrozně daleko, v jiném světě, v tom strašném světě, kde je člověk schopen dýchat, když se vedle vás rozkládá lidská bytost, kde dokáže žít, když mu u nohou leží žena v kaluži krve, kde má sílu zůstat stát, když se kolem plazí děti celé od sraček s tváří postříkanou mozkem vlastní matky. Byl jsem od obětí strašně daleko, protože jsem v tom vražedném světě patřil k živým a lpěl na svém životě. Přesto jsem nebyl kat. Kdo jsem vlastně byl? Zvrhlosti, jež rozděluje lidi na ty, co umírají, a ty, kdo posílají na smrt, neunikne nikdo. Existují tři skupiny lidí – oběti, kati a ti, kdo stojí vedle a zabíjení přihlížejí. To jsou ti samí, kdo se vám snaží namluvit, že se nic nestalo, že nic neviděli, že nic nevědí. Ať se od kůlu pro odsouzence nacházíte tři metry, nebo tisíce kilometrů, je to stejná vzdálenost. Neboť když živý člověk pocítí odstup od toho druhého, jehož popravují, zažije na vlastní kůži zvrácenost. Ten den jsem v táboře viděl muže, ženy a děti, jak z nich odchází život, a tehdy jsem s nimi zemřel i já. Přesněji řečeno, zemřel jsem až poté, ihned po odchodu z tábora.“

    Dnes se tyto zrůdnosti znovu odehrávají na Ukrajině. Zamysleme se, co jsme my, křesťané udělali špatně, že jsme to násilí a vraždění nedokázali zastavit.

    Odpověď
  5. Ještě jednou děkuji panu Krákorovi za krásný článek. Ano, naše víra – to, nač jsme vsadili svůj život i svou věčnost – nestojí na vodě. Nestojí ani na písku. Stojí na skále, kterým je Lev i Beránek.

    Existují a vždy existovali lidé, kteří tuto skutečnost nenávidí anebo je jim to fuk. Jen Bůh ví, do které z těchto dvou kategorií patří autor dnešního prvního příspěvku od článkem.

    Odpověď
  6. Karel Krejčí

    Pane Pavle v,
    Vy jste stále jaksi „mimo“. Pokud by si měli křesťané klást sobě za vinu válečné vřavy, pak první, kdo by si měl položit tuto otázku nebo obvinění, by musel být sám, všemocný Bůh. Vaše uvažování vychází z opačného konce – tím správným koncem (začátkem) je evangelium. To chce po nás Bůh, to je zde naším úkolem. Stále odvádíte pozornost, význam a podstatu toho Zlého špatným směrem.

    Odpověď
  7. Já rozhodně nejsem člověk, který by popíral základ křesťanské víry. Za válečné vřavy nesou vinu vždy jen lidé, které je konají. Bůh na nich žádnou vinu nemá. O tom jsme zde mluvili už mnohokrát.

    Za války nesou vinu i lidé, kteří jim mohli zabránit, ale neudělali to. Tato vina padla i na mnohé německé křesťany před druhou světovou válkou. Když se Hitler dral k moci, měli bít na poplach. Místo toho jeho politiku „vlastenecky“ schvalovali nebo se tvářili, že se jich to netýká. V modlitebnách a kostelích kázali o banálních hříších, zatímco přicházející obrovitý hřích – válku a s ní související vraždění, jakoby neviděli. My jsme dnes v podobné situaci. Pár stovek kilometrů od nás se vraždí ve velkém a my nejsme schopni ničeho jiného než planého teoretizování z kazatelen. Proč nejsou křesťané na prvním místě, kdo se postaví proti uchvatiteli a ničiteli cizího území. Proč nejsou křesťané těmi prvními, kdo odsoudí válečné zločiny útočníka (vraždění civilistů, znásilňování žen). Proč se nepostavíme proti lidem v našem státě, kteří agresora obhajují?

    Farizeové a zákoníci byli po stránce „biblistiky“ dokonalí, ale jejich slovům scházely činy. Proto jim Ježíš řekl: “Amen, pravím vám, že celníci a nevěstky vás předcházejí do Božího království.“ Jinde řekl: „Ne každý, kdo mi říká ‚Pane, Pane‘, vejde do nebeského království, ale ten, kdo koná vůli mého Otce v nebesích.“ Jsem přesvědčen, že vyvolání války kvůli zisku cizího území je proti Boží vůli.

    Odpověď
  8. Pana Pavla V. nezajímá nádherná osoba Ježíše Krista, o které je kázání pana Krákory.

    Zato žalovat na křesťany a jejich obviňování ze smyšlených zanedbání, to je jiná. Zajímá ho stát se jejich žalobcem i soudcem. Spoléháme však ve všem na Boží zaslíbení, darovaná právě skrze osobu Krista. Jen jemu patří sláva.

    Iz 54:17: „Žádná zbraň vyrobená proti tobě se nesetká se zdarem, každý jazyk, jenž proti tobě povstane na soudu, usvědčíš ze svévole. Toto je dědictví Hospodinových služebníků, jejich spravedlnost je ode mne, je výrok Hospodinův.““

    Odpověď
  9. Karel Krejčí

    Pane Pavle V,
    Shrnuto a podtrženo: Vaše křesťanství stojí a padá s výsledkem války na Ukrajině. V jednom případě budete křesťanství vynášet do nebe a v druhém případě zatracovat. To je celá podstata Vašeho křesťanství.

    Odpověď
  10. Pane Arone,

    nelze říci, že mě nezajímá nádherná postava Ježíše, mě nezajímá křesťanský triumfalismus. Ten totiž způsobil, že někteří „křesťané“ církev zostudili, podobně jako to dnes činí ruský patriarcha Kyrill, když otevřeně agituje pro Putinovu válku proti Ukrajině. Kolik jen bylo v dějinách církve „božích bojovníků“ šířících víru „ohněm a mečem“.

    Odpověď
  11. Pokud Vás opravdu zajímá, zkuste to, prosím, dát nějak najevo. Je o Něm ještě tolik co napsat.

    Spasené duše v nebi, jak je psáno, jej chválí. A jednou jej všichni spasení, křesťané, budou chválit navěky. Je za co.

    Ano, kolik už jen bylo v dějinách církve „božích bojovníků“ šířících víru „ohněm a mečem“.

    Odpověď

Zanechej svou odpověď

Tvoje e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Děkujeme za váš komentář