Dan Drápal / Život v nejistotě

Náš národ je rozdělen v pohledu na válku Ruska proti Ukrajině. A v této věci jsou rozděleni i křesťané. Jsou lidé, kteří se této otázce věnují a čtou materiály z obou stran. Není jich mnoho. Ale ani tito lidé nejsou jednotní. A pak jsou zde lidé, kteří mají jasný názor, ale dle mého mínění pro něj nemají kvalifikaci. Zpravidla se pohybují ve své bublině, ve svém názoru se jen utvrzují, a názory (nebo informace) opačné u nich nemají sebemenší šanci. Přeposílají e-maily, posílají odkazy na YouTube, případně na jiná média, jen zcela výjimečně zmiňují nějakou knihu nebo článek z nějakého časopisu, který považují za mainstreamový. 

 Současná situace je taková, že pokud hledáte, vždy si najdete někoho, kdo tvrdí opak, než tzv. mainstream. Třeba nějakého amerického politologa, který tvrdí, že Ukrajina napadla Rusko, ne Rusko Ukrajinu. Takový hlas je u proputinovců obzvlášť ceněný, protože „má odvahu říkat nepříjemnou pravdu“. Že je jen jedním ze sta, tedy výjimkou potvrzující pravidlo, si nepřipouštějí. 

  SOUVISEJÍCÍDan Drápal / Hon na tetky z okrašlovacího spolku

Prostě na internetu se můžete dočíst téměř cokoli. 

 Zatím byla řeč o psaném slovu. Přeposílat se ale dají i videa nebo fotografie. Já to nedělám, a ani se na videa nebo fotografie nedívám. Současná technika totiž umožňuje „nafejkovat“ úplně vše. Proto v mých článcích najdete jen naprosté minimum informací, a už vůbec ne nějaký doprovodný obrazový materiál. A nemusíte mi ani nic takového posílat, protože k tomu mám apriorní nedůvěru a nemám možnost si ověřovat, zda se jedná o skutečnost nebo o fejk. 

 Newsletter Křesťan dnes – týdenní přehled nejdůležitějších zpráv

Jak se tedy utvářím své názory? Mohu mít vůbec nějaké? 

Na tuto otázku mám dvojí odpověď. Předně: Je spousta věcí, na které nemám názor. Nebo… možná nějaký názor mám, ale nejsem si natolik jist, abych ho zveřejňoval. Uvedu příklad. Nedávno zabila raketa v Polsku dva lidi. Vzápětí jsem dostal e-maily či odkazy, které tvrdily s naprostou jistotou, že to byla ukrajinská provokace, a opačné odkazy, které s naprostou jistotou tvrdily, že za to může Rusko. Já jsem si na to udělal názor až po třech dnech, a přiklonil jsem se k tomu, co se nakonec stalo „oficiální“ verzí, tedy že šlo o ukrajinskou raketu, které mířila na ruskou raketu.

 Toto ale nepíšu proto, že bych vás chtěl přesvědčit o platnosti této verze. Chci jen upozornit na to, že mnozí lidé měli jasno hned, jak se to stalo. Prostě si to vyložili podle toho, v jaké bublině jsou. Pro mě jsou ovšem lidé, kteří mají jasno snad ještě dříve, než vyšetřování vůbec pořádně začne, naprosto nevěrohodní. 

A teď ta druhá odpověď: Nemám jistotu o pravdivosti informací, ale mám jistotu například v tom, že je třeba pomáhat ukrajinským uprchlíkům. A že by to bylo správné, i kdyby veškerá vina byla na straně Ukrajiny (což si pochopitelně nemyslím). Nemusím spoustu věcí vědět, ale mohu vědět, zda si dávám pozor, abych nešířil falešné informace (a musím doznat, že občas v tom selžu, ale, domnívám se, jen ve velmi okrajových záležitostech). Mám jistotu, že Bůh neztratil kontrolu, a že vždy můžeme najít postoj a jednání, které jsou prodchnuty Duchem Kristovým. Důležité je znát Boha; je to důležitější než vědět, že země je placatá či kulatá, nebo zda Hollywood ovládají reptiliáni nebo ne. Jistota v Bohu mi umožňuje žít s nejistotou v tomto rozděleném světě. V nejrůznějších situacích můžeme pěstovat a rozvíjet kritické myšlení. A také „pracovat ku pokoji“. To neznamená mlčet k evidentnímu bezpráví nebo že je jedno, co si kdo myslí. Můžeme vstupovat do debaty, ale uděláme dobře, když budeme mluvit o nebezpečí bublin a fejků. 

  SOUVISEJÍCÍ – Dan Drápal / Budeme volit prezidenta

Kromě jistoty v Bohu, která je tím nejdůležitějším, můžeme mít i relativní jistotu ve svém oboru. Mým oborem je biblistika, a když mi někdo pošle dotaz, jak má rozumět tomu či onomu verši, tak se snažím odpovědět, a pokud odpověď neznám, tak se snažím věc nastudovat. Podobně my měl jednat lékař, jaderný fyzik, biochemik nebo třeba lesník. Buďme mistry ve svém oboru. Moc se mi líbil Derek Prince, který jednou řekl, že chce být co nejlepším vykladačem Bible, jakým může být. Ta slova „jakým může být“ jsou důležitá. On netvrdil, že bude „nejlepším vykladačem Bible“. Netvrdil ani, že se nikdy nezmýlil nebo nemýlí. Přesto ale chtěl být tím nejlepším vykladačem Bible, jakým mohl (vzhledem k jeho obdarování i vnějším možnostem) být. Podobně jako ty možná budeš nejlepším biochemikem nebo matematikem, jakým můžeš být. 

 

Pokud se člověk poctivě věnuje svému oboru a pokud především spoléhá na Boha, může v tomto rozervaném světě pracovat ku pokoji.

 Nicméně i v oblastech, kde si nejsme jisti detaily, si něčím jisti být můžeme. Třeba tím, že Rusové se snaží zničit infrastrukturu na Ukrajině a vystavit miliony lidí nebezpečí umrznutí. Proč si tím mohu být jist? Protože to shodně tvrdí Ukrajinci i Rusové. Stejně tak si můžeme být jisti tím, že ničena jsou ukrajinská, nikoli ruská města. Naopak si nemůžeme být jisti, že v boji padlo 7000 nebo naopak 105 000 Rusů (nebo Ukrajinců). Odborníci mohou jen odhadovat, a my neodborníci můžeme buď přiznat, že nevíme, nebo se připojit k jedné či druhé straně a papouškovat její údaje.

