Cantalamessa: Křest v Duchu svatém

Na třech různých místech slyšíme v Novém zákoně o obrácení, pokaždé ve zcela novém světle. Dohromady nám tyto tři pasáže poskytují představu o tom, co znamená evangelní metanoia. Jde však především o to, aby každá sám objevil konverzi, jakou potřebuje v tomto svém životním okamžiku. Tak uvedl kardinál Raniero Cantalamessa své první postní kázání.

Kardinál Cantalamessa postupně analyzoval výzvy k obrácení z Markova evangelia (1,15), Matoušova evangelia (18,1-3) a ze Zjevení (3,1).

Obrácení jako změna mentality

„Obraťte se a věřte evangeliu!“ (Mk 1,15)

Poprvé se s výzvou k obrácení setkáváme na začátku Ježíšova působení v Markově evangeliu. Před Ježíšovým příchodem znamenala konverze vždycky „návrat zpět“, revizi dosavadní cesty, ve chvíli, kdy se člověk ocital mimo ni, a návrat na stezky zákona a spolu s tím obnovu smlouvy s Bohem. Ježíš tento zásadně morální smysl obrácení proměňuje:

„V Ježíšových ústech se tento význam mění. Nikoli proto, že by si pohrával se změnou významu slov, ale protože s jeho příchodem se věci změnily. „Čas se naplnil, přišlo Boží království!“ Obrácení již neznamená návrat zpět, ke staré smlouvě a dodržování zákona, znamená spíše skok vpřed a vstup do Království, uchopení spásy, která přichází k lidem nezištně, ze svobodné a svrchované Boží iniciativy.“

Obrátit se a uvěřit nejsou dvě po sobě následující věci, nýbrž jediný pohyb. Uvěřit – v tom spočívá první konverze, jak píše Tomáš Akvinský. To si však žádá hlubokou proměnu, přechod od představy Boha, který přikazuje a vyžaduje, k Bohu, který nám přichází dát všechno, obrácení od „zákona“ k „milosti“.

Nebudete-li jako děti…

Druhá evangelní perikopa, kterou kardinál vybírá, pobízí k obrácení, které znamená radikální změnu směru, doslova zpátečku. „Jestliže znovu nebudete jako děti, jistě nevejdete do nebeského království“ (Mt 18, 3). Ježíš reaguje na diskusi mezi apoštoly o tom, kdo je v nebeském království největší. „Toto je konverze pro ty, kdo již vstoupili do Království, uvěřili evangeliu a dlouho stojí v Kristově službě. Toto je naše obrácení!“ – řekl papežský kazatel svým kolegům z římské kurie.

„Ježíš náhle strhává závoj. Kdepak první, tímhle způsobem se ale opravdu do království nevstupuje! Kde hledat nápravu? V obrácení, v naprosté změně perspektivy a směru. Ježíš tady navrhuje skutečnou kopernikovskou revoluci. Je třeba „decentralizovat se od sebe sama a do centra znovu postavit Krista“.

Stát se dětmi znamená pro apoštoly návrat k prvnímu povolání na břehu jezera, do chvíle bez titulů, očekávání, ale také bez závisti a rivality, kdy jejich jediným bohatstvím byl Ježíšův příslib a jeho přítomnost. Také pro nás – pokračoval kardinál Cantalamessa – to znamená návrat do chvíle povolání, prvního skutečného setkání s Ježíšem, kdy jsme říkali: „Bůh sám mi postačí!“ – a věřili jsme tomu.

Obrácení od vlažnosti

„Znám tvé skutky: nejsi ani studený, ani horký…Protože jsi vlažný, ani horký, ani studený, vyplivnu tě z úst…buď tedy horlivý a dej se na pokání“ (Zj 3,15).

Třetí pobídka k obrácení zaznívá přísným tónem. Najdeme ji ve Zjevení a obrací se k těm, kdo dlouho žijí křesťanským životem a zastávají v něm dokonce vůdcovskou roli. Jde o obrácení od průměrnosti a vlažnosti k plameni Ducha. Kardinál Cantalamessa cituje příklad sv. Terezie z Avily, která bez příkras popisuje hlubokou nespokojenost a potácení se mezi světskými zálibami a životem v Boží přítomnosti.

Jak tedy probudit horlivost? Kardinál Cantalamessa připomíná klasickou cestu křesťanské askeze se třemi etapami očišťování, osvěcování a sjednocení. Nicméně i k započetí této tradicí prozkoušené cesty je zapotřebí prvotního impulsu pocházejícího od Ducha svatého. Není to však jediná cesta následování Boží milosti.

