Když se podíváme zvláště na Desatero, zvláště na některá přikázání, jako např. nebudeš mít jiných Bohů přede mnou, nezabiješ, nesesmilníš, nepokradeš, pak kdyby neexistovala žádost, tak by nám jejich dodržení nedělalo takový problém. Jenže v naší hlavě to funguje tak, že nejdříve přijde touha se pomstít, až pak dokonaná pomsta doprovázená nenávistí, přijde neřízená sexuální touha, až pak sexuální hřích, touha mít, co mi nepatří, až pak krádež, touha po nějaké jistotě, která je viditelnější než Pán Bůh atd. Často to není tak, že z ničeho nic zhřešíme, ale hříchu předchází touha.
Jenže je zde paradox. Pokud jsme křesťané, tak někdy prožíváme, to co popisuje Pavel v Řím 7. Známe Desatero, známe kázání na hoře, máme i vnitřní svědectví Ducha svatého, mnohokrát víme, co dělat a co nedělat, ale nějaký jiný zákon vede boj proti nám.
Když někdo něco dělá špatně, obyčejně ho poučíme, vysvětlíme mu, že toto se nedělá, případně mu sdělíme, jaké postihy budou následovat, když bude svoje špatné chování opakovat. Nebo volíme jiný způsob, jak lidi motivovat, aby změnili svoje chování, a to skrze pozitivní motivaci.
SOUVISEJÍCÍ – David Novák / Chodil by Ježíš do hospody?
Toto je nekonečný spor mezi různými zastánci výchovy, zda používat metodu biče nebo cukru. Jenže pro obě skupiny mám špatnou zprávu. Ani jedno nedává zaručený návod na úspěch. Je to kvůli tomu, co čteme v Řím 7. I když máme správné informace, i když s nimi bezvýhradně souhlasíme, dokonce i když je chceme dodržet a víme, že je to tak pro nás lepší, je v nás něco, co nás táhne tam, kam nechceme. Jakási žádost, magnet, kdy děláme, co nechceme.
Prožíváme něco podobného, co prožíval Hurvínek, když si stěžoval Spejblovi. Spejbl říká: „Hurvajs, musíš si umět poručit. Hurvínek mu na to odpovídá: Což o to, taťuldo, já si poručím, jenže já se neposlechnu.“ Jakoby Hurvínek četl Řím 7 nebo poslední přikázání. Pavel řekne: „Nepoznávám se ve svých skutcích; vždyť nedělám to, co chci, nýbrž to, co nenávidím.“ Hurvínek: „Já si poručím, jenže já se neposlechnu.“
Jak Hurvínek, tak Pavel konstatují následující. Vím, co je dobré, dokonce to chci dělat, ale nedokážu to. Pavel píše o hříchu, který pramení v žádostivosti a který nás stahuje podobně jako gravitace. Někteří tvrdí, že toto nemohl psát Pavel po obrácení a já jim strašně závidím, protože bych si přál mít stejnou zkušenost jako oni, tedy poté co jsem uvěřil, už nezápasit s gravitační silou hříchu a žádosti. Přál bych si prožívat vrchol slasti, když mám sdělit pravdu o něčem, co mi uškodí, prožívat nezřízenou radost, když se mám omluvit, přál bych si, abych nadskakoval štěstím, když je někdo lepší, než jsem já… jenže ono to tak nefunguje. Náš mozek nefunguje tak, že se necháme vždy řídit tím, co víme a čemu rozumíme. Obyčejně slyšíme, že nás svádějí emoce, ale podle tohoto přikázání vidíme, že nás svádí žádost nebo neřízená žádost.