A zcela jistě se můžeme modlit, aby lidé neumírali a aby nerostla nenávist. 

Líbí se vám tento článek? Podpořte fungování novin

Abychom mohli vytvářet obsah, který čtete zdarma, spoléháme na dary od našich štědrých čtenářů, jako jste Vy.

Pomozte nám pokračovat v této misi a podílejte se na ní spolu s námi. 

Autor je teolog a publicista Datum: 30. listopadu 2022 Foto: Pixabay – ilustrační

Tags: ,,,

71 Komentáře

  1. Hezký článek. Je nedobré, když se křesťané cítí kompetentní k úplně každému problému světa a na vše mají autoritativní odpověď, občas podpořenou pevným přesvědčením o své neomylnosti a biblických názorech… Myslím, že čím je člověk větší odborník, tím bývá opatrnější v soudech.

    Odpověď
  2. Ukrajina se vůči Rusku nedopustila žádné křivdy a přesto Rusové na Ukrajině vraždí civilisty, bombardují obydlí a ničí elektroenergetiku, aby Ukrajince trápili zimou. Rusové sice říkají, že chrání ruskojazyčné obyvatelstvo Ukrajiny, ale do roku 2014, kdy Rusko poprvé Ukrajinu napadlo, není nic známo o tom, že by si ruskojazyčné obyvatelstvo stěžovalo na útisk. Dalším argumentem Rusů je, že pokud bude Ukrajina součástí NATO, bude ohrožovat bezpečnost Ruska. To je lichý argument, protože NATO již sousedí s Ruskem prostřednictvím Lotyšska a Estonska a Rusko neohrožuje. Je tedy jasné, že Rusové neměli pro napadení Ukrajiny pražádný legitimní důvod. Proč tedy někteří „křesťané“ sympatizují s Putinem? Dokázal by to někdo vysvětlit?

    Jiní „křesťané“ mají názor, že válka na Ukrajině se nás netýká a proto bychom měli zůstat vůči oběma zemím neutrální. Na podporu tohoto názoru uvádějí, že se Ježíš neangažoval v politických sporech, že svým učedníkům doporučil, aby platili nenáviděné daně římským okupantům. Lze z toho vyvodit, že křesťané mohou bez výčitek odmítnout pomoc člověku, který byl napaden agresorem? To si nemyslím. Když farizeové na Ježíše nastrojili léčku otázkou, zda mají platit daň císaři, Ježíš odpověděl, že ano, ale že to neznamená rezignovat na respektování Boha jako svého pána. Jinými slovy: „Plaťte císaři daně, ale nepodrobujte se mu ve svém jednání“. Moderním jazykem by se dalo říci, že Ježíš vyzval lid k pasivní rezistenci. Dobře věděl, že ozbrojený odpor by Římané utopili v krvi a výsledky židovských válek tyto předpoklady později plně potvrdily.

    V evangeliu o posledním soudu Ježíš žádá, aby křesťané pomáhali trpícím. Pokud bližní trpí násilím agresora, pak moji pomoc nezaslouží? Mám pomoci člověku (je-li to v mých silách), který bude na veřejnosti bit, nebo mám říci, že to není moje věc? Mám v takovém případě být neutrální?

    Odpověď
  3. Nejde o válku Ruska proti Ukrajině, ale Ruska se Západem, který zastupuje ukrajinská armáda. Někteří američtí politologové tvrdí, že tlak Západu na Rusko, vyvolal jeho reakci. To řekl i papež.

    Odpověď
  4. Západ se vůči Rusku nedopustil žádné křivdy, která by Rusko opravňovala k vyvolání války. Papež zmínil ono „štěkání NATO v branách Ruska“, což ale nebyla obhajoba Ruska, jen popis jeho pohledu. Totiž, že Rusové jsou imperialisté a nedovolí žádné cizí mocnosti, aby se k nim přiblížila. Neexistuje důvod, proč by Západ měl respektovat tyto velkopanské ruské požadavky. Jestli chce Rusko válčit proti Západu, proč útočí na Ukrajinu, která nebyla a není součástí ani EU, ani NATO? Putin stále vymýšlí nové a nové důvody pro napadení Ukrajiny. Nejprve to měl být útisk etnických Rusů na části Ukrajiny (lež). Posléze vyhnání nacistů z Ukrajiny (lež). Následně tvrzení, že část Ukrajiny v historii patřila Rusku a Ruská armáda má právo vzít si „svá“ území zpět (lež). Poslední lží je, že Reagan Gorbačovovi slíbil, že bývalé satelity Ruska nevstoupí do NATO (lež). Rusko naopak slíbilo, že nebude útočit na Ukrajinu výměnou za to, že se Ukrajina vzdá jaderných zbraní(Budapešťské memorandum). https://cs.wikipedia.org/wiki/Budape%C5%A1%C5%A5sk%C3%A9_memorandum

    Odpověď
  5. Pochopitelně, Západ neměl ohledy na Rusko, na jejich zájmy. Oni dobře věděli, co dělají. Takže je tu jedna verze, že ten konflikt chtěli vyvolat, což nemusí být pravda. Pravda ale je, že se k Rusku chovali nepřátelsky a chtěli zlomit jeho odpor.

    Odpověď
  6. Panu Pavlovi
    A co kdybyste si Rusko představil jako velkého psa? Když lidé narazí na plot, kde je napsáno „Pozor, zlý pes“ (což znamená v žádném případě se nepřibližovat k domu), tak si málokdy řeknou: „Neexistuje důvod, proč bychom měli respektovat velkopanské požadavky tohoto psa“. Raději jsou opatrní a tomu domu se vyhnou, aby psa nedráždili. To mi připadá vcelku realistické.

    Odpověď
  7. Gorbačov pochopitelně dostal slib, že se NATO nerozšíří na východ. Tak to bylo a lze si to zjistit. Opak je lež.

    Odpověď
  8. Paní Evo,

    váš příměr nesedí. Žádný plot tam není a zlý pes útočí na své sousedy (Moldávie, Inguššsko, Afghánistán, Gruzie, Čečensko, Ukrajina, Sýrie). Když tomu zlému psu ustoupíte, bude stále rozšiřovat své panství. Putin označil rozpad Sovětského svazu za národní tragédii. Přirovnal se k Petru Velikému. ‚Údělem ruského vedení je navracet území a upevňovat moc,‘ prohlásil.  „Petr Veliký vedl 21 let severní válku. Mohlo by se zdát, že se během ní snažil něco násilně odtrhnout od Švédska. Ale on nic neodtrhával, on to navracel,“ řekl Putin.

