Už se nebojím (recenze knihy)

Kniha kanadsko-novozélandského kazatele a autora Grahama Powella se zabývá strachem a vede křesťany k tomu, aby z něj byli vysvobozeni. Je to zároveň jedna z mála knih na českém trhu, která se věnuje osvobozování od démonů.

Autor připomíná, že ne všechny strachy jsou špatné. Výborný je oddíl Boží bázeň, ukazující, jak je důležitá, a pomáhající rozpoznat, co to je. Svazující strach je podle něj víc než negativní emoce – je to duch. „Je možné prožívat strach či zármutek, aniž by za nimi stála démonická svázanost, ale významná část těchto pocitů je důsledkem působení duchů strachu.“ Zároveň varuje před duchovním bojem naslepo (oddíl Rány do vzduchu).

Ve čtvrté kapitole se zabývá vstupními branami strachu (např. hříšná přirozenost, hříchy otců, prožitek traumatu nebo stresu, dlouhodobé vystavení napětí a strachu) a v páté projevy strachu. V šesté kapitole mluví o budování a udržování obrany (nejlepší je strachu nepodlehnout), mj. do hloubky na knize Jób, a o budování hradeb proti zlu s příklady, kde mohou být hradby pobořené (fascinace světem fantazie, televize/internet, literatura, hudba, hry, vzdělání, výběr přátel aj.)

Od sedmé do desáté kapitoly se zabývá vysvobozením. Vysvoboditelem je Kristus, významnou roli hraje naplnění Duchem a nadpřirozená Boží moc.

V osmé kapitole Powell píše, jakou úlohu má ve vysvobozování víra. Vypráví osobní příběh, kdy strach, který ho dlouhodobě sužoval, neodešel prostřednictvím služby zahraničních služebníků. Na rok se stáhl do ústraní, modlil se, postil a četl Bibli. Duch svatý ho vyčerpaného vedl k víře, o které poznal, že je opakem pasivního čekání. Trvalo to řadu měsíců. Originální je oddílek Míra víry, kde vysvětluje, že „hora“ z 11. kapitoly Marka může být odstraněna postupně.

1. kapitola (Jak duchové odcházejí) přináší praktický návod, konkrétních pět kroků k vysvobození. Vedle vyhánění, tedy přímé konfrontace, klade důraz na vytrvalost: „Slabou svázanost lze zlomit snadno, ale zlomit silnou svázanost obvykle vyžaduje mnoho času.“

Text knihy je proložen několika pozoruhodnými příběhy o osvobození. Vedle „Konce života plného nočních můr“, který napsala Daphne Drummondová, popisuje osvobození své vlastní malé dcery v běžné situaci rodinného prostředí. Příběh o mluvení v maorštině zase dokresluje způsob jeho služby druhým. 11. kapitola (Žít beze strachu) mluví o tom, jak po prožití vysvobození svobodu udržet a jak v ní růst.

Seriózní knihy o osvobozování jsou zvláště v češtině nedostatkovým zbožím. I u Powella se však projevuje rys, který jsem u lidí, kteří slouží vysvobozováním, shledal jako typický: Zavádějí určité Biblí nedoložitelné prvky, které nějak vycházejí z autorovy zkušenosti (zde např. tvrzení, že démonů je při démonizovaném většinou mnoho pohromadě). Také důraz na to, že vysvobození z těžkých démonizací trvá dlouho, je společný většině těch, kteří v této oblasti působí, já ale v Ježíšově službě neshledávám nic, co by tomu nasvědčovalo.

Kniha přináší cenné zkušenosti muže, který osobně prožil mocné vysvobození a ke svobodě pomohl mnoha lidem. Za knihou stojí desítky let autorovy praktické služby osvobozování na několika kontinentech.

******************************************************

Autor: Tomáš Dittrich

Převzato se svolením z březnového vydání časopisu Život víry (2018/3), jehož téma zní „Vzepřít se strachu“. Je strach hřích, nebo dar? Kde strach pramení a jak s ním pracovat? Co trápí dospívající? Nad těmito i mnoha dalšími otázkami se zamýšlejí např. Pavel Raus, Marek Macák, Dalimil Staněk, Karol Verčimák nebo Janette Oubrechtová.

Číslo dále přináší rozhovor s letničním pastorem Tomášem Süssem, reportáž ze „Školy probuzení“, zamyšlení nad Biblí Davea Pattyho, virtuální rozhovor s Balthasarem Hubmaierem, příběhy čtenářů, zprávy i přehled chystaných křesťanských akcí.

Více informací o čísle najdete zde:
Elektronické vydání (PDF): https://www.palmknihy.cz/krestanstvi/zivot-viry-2018-3-177617
Informace o předplatném: www.zivotviry.cz