Proto není náhoda, že toto přikázání stojí na posledním místě, že jakoby uzavírá a shrnuje vše předcházející. Ukazuje, že nestačí jen něco nedělat, a tím naplnit Desatero, ale že je třeba čelit v srdci i každé touze po tom, co mi nepatří, co nemám dělat. V Mt 15, 19 Ježíš mluví o tom, že ze srdce vycházejí špatné myšlenky, smilstvo, loupež, křivé svědectví, urážky. Tedy problémem není jen nebo především skutek samotný, ale i náš vnitřek, který potřebuje proměnu. My se někdy strašně snažíme, abychom dodrželi to, co máme, ale vypadáme jako muž v následujícím příběhu, který přišel do ordinace a řekl: „Pane doktore, neustále mě bolí hlava, předepíšete mi něco proti tomu? Ano, řekl lékař, ale nejdříve vám položím několik otázek. Povězte mi, pijete hodně alkoholu? Alkohol, odvětil muž pohoršeně, s takovým hnusem nemám nic společného. A co kouření? Kouření nesnáším, tabáku jsem se v životě ani nedotkl. Promiňte, že se vás ptám, ale – znáte to, jak to s námi chlapy někdy je – užíváte si někdy v noci? Samozřejmě, že ne. Za koho mě máte? Chodím spát nejpozději v deset. Povězte mi, řekl lékař, ta bolest hlavy, která vás trápí – je to taková ostrá, vystřelující bolest? Přesně tak, odpověděl muž. Je to tak, jak říkáte: ostrá, vystřelující bolest. Drahý pane, pak je to jednoduché. Máte svatozář moc natěsno. Stačí si ji trochu povolit.“
SOUVISEJÍCÍ – David Novák / Velikonoce a nejhlubší potřeby člověka
Tento příběh nemá relativizovat hřích ani zlehčovat úsilí o svatost. Jen ukazuje, že s našimi ideály to není vždy tak, jak bychom si přáli. Možná je tomu tak i proto, protože kdyby se nám je podařilo všechny uskutečnit, nebylo by s námi k vydržení. Zároveň ani dodržení Desatera není cíl Božího jednání s námi. Oním cílem je hluboká vnitřní proměna, o které mluvil nejen Ježíš, ale o které hovoří už Desáté přikázání. Žádost není otázka chování, ale otázka srdce, které určuje, jak se chovám, kdo jsem.
Jenže jak této proměny dosáhnout? Můžeme skončit u toho, že nemáme propadat žádosti, že žádost je kořenem dalších hříchů, jenže zítra můžeme udělat to samé.
Pokusím se ukázat tři východiska.
V textu Řím 7 čteme Pavlův výkřik: bídný já člověk, kdo mě vysvobodí! Podobná slova nevolí člověk, který má věci pod kontrolou. Asi před rokem jsem podnikl horolezecký výstup a byť se jednalo o ferraty, tak mi došly síly. Nade mnou byly tak 4m pode mnou tak 70m. Najednou mi bylo jasné, že sám to prostě nedám. Proto jsem musel nechat další, aby nade mnou převzali moc a nechat je konat. Oni mě navázali na další lano a vyrvali na vrchol. Musel jsem ale uznat, že to bez nich nedám. Přiznám se, že jsem se docela styděl, že jsem už neměl síly vylézt posledních pár metrů, ale kdybych to nepřiznal, tak by mi nemohli pomoci. Možná jste se někdy potkali s Anonymními Alkoholiky. Jejich první teze zní: „Přiznali jsme svoji bezmocnost nad alkoholem – naše životy se staly nezvladatelné.“ Zajímavé je, že to říkají na jejich setkání i ti, kdo už velmi dlouho nepijí.
Podobné je to v našich životech. Abychom se změnili zevnitř, musíme toto uznat a vyznat, že jsem proti hříchu, žádostivosti bezmocný…
Jeden dobrý křesťan to vyjádřil takto. „Když začnu být upřímný, přiznávám, že jsem uzlíček paradoxů. Věřím, i když pochybuji. Doufám, i když ztrácím naději. Miluji, i když nenávidím. Cítím se špatně za to, že se cítím dobře. Cítím se provinile, protože se necítím provinile. Důvěřuji, ale jsem podezřívavý. Jsem upřímný, přesto že předstírám. Aristoteles říkám, že jsem racionální zvíře. Já říkám, že jsem anděl s obrovskou slabostí pro pivo.“ Možná vaše slabost není pivo, ale něco jiného. A žít z milosti znamená toto si přiznat a zároveň zde nekončit.