    Putinova vlastní slova ilustrují jeho výbojný způsob myšlení.

    Odpověď
  9. Byla tu řeč o senátorce Daniele Kovářové (v souvislosti s propagací sexu :-)). Paní Kovářová se nyní „vyznamenala“ v souvislosti se senátním jednáním o plánovaném výcviku ukrajinských vojáků na českém území. Z celého Senátu se proti výcviku postavily jen Jana Zwyrtek Hamplová a Daniela Kolářová. Jak krásné by bylo, kdyby Kovářová byla jen tetkou z okrašlovacího spolku a nenahrávala Putinovi.

    Odpověď
  10. Pavlovi
    Čečensko? Nejsou snad Čečenci ruskými spojenci ve válce proti Ukrajině?
    Mimochodem, papež se nedávno právě o Čečencích zmínil: „Když mluvím o Ukrajině, mluvím o krutosti, protože mám spoustu informací o krutosti vojáků, kteří tam přicházejí. Obecně nejkrutější jsou asi ti, kteří pocházejí z Ruska, ale nevycházejí z ruské tradice, jako jsou Čečenci, Burjati a podobně.“
    https://www.krestandnes.cz/%ef%bf%bcpapezuv-rozsahly-rozhovor-pro-america-magazine/
    Tento papežův výrok mě zaujal. Přemýšlela jsem, proč se o tom vlastně zmínil. Podle mě papež určitě nevěří ve „slovanskou holubičí povahu“. Tomu bych se divila. Měl na mysli spíš tradici, tedy náboženskou kulturu, která lidi po celé generace ovlivňuje. Takže měl patrně na mysli to, že Rusové se pár set let vyvíjeli pod křesťanstvím, které přijali. Na rozdíl od Čečenců a Burjatů. Papež zřejmě věří, že křesťanství nějak plošně ovlivňuje národy.
    Tento papežův výrok kupodivu vzbudil největší pohoršení v Rusku. Mluvčí ministra zahraničí prý prohlásila: „Jsme jedna rodina s Burjaty, Čečenci a dalšími představiteli naší země mnoha národností a mnoha náboženství.““ https://www.seznamzpravy.cz/clanek/zahranicni-papez-rozzuril-rusko-mluvil-o-krutostech-cecencu-a-burjatu-220286
    Člověk pak musí přemýšlet, kdo tady vlastně proti komu válčí. Jsou to skutečně národy? Nebo proti sobě válčí nějaké skupiny, které ty národy ovládají?
    A taky musím přemýšlet, zda jsme či nejsme ve válce také my Češi. V poslední době se nám pořád předkládá, že ano, že i my jsme ve válce. Proti tomu paní Černochová říká, že nás chce do války zatáhnout teprve paní senátorka, o níž jste se zmínil. Takže tam zatím asi nejsme.

    Odpověď
  11. Pan Drápal zakončuje modlitbou „aby lidé neumírali a aby nerostla nenávist“.

    Přitom jeho vlastní poněkud manipulující text nenávist spíš podporuje.

    1/ Píše, že „Stejně tak si můžeme být jisti tím, že ničena jsou ukrajinská, nikoli ruská města“ přitom nenapíše, že se tato stejná města obývá ruská národnostní většina. Což je velmi důležitý „detail“ k zamyšlení

    2/ Píše „“vždy můžeme najít postoj a jednání, které jsou prodchnuty Duchem Kristovým“ na druhou stranu používá výraz „proputinovci“. Pro podporu tohoto hanlivého označení pan Drápal pravděpodobně upravil výroky textu slavného amerického politologa Mearsheimera v tom smyslu, že on by měl tvrdit, že Rusko napadlo Ukrajinu. Což prý těmto údajným proputinovcům vyhovuje. Být prodchnut Duchem Kristovým je vždy v opozici vůči dehonestaci a manipulaci s fakty. (Pokud by se jednalo o jiného amerického politologa, může p. Drápal doplnit v další diskusi jméno a odkaz.)

    Článek obsahuje i dobré myšlenky jako „my neodborníci můžeme buď přiznat, že nevíme, nebo se připojit k jedné či druhé straně a papouškovat její údaje“ ale samotný obsah textu nepodporuje tuto a naopak jí protiřečí.

    Odpověď
  12. Řekl bych, že většina lidí do války nikdy nešla dobrovolně a vyhnali je tam ti mocní, kteří si seděli v teplíčku, zatímco pěšáci umírali po tisících za jejich zájmy. Ty dvě senátorky zastupují mínění většiny našich lidí. Zeptejte se někoho, jestli chce jít bojovat proti Rusku? Nahnat tam někoho jiného – to ano, ale sami být v teplíčku.

    Odpověď
  13. Již jsem to psal v jiných komentářích. Česko má velkou ekonomickou prosperitu. Samozřejmě relativně, je zde i mnoho chudých lidí. Též poměrnou politickou stabilitu a svobodu. Důvodem je odtržení z vlivu SSSR a hluboké ekonomické propojení se západem. Bez tohoto bychom měli pronikavě nižší životní úroveň a jistě i související politickou nespokojenost a nestabilitu. Máme morální právo upírat Ukrajině totéž? Právo též se ekonomicky a politicky propojit se západem? Ekonomická situace Ukrajiny byla trvale tristní. Mnoho rodin žilo a žije z podpory nelegálních migrantů na západ. Běžně si rodiny jídlo pěstovaly a pěstují sami, jinak by z platů nepřežili.
    Pokud bychom řekli, že Rusko má plné právo si Ukrajinu podmanit a diktovat jí propojení s Ruskem, není vůbec vyloučeno, že postupně dojde i na česko.
    Jistě, šel by nějaký kompromis – typu Finsko. Nebylo součástí NATO, kulturně, politicky a ekonomicky bylo součástí západu. Problém je ale jinde, Ukrajinu většina rusů chápe jako součást Ruska. To není o možném vojenském ohrožení. Podobně jako třeba pro Srbsko bylo nepřijatelné se vzdát Kosova, které se ale stalo postupně většinově Albánské… jde o národnostní sebepojetí. Pokud to je pro někoho akceptovatelné, proč by nebylo akceptovatelné zabrání Československa fašistickým Německem v roce 1938?