„Askeze nastoupená bez silného počátečního popudu Ducha by byla jen mrtvou námahou a nevedla by k ničemu jinému než „k tělesné pýše“. Duch nám byl dán proto, abychom byli schopni odříkání, spíš než jako odměna za odříkání. Druhá cesta, která postupuje od vzplanutí k askezi a praktikování ctností je cestou, kterou Ježíš nechával kráčet své apoštoly.“

Duch svatý při Letnicích roznítil v apoštolech plamen lásky ke Kristu. Mnoho církevních otců počínaje Origenem mluví o opojení, jaké přináší „nové víno“, pocházející z pravých hroznů, jimiž je Kristus. Apoštolové byli vskutku opojeni, avšak „střízlivou opojeností“, která umrtvuje hřích a vlévá do srdce život, píše sv. Cyril Jeruzalémský.

Křest v Duchu svatém

Jak se znovu chopit tohoto ideálu a vnést ho do dnešní dějinné a eklesiální situace? Je snad tento silný způsob zakoušení Ducha výsadou doby Otců a prvních časů církve? – táže se papežský kazatel. Dar Krista se neváže na určité historické období. Právě Duch je tím, kdo činí Kristovo vykoupení všeobecným, odpovídá. A s odkazem ke charismatickému hnutí, jež nabízí Božímu lidu cestu „k proudu milosti“, který zakoušíme ve křtu Ducha.

 

„Výraz „křest v Duchu“ pochází od samého Ježíše. Když odkazuje k blížícím se Letnicím před svým vystoupením na nebesa, říká svým apoštolům: „Jan křtil vodou, ale vy budete pokřtěni Duchem svatým“ (Sk 1,5). Je to obřad, na němž není nic esoterického, tvoří jej spíše velice prostá gesta, poklid a radost, provázené postojem pokory, pokání a připravenosti být jako děti.“

Křest v Duchu svatém je aktualizací celého křesťanského života. Nejobvyklejším a nejdůležitějším plodem tohoto křtu je objevení toho, co znamená osobní vztah k zmrvýchvstalému a živému Ježíši.„Křest v Duchu svatém není konečným cílem, nýbrž výchozím bodem směřujícím ke křesťanské zralosti a angažovanosti v církvi,“ pokračuje papežský kazatel.

Připomíná také, že zajisté nejde o jedinou možnou a výlučnou cestu. Mnoho křesťanů prožilo podobnou zkušenost aniž by kdy slyšeli o charismatickém hnutí. Zakusili zřetelný příliv milosti a nové pomazání Duchem při duchovních cvičeních, duchovním setkání nebo četbě.

„Tajemství spočívá v tom, abychom jedenkrát řekli „Přijď Duchu svatý“, vyslovili to z celého srdce, ponechali Duchu svatému svobodu, aby přišel způsobem, jaký chce On, nikoli tak, jak bychom to chtěli my, nejlépe tak  aby se v našem způsobu života a modlitby nic nezměnilo. Vzpomeňme si na slavnostní Ježíšův slib, který zazněl v evangeliu při včerejší mši: „Jestliže vy, třebaže jste zlí, umíte dávat svým dětem dobré dary, čím spíše váš nebeský Otec dá dobré věci těm, kdo ho prosí“ (Mt 7,11).

„Křest v Duchu svatém“ se ukázal být prostým a mocným prostředkem pro obnovu života milionů věřících v téměř všech křesťanských církvích. Bezpočet je těch, kdo byli křesťané pouze podle jména, a díky této zkušenosti se stali skutečnými křesťany, oddanými modlitbě chvály, aktivní v evangelizaci a připravení vzít na sebe pastorační úkoly.

Skutečné obrácení od vlažnosti ke vzplanutí!

Přišel čas, abychom si sami řekli to, co si Augustin téměř rozhořčeně sám pro sebe opakoval, když slyšel příběhy mužů a žen, kteří v jeho časech opouštěli svět, aby se zasvětili Bohu: Mohou jiní, mohou jiné, proč ne také já?“

Líbí se vám tento článek? Podpořte fungování novin

Abychom mohli vytvářet obsah, který čtete zdarma, spoléháme na dary od našich štědrých čtenářů, jako jste Vy.