Druhý krok – Pavel nekončí jen u zvolání bídný já člověk, ale pokračuje v Řím 8, 5
Zde je pár překladů:
Neboť všichni, kteří jsou puzeni Duchem Božím, ti jsou synové Boží.
Neboť všichni ti, kdo se poslušně dávají vést duchem Božím, jsou synové Boží.
Neboť všichni ti, kdo jsou vedeni Duchem Božím, jsou Boží synové.
Všechny překlady zápasí s tím, jak vyložit slovo vést Duchem – tedy vést. Čteme vést, být puzen, být poslušně veden. Vždy to ale znamená, že sice jdu, ale zároveň svoji vůli předávám do vůle někoho jiného. Podobně jako když čtu v mapě. Mapa to za mě neodchodí, ale bez ní se zamotám. Zde se píše o otevírání se na působení Ducha, které se děje i skrze modlitbu, společenství, jisté duchovní disciplíny, službu druhým. Zároveň, aby Duch v nás působil, není jedno, čemu a komu se otevíráme, co do sebe, do své mysli vpouštíme. Pochopil jsem to na své autoimunitní nemoci. Nemoc v sobě občas cítím, ale je mi dobře. Zároveň nejsem a asi nebudu definitivně vyléčen, ale nemoc teď nade mnou nemá moc. Kdybych však vysadil léky a asi kdybych se vrátil do staré životosprávy, vše se vrátí. Potřebuji si to říkat nikoli proto, že jsem hypochondr, ale abych byl opatrný, abych nemachroval a zároveň s nemocí bojoval nebo spíše usnadnil boj svému tělu.
Třetí a poslední východisko. Když se vrátíme zpět do Desatera a když toto je posledním přikázáním, jakýmsi koncem úsečky, je třeba se podívat na začátek pomyslné úsečky a to je první přikázání, které zní: „Nebudeš mít jiného Boha mimo mě“. Někdy jsem měl z Bible pocit, že mě neustále vede k boji proti sama sobě. Hlavní je nehřešit, pracovat na své dokonalosti, zpytovat se, jak moc jsem dokonalý. Jenže tak to není. Nejde především o to, něco nedělat, něčemu odolat, proti něčemu se vymezit, ale někoho následovat, být někým uchvácen, pro někoho žít a to určuje vše další. Asi nemusím říkat, kdo je ten někdo. Na jiných místech Písma je rozvedení, co to znamená mít Boha na prvním místě. Je to shrnuto ve slovech milovat budeš Pána Boha svého. Jinými slovy jsi to, co nebo koho miluješ. Bez lásky k Bohu a Božím věcem se nejen Desatero, ale celé křesťanství stává dřinou a dopředu prohranou bitvou.
Na závěr slovo, které kdysi napsal Augustin. „Přiveďte mi zamilovaného, ten pochopí, o čem hovořím. Přiveďte mi toužícího, hladového, přiveďte mi člověka, který na této poušti žízní a touží po prameni věčné země. Takového člověka mi přiveďte – ten mi porozumí. Pokud mám ale mluvit k člověku chladnému, pak vůbec nepochopí, co se mu snažím říct. Přál bych nám, abychom byli přitahováni Boží láskou, tím, co můžeme, co v Kristu máme.“
Zároveň tato láska se promítá do mého vztahu k druhým. Tedy proměna nekončí u proměny, ale jde dál, jde k druhým lidem. Pointa je, aby proměnění lidé sloužili dalším.
A tak i dnes můžeme Bohu vyznat, že jsou oblasti, které nezvládáme a vydat mu je. Zároveň si přiznat, že jsme nevyléčitelně nemocní a zároveň prožít naději, že Bůh navzdory tomu s námi jedná a chce nás měnit a že máme nástroje, skrze které nás Bůh může měnit. Důvodem pak je, abychom jako proměňovaní lidé mohli sloužit dalším.
Autor je předseda Rady Církve bratrské Datum: 11. května 2025 Foto: Wikimedia Commons
Líbí se vám tento článek? Podpořte fungování novin
Abychom mohli vytvářet obsah, který čtete zdarma, spoléháme na dary od našich štědrých čtenářů, jako jste Vy.
Pomozte nám pokračovat v této misi a podílejte se na ní spolu s námi.