    Odpověď
  14. pro paní Evu

    „Člověk pak musí přemýšlet, kdo tady vlastně proti komu válčí.“

    Na to existuje snadná odpověď: cui bono? Měli by nějaký prospěch z ruského vítězství Čečenci a Burjati? Zůstali by chudí, jako jsou dnes. Jejich synové se nechají zaměstnat armádou, aby vydělali peníze, o nichž se jejich vrstevníkům ani nesní. De facto jsou to žoldnéři bojující za peníze bez hlubší motivace. O nízké bojové morálce ruské armády bylo napsáno dost. Papežova slova těžce poškodila Čečence a Burjaty, kteří Putinovu válku nepodporují.

    Odpověď
  15. Vy se vyjadřujete, jako by žoldnéři, kteří se „bez hlubší motivace“ nechávají najímat do války kvůli penězům (aby nezůstali chudí) a pak tam zabíjejí, byli snad nevinní. Jistě existují i takoví Čečenci a Burjati, kteří válku nepodporují. Ale takoví jsou i někteří Rusové. A taky se to běžně nerozlišuje.
    Nízkou bojovou morálku Rusů (pokud by to znamenalo, že se do boje nijak nehrnou) bychom měli spíš uvítat, než odsuzovat. Nebo ne?
    Já skutečně nevím, cui bono. Není mi jasné, proč se třeba tady (https://www.krestandnes.cz/ruske-okupacni-jednotky-brutalne-mucily-a-zavrazdily-lidra-ukrajinske-evangelikalni-cirkve-a-jeho-syna/ ) píše o jakýchsi „proruských vojácích“. Co znamená termín „proruský voják“? Proč se nemluví přímo o ruských vojácích? Nebo proruský voják není totéž, co ruský voják? Kdo to tedy je?

    Odpověď
  16. Pro p. Adamce: o tom jak málo je neakceptovatelný zábor Československa nacistickým Německem svědčí
    téměř absolutní absence tematu ve sdělovacích prostředcích 15. března.

    Odpověď
  17. Pane Adamče,
    jste velice vzdálen od skutečné reality. Tou skutečnou realitou je vláda globalistů, jimž se daří dezinformovat, rozeštvávat a ochuzovat tento svět. A tím největším trumfem, kterým mávají, stejně jako Vy, je nahánění strachu. Světu nemá šanci vládnout Putin nebo jakýkoli jiný státník, ale tuto moc má strach. Strach, jehož prostřednictvím jde zmanipulovat vše. Proberte se.

    Odpověď
  18. To p. Krejčí: To je pozoruhodná reakce. Zdá se mi, že jsme se dostali od Vaší „hluboké“ teologie Boží absolutní vlády k docela jednoduchému přesvědčení o spiknutí elit (za mne iracionálnímu, ale častému, hlavně u málo vzdělaných lidí). Jsem rád, že to z Vás konečně vypadlo.

    Odpověď
  19. Strach nám přece nemůže nikdo zvenčí nahnat, ani žádná vláda, pane Krejčí. Ten je uvnitř – tedy v nás samotných. Zlo zvenčí může ublížit našemu tělu, ale naší duši zlo ubližuje jenom tehdy, když na ně špatně reagujeme – strachem, nepokojem, malomyslností, rezignací, anebo naopak horečným hledáním ukvapených řešení; které nic neřeší; tím, že druhé soudíme, živíme v sobě hořkost a zlobu, odmítáme odpouštět atd.

    Odpověď
  20. pro paní Evu

    Ještě jednou k vaší otázce: „Člověk pak musí přemýšlet, kdo tady vlastně proti komu válčí. Jsou to skutečně národy? Nebo proti sobě válčí nějaké skupiny, které ty národy ovládají?“

    Válčí ten, kdo vydává rozkazy k válce. To je Putin a jeho mocenská klika. Válčí rovněž ruský národ – podle průzkumů veřejného mínění rozpoutání války podporovala většina Rusů. Pokud říkám, že válčí ruský národ, je to abstrakce. Když Ježíš řekl „běda vám, zákoníci a farizeové, pokrytci! Zavíráte lidem království nebeské, sami nevcházíte a zabraňujete těm, kdo chtějí vejít,“ znamenalo to, že takoví jsou všichni farizeové? Vůbec ne. Když tedy říkám, že Rusové chtějí válku, neznamená to, že ji chtějí úplně všichni. Proč Rusové tu válku chtějí? Ze stejného důvodu proč například Češi touží, aby vyhráli hokejový turnaj na olympiádě. Motivem je pýcha a ta se dá uspokojit vítězstvím. Rusové touží, aby se jich celý svět bál jako v dobách Sovětského svazu.

    Jak se na tom podílí Čečenci a Burjati? Na vyvolání války neměli pražádný vliv. Plní jen roli mouřenína. Proto bylo vyjádření papeže na jejich adresu tak strašně nefér. To však neznamená, že nemají žádný podíl na vině. Když viděli, co je Putin zač, měli dávno z armády odejít. Nemuseli by dnes plnit rozkazy k zabíjení nevinných.

    Odpověď
  21. Pane Adamče,
    nepochybuji o Boží absolutní moci ani o skutečnosti, kdo je pánem tohoto padlého světa a to pouze – dočasným.
    Pánem tohoto světa je satan, jehož moc je však omezená a podléhá právě oné Boží absolutní moci, o které já nepochybuji ani se od ní nevzdaluji. Vnějším projevem moci a způsobu vládnutí pána tohoto světa je především STRACH. Na nebezpečí podléhání strachu nás opět upozorňuje Bible. A pokud kladete rovnítko mezi vzdělaností a způsobem nebo žádanou „kvalitou“ posuzování dění tohoto světa, pak je to Vaše vizitka – nepochybně ta správná, jak jinak? Jiná možnost přece není. A opět i Vám položím otázku z pozice toho, kdo věří v Boží absolutní moc: „Kam se nám to zase schoval Bůh“? Pod jaký koberec jste ho zase zametl?

    Odpověď
  22. Paní Hájková,
    teoreticky máte pravdu. Strach je úměrný tomu, nakolik je člověk nevěřící a nevěří v nesmrtelnost duše. Pán tohoto světa ovládá jeho dění v první řadě strachem. Upozorňovat na vliv strachu v našich životech je natolik zřejmé, že nemá smysl se o tom dále rozšiřovat. Nemyslím si, že se tímto dopouštím nějakého nesprávného soudu.