Pomozte nám pokračovat v této misi a podílejte se na ní spolu s námi. 

Zdroj: Vatikánský rozhlas Datum: 27. února 2021 Foto: Wikimedia Commons – ilustrační

Tags: ,,,,,

3 Komentáře

  1. Co měl Ježíš na mysli, když řekl, že podmínkou vstupu do Božího království je být jako dítě? Symbolem dospělého je pro tyto účely člověk, který není ochoten naslouchat, protože je přesvědčen o své „pravdě“. Takový člověk si myslí, že není nikdo, kdo by mohl rozšířit jeho poznání, protože „on už všechno pořebné ví“. Ve skutečnosti je poznání každého člověka plné předsudků a každý by měl být připraven „pravdy“, o něž se opíral a považoval je za nezpochybnitelné, zahodit a vydat se novou cestou. Jako příklad bych uvedl instituci otroctví. V Písmu se nikde nepíše, že otroctví je proti Boží vůli. A jistě toto bylo argumentem konzervativních novověkých otrokářů. Přesto západní civilizace navzdory tradicím otrokářství zavrhla. Lidé naší doby těžko chápou, že „vzorní“ křesťané mohli mít otroky. Být jako dítě tedy znamená být otevřený novému poznání, což je často velice bolestný proces. Znamená to často nutnost vzdát se zažitých „jistot“ a vydat se novou „nevyšlapanou“ cestou. Tak, jako se my divíme mentalitě našich předků, že mohli být tak slepí k utrpení svých současníků, tak i naši potomci budou kroutit hlavou nad sobectvím naší generace.

    Odpověď
    • Karel Krejčí

      Ne zcela správně jste pochopil biblické přirovnání: být jako dítě. Onou zmíněnou charakteristikou dítěte je, vědomě být závislý na svých rodičích, mít v ně naprostou důvěru, být si vědom, že má domov, kam se může vždycky bezpečně vracet, že i když občas dostane „za vyučenou“, je si přesto vědom, že je milován. Zde nehraje roli věk. To je symbolika našeho nebeského Otce, a my jsme Jeho děti.

      Odpověď
      • Pane Krejčí, vše, co jste napsal, je pravda až na jedno – že jsem špatně pochopil, co znamená být jako dítě. To, co jsem napsal já, je plně v souladu s tím vaším. V Janově evangeliu se píše, že kdo přijal Ježíše, tomu dal Ježíš moc stát se Božím dítětem a že takový člověk se znovu narodí z Boha. Aby se mohl znovu narodit, musí v něm nejprve umřít ten starý člověk – aby člověk byl schopen přijmout pravdy Ježíšova učení, musí se nejprve zbavit různých falešných „pravd“ – toho, co je společností pokládáno za pravdu, ale pravdou to není. To je celoživotní proces, který se skutečně podobá umírání. Je velice bolestné vzdát se něčeho, o čem jsme si donedávna mysleli, že je to správné, co nám dávalo pocit jistoty, že kráčíme po správné cestě. Pro některé lidi to mohla být například představa, že se mohou zbavit odpovědnosti, když za sebe nechají rozhodovat nějakou, často hodně pochybnou, autoritu. Dalším příkladem může být, že někteří lidé hloupě věřili, že králové vládnou z Boží vůle, že jsou reprezentanty Boha na zemi. Jiným případem „starého člověka“ jsou náboženští fanatici – lidé neschopní připustit, že by se mohli mýlit, lidé, kteří nepřipouští jiný výklad Písma, než je ten jejich. Takovými fanatiky byli například farizeové, kteří neustále obviňovali Ježíše, že porušuje tradice otců, že porušuje Boží přikázání, že není ochoten splynout s „mlčící většinou“ (s davem). Stejně jako oni farizeové máme i my svoje hluboké předsudky. Nevíme o nich, protože vědět nechceme, jak uvádí Matoušovo evangelium:

        „Naplňuje se na nich Izaiášovo proroctví:
        ‚Sluchem uslyšíte, ale nepochopíte,
        zrakem uvidíte, ale neprohlédnete.
        Neboť srdce tohoto lidu ztvrdlo;
        ušima ztěžka slyšeli a oči pevně zavřeli,
        jen aby očima neuviděli, ušima neuslyšeli,
        srdcem nepochopili a neobrátili se,
        abych je nemohl uzdravit.‘“

        Odpověď

Zanechej svou odpověď

Tvoje e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Děkujeme za váš komentář