6 Komentáře
Karel Krejčí
Pozici vedoucích v církvi rozhodně nezávidím ….
Ale stejně tak lze pohlížet i na ty ovečky, jež mají „pod sebou“ a jsou jejich pastýři.
Rozsah znalostí a nutnost stále něco nového učit, nutí ony pastýře neúnavně něco studovat, být teoreticky i prakticky dále a výše, než ti, pro které jsou oni vedoucí příkladným obrazem.
A ti, pro které jsou ona kázání určena, ti se zase ocitají v pozici, ve které si uvědomují své nedostatky v neznalosti a vykládání Písma (toho především) a jeho naplňování v praxi.
Pak se ovšem naskýtá otázka, zda v konečném důsledku netvoří tato oboustranná závislost ve skutečnosti uzavřený kruh, který naopak brzdí nebo je dokonce překážkou ve skutečné práci na sobě, v hledání skrytého potenciálu samotného života ukrytého v sobě, ve svém nitru.
Ježíš prakticky a v čase dokonale naplnil vše, co bylo předzvěděno před stvořením světa.
Jde spíše o to, zda a do jaké míry si to uvědomujeme a věříme. Zda onu Ježíšovu dokonale dokonanou jednoduchost nezaměňujeme za sebeuspokojování v nekonečných studiích toho, co smíme a co nesmíme a naplňování toho, co je na nás vyžadováno ….
Karel Krejčí
Stále se vidíme a jednáme příliš přízemně a materiálně – nedokážeme se od této závislosti odpoutat.
P. Ašer
Drobná oprava: citovaný verš není v Ř 8:5, nýbrž v Ř 8:14.
Eva Urbanová
Děkuji.
Moc mne to povzbudilo.
Jiří Aron
Shrnutí: Nabízí se tu tři východiska, jak dosáhnout hluboké vnitřní proměny, o které mluvil Ježíš: 1 přiznání si bezmoci, 2 otevírat se Duchu svatému a následovat, 3 milovat Boha a bližní.
Tyto dobré rady mají společné to, že vycházejí z vůle, rozhodování člověka, ano, to je také důležité. My víme, že Bůh v evangeliu šel ještě dál. Evangelium je dobrá zpráva proto, že nemáme věci pod kontrolou, nejsme schopni se nechat poslušně vést a ani milovat Boha. Natož bližní.
Evangelium je dobrá zpráva o tom, co pro nás kvůli naší neschopnosti udělal a dělá Bůh v Kristu. V Ř 7 se píše i o tom, že Kristus byl vzkříšen z mrtvých, abychom my přinesli ovoce Bohu. Že jsme byli zproštěni Zákona, zemřeli jsem tomu, čím jsme byli pevně drženi, takže sloužíme v novotě Ducha.
Na tu otázku Pavla ze závěru Ř 7 „kdo mě vysvobodí“ Pavel odpovídá okamžitě v Ř 8: je to Bůh sám! Bůh poslal Syna jako oběť za hřích kvůli nám. Bůh jako vzkřísil Krista oživí i nás. Ve věřících přebývá Duch svatý a dosvědčuje jim, že jsou děti Boží. Osobně miluji a dotýkají se dvě zmínky: se za nás přimlouvá u Boha sám Duch (v. 27) a Ježíš (v. 34). Bůh je tak dobrý! On má ty nástroje.
P.S: ten pokus o vtip s lékařem se dá považovat za relativizaci hříchu i jako zlehčování úsilí o svatost. Jsem přesvědčený, že většina z mých křesťanských přátel nepije, nekouří. Ani po večerech či jindy si neužívají. Přitom navenek nevyzařují navenek dojem, že mají natěsno svou svatozář. Není na co být pyšný, když víme, že hřešíme vůči Bohu i v myšlenkách.
Pavla Klingerová
V listu Řimanům po 7 kapitole následuje kapitola 8 a hned v 8:1 a 8:2 odpovídá sám apoštol Pavel na svou otázku z posledního verše v kapitole 7. Víme, že původní text nebyl rozdělen do kapitol a veršů a tak na otázku hned navazuje odpověď jen je to rozděleno číslem nové kapitoly