    Odpověď
  23. Já jsem četla, že moc zla paradoxně roste i tím, jak se jím neustále zabýváme, upozorňujeme na ně, odsuzujeme je a znepokojujeme se jím. Tím prý nakonec dáme zlu více síly, než ji skutečně má. Je lepší napomáhat dobru než věnovat příliš mnoho pozornosti zlu. A asi nejdůležitější je spoléhat na jedinou skutečnou jistotu, kterou v tomto životě máme. Je to jistota, že Bůh je věrný a že nás nikdy neopustí. Každá jiná jistota (lidská) je křehká, klamavá a vždycky jí někdo může zasadit ránu.
    V knížce o vnitřní svobodě, kterou mám doma a občas se do ní dívám, mě zaujala věta: „Plné vnitřní svobodě se bude těšit jen ten, kdo se postupně zbavuje potřeby opírat se o lidské jistoty, neboť podle obrazu Písma zakouší, že Bůh je skála.“

    Odpověď
  24. pro pana Krejčího

    Přemýšlel jsem mnohokrát, proč lidé jako vy, Aron nebo Konečný tak snadno uvěří konspiračním teoriím o spiknutí elit, které vy nazýváte globalisty. Myslím, že je to dáno výchovou. Zažil jsem ji na vlastní kůži, když jsem s nástupem do školy začal prodělávat ideologickou masáž k nenávisti vůči buržoazii (kapitalistické hydře). Podle marxistů materiální hodnoty tvoří jen dělníci a rolníci. I kdyby buržoust dřel od rána do večera, nebyl by (rukama) schopen dosáhnout bohatství, které má. Z toho vychází, že je získal okradením svých dělníků. To znamená boháč = zloděj. Když se ukázalo, že marxismus zbídačuje zaměstnance nesrovnatelně více než buržoazie, rozsypala se vám vaše iluze o světě. Jediné, co zbylo, byla nenávist k boháčům. Najednou jste si vzpomněli, že Ježíš řekl: “ Spíš projde velbloud uchem jehly, než vejde bohatý do Božího království.“ Setkal jsem se dokonce s komunisty, kteří byli přesvědčeni, že maxismus je praktickým naplněním evangalia. Stejně jako komunistický agent KGB Putin jste se přerodili na křesťany. Bohatství Západu je pro vás Kainovo znamení a to vás opravňuje pokračovat v boji proti němu.

    Pád marxismu byl pádem vašich iluzí, ale vy jste si to nikdy nedokázali přiznat. Proto hledáte náhradní spiklenecké teorie, abyste nemuseli přiznat svůj omyl.

    Odpověď
  25. Lhostejnost ke zlu je špatná. Není správné mu uhnout, ale postavit se mu. A jak odvážní lidé dopadli? Byli pronásledováni, vězněni a vražděni. Je třeba svobodně říkat své názory, i když se mocným nelíbí.

    Odpověď
  26. Pane Adamče,
    pokud by v této době proběhlo skutečně svobodné referendum o klíčových otázkách nejen současné vnitropolitické situace, ale i světového dění, pak byste asi byl v první řadě překvapen Vy, s jakými spoluobčany zde žijete. Zklamu Vás, nemám žádnou teorii ani ideologii a rovněž jim nepodléhám. Buď jedno nebo druhé, buď jsem uvěřil v Boha nebo jsem se nechal zlákat falešností a beznadějností tohoto světa. Dvěma pánům sloužit nelze. Těm různým nálepkám, které mi přiřazujete, vůbec nekladu žádnou důležitost, protože: „Buď jedno nebo druhé“.

    Odpověď
  27. Dnešní konstrukt Pavla V. o umělých křesťanech bojujících proti kapitalismu vyrostlých ze zklamaných marxistů je dalším umělým slaměným panákem. Škoda slov na reakci.

    Snad jen to že z křesťanského pohledu je obojí pod vládou toho Zlého. Marxismus i kapitalismus či liberalismus a neomarxismus je pořád zamaskovaná lidská bída a sobectví. Boj o moc. Momentálně ten silnější chce sežrat toho momentálně slabšího.

    Křesťané se těší na druhý příchod Pána Ježíše Krista a na konec všech různých ismů.

    Odpověď
  28. Paní Evo,

    chápu vás, že o zlu je někdy lépe nemluvit, protože i negativní reklama je reklamou. Představte si člověka, který lže, soud to prokáže a on se přesto neomluví. Když ho budete kritizovat, řekne: „Ona je naprostá nula, sama neví, co chce, tak se zviditeňuje kritikou těch, kteří něco znamenají.“ Mnoho lidí této lži uvěří a počet jeho sympatizantů vzroste. Sociopat přesně odhadne, čím si dokáže lidi naklonit.

    Na druhé straně, když o zlu nebudete informovat, nepochopíte včas nebezpečí, které hrozí. Pokud zlo zesílí a vytvoří atmosféru strachu, bude již na nápravu pozdě. Němečtí křesťané, jak katolíci, tak protestanti, uvítali nástup Adolfa Hiitlera k moci. Motivem byla zřejmě obava z násilného puče podle Leninova a Stalinova vzoru. Katolická strana Zentrum dokonce Hitlerovi pomohla prosadit v Říšském sněmu zmocňovací zákon dávající Hitlerovi neomezenou moc. Hitler opravdu komunisty pozatýkal, ale část z nich uprchla do Sovětského svazu. Když se pak Hitler se Stalinem spojil (pakt Molotov-Ribbentrop), Stalin mu darem poslal německé komunisty, kteří před Hitlerem uprchli. https://cs.wikipedia.org/wiki/Pakt_Ribbentrop%E2%80%93Molotov Tak se úhlavní nepřátelé spojili a vyvolali druhou světovou válku. Té se dalo zabránit, kdyby církev splnila své poslání ve světě.

    Odpověď
  29. Panu Pavlovi
    Nikdo přece netvrdil, že se nemají špatné zprávy publikovat vůbec.
    Připadá mi, že se občas vlamujete do otevřených dveří.
    I když nedávno jste tu napsal, že podle vás jsou dveře zamčeny zevnitř.

    Odpověď
  30. Panu Aronovi
    Druhý příchod Pána Ježíše Krista bude nejenom konec všech různých ismů, ale i konec křesťanství. Až se vše naplní, už přece nebude co hlásat ani po čem toužit.
    Žd 8,11 a Jr 31,34

    Odpověď
  31. Paní Hájkové nevím, jestli jste to myslela jen jako takový žert. Ale jestli ano, tak omezit křesťanství jen jako něco, co hlásáme či po němž toužíme by byla chyba. Jde o mnohem více, jde o vztah se samotným Bohem Stvořitelem, s Kristem, o Jeho víru, naději, lásku. Nebude to konec křesťanství, ale pokračování.

    Budeme mnohonásobně více prožívat Jeho lásku, až Krista uvidíme tváří v tvář 1. Kor 13,12. Víru a naději už nebudeme potřebovat a toto si nikdo z nás nedovede ani představit.

    Odpověď
  32. Panu Aronovi
    Myslela jsem křesťanství jakožto náboženství.
    Ale to, co jste napsal, je hezké. Je hezké, že tolik věříte. Kdyby zmizela víra v Boží království, v jiný život, tak by se možná země stala smutným místem.

    Odpověď
  33. Naše víra se má o co opřít, když od Boha víme, kým je Kristus a co pro nás udělal. On je vtěleným věčným svatým Božím Synem a spolu s Bohem Otcem se rozhodl, že své tělo obětuje za naše hříchy na kříži, byl pak Bohem vzkříšený. Všechno, co jsem napsal, že věřím, zaslibuje věřícím Bůh v celé Bibli tj. v prorocích SZ, v evangeliích slovy Krista i v listech apoštolů.

    Máme se o co opřít, protože Bůh nemůže lhát..

    Odpověď
  34. pro Arona

    „Snad jen to že z křesťanského pohledu je obojí pod vládou toho Zlého. Marxismus i kapitalismus či liberalismus a neomarxismus je pořád zamaskovaná lidská bída a sobectví. Boj o moc. Momentálně ten silnější chce sežrat toho momentálně slabšího. “
    ——————————————-

    Pane Arone, jestli je někdo pod nadvládou Zlého, jste to asi vy. Soudím tak podle vaší neschopnosti rozeznávat mezi dobrm a zlem. Máte pravdu, že marxismus a neomarxismus jsou zlé ideologie diktované sobectvím, jak píšete. Kapitalismus je ekonomický (tržní) systém. Je to nástroj – nemá žádný cíl a není ani dobrý, ani zlý. Liberalismus je v pravém smyslu slova dobrý. Liberálem byl například Mojžíš, když vyvedl Izraelity z egyptského otroctví. Liberálem byl rovněž Ježíš, který vyvedl člověka z otroctví nadutosti, lži a chamtivosti.

    „Slaměný panák“ je argumentační klam, kdy mluvčí vytvoří vlastní zkreslenou, přehnanou, či špatně vyloženou verzi oponentova argumentu (či postoje) a následně proti ní sám argumentuje. Jde o metaforu postavení svého vlastního nepřítele v podobě právě slaměného panáka. Ten se samozřejmě může jen těžko bránit a je postaven právě tak, aby bylo snadné ho rozbít. O faul se nejedná v momentě, kdy oponent odmítá vysvětlit svá stanoviska, která jsou relevantní k tématu a mluvčí tak nemá jinou možnost, než začít vyvozovat vlastní závěry.

    Chci ukázat, že jste to vy, kdo odmítá vysvětlit vlastní stanoviska. Například zde jste 2. 12. uveřejnil následující názor na autora, Dana Drápala: „Píše „“vždy můžeme najít postoj a jednání, které jsou prodchnuty Duchem Kristovým“ na druhou stranu používá výraz „proputinovci“. Pro podporu tohoto hanlivého označení pan Drápal pravděpodobně upravil výroky textu slavného amerického politologa Mearsheimera v tom smyslu, že on by měl tvrdit, že Rusko napadlo Ukrajinu. Což prý těmto údajným proputinovcům vyhovuje. Být prodchnut Duchem Kristovým je vždy v opozici vůči dehonestaci a manipulaci s fakty. (Pokud by se jednalo o jiného amerického politologa, může p. Drápal doplnit v další diskusi jméno a odkaz.)“ – konec citace. Z vašeho vyjádření je zřejmé pouze to, že máte proti Dápalovi výhrady. Jaké je však vaše vlastní stanovisko k tématu viny za válku na Ukrajině, z vašeho vyjádření není jasné. Usoudil jsem tedy, že jste na straně těch, kdo chtějí, aby se Ukrajina Rusku vzdala a že příčinou tohoto stanoviska je nenávist k Západu, jak vás k ní vychovali rodiče. Zkuste někdy místo kritiky jiného názoru napsat vlastní názor.

    Odpověď
  35. Pane Pavle V. měl byste uznat, že je pravdivá myšlenka, že člověk n e n í v podstatě dobrý. Kvůli pádu lidstva do hříchu.

    Podobně kapitalismus není dobrý, je zlý, odráží chamtivost člověka a silnější kapitál požírá slabší. Podobně tak i liberalismus, který zahrnuje též svobodu člověka nebýt zodpovědný Bohu, což je vzpoura. Marxismus zase odráží třídní nenávist a závist.

    Pan Drápal nálepkuje a haní, Vy zase rád používáte argumentační fauly a podsouvání zde např. „neschopnosti rozeznávat mezi dobrem a zlem“ či „nenávist k Západu, jak vás k ní vychovali rodiče“. Nelíbí se mi nenávist k Západu, stejně jako se mi nelíbí neschopnost rozeznat, že Západ není lepší, než jeho ideoví protivníci a to platí oboustranně. Zlo nemůže porazit zlo a proto jsem proti i této válce.

    Ano, člověk není dobrý ani jím vytvořené systémy. Zkuste místo kritiky toho, co píšu, psát jinak a bez faulování.

    Odpověď
  36. pro pana Arona

    Francouzský filozof Rousseau přišel s teorií nevinného divocha. Podstatou jeho učení bylo, že lidé se rodí dobří a kazí se teprve vinou společnosti. Opak je však pravdou. Člověk se rodí jako sobec a teprve výchovou se civilizuje. Takže máte pravdu – člověk není v podstatě dobrý – nikdo není bez hříchu. Král David kvůli ženské zavraždil svého přítele Uriáše. Apoštol Petr zapřel Krista. Navzdory tomu Bůh našel zalíbení v Davidovi i Petrovi. To znamená, že i ten, kdo padl do hříchu, může zase vstát a že tedy není na místě nad nikým předčasně zlomit hůl.

    Ne každý kapitalista je chamtivý. Tomáš Baťa prováděl sociální politiku. Je pravdou, že mnoho ševců kvůli němu zkrachovalo, ale jako jeho zaměstnanci si vydělali více než jako živnostníci. Kapitalismus prospěl Baťovi i oněm živnostníkům. Pokud některý kapitalista odíral své zaměstnance, byla to jeho chyba, ne chyba systému. Říkáte, že silnější kapitál požírá slabší. Bill Gates začínal v garáži. Posléze překonal obří počítačovou firmu IBM a stal se nejbohatším člověkem.. Není pravdou, že silnější požírají slabší, ale chytří požírají hloupé.

    Nenímpravda, že Dan Drápal nálepkuje. Zkuste to doložit. Pokud Dan Drápal haní, pak jen toho, kdo si to zaslouží. Ježíš také haněl farizeje a učitele Zákona.

    Říkáte, že Západ není lepší než jeho ideoví protivníci, tedy než Rusko a Čína. Jsou na Západě političtí vězni jako v Rusku? Jsou tam koncentrační tábory jako v Číně?

    Říkáte, že jste proti válce na Ukrajině, ale myslíte tím, že Západ nemá Ukrajinu podporovat, což ve výsledku znamená ukrajinskou porážku. Proč to nenapíšete otevřeně? Řeknu vám proč. Protože se za to stydíte. Jestli chcete psát zbožná klišé, která adresujete paní Hájkové, naučte se nejprve upřímnosti.

    Odpověď
  37. Dobrý a aktuální příklad jak silnější požírá slabšího je současný přesun peněz skrze zdražení energií. Stovky milionů obrovsky zchudnou a jejich peníze se přesunou k desetitisícům kteří na jejich úkor obrovsky zbohatnou. Cesta Gatese k bohatství se vyznačuje bezohledností, je lemovaná podniky které skoupil zlikvidoval a vysál jejich vědomosti. Každá nová verze Windows nutí zákazníky zbytečně vyřazovat fungující hardware, co by ještě mohl sloužit. Atd.

    „Pokud Dan Drápal haní, pak jen toho, kdo si to zaslouží.“ Jako křesťan se s takovou hrubostí neztotožňuji.

    Už jsem přece psal vícekrát otevrene že nechci aby Západ podporoval válku. Čemu se divíte.

    Používat v diskusi slova určená jiným nálepky typu zbožná klišé jako znak naučení se upřímnosti ale neomalenosti.

    Řešením tohoto národnostního konfliktu před válkou mohla být autonomie rusky mluvících regionů škoda že to neprošlo. Ale i teď je lepší nespravedlivý mír než nespravedlivá válka. Pořád pro mír budou nutné kompromisy z obou stran, než se navzájem zabíjet nebo zastánce míru nálepkovat ti proputinovci.

    Odpověď
  38. to Konečný Fr.

    ad „Kdyby Ukrajina prohrála, tak by z toho profitovali všichni.“
    —————————————————–
    Velmoci Anglie a Francie odevzdaly v Mnichově Hitlerovi české pohraničí v domnění, že tím zachrání mír v Evropě. Dosáhly přesného opaku – povzbudily Hitlera k rozpoutání 2. světové války. Vy to dobře víte, tato skutečnost byla tisíckrát připomínána, že ustoupit teroru znamená ho povzbudit. Přesto znovu a znovu vyzýváte, abychom zavřeli oči před ruským terorem na Ukrajině. Proto říkám: Jste zlý člověk.

    to Jiří Aron

    Vaše postoj k válce na Ukrajině je stejný jako u Konečného Fr. Rozdíl je jen v tom, že on není tak pokrytecký. Neříká jen, že nechce válku, ale přiznává, že chce, aby se Ukrajina vzdala. Pro vás platí totéž, co pro něj. Nechat na holičkách oběť agrese je veliké zlo. Nevím nic o tom, že by Donbas usiloval o autonomii. K žádnému útisku rusky mluvících Ukrajinců tam nedocházelo.

    Uznávám, že Bill Gates nepoužíval jako podnikatel vždy čestné praktiky a mnohokrát musel platit za prohrané soudní spory. Nelze však říci, že jeho bohatství pochází z toho, že někoho okradl. Na druhé straně vydával a stále ještě vydává obrovské částky na charitu (50 miliard dolarů celkem). Gates není anděl, ale není ani sobec.

    Zdražení energií postihlo hlavně odběratele od firem jako Bohemia Energy. Ta získala své zákazníky nižší cenou, kterou dosahovala neodpovědným hospodařením – všechnu energii získávala na krátkodobém trhu a nezajistila se vůbec proti budoucímu růstu ceny energií. Její odběratelé doplatili na svou hamižnost, že měli energii o něco levnější, než zákazníci standardních dodavatelů. Mě zdražení energií vůbec nepostihlo.

    ad „Pokud Dan Drápal haní, pak jen toho, kdo si to zaslouží.“ Jako křesťan se s takovou hrubostí neztotožňuji. – konec citace. Souhlasíte s tím, že Ježíš nazval farizeje a zákoníky hady a plemenem zmijí (Mt 23,33)?

    Odpověď
  39. Srovnávat Hitlera a Putina je jasně omyl. Hitler táhnul na východ a Putin se brání tlaku Západu namířenému proti Rusku. Rusko nemá ambice dobývat střední Evropu nebo Berlín. To je přece jasné. Konflikt zavinil Západ, který upírá Rusku právo na svoji bezpečnost.

    Odpověď
  40. Pavlovi V
    Vyčítat někomu pokrytectví mi nesedí od někoho, komu vadí násilí jen u Rusů. Mělo by Vám násilí vadit i u Ukrajinců a oběti jsou na obou stranách.

    Vypadá to že je nad Vaše síly pochopit, že někdo vidí hřích na obou stranách konfliktu. O oběť agrese se nejedná ani o spravedlivou válku Ruska.

    „Nevím nic o tom, že by Donbas usiloval o autonomii.“ To, že něco nevíte, ještě neznamená, že to neexistuje.

    „K žádnému útisku rusky mluvících Ukrajinců tam nedocházelo.“ tento výrok je velká lež. Už jsem Vám o tom napsal dříve a zdroje uvedl.

    Výrok „Mě zdražení energií vůbec nepostihlo“ použitý coby argument v této souvislosti svědčí o jaksi seběstředném vztahu mluvčího k svému okolí. Navíc i Vaše fixace stejně skončí, možná už v r 2023.

    Bohemia skončila více než před rokem to je přece minulost. A standardní dodavatelé? ČEZ na tuto sezónu zvedl ceny dodávky těm svým, co jim vypršela fixace, nově na šestinásobek loňských cen. Podobně další jako Eon innogy atd. Zase další jalový argument.

    Mezi panem Drápalem a Pánem Ježíšem Kristem je mnoho podstatných rozdílů. Pan Drápal není svatý Boží
    Syn, nevidí do srdce lidem takže vůbec netuší, stejně jako Vy, kdo si něco zaslouží. A hlavně jeho výrok se týkal hříchu odmítání jeho Božství což je hřích rouhání Duchu Svatému. Pan Drápal naopak haní ty kdo nechtějí válku, přiřazuje jim motivace v jejich srdci do kterého na rozdíl od Krista nemá šanci nahlédnout.

    Odpověď
  41. Pane Pavle v,
    největší paradox co se týče Vaší názorové agitace je její vlastní rozporuplnost. Velice rád se ve svých příspěvcích opíráte o dobovou zkušenost, kdy si jako příklad používáte rozebírání příčin Hitlerova nástupu k moci, z nichž jako hlavní důvod uvádíte politickou pasivitou německých občanů, ale především vyzdvihujete pasivitu křesťanů. Poučení tedy je, neopakovat historii a nebýt pasivní právě v této době. Jenomže, současná aktivita, jejíž zaměření a směr reprezentujete právě Vy, rozhodně se nevyznačuje pasivitou, ale až fanatickou aktivitou, jenž se může zcela snadno a nekontrolovatelně vyvinout do naprosto nezvladatelného konfliktu, s nedozírnými následky, které si nikdo z nás nedokáže, ale spíše ve své lehkomyslnosti ani nechce představit. A v čem tedy spočívá onen paradox? No právě v té aktivitě, tentokrát ne v pasivitě, ale aktivitě. To jen tak, kdyby se v budoucnu někdo jako Vy opět opíral o minulost … Jestli by nějaký budoucí historik vypátral nějakého politika, který by skutečně usiloval o mír … A opět Vám položím otázku: „Stále věříte v logiku nebo nápravu tohoto světa?“ Nebo se neúnavně a iluzorně utěšujete – až zmizí ten nebo tamten politik, pak už se konečně vše v dobré obrátí? Ne, neobrátí, ale svět se může obrátit k Bohu.

    Odpověď
  42. Pane Arone,

    říkáte, že ve válce Ruska proti Ukrajině jsou oběti na obou stranách a že mi vadí násilí jen u Rusů. To byste mohl říci, že když Německo společně se Sovětským svazem rozpoutalo druhou světovou válku, že násilí nebylo jen na straně Němců a Sovětů, ale také na straně Poláků a Finů. Legrační…

    Pane Arone, chtěl jsem po vás, abyste uvedl nějakou stížnost rusky mluvících Ukrajinců v OSN před napadením Krymu. Neuvedl jste nic. Jestli se ruskojazyčné obyvatelstvo Ukrajiny cítilo utlačované, mělo se to nejprve řešit v Radě bezpečnosti OSN. Žádná stížnost podána nebyla.

    Omezení dodávek plynu Ruskem proběhlo již na podzim minulého roku (dávno před válkou) a na ně dojela Bohemia Energy. Omezení probíhalo tak, že Putin splnil jen nasmlouvané dodávky, ale proti minulosti nic navíc. To znamená, že Bohemia Energy na tom měla svůj podíl viny. Kdyby objednala energii na rok, či dva, Putin by jejich objednávku vykryl. Dlouhodobá odjednávka by pro Bohemii znamenala vyšší cenu, proto na ni nešla. Já jsem se k Bohemia Energy přes její nižší cenu nepřihlásil – zůstal jsem E.ON, ale neměl jsem žádnou fixaci ceny. Přesto mi E.ON zvýšil cenu jen cca o 60%, což považuji za přijatelné. Na tomto příkladu jsem chtěl ukázat, že chamtivost zákazníků Bohemia Energy se jim vymstila.

    Ježíš Kristus řekl, že ho máme následovat. To znamená, že můžeme činit vše, co činil on. Můžeme jako on bez servítků označovat faleš a pokrytectví novodobých farizejů.

    Odpověď
  43. Pane Krejčí,

    vyčítáte mi nadměrnou aktivitu, která by mohla zažehnout světový požár. Něco pobného vyčítali Winstonu Churchillovi, když se tvrdě postavil proti mnichovské dohodě. Tehdy řekl: „Mohli jsme si vybrat mezi válkou a hanbou. Zvolili jsme hanbu a budeme mít válku.“

    Ptáte se, zda věřím v nápravu světa. Ano, věřím tak, jak věřil Churchill, který před bitvou o Británii řekl: „Nemohu vám slíbit nic než krev, dřinu, pot a slzy. Máme před sebou utrpení toho nejhoršího druhu. Čekají nás měsíce bojů a útrap. Ptáte se, jaká je naše politika? Vést válku na moři, po zemi, i ve vzduchu, se vší silou, kterou nám jen Bůh může dát. Vést válku proti monstrózní tyranii, jaká zatím nebyla v temné historii lidských zločinů překonána. To je naše politika.“

    Odpověď
  44. Pane Pavle v,
    „Vést válku na moři, po zemi, i ve vzduchu, se vší silou, kterou nám jen Bůh může dát.“
    Je potěšující, že jste si na Boha vzpomněl a též jste Mu přisoudil větší moc, (ale zapomínáte i na zodpovědnost) než má lidstvo. S Boží podporou (a třeba i tichou) zabíjení člověka člověkem není žádným hříchem. Manipulace nezná hranic. Nezkoumejme podstatu, nezajímejme se o hloubku, ale usilujme změnit to, co je viditelné a hlavně, oslavujme navzájem sami sebe.

    Odpověď
  45. Myslím, že politici říkají většinou to, co v určité dobové atmosféře bude mezi lidmi jejich země rezonovat. Věří-li většina v Boha, mluví o Bohu. Těžší to mají politici, jejichž země je rozdělená, takže jejich řeči budou mít ohlas vždycky jen u části obyvatelstva, zatímco druhá část s nimi nebude souhlasit.

    Odpověď
  46. Pane Krejčí,

    na Boha si vzpomněl Winston Churchill v roce 1940, když byla jeho země sevřena úzkostí z válečného napadení Německem, které v té době podporoval Sovětský svaz. Churchill zabíjet nechtěl. To chtěl Hitler. Vaše nestoudnost s jakou zaměňujete agresora a jeho oběť je do nebe volající. Hanba vám.

    Odpověď

Zanechej svou odpověď

Tvoje e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Děkujeme za váš komentář